زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

دسته کلید

دقت کردین اکثر ما ایرانی ها چقدر علاقمند هستیم تجربیات و شنیده های خودمون رو در اختیار دیگران قرار بدیم؟ مثلا وقتی یک دوست/فامیل/همسایه/یا حتی غریبه ی رهگذر رو می بینیم که مثلا بچه داره یا صورتش جوش داره یا موهاش زیاد می ریزه یا هر چیزی که در ظاهر مشخص هست...یا خودش می گه که مثلا قصد داره فلان وسیله رو بخره یا فلان ماده ی غذایی رو بخوره یا فلان کار رو انجام بده فوری از تجربیات خودمون چه قدیمی چه جدید و یا شنیده هامون از همکار و همسایه و فامیل رو با اعتماد به نفس کامل در اختیارش قرار میدیم بدون این که دقت کنیم شاید پس زمینه ی هر اتفاقی با یکدیگر فرق داره و قرار نیست هر چیزی ظاهرش مشابه باشه باطنش هم یک جور باشه یا شاید طرف اصلا علاقه ای به شنیدن نصایح دیگران داره یا نه؟لازمه ی زندگی در همچین محیط هایی داشتن عزم قوی و اطلاعات صحیح هست تا با بمباران توصیه های اطرافیان متزلل و گم نشیم.خب از این حرف ها بیاییم بیرون، به عنوان یک ماده واحده گفتم و گرنه مطلب اصلی من پاراگراف پائینی است

 الان که فرصت هست یکی دیگه از خصوصیات ظاهری مردم شهری که در آن زندگی می کنم رو بنویسم. اکثریت مردم شهر ما(منظورم در آلمان هست) علاقمند هستند که کلی کلید با خودشون حمل کنند! یعنی اکثرا آدم ها رو می بینی یک کیلو کلید!! از کیف یا جیب شون بیرون میارن تا مثلا در ماشین شون رو باز کنند. اکثرا هم کلیدها رو به یک بند بلند بسته اند و در جیب یا کیف شون گذاشته اند. یعنی این بندهای بلند بیش از سرسوئیچی کاربرد دارد. بچه های مدرسه ای هم گاها کلید خونه شون رو به یک بند به گردن شون آویخته اند. ما برای خونه مون کلید انبار پائین و انبار زیرشیروانی و کلید صندوق پست و کلید های در ورودی و در ساختمان رو داریم ولی همیشه همه رو با خودمون حمل و نقل نمی کنیم و هر کدوم دسته ی جداگانه دارند. خوشبختانه ماشین هم نداریم تا کلید پارکینگ و ماشین بهش اضافه بشه ولی برای من سوال هست که چرا کلیدها رو از هم جدا نمی کنند که لازم نباشه همه به یک بند آویخته باشه و دائم همه جا با خودشون حمل نکنند؟

این رو در نظر داشته باشین که هزینه ی ساخت یک کپی از هر کلید چیزی در حدود 20 یورو هست، غیر از کلیدهای خاص که مثلا 500 یا 1000 یورو هزینه ی ساخت داره. مثلا بچه هایی که در خوابگاه ساکن هستند فقط یک کلید دارند که هم کلید در اتاقشون هست و هم کلید در اصلی ساختمان(ساختمان نگهبانی نداره و مثل آپارتمان هر کس خودش کلید داره) که اگر گم کنند باید 1000 یورو جریمه بدهند چون نیاز هست کل کلیدها تعویض بشه!

حالا این هزینه ساخت کلید هست هزینه ی گم کردن کلید که نیاز به باز کردن قفل و ورود به ساختمان باشه که مجزاست. یکی از خانم های کلاس زبان مان می گفت که یک بار با همسرش به مسافرت رفته بودند و پسرش در خانه مانده بوده. پسرش می ره بیرون و فراموش می کنه کلید رو با خودش ببره، شب وقتی میاد خونه چون کسی رو توی اون شهر نداشتن و هوای  هم خیلی سرد بوده و قفل ساز هم اون وقت شب گیر نمی اومده پنجره رو می شکنه تا بره توی خونه که همسایه ها می بینن و به پلیس گزارش میدن.البته خودش می گفت هزینه ی پنجره ی شکسته از هزینه ی قفل و کلید ساز نصفه شب ارزون تر در میاد!


دوچرخه ی منتظر



همان دوچرخه در پائیز



ماشین قدیمی



نظرات 24 + ارسال نظر
صبا شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:08 ب.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir

چقدر هزینه ی کلیدها بالا بود
خب طفلی ها می ترسن یه موقع یکیش پیششون نباشه مجبور بشن کلی پول بدن واسه همین همه رو نخ می کنند می گذارن دم دستشون

آره بالاست.
آره فکر کنم از ترس گم شدن مجبورند همه رو بر گردن بیاویزند و بر تخم چشم بنهند

حمید شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 04:54 ب.ظ

سلام لیلی خانوم میشه عکسهایی ازمحیط کلاس ویا ازبازارشون بندازین بینم چه چطوریه
منتظرم

سلام
توی پست های قبلی از کلاس و همکلاسی هام عکس گذاشتم.
بازار نمی دونم منظورتون چیه.اینجا بازار با مفهوم بازار سنتی ما رو ندارند. من از دکور مغازه ها زیاد عکس می ذارم

بسامه شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 05:02 ب.ظ

وای من اصلا از کلید خوشم نمیاد... یعنی اگه من اونجا باشم اعصابم حسابی خاک شیر میشه.. ترجیح می دم همه کلیدها رو تو خونه نگهداری کنم که گم نشن...
وای چقدر گرون.. یعنی اصلا مخ ادم سوت می کشه ها.. یعنی فکر کن من کلید گم کنم باید خودمو بکشم.. 1000 یورو برای یه کلید گم کردن
به به چه عکسایی.. چه عکسایی.. برای من که عشق ماشین هستم بوسیار زیباست... مخصوصا دوچرخه پاییزی..

ما ایارن که اومدیم از کلیدهای ساختمان یک کپی تهیه کردیم و اون رو همراه مون می بریم. ولی برای کلیدهای 1000 یورویی گزینه ای جز دور گردن انداختن نیست.

فردا شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 05:18 ب.ظ

چه انتظار تلخی کشیده ان دوچرخه! یاد شعر قیصر افتادم که: قطار میرود...تو میروی...تمام ایستگاه میرود...و من چه قدر ساده ام که سالهای سال، کنار این قطار رفته ایستاده ام و هم چنان به نرده های ایستگاه تکیه داده ام...
انقد دوچرخه هه تاثیرگذار بود که واسه بقیه ش حرفم نمیاد!!! ینی همچی عکس تاثیرگذاری گذاشتیا!!

احتمالا اون بنده خدای منتظر هم زیر پاش علف سبز شده.
دکتر شعر دوست و احساسی هم تاثیرگذار می باشد

دختر معمولی شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:01 ب.ظ http://www.mamooli.persianblog.ir

از همه خنده دار تر بیمه ی کلیده!! ملت میرن کلیداشونو بیمه می کنن که اگه گم شد پول ندن!
البته معقولم هست. آخه هزار یورو اووووووه!!

این رو دیگه نشنیده بودم. عجب ملت بیمه پروری هستند اینها

محدثه شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:08 ب.ظ

سلام. الان منظورت ما بودیم که توصیه های بچه داری هی از خودمان در وکردیم.

سلام
ای بابا تو چرا به خودت گرفتی دختر.
ما که با هم اختلاط می کردیم اگر بدونی چه توصیه هایی از چه کسانی دریافت نمودم اصلا به خودت فکر نمی کردی.

نرگس یکشنبه 25 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:14 ق.ظ

اون دوچرخه منتظر خییییلیییی قشنگ بود! واقعا صاحبش چرا ولش کرده؟

شاید ماشین خریده ولی احتمالا صاحبش شهر رو ترک کرده و اون رو رها کرده

سیمرغ یکشنبه 25 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:10 ق.ظ http://janemoshtagh.mihanblog.com/

سلام این قضیه اخلاق ماها برای نصیحت کردن واقعا نکته جالبی بود.مخصوصاً وقتی یه چیز نو میخری. یکی میاد میگه ای وای کاش فهمیده بودم بهه میگفتم نخر....این فلان عیب رو داره ....این سر دو روزه نابود میشه.....این رنگه مد نیست....نمیدونم منظورشون چی هست؟!به هرحال جز خراب کردن حال طرف واحساس پیروزی خودشون نتیجه دیگه ای نداره.....

راستی دوچرخه منتظر دقیقا یعنی چی؟

سلام
آخ آخ از برخی آدم ها که اصرار دارن تجربیات ذی قیمتشون رو به قیمت ضدحال زدن به کسی ارائه کنند. شاید هم برخی ها واقعا منظور دارند
یعنی دوچرخه ای که منتظر مونده تا صاحبش بیاد سراغش!

مرىلا دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:36 ق.ظ

سلام امىدوارم ک حالتون خوب باشه مى خواستم بدونم قىمت خانه ها تو المان گرونه؟

سلام
ممنون
منظورتون اجاره است یا خرید؟
از خرید اطلاع ندارم چون تا حالا به فکر دونستنش هم نبودم. برای اجاره هم در شهرهای مختلف فرق می کنه

زینب(همیشه بهار) سه‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:17 ق.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

سلام لیلی جون به نظرمن بیشتراین اطلاعات به کارمیاد
چه بامزه که کلی کلیدباخودشون حمل میکنن
من که بیشتروقت هاکلیدندارم وخداروشکرکمترشده پشت درموندم
یعنی این دوچرخه هامال کسی نیست که اینقدرمونده که روش برگ اومده!؟
ولی قشنگ شده

سلام خانومی
احتمالا شما در معرض نظرات مختلف و متناقض قرار نگرفتی ، گاهی انبوه نظرات آدم رو گیج می کنه.
خدا رو شکر که در خونه تون همیشه خودش باز میشه. باید از مامان مهربون تشکر کرد که همیشه خونه رو گرم نگه میداره.
احتمالا صاحب دوچرخه شهر رو ترک کرده و یا ماشین خریده یا از این محل رفته.

همطاف یلنیز سه‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:04 ب.ظ http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
منم جذب اون دوچرخه شدم... آخی... انتظار اصلا خوب نیست...ببم جان برگشتی ببین هنوز هست یا بلاخره صاحبش برگشته و ...
و اما دسته کلیدها... همسایه روبرویی کلید رو جا گذاشته بیدپشت در و با کمک آچار و پیچ گوشتی همسایه اینوری و زوربازوی مردانه موفق به گشودن در آپارتمانش شد البته الان گارد ریلی جلوی درش نصب کرده

سلام
این دوچرخه از وقتی من توی مسیر کانال قدم می زدم می دیدمش فکر نمی کنم به این زودی از اینجا بره. باید فعلا انتظار بکشه.
ما یک کلید زاپاس از در ورودی واحدمون در داخل ساختمان پنهان کردیم برای همچین روزهایی!

محبوبه 81 چهارشنبه 28 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:32 ق.ظ

سلام لیلا جوونم
میدونی لیلا مشکل اینکه همه کلیدها رو با هم یه جا داشته باشی و حمل کنی اینه که گم شدنش دردسر داره
قضیه دوچرخه ها چیه؟ تریینی هستن؟ یا یکی گذاشته و نیومده ببره ؟ خلاصه که ایده خوبی بوده

سلام دوست جونی
به نظر من هم، ریسک حمل کل کلیدها با هم خیلی بیشتره.
به نظرم این دوچرخه ی بیچاره رو صاحبش ولش کرده. یا ماشین خریده یا از این شهر رفته!
راستی از بابت توصیه ی فنی ات هم ممنون. می خواستم خصوصی باهات راجع بهش حرف بزنم ولی هنوز فرصت اعمال نظرت رو پیدا نکردم.

دادو چهارشنبه 28 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:07 ب.ظ http://dado23.blogsky.com

مطلب جالبی بود ؛
فقط خواستم بگویم شاید صاحب دوچرخه کلید قفل دوچرخه را گم کرده و قیمت کلید از خود دوچرخه بیشتر می شده برای همین از خیر دوچرخه گذشته است ...

این هم ایده ی خوبی است. باید این دفعه دقت کنم که قفل دوچرخه چطوری است؟ یعنی با یک انبر نمی شود نجاتش داد؟

زهرا پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:50 ق.ظ

این دوچرخه خیلی خوووووب

بهاره پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:59 ق.ظ

سلام لیلی جان
بله این توصیه ها گاهی خوب و در اکثر موارد آزار دهنده است البته بنده های خدا قصد کمک کردن دارند ولی تکرار یک موضوع از جانب افراد مختلف آدم رو کلافه میکنه،مخصوصا در امر بچه داری که توصیه هاشون نابودم کرده
ودر رابطه با اون دوچرخه ی جذاب باید بگم که واقعا این که میگن انقدر وایستا تا زیر پات علف سبز بشه به خوبی نشون داد و نماد وفاداریه،و خیلی برام جالبن مردم آلمان،اونجاها دزد پیدا نمیشه!علت ندیدن همچین صحنه هایی تو ایران اینه که به ثانیه نمیرسه که دزد های محترم اثری از چیزی باقی نمیگذارند

سلام خانومی
بله خانومی. قسمت غم انگیز ماجرا همینه که قصد خیرخواهی دارند ولی نتیجه ی عکس میده.
درسته نماد وفاداری و انتظار دلشکسته است!
انصافا اینجا دزد خیلی کم هست مخصوصا توی شهرهای کوچیک.البته توی شهر ما چند تا از پناهنده های ایرانی به شغل شریف دوچرخه دزدی مشغول هستند!!

مگهان پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:59 ب.ظ http://meghan.blogsky.com

خو حق دارن منم بودم تو خواب و حمومم حتی به گردنم می آویختم کلید رو :-))

عجب محافظتی!!

مهسا جمعه 30 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:15 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

وای چقدر خندیدم... عجیب بود واسم. منم عادت ندارم تمام کلیدها رو حمل کنم... آخه سنگین هم می شه...اما این عادت گفتن تجربیات رو خوب اومدی.

پس شما هم تجربه مند انتقال نظارت متعدد دیگران هستی

گلهای زندگی من جمعه 30 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:39 ب.ظ http://golhayezendegiyeman.blogfa.com/

عجبا چه هزینه وجالبتر بیمه بود
لیلی جونم دستت درد نکنه به خاطر پستای محشر وعکسای بیستت چه دوچرخه ای حیف

من هم بیمه رو نمی دونستم ولی به نظرم با این هزینه ها داشتن بیمه همچین بیراه هم نیست.
ممنون.قابل شما رو نداره مامان خانومی

زهرا-گل بهشتی من شنبه 1 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:22 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

با اینکه این نظر دادن ها نه همیشه قابل اعتماده و نه همیشه قابل اجرا، ولی من حس بدی ندارم بهشون. شاید از وقتی خودم مادر شدم بیشتر اینو حس کردم که این توصیه ها خیلی خیرخواهانه و همدلانه س.

آخ چون یک نفر دیگه یافت شد که از نظرات دیگران استقبال کنه. پس حتما در معرض نظرات متعدد و متناقض قرار نگرفتی ؟

سمیرا شنبه 1 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 03:32 ب.ظ http://67.blogsky.com

سلام
خوبین؟
خیلی وقته که میخونمتون..... اما به دلیل تنبلی کامنت نمیزاشتم!
اما عکس دوچرخه ها دل از کفم برد!
خیلی زیبا بود و شما هم ماشاالله خیلی با حوصله هستین که از تغییر فصل دوچرخه عکس انداختین
خیلی دوس دارم نوشته هاتونو
از خاطراتتون خیلی لذت بردم و میبرم
از عکسایی که حین گردش با ارمیا جان انداختین هم بسیار بسیار لذت بردم
خوشحال میشم اجازه بدین وبتون رو لینک کنم
ممنون

سلام
خدا رو شکر خوبیم.
ای بابا شما دیگه چرا تنبلین؟
باید برم دنبال عکس های دل از کف برنده تا خاموش ها روشن شوند!آخه این دوچرخه مسیر راهم هست در گردش هر روزه می بینمش. اصلا خودم بزرگ شدنش رو دیدم!!
ممنون از نظر لطف تون.شما لطف دارین که منو لینک می کنید

مهسا شنبه 1 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 07:00 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

اره .. به شدت... ادم تا می خواد یه جمله بگه... اطرافیان با گفتن تجربیاتشون بمبارانمون می کنن. یا هم نصیحت...

کلا فرصت اشتباه نداریم از بس تجربه شنیدیم!!

سپینود یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:25 ق.ظ

وا ! این دیگه چه کاریه ! تازگی ها دسته کلید من که متشکل از 6 تا کلید بود سنگینی می کرد جا کلیدی رو کلا درآوردم . یعنی الان کلیدهام فقط به وسیله یک حلقه بهم وصلن . کلی سبک شدم ! اینا چطوری حمل می‌کنن ؟

این سوال بزرگی است که چطور این همه کلید رو با خودشون حمل می کنند؟!

تلنگر یکشنبه 9 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:57 ق.ظ http://www.talllangor.blogfa.com

چقدر جالب.
اینم یه جور مدیریت منابع ملی یه دیگه .پول خرد تو ایران عملا کاربردی نداره و بنده شخصا یکی از سردمداران غر زدن به کرایه های خرده دار تاکسی و اتوبوسم ! این که چطوری این مردمان فرهنگ استفاده از اسکناس و پول خرد رو پیدا کردن و ما پیدا نکردیم جای سوال داره.

حتما فرهیختگان و تاثیرگذارانمان تلاش کافی برای جا انداختن این مطلب نداشتند

تاتا شنبه 20 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:29 ق.ظ

دیده بودم مستر بین کلید ماشینش رو از جیبش در می آره به یه بند وصله هاهاهاهاهاها
تجربه کسی رو باید قبول کرد که روحیاتش و نکته سنجیش مثل خود آدم باشه

چه دقت خوبی داری شما. چه نکاتی رو توی فیلم ها می بینی.
بلی بلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد