زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

افطار در مسجد

امیدوارم عبادات تون در این ماه قبول درگاه حق قرار گرفته باشه و ما رو هم در دعاهاتون به یاد داشته باشید.

در این ماه چون ساعات روزه داری ما طولانی است فرصت شب رو از دست نمیدیم و از ساعت 10 شب که افطار میشه تا سه صبح رو در شب زنده داری می کنیم. ارمیا هم گاهی با ما همراهی می کند و گاهی صبح زود بیدار میشه و نمی دونه که باید بخوابه تا بقیه هم بتونن بخوابن!!

اولین شب حضور در مسجد ترک ها برای افطاری برایمان خاطره انگیز بود. این طور که پیدا بود بقیه هم مشغول دیده بوسی و احوال پرسی بودند. به نظرم نسبت به سال قبل جمعیت مهاجرین بیشتر شده بود. در نگاه اول جوانان سیاه پوست زیادی به چشم می خوردند و البته جمعیت عرب ها هم بیشتر شده است. بچه ها هم نسبت به پارسال بزرگتر شدند! احتمالا ارمیا هم در نظر بقیه بزرگتر شده. پارسال بچه های بیشتری توی حیاط می دویدند و امسال می بینم که پسربچه ها گوشه و کنار دور هم با موبایل هاشون سرگرم هستند.

از نظر رژیم غذایی هم همان غذاهای تند پارسال است با این تفاوت که امسال به نظر ما شور هم هست! چون برنامه ی غذایی ما به خاطر ارمیا با حداقل نمک و روغن پخته میشه و حالا غذاهای دیگران در نظرمون شور پیداست.

موقع افطار هم روی میز اکثرا خانواده های ترک فلفل های تند و شیشه های زیتون خودنمایی می کنه. بچه ها هم که دستشون انواع کیک و شکلات و نوشابه به وفور دیده میشه. بزرگترها هم بعد افطار چای داغ شیرین را می نوشند و گاها سیگار می کشند.

پیچیدن صدای اذان در فضای مسجد و کنار هم نشستن مسلمانان با رنگ ها و احتمالا عقاید مختلف از سرزمین های متفاوت حس وحدت حول یک محور رو به خوبی نشون میده. چه خوب میشد همین دیدگاه در ذهن همه ی مسلمانان بود.

اولین شبی که برای افطار رفتیم ارمیا با دیدن ظرف غذا و غذاهای رنگارنگ آن از خوردن سوپ خودش امتناع کرد و مجبور شدیم غذاهای افطار را با او شریک شدیم. نتیجه این شد که تا صبح در جوار ما بیدار بود و هر ده دقیقه یکبار می گفت آبَِه. خلاصه تجربه کردیم که قبل از رویت غذای رنگارنگ باید غذای خودش را بهش بدیم بخوره تا هوس دردسرساز نکنه.

برای کنترل ارمیا و البته خارج از دید بودنمون ما از نشستن در فضای باز و روی نیمکت ها خودداری می کنیم و در یکی از اتاق ها که میز و صندلی داره می شینیم. البته این اتاق معمولا بچه ها و خانواده های محدودی حضور دارند. بعد از افطار که بچه ها کیک و پاستیل و نوشابه می خورند و آشغال ها و پاکت هاش رو در سطل آشغال می ریزند کار ارمیا زیاد میشه چون دائم باید بره سراغ سطل و اون رو چک کنه. خوشبختانه امسال به بهانه ی ارمیا دیر افطار کردن ما نمود کمتری داره. این رو برای دوستان جدیدی که پست های سال های قبل رو نخوندند بنویسم که افطار ما شیعه ها حدود بیست دقیقه بعد از افطار سنی هاست. البته من همه ی گروه های سنی رو نمی دونم ولی همین ترک ها به محض غروب خورشید افطار می کنند و ما باید کمی صبر کنیم تا نیمی از آسمان تاریک شود یا تاریکی از بالای سر عبور کند و این فاصله ی زمانی حدود بیست دقیقه است.

عکس های زیر از مرزعه ای در کوچه های اطراف خانه ی ماست. خانه ی ما در بافت قدیم شهر منطقه ی کشاورزی بوده و هنوز مزرعه های فعالی توی کوچه پس کوچه های اطراف پیدا میشه.

امیدوارم فرصت بشه تا عکس های بازدیدمون از چند موزه ی شهر و هم بذارم.


تبلیغات


چارچوب های بوته های گوجه فرنگی


کاهو

پیازچه

تره فرنگی و لوله هم مربوط به آبیاری قطره ای است

کلم و کاهو

نظرات 25 + ارسال نظر
همطاف یلنیز سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:44 ق.ظ http://lezzatekharid.blog.ir/

سلام سلام
.
چقدر زمان روزه داریتون طولانیه! طاعاتتون قبول (دوستی دارم که دخترش حدودا یه ساله است... امسال سال دوم است که روزه نمی گیره و به قول خودش دلتنگ روزه داری شده... سحر و افطار و ...)
.
بااینکه زمان افطار ما اینجا تقریبا هشت و بیست تا هشت و نیم شبه، باز زمان کم میارم برای خوردن و نوشیدن
.
برقرار بمانید و راضی

سلام و سلام
زمان روزه داری ما نسبت به شمال آلمان خیلی بهتره!
حس روزه داری و معنویتی که در سحر و افطار هست برای روزه دارانی که انتظار کشیده اند قابل درک است.
ان شالله زمان خوردن و نوشیدن تون بابرکت باشه!!

مضراب سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:25 ق.ظ

چقد جالبه مزرعه هاشون.. می گم همسایه ها حمله ور نمی شن به محصولشون؟ توی شهر ما همسایه ها اغلب چیزی باقی نمی ذارن توی زمین های کشاورزی داخل محدوده مسکونی شهر! والاااا
راستی طاعات و عبادات مقبول درگاه حق:)

برای چی همسایه ها حمله ور بشن؟؟ خب هر کی هر چی میخواد میره میخره چرا مال کسی رو بدزده؟
اینجا کنار کانال کلی درخت های میوه مثل الو و سیب هست که کسی نگاهشون هم نمی کنه. همین درخت گیلاس توی حیاط ما هر سال زیر بار میوه خم میشه ولی کسی سراغش نمیره. فکر کنم این جماعت میوه چیدن از درخت رو بی کلاسی می دونن.
طاعات و عبادات شما هم قبول

رویا سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:56 ق.ظ http://hezaran-harfenagofte.blogsky.com

سلام خانم نماز روزه شما هم قبول
می گم لیلی جان به عنوان یک ایرانی بهت افتخار می کنم
ما 9:15 افطار می کنیم و بعد افطار ولو می شم از بس آب می خورم
برنامه افطاری اونجا رو که گفتی منم دلم خواست اونجا باشم

سلام خانومی.
عبادات شما هم مقبول درگاه حق ان شالله.
ممنون از افتخارت. انجام وظیفه که دیگه افتخار کردن نداره.
ما از افطار تا سحر در خدمت اب خوردن هستیم.
تشریف بیارین

ساری گلین سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:28 ق.ظ http://sarigalin.ir

با سلام،
از اولین و آخرین کامنت من بیش از یکسال می‌گذره. امسال ماه رمضون رو مثل شما آلمان هستیم. قبلا خانمم با ایمیل مزاحمتون شده‌اند
متاسفانه یکی از معضلات روزه‌داری در اینجادانستن زمان سحرو افطار هست. ظاهرا متد دانشگاه تهران نمی‌تونه وقت اذان صبح رو در اینجا اعلام کنه. فکر کنم باگ داره متدشون. روش‌های دیگه هم معمولا دیرتر از حدانتظار رو به عنوان سحر اعلام می‌کنند. ما فعلا از سایتhttp://www.azangoo.com/ استفاده می‌کنیم.
در مورد افطار هم ظاهرا سنی‌ها موقع افطار رو غروب آفتاب می‌دانند نه تاریکی هوا.
اینجا با اینکه طول روز بیش از ۱۹ ساعت هست اما خنکی هوا و بارون و رطوبت تحملش رو آسون‌تر از ۱۷ ساعت ایران می‌کنه.
دعاهاتون مقبول درگاه حق تعالی

سلام
چه جالب بعد یک سال دوباره یادی از ما کردین . من چون ایمیل های مختلف زیاد دارم حضور ذهن ندارم که همسر شما چی پرسیده بودند. در هر صورت امیدوارم جواب های من به ایشان راهگشا بوده باشه.
ما هم کل اوقات شرعی رو از سایت فارسی گو پرینت گرفته داریم. اخه بین سایت ها در اوقات شرعی اختلاف هست. در این سایت من موفق نشدم اوقات شرعی شهرمون رو ببینم و متوجه بشم که اختلافش چقدر.
اهل سنت ساعت سحرشون هم از ما جلوتر هست. این طوری طول روزه دلریشون از ما کمتر.
ان شالله که تا اخر ماه رمضان توان و انرژی رو داشته باشیم.

عمه سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:16 ق.ظ

سلام عزیزم . نماز روزه ها قبول باشه . تبلیغات داخل عکس چی رو تبلیغ میکنه.

سلام
ان شالله عبادات شما هم مقبول درگاه حق.
یک مغازه دکوری و وسائل تزئینی هست که برای جلب توجه و نمایش اسم و ادرس فروشگاه این شکل رو نصب کردن

تاتا سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:19 ق.ظ

افطار در مسجد را کسی نذر کرده
یا شاید هم از کمک های مردمی است؟
یعنی مجانی است؟

تا اونجا که من اطلاع دارم خود مردم بانی می شوند. یکی از بچه ها پارسال می خواست کمک کنه بهش گفتن که ظرفیت امسال تکمیل و پول رو قبول نکردن.
البته پول دادن اختیاری است

زهرا - گل بهشتی من سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 09:09 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

سلام. طاعات قبول.
از افطارهای دسته جمعی اونجا حس قشنگی گرفتم.ممنونم.
پس شما هم مثل ما از اذان صبح تا مغرب روزه می گیرید؟
درسته که در سوئد و نروژ به خاطر نزدیکی فوق العاده غروب به صبح حکم داده شده که ساعت روزه داری کمتر بشه؟
چون شما نزدیکترین پرسیدم.

سلام
ان شالله طاعات شما هم قبول باشه.
در مورد شهرهای شمالی تر اروپا من هم این مطلب را شنیدم که به اوقات مکه اقتدا می کنند. ولی بین مراجع اختلاف نظر هست.

صبا سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 10:15 ق.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir/

سلام. طاعات و عباداتتون قبول باشه.

یعنی شما از افطار تا سحر تو مسجد می مونید؟
برنامه خاصی برگزار میشه؟

سلام
ان شالله عبادات تون مقبول درگاه حق.
نه ما بعد از خوردن افطار و نماز برمیگردیم. ولی خودشون نماز تراویح می خونن ولی کسی تا سحر نمی مونه

فهیمه جون سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 02:33 ب.ظ

عزیزم طاعات قبول.واااای کاهوهای رنگی:) راستی کلم مخصوص یا قنبیت هم پیدا میشه!!===وای دلم از سبزیهای دم افطار میخواد

طاعات و عبادات شما هم قبول ان شالله.
من چون به کلم علاقه ندارم اسم هاش رو بلد نیستم. ولی فکر کنم منظورتون کلم سنگ هست همون ها که تو اش می ریزند. این کلم رو زیاد دیدم که به سوپ و سالاد می کنند.
موقع خوردن سبزی خوردن یاد ما هم باشید

یاشل.ماجراهای خواستگاری سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:26 ب.ظ http://majerahayekhastegari.blog.ir

سلام.نماز روزه هاتون قبول
ببخشید من وبتونو کامل نخوندم.ارمیا بچه تونه؟چند سالشه؟

سلام
طاعات شما هم قبول باشه ان شالله.
پسرم متولد نوروز پارسال هست.

sandy سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:51 ب.ظ http://www.matitanha.blogfa.com

سلام لیلی جان ، قبول باشه نماز و روزتون
مساجد برای روزه اولی ها هم برنامه ای دارن ؟؟


جانمی پیازچه

سلام خانومی.
طاعات و عبادات شما هم قبول باشه ان شالله.
فکر نمی کنم همچین برنامه ای داشته باشند.
پیازچه ی غول پیکر هم مقبول نظر شما هست؟

سودا سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 09:12 ب.ظ http://sowda.blogsky.com

سلام. طاعاتتون قبول!
ولی عجب ساعات روزه داریتون طولانیه! ما که اینجا واقعا احساس کمبود وقت داریم شماکه جای خود داری!

سلام
عبادات شما هم قبول باشه.
ما کمبود جا داریم برای خوردن و نوشیدن در فاصله ی افطار تا سحر

رویا چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 04:24 ق.ظ http://hezaran-harfenagofte.blogsky.com

انجام وظیفه که جای خود داره بین خودتون و خدا...اون بماند
لیلی جان منظورم به عنوان شناساندن یک ایرانی بود شما به عنوان یک سفیر از کشور خودتون در شناساندن کشورمون و تا حدودی تاثیر بر تغییر نگرش نادرست دیگر ملل سهم بزرگی می تونید داشته باشید
چند نفر رو می شناسم حالا درست و نادرست رو نمی دونم می گن اونجا یه نگرش بدی نسبت به ما داشتن و رفتارشون دوستانه نبود
باز هم می گم من نمی دونم تا چه حد درست می گفتن چون یه کم از لحاظ عرق ملی در سطح پایین بودن و از وقتی اومدن مدام سرکوفت می زدن این جا کجا و اونجا کجا؟؟

ان شالله که موفق باشیم در نشون دادن ایرانی مسلمان و صلح طلب.
بستگی داره با کی هم صحبت باشی. برخی اقشار جامعه اطلاعات بالایی از کشورهای دیگه ندارند و یا تحت تاثیر رسانه های غیردوست هستند.

نرگس چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 07:32 ق.ظ

نماز روزه ها تون قبول! التماس دعا! باز هم پست جدید مثل همیشه چسبید!

به همچنین. از شما هم قبول باشه ان شالله.
قابل نداشت

نیلوفر چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:02 ق.ظ

سلام
لیلی جون
طاعاتتون قبول باشه
همیشه منتظر مطالبتون هستم
اخی ارمیا. جالبه بچه تشنش شده بود.

ساعات افطار و سحر چه قدر هست ؟شما اوقات شرعی رو از کجا متوجه مشوبد؟

سلام خانومب
ان شالله از شما هم قبول باشه
اره بیچاره اولین بار غذای نمکی خورده بود.
افطار حدود ده و سحر حدود سه صبح است. ما اوقات شرعی رو از سایت می بینیم

زینب(همیشه بهار) چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:40 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

سلااااام لیلی جون دلم برات خیلی تنگ شده
خداروشکربلاگفادرست شد
قبول باشه نمازروزتون والتماس دعا
به به چه عکسایی

سلام خانومی
طاعات شما هم قبول باشه ان شالله.
خدا رو شکر خانه ی قدیمی بازگشایی شد.

وقایع نگار چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 02:30 ب.ظ http://stigmata.blog.ir/

چه جالب! عکسا منو یاد شمال میندازه...

چه صحنه های قشنگی از شمال در ذهن داری

ریحان چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 05:09 ب.ظ http://ghalaam.blog.ir

چه جالب که برای افطار به مسجد میرید.باید خیلی خاطره انگیز باشه

بلی افطار دسته جمعی با مسلمانان غیرهم زبان جالب

مگهان چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 07:10 ب.ظ

من هفت سال پیش چنین روزی مکه بودم و خب روزه اونجا بسیار سخت بود ...
و اینکه مسلمون های سنی درست نیم ساعت قبل از اذان شروع می کردن به خوردن و به ما هم اصرار فراوان می کردن که بخورید.
خیلی خیلی سخت بود که دعوتشون رو رد کنی... تمام مسیر مسجد النبی حیاطش پر بود از سفره های افطاری و نون زنجبیلی ... یادش بخیر ...

+ روحانی کاروان بهمون گفته بود اگر اصرار می کنن همراهیشون کنید که باعث دشمنی نشه ... ولی ما یاد گرفته بودیم چی کار کنیم الکی می گفتیم داریم نماز قضا میخونیم و خودمونو مشغول نشون می دادیم ؛)

چه جالب.ما هم سال ها پیش ماه رمضان مکه بودیم. من یادمه که خرماهاشون رو خیلی دوست داشتم.
شما شگرد خوبی بلد بودین. ما اینجا یکبار نماز رو بهونه کردیم به زور اومدن از سر سجاده بلندمون کردن

bahar پنج‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:59 ب.ظ

سلام نماز روزتون قبول! وبلاگ قشنگی دارید.من تاصفحه ی ۵۰ رو خوندم :)
امیدوارم وقت داشته باشید جوابم رو بدید و امیدوارم البته اطلاع داشته باشید!
-۱-من میخوام برای فوق در آلمان اقدام کنم و الان سال آخر لیسانسم
سوالم اینه که ۸۰۰۰ یورویی که مدرکشو فکر میکنم سفارت لازم داره برای یک سال زندگی در آلمانه یا دوسال؟یعنی برای یک دوره ی فوق لیسانس ۲ساله ۱۶ هزار یورو لازمه؟
۲-برای پزیرش گرفتن اصل دانشنامه و مدرک لازمه یا با دانشنامه غیر رسمی هم میشه پذیرش گرفت؟
۳-کشوری جز آلمان در اروپای شمالی هست که خرج زندگی و تحصیل کم باشه و اصل مدرک نخواد؟
مرسی!

سلام
عبادات شما هم قبول باشه ان شالله.
شما خیلی با حوصله هستین که این همه نوشته رو خوندین.
تا اونجا که من اطلاع دارم چهارهزار یورو برای یک سال است. فوق لیسانس هم اسما دو سال هست ولی بسته به مهارت زبان و رشته حدود سه تا چهارسال طول میکشه.
تا اونجا که من میدونم اصل مدرک رو میخوان.یعنی من تا حالا نشنیدم برا همین اطلاعاتم کامل نیست.
در مورد غیر از المان اطلاعی ندارم.

سانیا پنج‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:09 ب.ظ http://rahasokhandan69.blogfa.com

روزه و نماز هاتون قبول باشه از اینکه تو اروپا هستین و روزه میگیرین مشعوف شدم . اطراف من هرکس رفته اون طرف دیگه روزه کاملا تعطیل شده

خوشحالیم از مشعوفیت شما. ما در دوست و اشنا مثل خودمون رو ملاقات کردیم

ساری گلین جمعه 5 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:53 ق.ظ http://sarigalin.ir

اگرچه کلا خواننده خاموش هستم اما من از طریق فیدخوان Feedly همه مطالب زیبای شما را دنبال می‌کنم و البته علاقه‌مند به ماجراهای ارمیا :D

بلی، راهنمایی‌های شما مفید بوده و از این جهت نیز از شما تشکر می‌کنم.

باعث خوشحالیست که مطالب را دنبال می کنید و باعث اندوه است که خاموش هستید!
خوش به سعادت ارمیا که طرفدارانی موکد بر نامش دارد.
خواهش می کنم. خوشحالم که مفید بوده است

مریم جمعه 5 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:58 ب.ظ

راستی ها! افطاری هر شب تو مسجد خیلی خوبه!
یعنی ترک ها توی کشور خودشون هم هر شب تو مسجدا افطاری میدن؟ یا اینجا فقط این جورین؟ رسم خوبیه ها!

اره اره خیلی خوبه. به شرطی که ارمیا بشینه!
شاید اینجا چون تعدادشون کم می خوان دور هم باشند و همبستگی داشته باشند

babaii جمعه 12 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:14 ب.ظ

سلام بر روزه داران
سلام بر دوستداران روزه داران
عبادات شماها قبول حق باشد و:-)
سرمایه زندگی جادوانه تان
انشالله

سلام
ان شالله

مامان سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:18 ق.ظ

سلام بر عزیزان روزه دار.

اسلام ایین وحدت وهمگرایی و صلح ودوستی است .کاش خوب بشناسیمش

سلام
کاش دین مون و اهداف و نگاهش رو بشناسیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد