زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

جشن های کریسمس 2015

این چند روز هم جشن کریسمس دانشکده و دانشگاه و دانشجویان خارجی جداگانه برگزار شد که البته بیشتر از همه جشن دانشجویان خارجی خوش گذشت. جمع محدودی از دانشجویان دکترا از کشورهای مختلف و یک قسمت از فضا رو هم به بازی بچه ها اختصاص داده بودند و یک سری پازل و کتاب و مدادرنگی گذاشته بودند که البته به نظرم به رده ی سنی بچه های حاضر توجه نشده بود و در آخر مجلس یک عالمه لوگوی کوچک کف زمین ریخته بود  و فقط دردسرش برای برگزارکنندگان ماند. ما با صفیه دختر اردنی و یک پسر ترک و هدیل دختر سوریه ای و همسرش و یکی از دوستان ایرانی مان سر یک میز نشسته بودیم و موقع مسابقه هم ترکیب مان را حفظ کردیم. ولی سوالات مسابقه واقعا سخت بود و اگر کمک گوگل دانا و همسر هدیل نبود نمی توانستیم گروه اول بشویم. سوالات حول محور کریسمس و زمستان طراحی شده بود.سوالاتی مانند: جزیره ی کریسمس در کجا قرار دارد؟ و یا دانه ی برف چند ضلع دارد؟ چقدر طول می کشد تا اندازه ی درخت کریسمس به دو متر برسد؟ کشوری که بیشترین مصرف درخت کریسمس را در جهان دارد کجاست؟ چند تا آهنگ هم پخش کردند و گفتند نام اهنگ سازش کیست؟! بهترین سوالش هم این بود که 21 دسامبر چه ویژگی نجومی ای دارد؟ البته سوالات زیاد بود ولی چون من سر میز نبودم و کنار ارمیا روی زمین نشسته بودم در جریان نیستم. موقع اهدا جوایز چون گروه از شش نفر به هفت نفر رسیده بود(همسر هدیل در میانه ی مسابقه به ما پیوست) به پنج نفر جایزه دادند و من و همسر هدیل چون عضو ناپیوسته بودیم بی نصیب ماندیم. و البته ارمیا که عضو نصفه ی گروه حساب می شد و نقشش فقط آوردن شانس به گروه مان بود.البته من اعتراض کردم و گفتم که جایزه حق همسر هدیل است و منتظر ایمیل جواب هستم. جایزه هم بن خرید از یک کتاب فروشی  به مبلغ 5 یورو!! بود و جوایز گروه های دوم و سوم هم شکلات و دیکشنری کوچک و یک عروسک خفاش! با آرم دانشگاه بود.

ما برای غذا سالاد الویه درست کرده بودیم و اون دوست ایرانی مان کشک بادمجان و بقیه هم هر کس که می خواست غذایی درست کرده بود و پذیرایی اصلی هم که نان و پنیر و انواع سس های قابل خوردن با نان و شیرینی و میوه و انواع نوشیدنی بود. حس می کنم رابطه ی کشورهای مسلمان به واسطه ی اعمال داعش و چند دستگی ها در سوریه با هم خوب نیست. مثلا دختر اردنی با بچه های عراقی حرف نمی زد و یا خود سوریه ای ها هم چند گروه هستند. پسر ترکی که سر میز ما نشسته بود با افتخار می گفت ترکیه از سیصد سال پیش جزء قاره ی اروپا بوده و ما هم چیزی بهش نگفتیم که تاریخ را نمی توان تغییر داد. در مجموع بیشتر دانشجویان خارجی حاضر در جشن آسیایی و آفریقایی و تاحدودی اکثریت مسلمان بودند و جمع خارجی های اروپایی کم بود. البته حاضران شاید 20% کل دانشجویان خارجی بودند.
چند روز قبل هم که در خیابان قدم می زدیم یکی از بچه های دانشکده را دیدیم که به ما خبر داد که جشن کریسمس دانشکده ی ما امشب است و خب دیگر فرصت تهیه ی غذا نبود. اون جشن هم که هر سال برگزار میشه و یک برنامه ی تئاتر و یک برنامه ی ر ق ص و یک معرفی دارد و برگزاری اش با دانشجویان است و اساتید هم خودمانی شرکت می کنند و معمولا در پخت غذا و کیک هم مشارکت می کنند. تئاتر امسال مال بچه های عرب شناسی بود که من اصلا محتویایش را نپسندیم و برنامه ی معرفی اش هم گزارشی از سفر دو هفته ای چند تا از دانشجویان به اسرائیل و فلسطین و معرفی مکان های تاریخی و اعمال مذهبی یهودیان بود. برای پذیرایی هم یک میز نوشیدنی برپا بود که البته پولی بود و میز غذاها و خوردنی هایی که دانشجویان تهیه کرده بودند و خیلی گول زننده و خوشمزه پیدا بود  البته من فقط ماست خیارهایش را امتحان کردم و دو قاشق از بورانی بادمجان که کار دختر اصفهانی دانشکده بود. البته عکس های زیر گوشه ای از خوردنی ها را نشان می دهد چون به مرور که بچه ها می آمدند خوردنی ها هم اضافه می شد. خانم ش استاد ایرانی زبان فارسی دانشگاه هم یک دیس بزرگ لوبیاپلو پخته بود که کلی طرفدار داشت.بعد از مدت ها دوستان ایرانی را دیدیم و با هم حرف زدیم. چند تا پسر افغان هم به واسطه ی یکی از اساتید افغان دانشگاه به جشن آمده بودند.
ارمیا هم که تنها کوچولوی جشن بود بسیار مورد توجه واقع شده بود و البته خودش بیشتر ترجیح میداد از پله ها و آسانسور بازدید کند تا به لبخندهای دیگران واکنش نشان دهد. بنابراین ما بیشتر در همان محدوده ی پله ها حضور داشتیم و فقط برای دیدن لامپ به کلاسی که برنامه ها اجرا می شد سر می زدیم.
این توضیح تکراری را هم اضافه کنم که دانشکده ی شرق شناسی و علوم انسانی دانشگاه هر ساله از طریق یک سری آژانس هایی مسافرت هایی به کشورهای خاورمیانه و یا شمال آفریقا دارد و کلاس های زبان فارسی و اردو و عربی و ترکی و ... یا ر ق ص هندی و عربی و... جزء موارد فوق برنامه اش می باشد.
در کل سال، جشن کریسمس مهمترین برنامه ی دانشگاه هست که هر گروه و دانشکده ای برای خودش برگزار می کند و کلا همان طور که در شهر در هر مغازه و معبری اثری از کریسمس هست هر شرکت و دفتری هم برای کارمندانش برنامه هایی دارد.
عکس های این سری هم همه مربوط به خوردنی هاست و عکس های تزئینات و بازارچه باشد برای دفعه ی بعد ان شالله.

میز ما در جشن کریسمس دانشجویان خارجی




جشن کریسمس دانشجویان خارجی

میز آفریقایی ها در جشن کریسمس دانشجویان خارجی


میز پذیرایی در جشن دانشکده

میز با غذاها!




نظرات 20 + ارسال نظر
بسامه جمعه 27 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:03 ب.ظ

وای لیلیییییییییییییییییییییییییییی عجب خوراکی هاییی... ااااا... چقدر خوشمزه به نظر می رسن همه شون... ای خدااااااا.. من دلم از همه شون خواست...
واوووووووووو///
ای ارمیای شیطون که همه رو از کار و زندگی می ندازه... ای بلا...

واقعا اینقدر خوشمزه پیداست یا شما وقت گرسنگی به اینجا سر زدی؟
یکی از وظایف مهم بچه ها مشغولیت و مسئولیت چند برابری برای والدین شون هست

زهرا - گل بهشتی من شنبه 28 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:23 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

مهمون این مدلی هم جالبه ها. هر کسی با خودش یه چیزی ببره بعد دور هم بخورن. ولی نمیدونم تو ایرانم عملی میشه یا نه.

به نظر من هم طرح خوبی. برای یلدا و نوروز هم ایرانی ها همچین برنامه هایی دارند. علتش اینه که اینجا کمتر ارگان ها و شرکت ها هزینه ی پذیرایی عمده رو به عهده می گیرند.

آبانا شنبه 28 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 06:54 ب.ظ http://abanac.blogsky.com

آآآآآه خدای من! من گشنمه!
ینی این همه غذای خوش قیافه رو شما یجا دیدین؟!!

دیدن کِی بُوَد مانند خوردن

نیلوفر شنبه 28 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 08:19 ب.ظ

سلام
لیلی جون
چه میز قشنگی به نظر خوشمزه میاد
جالبه همه با هر رنگ و نژادی دوره هم جمع میشن و جشن میگیرن
آخی ارمیا چه شیطون شده

سلام
بله تزئینات کریسمس خوش اب و رنگ. در مورد خوشمزه بودن من ماست خیارها رو تست کردم
اینجا خیلی مسئله ی نژاد و دین مطرح نیست مخصوصا تو محیط دانشگاه

ی.مجیدی یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:50 ق.ظ http://ymajidi.blog.ir

بانو سلام
پیشاپیش یلدا مبارک

سلام
ممنون

نرگس یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:27 ق.ظ

چقدر اختلاف بین مسلمانان غم انگیزه، به خصوص وقتی کشورهای اروپایی برای اتحاد بیشتر خودشون تلاش میکنن!

واقعا

نرگس یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:28 ق.ظ

دختر اردنی با شما که ایرانی هستید حرف میزد؟

اتفاقا ما روخیلی دوست داره

صبا یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 03:15 ب.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir/

چقدر تنوع غذایی!!

همه مهمونی با مهموناش یه طرف ارمیای خوش شانس یه طرف. خدا حفظش کنه

بله بله. غذاهای ملل مختلف حساب میشه
بله شانس کبیر هستند ایشون

زری یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:53 ب.ظ

عزیزم تو پست هات جایی توضیح دادی در مورد پذیرش گرفتن درصورتیکه آدم متاهل باشه و با بچه ی 7 ساله؟ حالا کلا منظورم شرایط این مدلی و مشابه هستا وگرنه خیلی سن بچه منظور نبود:) اگر توضیح ندادی میتونی کلا یه پست مفصل برای پذیرش و .... بذاری؟ فدااات مرسییییییییی

در مورد پذیرش گرفتن اطلاعاتم در حد کار خودمون هست و در مورد کلی نمی تونم راهنمایی بکنم. در حالت کلی پذیرش به رزومه و مدرک زبان و رشته و شرایط دانشگاه بستگی داره و تاهل و بچه تاثیری در این زمینه نداره. بحث هزینه و بورس رو باید با بچه و زندگی چند نفره پیگیری کرد

پاییز دوشنبه 30 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:49 ق.ظ http://nagoftehayepayizi.blogsky.com

سلام
به به !همیشه به جشن و خوشی ان شاالله!
امیدوارم همیشه شاد و سرحال باشید همتون و در آغوش امن خدا باشید!

سلام
کل جشن های سال تو همچین وقتی برگزار میشه.
ممنون

mr.farshad سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:22 ق.ظ http://aorb.ir

غذاها عالی ، خیلی خوبه که توو یه شهرتون به هر مناسبتی یه جشنی ،دورهمی برگزار میشه... کریسمس که جای خود داره

فقط گروهای مختلفو گفتین کنار هم نشسته بودن...آفریقایی ها، افغان ها ، سوری ها ... ایرانیا هم در یک میز کنار هم نشسته بودن ؟

جشن کریسمس یکی از جشن های مهم و گسترده در این کشور هست و فکر می کنم در تمام مناطق برگزار میشه. غذاها هم دستپخت خود دانشجویان هست.
غیر از یکی از بچه های ایرانی که از قبل با هم دوست بودیم و در جشن شرکت داشت یک پسر ایرانی هم بود که ما نمی شناختیمش و اول که با من فارسی حرف زد فکر کردم تاجیک هست! اون پسر با کردها سر یک میز نشسته بود.

زری سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1394 ساعت 08:06 ق.ظ

مرسی عزیزم، یعنی در صورت پذیرش گرفتن برای ویزای شوهر و بچه مشکلی نیست؟ اصولا با هم میدهند؟ تجربه ای دارید؟ و دیگه اینکه کمک هزینه ای که برای دانشجوی دکترا درنظر میگیرند هیچ ارتباطی با تأهل و بچه نداره؟ یعنی چیزی بیشتر نمیشه؟ ممنونم از پاسخت

برای ویزا گرفتن مسئله ی مهم هزینه و توانایی ساپورت مالی است. یعنی اگر زن یا شوهر پذیرش از یک دانشگاه بگیرند و توانایی تامین هزینه ی زندگی دو یا سه نفر رو اثبات کنند امکان گرفتن ویزا برای کل خانواده وجود داره. در مورد بورسیه و کمک هزینه ی زندگی فکر می کنم فقط به خود شخص تعلق می گیره بدون در نظر گرفتن تاهل و وضعیت زندگی.

نرگس سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:20 ق.ظ

چه جالب که دختر اردنی با شما خوبه؟ چطوره که با ایران خوبن و با عراق بد؟

خب عراقی ها به صورت تفکیک شده مثل کرد و داعشی و دولت عراق شناخته شدن. لابد ایران براش حکم یک کشور مبارز با داعش رو داره

تهمینه چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1394 ساعت 08:48 ب.ظ

سلاااام خانمی. بعد مدتها مجالی شد به وبت سر بزنم و مثل همیشه هم دلم باز شد. از مطالب و عکسهای خوبت ممنون.

سلام خانومی
باعث خوشحالی است که شما فرصت کردین بیاین این طرفا

پــونـه چهارشنبه 2 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:53 ب.ظ http://veblagane.blogsky.com

سلام
خوبه که هرکسی یه مدل غذا آورده
وقتی مدرسه مرفتم شب یلدا هرکس یه نوع میوه میاورد مدرسه و جشن شب یلدا مگرفتیم
الان یاد اون افتادم

چقدر رسم خوب و جالبی داشتین هم تو مدرسه یلدا برگزار می کردین و هم تنوع میوه داشتین

92در92 پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1394 ساعت 05:30 ق.ظ http://92dar92.blogfa.com

سلام .
خوب هستید ؟
ایشالا سال 2016 برای شما سالی سرشار از شادی ،شادی و شادی باشه .
آپم .
ایام ب کام .

سلام
ممنون

babaii پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1394 ساعت 01:08 ب.ظ

Salam

سلام

رادمهر و رهام پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1394 ساعت 01:33 ب.ظ http://radham139.persianblog.ir

سلام لیلی جون ان شالله همیشه به جشن وشادی کنار گل پسر خوشگل وقتی بازیها مناسب سن بچه ها نباشه من هم باشم سراغ اسانسور و پله برقی میرم لگو هم خیلی تکراریه برای بچه ها
از عکسهای قشنگت هم ممنونم که ما رو همه جا با خودت همراه میکنی
همیشه دوست داشتم عکس خودت و قند عسلت رو ببینم

سلام خانومی
ممنون. البته ارمیا از بخش خوردن هم لذت می برد!
ان شالله تو ایران همدیگرو ببینیم

حسین پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:42 ب.ظ

با سلام بنظر میایدهنوز زندگی ما ایرانیان بهتر از المانی هاست .از ظرفهای پلاستیکی گرفته تا غذاهای بی کیفیت مثل ان ماکارونی پیچی مخلوط با سبزی .امید وارم ناراحت نشده باشی

سلام
در مراسم های عمومی غالبا از ظرف های یکبار مصرف استفاده می شود و غذاهای دانشجویان هم بیشتر سرد بود. سالاد ماکارونی هم اید برای بعضی ها غذای خوشمزه محسوب بشه
من از نظر متفاوت ناراحت نمیشم

فهیمه جون جمعه 4 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:23 ب.ظ

بیشتزغذاهاسردن وچیدمان بهش اب ورنگ داده واین هنرعالیه.درعین سادگی.انشاله کم کم مرسوم میشه.مابشخصه دوست داریم واجرا میکنیم درحدتوان.مگرصاحبخونه ناراحت بشه.بععله بچه داری وو....

چون غذاها قرار بوده روی میز چیده بشه بهترین حالت غذاهای سرد و اماده هست.
من هم خوشم اومده و از این طرح استقبال می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد