زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

اولین افطار

روزه هاتون قبول باشه. ما هم دیروز جمعه برای افطار رفتیم به مسجد ترک ها. ترک ها دو تا مسجد و عرب ها یک مسجد در شهر ما دارند. یکی از مسجدها شلوغ تر است و رفت و آمد بیشتری دارد و یکی کوچک تر و مراجعین کمتری دارد. ما هم خودمان را قبل از اذان مغرب به مسجد کوچکتر رساندیم. فقط مشکلی که هست تفاوت در زمان افطار آنها با ماست. آنها حدود یک ربع زودتر از ما افطار می کنند. دیروز چون پیدا کردن آدرس کمی طول کشید به زمان افطار خودمان به مسجد رسیدیم. برای روزهای بعد هم ما رو دعوت کردند، ما هم داریم برای مشکل زمان افطارمان با آنها برنامه ریزی می کنیم. که هم بتوانیم با آنها افطار کنیم و هم از نظر زمانی مطابق اعتقادات ما باشه.

حس افطاری دسته جمعی و هدف مشترک داشتن خوبه. دیروز که در جمع افطار کردیم واقعا رسیدن ماه رمضان رو احساس کردیم.

بعد از خوردن افطاری دعا به زبان عربی خواندند و بقیه آمین گفتند، خانوم بغل دستی از من پرسید که معنی دعا رو می فهمی و من گفتم آره. خیلی با حسرت گفت خوش به حالت.

برای افطاری هم میز و نیمکت زیر چادر پارچه ای برای خانم ها و آقایان مجزا چیده بودند. افطار رو هم با سوپی که فکر کنم ماست و برنج بود آغاز کردند و بعد هم غذاشون که برنج کته و گوشت و سبزیجات بود رو خوردند. خربزه و سیب هم میوه های سفره بودند. غذاشون خوشمزه بود، کلا طعم غذاشون با ما فرق می کرد.



دوباره دیشب هم افطار  رفتیم مسجد. چون اونها زودتر افطار می کنند ما اول به بهونه نماز خوندن رفتیم توی مسجد و نشستیم تا وقت افطار خودمون بشه(نماز هم نمی شه خوند چون وقتش هنوز نرسیده) و بعد به افطار کنندگان پیوستیم. برای ما عجیب بود که چرا این قدر عجله دارن. نماز رو که تند تند می خونند و حتی بسم الله آغاز سوره رو هم نمی خونن و دعای بعد از نماز رو هم که عربی هست و متوجه نمیشن. غذا رو دیگه چرا با عجله می خورن؟

با سرعتی عجیب سوپ و بعد غذا و بعد هم چای و میوه. انگار که باید زود از سفره بلند بشن و برن.

آشپزخانه مسجد مجهزه و امکانات پخت و پز و حتی ماشین ظرف شویی هم داره.


فضای داخل مسجد

برای افطار هم هر شب یک نفر بانی میشه. یک سوپرمارکت حلال هم کنار مسجد دارن. یک سری وسایل بازی بچه هم توی حیاط هست (یک تشک فنری بزرگ هم هست) و بچه ها حسابی مشغولند. تو خود مسجد هم اتاق مهد کودک با وسایل بازی برای بچه ها دیدم.

آخر شب که میایم خونه، خیابون ها ساکت و خلوته و حس خوبی داره که آدم توی اون هوا قدم بزنه. دیشب که از کنار یک خانه که سروصدای آواز و جشن برپا بود رد می شدیم با خودم گفتم اینها در چه حالی هستند و ما در چه فضایی دور هم بودیم. تفاوت از زمین تا آسمان است.

یادتون باشه سر سفره افطار و سحر برای همه اونهایی که تنهایی و در غربت روزه می گیرن دعا کنید.یک دعای گسترده از قاره آمریکا(مخصوصا برزیل و کانادا) تا قاره اروپا(مخصوصا آلمان و نروژ) که همه گستره جهان رو در بگیره.

نظرات 9 + ارسال نظر
باباجونت یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:26 ق.ظ

سلام بر ماه رمضان و روزه داران آن
سلام بر مسلمانان آزاده واستوار در دیار غربت
امیدست ارزش اسلام و دستورات و معارف عالیه اش روز بروز
برای مسلملنان روشن تر وبهره مندی شان بیشتر شود
در پناه سرپرستی انسان کامل هر عصر

ممنون

نرگس یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:41 ق.ظ

واااااای! چه باحال بوده! چه غذاهای خوشمزه‌ای خوردید! هزینه افطار رو کی میده؟ همه با هم مشارکتی میدین؟

هر شب یک نفر بانی میشه

علی یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:09 ب.ظ

قبول باشه انشاله!

به همچنین برای شما هم قبول باشه

baba یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:41 ب.ظ

shoma ham ma ro doa konid
doaie moztar be ejabat nazdike
ma dar vatan gharibim va shoma dar ghorbat nazdikid be khoda
enshalah
azizam leila

چشم بابا جون

مامان یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:08 ب.ظ

خوشا به حال شما مسلمانان نجیب و اصیل که در غربت اینچنین دین خود را حفظ می کنید

وحید یکشنبه 1 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:54 ب.ظ

سلام
چه جالب! من تازه فهمیدم که اوقات شرعی سنی و شیعه فرق میکنه! همش فکرمیکردم سایتی که من چک میکنم مشکل داره! آخه وقتی میزد وقت اذان مغرب من میدیدم که آسمون هنوز خیلی روشنه. واسه همین صبر میکردم! پس بگو اشکال کار از کجا بوده. البته الان رفتم و سرچ کردم و چند تا سایت خوب پیدا کردم. قبلا از Islamicfinder.org استفاده میکردم. اما الان رفتم یه افزونه واسه فایرفاکس پیدا کردم به اسم Prayer Time. تو این فزونه میتونی تعیین کنی که طبق کدوم متد واست تعیین کنه. طراحش هم یه ایرانیه توی آمریکا هستش. البته شاید سایت اولی هم این قابلیت رو داره و من نگشتم توش.
من امشب میرم برم مسجد اینجا. سال قبل نرفتم. امسال میرم ببینم چه خبره. به خاطر این اختلاف ساعت هم یه کم باید دیر کنم!!! بالاخره اختلاف پیش نیاد یه وقت.
موقع افطار حتما من رو هم دعا کنین. به قول معروف میگن اگه دلتون شکست و بالا رفت یادی از این بنده مهجور کنین!

خوبه که می خوای بری با آمادگی قبلی بری یک دفعه وا نخوری

مریم دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:40 ق.ظ

دستور غذای ترکی بگیر!نه اینکه خیلی آشپزی میکنی!بالاخره این دورهم جمع شدن فواید جانبی هم داره!
خربزه مشهدی نیس اونجا؟

آخه دستور آشپزی به چه زبانی؟ ترکی یا آلمانی؟ خواهر جان من دیگه اسم سبزی ها و ادویه ها رو فقط به زبان فارسی بلدم.
خربزه دارن ولی نمی دونم کجایی هست

نرگس.ر دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:40 ق.ظ

سلام به همگی
ماه رمضون همتون مبارک

چه جوریه که اونا یه ربع با شما فرق دارن؟

بر شما هم مبارک
اونها اعتقاد دارن خورشید که غروب کرد وقت افطاره حتی اگر آسمان روشن باشه ولی ما اعتقاد داریم آسمان باید نصفه تاریک شده باشه

مضرابض پنج‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:47 ق.ظ http://plectrum.blogfa.com

:)) کاشونی هم حرف می زنی اونجا ؟ ی ق آله بقد ن برو...
غربت سخته... خدا صبرت بده :) نماز روزه ها هم قبول باشه انشاءالله

با کی حرف بزنم خانومی؟با این خارجی ها که زبان فارسی سلیس رو هم نمی فهمند؟
ممنون. به همچنین برای شما هم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد