زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

داروخانه

یکی از ویژگی های ظاهری شهر ما وجود فراوان داروخانه است. یعنی در همه ی خیابان ها یکی دو تا داروخانه ی شیک وجود دارد. علامت داروخانه هم که همان ماری پیچیده بر جام است و خیلی سریع با رنگ قرمزش مشخص می شود. البته همه ی داروخانه ها شلوغ نیست ولی چند موردی که من مراجعه کردم حداقل سه تا صندوق دارند و صندوق دارها همه خوش اخلاق و با لباس فرم. البته حجم عظیمی از قفسه های داروخانه به قرص های تقویتی و انواع کرم و لوازم آرایشی و اسپری های بینی و داروهای ضد کمردرد و پادرد و اینها اختصاص دارد. داروخانه هایی که من تا حالا مراجعه کردم و دارای پله بودند یا سطح شیب دار دارند و یا زنگی در پائین پله ها نصب شده که اگر کسی کالسکه یا ویلچر و یا عصا داشت و نمی توانست از پله ها بالا برود کارمندان را مطلع کند.

قبلا هم گفته ام که شهر کوچک ما مذهبی کاتولیک است، و این می تونه اسامی داروخانه ها رو توجیه کنه چون اکثرا اسامی قدیس ها و شخصیت های مذهبی قدیمی است. البته بیشتر داروخانه هایی که در بافت تاریخی هستند به نام های سنت مارتین و ماریا و ... نامگذاری شده اند و داروخانه های محله های جدید یا نام خیابان را دارا هستند یا برای خودشون اسامی شیک! دارند.

نسخه هایی که ما از دکتر برای داروهایمان گرفتیم یا به رنگ قرمز یا آبی بوده اند. نسخه ی قرمز یعنی هزینه ی دارو با بیمه است و نسخه ی آبی یعنی هزینه با بیمار است. البته نوع های دیگر هم مثل نسخه سبز هست که ما چون باهاشون سرو کار نداشتیم اطلاعی ندارم. داروهای کودکان رایگان است. البته داروخانه که میری میگه دو مدل دارم یکی قیمتش اینقدر و دیگری رایگان و هر کدوم رو که خواستی انتخاب می کنی. در داخل بیمارستان اگر بستری باشی که کلا داروها و آمپول ها رو بیمارستان تهیه می کنه و با خود بیمه مستقیم ارتباط داره. البته این مواردی که گفتم مربوط به بیمه ی دولتی است و در اطلاعات من. مسلما سیستم به این سادگی که من توضیح دادم نیست.

داروخانه ای که ما ازش داروهامون رو تهیه می کنیم هر فصل دکورش تغییر می کند و البته یک سیستم تشویق به خرید مجدد دارد. به ازای هر نسخه یا هر خرید آزاد یک سکه ی نقره ای رنگ فلزی بهت میده. و هر فصل(سه ماه) یک بروشور از جایزه هاش چاپ می کنه. در این سیستم جمع آوری سکه چهار تا داروخانه با هم شریکند یعنی از هر کدوم که خرید بکنی سکه را می تونی بگیری. داروخانه های خرس و زنگوله و پل و بالابر قدیمی(نام خیابانی در کنار رودخانه است) داروخانه های شریک در این طرح هستند.

البته جوایزشان متنوع و از اسباب بازی تا وسایل باغبانی و چمدان را شامل می شود ولی بعضی وقت ها بیخود است و اصلا به قیمتش و ظاهرش نمی خورد.

یک داروخانه ی دیگر که اوایل بهش سر می زدیم سیستم برچسب داشت. به ازای هر خرید یک برچسب بهت میداد و وقتی برچسب ها به سی تا رسید پنج یورو خرید رایگان داشتی. البته این داروخانه که  شقایق مشتری ثابتش بود به مناسبت کریسمس به شقایق هدیه داده بود و یک تقویم معطر سال جدید هم کادو داده بود که شقایق یکی هم برای ما گرفته بود.(اهمیت تقویم دیواری در آلمان را قبلا توضیح داده ام)

البته بسته به شخص صندوق دار گاهی موقع خرید یک بسته دستمال کاغذی جیبی یا بسته ی چسب زخم یا اگر بچه همراهت باشد یک بسته پاستیل هم موقع خرید می دهند. با توجه به این که در آلمان با پول خرد زیاد سروکار هست همیشه سکه در ارقام جزئی موجود هست و هیچ وقت آدامس و یا چسب زخم به عنوان پول خرد داده نمی شود.

این داروخانه ی ما سیستم تحویل دارویش جالب است. کارمند یا صندوق داری که با مراجعه کنندگان صحبت می کند و نسخه را تحویل می گیرد همان جا توی کامپیوتر مقابلش، نام دارو را تایپ می کند و چند ثانیه بعد دارو در محفظه ی پشت سرش سقوط می کند! یعنی سیستم رباتیک جستجوی دارو در قفسه را دارند و احتمالا مخزن در طبقه ی بالای داروخانه است.(یک لحظه حس مدرسه ی جادوگری هری پاتر و درس معجون هایش به من دست داد!!!)

این توضیحات را هم خواننده ی فعال و بااطلاع این وبلاگ که تحصیلاتشان در زمینه ی داروسازی است در کامنت ها نوشته اند که من با کمی ویرایش اینجا می نویسم:

"ولی نسخه ها. به جز رنگ آبی و قرمز که اشاره کردید یک رنگ زرد هم داریم که مخصوص داروهای با اثر بیهوشی و ضد اعتیاد و یا اعتیاد آور می باشد.
نسخه سبز نیز هزینه شخصی می باشد .و بیشتر توصیه پزشک به شما می باشد. و یه کاربرد دیگر هم دارد که امضای بیمار را نیز نیاز دارد. مثلا داروی تالیومید(همان داروی معروف کنتارگان، که موجب نقص عضو در بیش از 2000 حاملگی شد 1957-1961) این دارو امروزه به عنوان خط اولیه درمانی برای نوعی سرطان خون استفاده میشود.یعنی بیمار به علم خطرات دارو و عوارض جانبی آن دارو را مصرف میکند. نسخه قرمز کاملا مجانی و با بیمه نمی باشد. دست کم شما متحمل 5 یورو یا در بیشترین حالت 10 % هزینه داروها و یا یه عبارت دیگر 50 یورو خواهید پرداخت.
علت ارایه یک نسخه ارزانتر و مجانی به چند دلیل برمیگردد
1. بیمه شما قراردادی دارد که این دارو را برای شما ارزانتر و یا مجانی میکند.
2. نسخه داروی کپی مشابه(Generika) یا مشابه ماده موثر (mee too) میباشد. خوب جنریکا از لحاظ سرعت تاثیر دارو و قدرت و کیفیت و زمان بندی و غیره در بیشتر موارد به پای داروی اصلی نمیرسد. ولی بسیار ارزانتر است."


عکس های این پست همه از اینترنت است.

عکسی از یک داروخانه ی قدیمی بازسازی شده در موزه-شبیه عطاری های ماست


آرم داروخانه

ورودی داروخانه

داخل داروخانه

نمای داخلی یک داروخانه

داروخانه ی قدیمی شهر ما (داروخانه ی حیاط)که در سال 1437 بنا شده و ادعای قدیمی ترین داروخانه ی آلمان را دارد!


لیست هدایای داروخانه و تعداد سکه ها

بالابر قدیمی در کنار رودخانه که نام خیابان و نام داروخانه از آن گرفته شده
نظرات 24 + ارسال نظر
javad سه‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 03:45 ب.ظ

سلام،
واقعیت این‎که با خواندن مطالب شما آرام می‎شوم و احساس حسادت به من دست میده که چرا مثلا داروخانه ما اینگونه نیست و...

امیدوارم که همیشه سالم باشید و با انرژی به نوشتن ادامه دهید و ما هم لذت ببرم.

سلام
فکر می کنم می توان از ایده های دیگران استفاده کرد.امیدوارم به درد کسی بخورد.
الهی آمین.
شما لطف دارید

کورش سه‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 06:10 ب.ظ http://fatemehsanaei333.blogfa.com/

سلام. دست رو دل خون ما گذاشتید. همانطور که اشاره کردید در آلمان داروخانه بسیار زیاد دیده میشود.و من رشته ام داروسازی هست. بد نیست اشاره کنم که افتتاح داروخانه جدید بر فرض دریافت مجوز در اکثر شهرهای بزرگ آلمان ارزش اقتصادی نداره و احتمال زیاد با شکست مواجه میشود. به طور مثال یکی از همکلاسیانم که در داروخانه مشغول شده است. اشاره میکرد که در شهر رگنزبورگ و اطراف 30 داروخانه تنها در اختیار دو خانواده هست. و در صورت باز کردن داروخانه جدید به سرعت با تغییر قیمتها بر تو فشار خواهند آورد و شکست خواهی خورد(محض اطلاع اونایی که هنوز به نظریه بازار آزاد اعتقاد دارند) . آنوقت تو میمانی و 500 هزار یورویی که برای افتتاح داروخونه جدید وام گرفته ای.تازه آنهم خیلی کوچکش گرفته ای. طیق قانون آلمان هر داروساز (با مدرک داروخانه) اجازه افتتاح 3+1 داروخانه را دارد. یعنی 3 داروخانه به عنوان شعبه و 1 داروخانه با حضور خودتان.(آن 4 داروخانه که شما گفتید به احتمال زیاد متعلق به یک نفر هست). ولی نسخه ها. به جز رنگ آبی و قرمز که اشاره کردید یک رنگ زرد هم داریم که مخصوص داروهای با اثر بیهوشی و ضد اعتیاد و یا اعتیاد آور می باشد.
نسخه سبز نیز هزینه شخصی می باشد .و بیشتر توصیه پزشک به شما می باشد. و یه کاربرد دیگر هم دارد که امضای بیمار را نیز نیاز دارد. مثلا داروی تالیومید(همان داروی معروف کنتارگان، که موجب نقص عضو در بیش از 2000 حاملگی شد 1957-1961) این دارو امروزه به عنوان خط اولیه درمانی برای نوعی سرطان خون استفاده میشود.یعنی بیمار به علم خطرات دارو و عوارض جانبی آن دارو را مصرف میکند. نسخه قرمز کاملا مجانی و با بیمه نمی باشد. دست کم شما متحمل 5 یورو یا در بیشترین حالت 10 % هزینه داروها و یا یه عبارت دیگر 50 یورو خواهید پرداخت.
علت ارایه یک نسخه ارزانتر و مجانی به چند دلیل برمیگردد
1. بیمه شما قراردادی دارد که این دارو را برای شما ارزانتر و یا مجانی میکند.
2. نسخه داروی کپی مشابه(Generika) یا مشابه ماده موثر (mee too) میباشد. خوب جنریکا از لحاظ سرعت تاثیر دارو و قدرت و کیفیت و زمان بندی و غیره در بیشتر موارد به پای داروی اصلی نمیرسد. ولی بسیار ارزانتر است. حال اینها چه هستند و چگونه است و اصلا چطور میشود در نار قانون حق مولف اینکار را کرد،جای بحث خود را دارد و بهتر است کسانی نظر دهند که درسشان تمام شده و متخصص هستند.
امروزه عمدتا داروخانه ها مجبورند که اینگونه نظر شما را به خود جلب کنند تا محصول را به شما بفروشند وگرنه محکوم به شکست هستند. بیمه ها دیگر مثل قدیمها برای سلامت بیماران سنگ تمام نمیگذارند و هزینه نمیکنند. در گذشته دست داروخانه برای دادن داروی خوب و موثر باز بود و بیمه بیشتر هزینه را میداد. و فروش داروی نسخه ای بسیار طرفدار داشت. ولی امروزه حتی 1/8 گذشته هم نیست. معمولا دانشجویان داروسازی از خانواده داروساز و داروخانه دار میایند . و شغل خانوادگی را ادامه میدهند که بسیار به صرفه هست. چرا که یک داروخانه 30 ساله بسیار مشتری ثابت و سالخورده دارد. که درآمد زایی را تضمین میکند. دیگران مثل من در بهترین حالت شاید بتوانند داروخانه ای را خریداری کنند که صاحبان آن به بازنشستگی رسیده و دیگر نسلی ندارند که آنرا ادامه دهد. که برای آن نیز تضمینی نیست. از همان ابتدا علاقه ای به دارو خانه نداشتم. و فعلا دئست دارم که در شرکتهای داروسازی ادامه کار دهم. پر زرق و برق بسیار پر استرس هستند. ولی جذاب .
راستی این وبلاگ متعلق به یکی از دوستان هست که دکترای بیولوژی را در آلمان گرفته بود و اکنون در ایران استاد دانشگاه هست. مطالب آموزنده ای دارد.

مشتاق خواندن کامنت شما در این باره بودم. ممنون از اطلاعاتی که بیان کردین. قسمتی از کامنت تون رو توی پست کپی کردم تا بقیه ی خوانندگان هم استفاده کنند.
من یک قسمت رو متوجه نشدم: شما نوشتین که نسخه ی قرمز رایگان است و با بیمه نیست. پس هزینه اش با کیست؟

قاسم چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:40 ق.ظ http://muser.blogfa.com

Hi, It was very informative. Thank you.

خواهش می کنم. قابل نداشت

احسن احمدی چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:00 ق.ظ http://www.ahsan-ahmadi.ir

سلام مرسی ازحضورتون وپاسخ نظرتون ودرزیرش دادم می تونیدبخونید.راستی اگرمایلیدازآپ های وب سایت معلولیت محدودیت نیست مطلع بشیدایمیلتون وبرام کامنت بذاریدتاازطریق ایمیل بهتون خبربدم منتظره جوابتون هستم مرسی

ممنون

زهرا - گل بهشتی من چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 10:20 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

داروخانه های شیک و زیبایی دارید. آدم همش هوس خرید داروی مکمل و تقویتی می کنه.

داروخانه های شیکی دارند. ای بابا اگر به ظاهر داروخانه باشه آره ولی خب بحث قیمت هم که میاد وسط آدم محتاط میشه

x چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 03:17 ب.ظ

داروخانه حیات؟ یا حیاط؟

Hof معنی حیاط یا محوطه و دادگاه می دهد

کورش چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 06:04 ب.ظ http://fatemehsanaei333.blogfa.com/

حق با شماست . امان از تنبلی.
هزینه نسخه های قرمز رو بیمه میپردازد. که گاهی اوقات کامل و گاهی اوقات کامل نیست. به طور مثال آنهایی که تحت بیمه دولتی هستند. مثلا من دانشجوی زیر 30 سال و ماهانه 81 یورو پرداخت میکنم. این دسته افراد در هنگام دریافت دارو میبایستی با حداقل مبلغ 5 یورو حساب کنند. مثلا اگر هزینه کل داروها بالای 50 یورو باشد بیمه 10 درصد را از شما نقدا به داروخانه میدهد.یعنی شما نقدا 6 یورو برای 60 یورو نسخه پرداخت میکنید. ولی اگر کل نسخه بیشتر از 500 یورو باشد شما بیشتر از 50 یورو پرداخت نخواهید کرد. و این وضعیت برای پرداخت هزینه تاکسی از طریق نسخه های بیمه شده برای برگشت به منزل ، برای کسانی که وضعیت سلامتی شان اجازه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را نمیدهد،نیز وجود دارد.(چون خودم تاکسی هم میرونم میگم) .
یه روی صحبتی هم دارنم برای آنهایی که بی جهت حسرت یک همچین داروخانه هایی رو میخورند. یک همچین داروخانه ای به چندید دوربین مجهز هست. و بی شک به شما میگویم که در ایران محال هست کسی مراعات کنند. اینجا به ندرت پیش میاد که کسی از داروخانه شما دزدی کند. و اگر بکند که حسابش با کرام الکاتبین است. در صورتی که در ایران از بحث دزدی که بگذریم رعایت صف و ایجاد فاصله برای نفر جلویی که در حال گفتگو با متصدی داروخانه می باشد ، را نمیکنیم. و گوش به گوش او میچسبیم. این یعنی حفظ حریم شخصی. 1.5 متر حداقل. که این اتفاق تو ایران نمیوفتاد. از طرف دیگر داروها بسیار گران هستند. مثلا کرم Eucerin در داروخانه نسبت به فروشگاههای زنجیره ای بهداشتی حدود 6 یورو گران تر می باشد. که چند دلیل دارد.
1. تاثیری گذاری بیشتر به دلیل قبولی در پروتوکولهای داروسازی و قوانین داروسازی که بسیار از قوانین محصولات بهداشتی و آرایشی سختگیرانه تر میباشد. اینگونه بگویم برای اینکه این کرم در داروخانه قرار بگیرد باید در تست بعد از تولید با نمره 99.5 درصد قبول شود. در صورتی که در ارایشی و بهداشتی حتی 63.5 درصد هم قابل قبول میتونه باشه. و نمره بالای 80 درصد فقط برای تست های دوره ای میباشد. البته ناگفته نماند شرکتها در رقابت نمرات بالاتری کسب میکنند.
2. وجود افراد تحصیل کرده و واقف به امور و پیشینه داروسازی و بیماری و تداخلهای داروسازی. این افراد حداقل 5 سال تحصیل شبانه روزی داشته اند. وکارمند فروشگاه فقط 3-6 ماه. پس به مراتب آگاه تر هسند و در زمینه فاماکولوژی میتوانند راهنمای شما باشند. حتی در زمینه درمان و نه تشخیص از پزشگان بهتر عمل کنند. این افراد درآمد بالاتری دارند. به همه شما پیشنهاد میکنم چه در ایران(نظر دکتر داروساز داروخانه) و چه در جاجای دنیا برای شروع درمان حتمن نظر داروساز را درمورد نوع بیماریتان( البته بعد از تشخیص پزشک) و راهای درمانی آن و نوع درمان و دارو جویا شوید.
3. فروشگاهها بصورت تعداد بسیار بالا خریداری میکنند . در صورتی که داروخانه ها به صورت محدود به یک داروخانه از طریق یک شرکت پخش مواد دارویی.

ممنون از توضیحاتتون و وقتی که گذاشتین

امیر چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:01 ب.ظ

درود
در واقع آرم داروخانه ها(همون مار) از یکی از خدایان یونان باستان گرفته شده که زیر زمین زندگی میکرده و عصایی داشته که یک مار دور آن پیچیده بوده
احتمالا به مرور عصا شده جام!!

سلام
من برای ارم داروخانه داستانی منتسب به ابوعلی سینا شنیدم!

babaii چهارشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:17 ب.ظ

سلامی دوباره
موفق باشید همواره

سلام
ممنون

siamak پنج‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:12 ق.ظ http://shaksi1168.blogsky.com

مطالب عاااالی

ممنون

نیلوفر پنج‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 06:06 ق.ظ

سلام
لیلی عزیز ممنون از مطالبت
داروخانه های بزرگ و شیکی هست. البته من توی دو شهر دیگر آلمان ابعاد کوچکتر داروخانه رو دیدم با آرم صلیب مخصوص
یه سوال ؟ تا حالا در قفسه کرم ها و لوازم آرایشی محصولات شرکت ایگو ego یاQVرو دیدی؟

سلام
خواهش می کنم.
صلیب مخصوص چه ارمیه؟ من تا حالا ندیدم
من تا حالا به قفسه های لوازم ارایشی دقت نکردم. چون باهاشون کاری نداشتم. اگر می خوای این دفعه که رفتم ببینم.

سودا پنج‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:24 ب.ظ

سلام سلام. حالا که حرف داروخانه شد باید بگم امروز هم پنج شهریور و روز داروساز هست که روزشان مبارک بادا!
حالا این همه داروخانه در سطح شهر مشتری هم داره؟!

سلام و سلام
روزشان مبارک
داروخانه هایی که من تا حالا رفتم که اوضاعشون بد نبوده. این مملکت پر هست از آدم های پیر که به دارو نیاز دارند و میانسالانی که سعی در جوان ماندن و علاقمند به استفاده از داروهای تقویتی و مکمل ها و کرم ها دارند

مهسا پنج‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:08 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

چقدر پیشرفته ه ه ه.
این هری پاتر با مزه بود..

داروخانه های باکلاس برای جذب مشتری
پس تو هم هری پاترخوان بودی؟

بسامه پنج‌شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 10:12 ب.ظ http://tangooo.persianblog.ir/

من برم تو این داروخونه ها که بیرون اومدنم با خداست.. هی وایمیسم تلپ تلپ افتادن داروها از قفسه رو نگاه می کنم هی ذوق می کنم هی اونا فکر می کنن من دیوونه شدم.. هی ذوق می کنم اونا فکر می کنن چه بچه.. هی ذوق می کنم اونا

راستی اونا تو داروخونه مثل ایران مشاوره می دن؟ اینجا ما هر داروخونه ای رفتیم زده مشاوره پوست و مو و ناخن رایگان.. می ری مشکلت رو می گی بعد اونا بهت مشاوره می دن یا کرم معرفی می کنن و اینا..

اصل حال ارمیای خودم چطوره؟ خودت روبراهی لیلی جون؟

مشاوره نمی دونم ولی سوال بکنی راهنمایی می کنن.من تا حالا برای این موارد به داروخانه مراجعه نکردم.
خدا رو شکر خوبیم. تو خوبی؟

مهسا شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 03:48 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

نه کاملا... در حدودی بودم.

مریم دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:36 ق.ظ

سلام بر لیلی خانم .اگه زحمتی نیست دوتا سوال داشتم فاصله شهر دیلینگین (در ایالت بایرن)تا شهر مونیخ حدودا چقدر است؟و از اونجا چی برا خرید مناسبه؟ اگه یادتون باشه گفتم شوهرم برا ماموریت داره میاد آلمان برا یکشنبه آینده صددرصد شده و میره شهر دیلینگین برا آموزش کار با یکسری دستگاه که قراره بیاد تو کارخانه شان.هی میگه چی بخرم منم واقعا چون آدم اهل مارک و خرید گرون نیستم نمی دونم .فقط میگم برا پسرا(2 و 8 ساله) لباس گرم بخر .اگه راهنمایی کنی یا بگی چه فروشگاههایی جنس و قیمت بهتری دارند ممنون میشم . گل پسرت رو ببوس.بازم میگم اگه از ایران چیزی نیاز داشتی بگو تا برات بفرستم چون او بار سنگین نداره و مشکلی نیست

براتون ایمیل فرستادم.
البته خودم به شخصه لباس خنک اینجا رو ترجیح میدم چون اکثر مناطق ایران دیگه هوا به اون صورت سرد نمیشه .
الان هم لباس های پائیزه تو فروشگاه ها موجود.
ممنون از پیشنهادت. ان شالله بهشون خوش بگذره و دست پر برگردن.

فاطمه دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:54 ب.ظ http://fatemehkamalichirani.zenfolio.com/blog

خدا عمرت بده لیلی جان. من بعد از چهار روز زندگی با عزت در آلمان تازه فهمیدم نسخه ها رنگ دارن یا باید به رنگشون توجه کرد!!!! والله. به حق چیزا!

الهی امین
احتمالا یا سرو کارت با دکتر نیفتاده یا بیمه ات طوری بوده که همه ی هزینه هارو تقبل می کرده و شما لازم نبوده مبلغی پرداخت کنین

محسن دوشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:39 ب.ظ

به حق چیز ندیده و نشنیده
ربات داروگر
شهرتون معلومه شهر باصفایی هستا

شهر ما یک شهر کوچک و تاریخی است ولی این ربات فکر کنم توی شهرهای بزرگتر نوع پیشرفته ترش باشه

مریم سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:36 ق.ظ

لیلی جان خیلی زحمت کشیدید ممنون از راهنمایی هاتون.گل پسرتو ببوس

خواهش می کنم امیدوارم مفید بوده باشه

92در92 سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:14 ب.ظ http://92dar92.blogfa.com

سلام.
خوب هستید ؟
خوش میگذره
آپم
شادزی.

سلام
خدا رو شکر خوبیم
ممنون

92در92 سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:00 ب.ظ http://92dar92.blogfa.com

سپاسگذارم از یاداوری شما .
لطف و محبت کردی .
درستش کردم.
لطف میکنید نظر واقعی خود را بیان کنید برای عموم .
تشکر .

ان شالله فرصت مجدد داشته باشم برای سرزدن و نظر گذاشتن

زری چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:48 ب.ظ

سلام. من خیلی از پست هاتون را خوندم و تقریبا همیشه یه چیز جدید و جالب ازشون یاد گرفتم، متشکرم.

سلام
خوشحالم که مطالب برای شما مفید بوده.
باز هم تشریف بیارین

مامان دوشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:56 ب.ظ

مطالب عالیه زحمت کشیدی.

ممنون

زهرا - گل بهشتی من سه‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 06:13 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

اوه اوه قیمت

بله بله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد