زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

جشن فرهنگ داخلی

خب پست سفرنامه تموم شد و باید رفت در حال و هوای شهر و خاطرات توی شهر!شنبه این هفته دسته جمعی کل خانواده! رفتیم به مرکز شهر.از شانس خوبمان به مناسبت هفته فرهنگ ( Interkulturellen) کلی چادر در مرکز شهر برپا بود. چادرهای ملیت های مختلف و فعال در شهر که البته درصد عمده اش مربوط به ترک ها بود که هم سازماندهی دارند و هم مسجد باعث نظم بخشیدن به برنامه های مربوط به ترک ها می شود. البته ترک ها هم چند دسته هستند و دو گروه شون مسجد دارند. گروه های مرتبط با مهاجران مثل انجمن های راهنمایی و مشاوره و کلاس زبان و مخالفان نژادپرستی هم چادر داشتند. در حین گشت زنی در یکی از چادرها عکسی ما را میخکوب کرد! نقاشی از 12 امام که قبلا در ایران مرسوم بوده. نقاشی از امام علی و فرزندانش و اسامی هر کدام از امامان که به عربی نوشته بود. بسیار ذوق زده شدیم و از آقایی که در آن چادر بود پرسیدیم که شما شیعه هستید؟ او گفت ما علویان ترکیه هستیم و جمعیت مون کم هست و مسجد نداریم. خلاصه بسیار مشعوف شدیم که آنها را دیدیم. چند تا کارت پستال با احادیثی از امام علی به ترکی و آلمانی به ما داد.
چادرهای مختلف از ملیت های مختلف و غذاهای هر کشور، میدان را به یک رستوران بزرگ تبدیل کرده بود که از هر گوشه اش دودی به هوا برمی خواست و آدم هایی که در صف ایستاده بودند و البته وسط میدان رو هم میز و صندلی چیده بودند. چادر ترک هایی که وابسته به مسجد بودند بزرگ بود و غذاهایشان متنوع و با آرم حلال. بقیه ملیت ها هم خوردنی هایشان را عرضه می کردند و البته قیمت ها هم نسبت به یکبار چشیدن خوب بود.در سن بزرگی هم که درست کرده بودند نمایش و برنامه سخنرانی اجرا می شد. نمایشی از یک موسسه آموزش حرکات رزمی برای کودکان و بعد از آن هم رقص دسته جمعی دخترانی از آلبانی. ما هم به دیدن دوستانمان در چادر زنان و ادیان رفتیم و با دانیلا و پسر نوجوانش که داشت تلاش می کرد از روی کتاب آموزش قرآن اسم های مختلف را با حروف عربی بنویسد صحبت کردیم. آنها در چادرشان سه تا چمدان کوچک با نمادهای سه دین آسمانی داشتند. برای ارمیا هم از یک چادر، پرپریچه(این اسم ابداعی من است و اسم عمومی اش فرفره کاغذی است) گرفتیم و جلوی کالسکه اش نصب کردیم و برای این که پرپریچه بچرخه و جناب ایشان تماشا کنند مجبور بودیم هی دور میدون و خیابان های اطراف بچرخیم.وقتی با همسر به خانه برمی گشتیم من با خودم گفتم اگر من به جای افرادی که در خیابان های اطراف میدان شهر مشغول خوردن بستنی و سوسیس بودند، بودم! سعی می کردم از این فرصت به وجود آمده استفاده کنم و به جای سوسیس و بستنی یک غذا از کشور دیگر را امتحان کنم.
به علت کنجکاوی برخی دوستان در کشف شهر محل سکونت مان مجبور شدم یک سری نوشته ها رو حذف کنم. اگر جایی اسمی یا رسمی از شهرمان هست و از زیر نگاه من در رفته لطفا تذکر دهید.
بی ربط نوشت:امیدوارم با تغییر قالب مشکل کامنت گذاری دوستان حل بشود.

فضای کلی میدان


چادر ترک های علوی و نقاشی سنتی 12 امام


چادر ترک ها و غذاهاشون


نمادهای دین یهود


نمادهای دین اسلام


نمادهای دین مسیحیت


نیمکت چادر ادیان


آفتاب سوزان در روز فستیوال


نمایش کودکان رزمی کاران
نظرات 20 + ارسال نظر
بسامه چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 04:55 ب.ظ

وای... جای من بسی خالی بوده.. چون خیلی دوست دارم تو اینجور فستیوالها بگردم... برعکس تصور ما از دین یه چیز واحد نیست.. یه جورایی تحت تاثیر فرد و قوم و کشور و فرهنگه...
من نوشته ترکها رو تونستم بخونم
والا من نمی دونم دقیقا چیزی که خریدید چی بود ولی چیزی که بچرخه بهش می گیم فرفره...
وای ارمیاااااااااااااااا گریه که نکرد؟
من بلوز این خانمه که تو عکس دوم از پایین نشسته روخیلی دوست دارم.. پایین سمت چپ..

بلی بلی جای شما دوست عزیز که می تونستی با بسیاری از افراد حاضر صحبت کنی خالی بوده. دستورات دینی ثابت هست ولی رنگ و بوی هر کشور رو میگیره و همینش زیباست.
فرفره اونی نیست که روی زمین می چرخه و توی ای کی یوسان هم یک بار مسایقه اش بود؟
وقتی پرپرچه داشت گریه نکرد ولی قبلش چرااااااااااا.
موافقم.اون پیراهن با ساقی که پوشیده قشنگه

صبا چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 05:01 ب.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir

سلام لیلی جون.

خوب هستین؟ گل پسر خوبه؟

اگر تو ایران هم تو شهرهای کوچیک هر از گاهی از این نمایشگاهها برگزار میشد مردم شهرمامون کمتر حوصله شون سر می رفت و کمتر به فکر مهاجرت به کلان شهرها می افتادند.

راستی ما میگیم فرفره

سلام خانومی
خدا رو شکر خوبیم.
این جور برنامه ها اگر از طرف انجمن های مردمی یا همون NGO ها برگزار بشه هم مشارکت مردم میره بالا و هم شهرداری کارش خیلی سخت نیست. حیف که خودمون هم حال نداریم به داد شهرهامون برسیم.
فرفره اونی نیست که روی زمین می چرخه؟

دختر معمولی چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:17 ب.ظ http://www.mamooli.persianblog.ir

پرپرچه چیه؟!
همون فرفره ی مائه آیا؟!
ما علاوه بر آلمانی، باید فارسی هم یاد بگیریم اینجا .

منظورمان فرفره کاغذی می باشد.
باید دیکشنری برای اسامی ابداعی خودم درست کنم.

زینب(همیشه بهار) چهارشنبه 9 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:40 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

سلاااااام عززززیزم خوبی؟
چه بدکه جمعیتشون کم هست
ازاین چیزاکه حالت نمایشگاه داره خیلی خوشم میاداینجاهم شبکه ی بازار روچک میکنم که اگه نمایشگاهی برپاشد وخوشم اومدوجورشدبرم

سلام خانومی. خدا رو شکر خوبیم.
همین که هستند خدا رو شکر هر چند که همدیگر رو توی شهر ندیدیم تا حالا ولی خب هستند.
ای بابا چقدر شرط داری برای دیدن نمایشگاه، هم برپابشه هم خوشت بیاد ، هم حال داشته باشی، هم جور بشه هم ... این طوری که سالی یک نمایشگاه بیشتر جور نمیشه

بسامه پنج‌شنبه 10 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:42 ق.ظ

فکر کنم به هر چیز این شکلی که بچرخه می گن فرفره.. حالا چه رو زمین بچرخه چه رو هوا... مثل پنکه می مونه دیگه.. چه از سقف اویزون باشه چه رو میله سوار باشه.. برای اطمینان در گوگل سرچ می نماییم..

نمی دونم من فکر کردم یک تمایزی قائل بشم بین چرخنده ها از نو فرفره. برای همین اسم گذاری بنمودم!
باید بگیم فرفره ی کاغذی یا فرفره زمینی مثل پنکه سقفی و پنکه معمولی غیر سقفی!!

تهمینه پنج‌شنبه 10 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:39 ق.ظ

سلام. منم داشتم به این فکر میکردم که چه آفتاب خوبی/ اونجا پاییز آفتاب دارن؟من فکر می کردم از اولش همش بارونه. هه ممنون برای عکسها اما انگار یه بی نظمی تو نمایشگاه آدم میبینه. منظورم چیدمان و ایناست!ارمیا رو ببوس لیلی جان.

سلام
این هوا حساب و کتاب نداره. یک هفته همه اش بارون یک هفته آفتاب یک هفته ابر.
شاید چون هر گروهی چادر خودش رو برپاکرده و خودش تصمیم گرفته بی نظمی وجود داره.
ممنون خانومی

رخساره پنج‌شنبه 10 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 03:33 ب.ظ http://doctoregharib.mihanblog.com

کاش ماهم یکم از این سرگرمی هاتو شهرامون داشتیم

کاش خودمون یه ذره همت می کردیم و می تونستیم انجمن درست کنیم و ...
البته کار گروهی توی ایران سخت و قوانین دست و پاگیرند

زینب(همیشه بهار) پنج‌شنبه 10 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:34 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

چراخداروشکربیشترش جورمیشه

خب پس خدا رو شکر

MRG جمعه 11 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 04:24 ق.ظ http://G000li.blogfa.com

من اگه موردی هم دیدم تذکر نمیدم ، بعللللله

.بابایی جمعه 11 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:01 ق.ظ

سلام و تشکر
تشکیل جشنواره ها هم تشکل و همت مردمی لازم داره و هم محل مناسب.
در شهرها اکثرا جای مناسبی بعنوان مرکز شهر که همه
فضاها و امکانات موردنیاز باشد، نداریم

سلام
متاسفانه شهرهای ما فضای لازم برای جشن و مناسبت ها رو نداره شاید چون در قدیم مراکز تجمع بیشتر مساجد و تکایا بوده اند و مراسم ها هم مذهبی.

فردا جمعه 11 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:56 ب.ظ http://med84.blogfa.com


سلام من دیشب اینو خوندم ولی بس که هلاک خواب بودمو چندبار کامنت رو فرستادم و هربار هم نفرستاد!! خوابم برد...الان دوباره دارم ب هلاکت نزدیک میشم و نمتونم برم دوباره بخونم!! ولی یادمه متن خوبی بود و تشکر لازم داشت!
راستی ارمیا الان چندوقتشه؟

سلام
همین که بر تشخیص تون پایدار موندین و یادتون مونده که متن چطوری بود ارزشمند است. ممنون از تشکر هلاکتون!!
ارمیا متولد فروردین امسال هست. به قول استاد راهنمای آقای همسر پسر نوروز هست

زهرا - گل بهشتی من شنبه 12 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:52 ق.ظ http://golebeheshtieman.niniweblog.com

خوشم میاد که (اگه نگم هفته) با اطمینان میگم ماه بدون فستیوال ندارینا...خوش بگذره.

هر فصل و هر ماه یک بهانه ای پیدا می کنند که آخر هفته رو از خونه بزنن بیرون. شاید علتش کمبود فامیل در اطرافشون باشه

سیمرغ شنبه 12 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:10 ق.ظ http://janemoshtagh.mihanblog.com/

سلام خانم گل.وقتی عکس میگیری یادت باشه نگا کنی لنزت تمیز باشه وگرنه میشه مث دو تا عکس آخری.ببخشید اظهار فضل کردما شما که استادی

سلام
ممنون از دقت نظرت. خودم فکر می کنم به علت شدت آفتاب و جهت لنز موبایلم باشه وگرنه من دختر تمیزیم

غذادرمانی سرطان یکشنبه 13 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 05:47 ق.ظ http://nokhod1.mihanblog.com

عیدت مبارک

ممنون. به همچنین بر شما هم مبارک باشد

پیمان یکشنبه 13 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 10:02 ق.ظ

سلام، من یاد آخر هفته های خودم افتادم، ... معمولاً سرکارم.
ولی خیلی خوب بود، زندگی اجتماعی جالبی اونجاست.

سلام
همین که کاری برای انجام دادن دارین خودش خیلی خوبه!!!
آلمان ها جدی هستند موقع کار کار و موقع تفریح تفریح

فهیمه جون دوشنبه 14 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 04:01 ب.ظ

سلام وسلامتی برای شما:
اون قسمت علوی چراخانومه حجاب نداره؟(تعجب)
اون قسمت ادیان ،پارچه دست باف ایرانی ترمه داره.واااای.تازه اون دفتر روی میزهم توعکس مثل سندازدواج شده(هههههههه)
باموبایل میزنم شکلک نمیاد(گریه)
صفحه قبلی وجدیدهردوخوبن.واین ازهردو بهتر.بنظرم دیگه تغییرندین(خجالت)
بووووووس ارمیاجون ملوس.به امید دیدار

سلام و ان شالله برای شما هم باشه.
این طور که من دیدم ترک های اون یکی چادر که گرایش خاصی احتمالا صوفی گری دارند حجاب داشتند.
برای این که سمیرا که یک خانم ایرانی است جزو گروه است و تزئینات پیشنهاد اون بوده. ولی سند ازدواج رو دیگه نمی دونم
همین نوشتن شکلک توی پرانتز هم ایده ی خوبیه ها!
برای من هم مهم اینه که خوانندگان بتونن راحت بخونن و کامنت بذارند. امیدوارم دوستانی که مشکل داشتند بتونن بیان و کامنت بذارند.
به امید دیدار

زینب سادات دوشنبه 14 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 07:47 ب.ظ

خیلی جالب بود عکسها
چ برنامه های جالبی اونجا هست
ایشالا همیشه در کنار هم خوش باشید

چشماتون قشنگ می بینه!
موضوع خوب همه جا پیدا میشه مهم همت و تلاش برای برپاکردن جشن هست
الهی آمین

ساندی دوشنبه 14 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 10:01 ب.ظ http://www.matitanha.blogfa.com

سلامم

اگه حافظه یاری کنه هم رشته ایم و اگه بازم بیشتر یاری کنه یه جایی تو یکی از پستا گفته بودی اسم شهرو یادم رفت چی بوده اصلن ،راهنمایی بیشترمم مربوط میشه به بحث لباس اگه اشتباه نکنم .
نصفه شبا یواشکی و خاموش میخونمت چون گفتی اطلا بدیم گفتم یه کامنتیم بزارم هم تشکر کنم بابت اطلاعات و هم اطلاع رسانی کنم

خدا نگهدارتون باشه

سلام
ای بابا این راهنمایی که خیلی کلی هست نمیشه حدس زد یک راهنمایی دیگه لطفا!
چرا یواشکی؟ نکنه وبلاگ من جز دسته بندی خلاف قرار می گیره و بدون مجوز میای اینجا؟؟
خواهش می کنم

aramesh جمعه 18 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:34 ق.ظ http://zendeginamemaryam393.blogfa.com

سلام مطالبتون رو خوندم .. اگه دوست داشتین به منم سر بزنید من رمز دارم بگین رمز بدم

سلام.
ممنون لطف دارین
خب شما بی زحمت رمز رو می ذاشتین

الهام جمعه 9 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:47 ق.ظ http://yadat.mihanblog.com

سلام اولین باره میام وبت جالبه هم وبت وهم زندگی اونجا!‏

سلام
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد