زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

پلاستیک های بازیافتی

در شهر ما که از عزاداری و هیئت و روضه خبری نبود. شهرهای بزرگتر که اجتماعات مسلمانان بیشتری دارند مراسم های متنوعی داشتند. در هیئت ها و روضه ها جای ما رو خالی کنید هر چی هم ما در خانه تلاش کنیم نمی تونیم به اون حسی که در اجتماع هست برسیم. اصلا دعا کردن و روضه گوش کردن در جمع معنی می دهد.در خطبه نماز جمعه این هفته مسجد ترک ها از فضائل اهل بیت گفتند اینجا در همین حد از عاشورا یاد شد.
درباره تفکیک زباله ها در شهرمون قبلا نوشته ام. سر فرصت ان شالله دوباره خواهم نوشت. چندی قبل در یک وبلاگ درباره شماره درج شده در پلاستیک های مصرفی خواندم و تصمیم گرفتم که من هم در این باره تحقیقی بکنم ، البته من از سایت های مختلف در اینترنت مطالعه کردم و شاید راحت ترین و کوتاه ترین توضیحات رو ویکی پدیا نوشته باشه که شما هم می تونید بخوانید و با دیگران به اشتراک بگذارید. شاید ترجمه من خیلی دقیق نباشه و شاید برخی موارد نام برده شده در کشور ما استفاده نشه. من معادل انگلیسی شون رو گذاشتم تا اگر از روی ترجمه متوجه نشدین چیه بتونین خودتون جستجو کنید. اگر قسمتی از ترجمه ام مشکل داشت لطفا بهم تذکر بدین.

علامت های مختلف بازیافت

مواد پلاستیکی در همه زندگی ما وارد شده از اسباب بازی و ماشین و بسته بندی ها و وسایل خانه و ... همه (مطمئن نیستم که در ایران همه وسایل)از آنها دارای علامت مثلث فلشی هستند. طبق جدولی که در زیر می بینید شماره ها از 1 تا 7 نامگذاری شده اند.
 به ترتیب از شماره 1 توضیحاتش رو می نویسم.

شماره 1 یا (PET or PETE (polyethylene terephthalate یا پلی اتیلن ترفتالات(من هم نمی دونم چیه!):
موجود در: بطری های نوشابه، آب و نوشیدنی، بطری دهانشویه، سس سالاد و ظروف روغن نباتی؛ سینی های غذا مورد استفاده در فر.
بازیافت: از طریق اکثر برنامه های بازیافت قابل برداشت و استفاده مجدد هست.
بازیافت به: لباس های پشمی ، فیبر، کیسه های حمل و نقل کردن، مبلمان، فرش، (گاهی) ظروف جدید
 پلاستیک PET شایع ترین پلاستیک مورد استفاده در بطری های نوشیدنی است، به دلیل  ارزانی وسبکی  آن  و آسان بودن برای بازیافت. این شمار کم خطرترین در باقی ماندن مواد بازیافت در طبیعت هست و نرخ بازیافت آن حدود 20% هست.



یا
شماره 2 یا ( HDPE (high density polyethylene یا پلی اتیلن با چگالی بالا:
موجود در: پاکتهای شیر، بطری های آب و بطری های سفید کننده، بطری های مواد شوینده و خانگی پاک کننده، بطری های شامپو و برخی از کیسه های زباله ،ظروف روغن، کره و ماست
بازیافت: از طریق اکثر برنامه های بازیافت قابل برداشت و استفاده مجدد هست.
بازیافت به: بطری های مواد شوینده، بطری های روغن، قلم، ظروف بازیافت، کاشی کف، لوله های زه کشی، چوب، نیمکت،

پلاستیک های HDPE با موارد استفاده ی متنوع ، به ویژه برای بسته بندی مرسوم است و به آسانی به بسیاری از محصولات دیگر قابل بازیافت است.

شماره 3 یا V (Vinyl) or PVC خب اسم این هم که روش هست پی وی سی:
موجود در: بطری های پاک کننده پنجره و مواد شوینده، بطری شامپو، بطری های روغن پخت و پز، بسته بندی مواد غذایی روشن، پوشش سیم، تجهیزات پزشکی، نمای سایدینگ، پنجره ها، لوله کشی
بازیافت: به ندرت قابل بازیافت است و فقط توسط برخی از سازندگان چوب پلاستیکی قابل استفاده هست.
بازیافت به: ساخت قطعات ماشین، قاب، کفپوش، کابل، سرعتگیر،

پی وی سی مقاوم است و در آب و هوای متفاوت مقاوم است، بنابراین معمولا برای لوله کشی، نمای سایدینگ و  برنامه های کاربردی  مشابه استفاده می شود. PVC حاوی کلر است بنابراین تولید آن با آزاد شدن دیوکسین  بسیار خطرناک است. لذا هیچ گاه مواد ساخته شده از پی وی سی را حرارت ندهید .

شماره 4 یا (
LDPE (low density polyethylene یایعنی پلی اتیلن با چگالی پائین:
موجود در: بطری های جمع شونده( Squeezable bottles)،بسته بندی مواد غذایی منجمد شده(frozen food)،بطری های تمیز کننده های خشک و کیسه های خرید،لباس، مبلمان، فرش
بازیافت: LDPE اغلب از طریق برنامه های curbside قابل بازیافت نیستند، اما کیسه های خرید پلاستیکی را می توان به بسیاری از فروشگاه ها برای بازیافت برگرداند.
بازیافت به:می تواند به  آستر و قوطی سطل کمپوست تبدیل شود،در صنایع  کشتی سازی، قاب، الوار چوبی، کاشی کف


پلاستیکی
LDPE قابل انعطاف با بسیاری از برنامه های کاربردی است. از لحاظ تاریخی از طریق بسیاری از برنامه های بازیافت curbside آمریکا پذیرفته شده نیست، اما امروزه کشورهای بسیاری  آن را قبول می کنند.
شماره 5 یا PP (پلی پروپیلن):موجود در: بعضی از ظروف ماست، بطری های شربت، بطری سس گوجه فرنگی، کلاه، نی، بطری های دارو
بازیافت: شماره 5 پلاستیک را می توان از طریق برخی از برنامه های curbside بازیافت.
بازیافت به: چراغ سیگنال، کابل باتری، جارو و برس، باتری خودرو، کفگیرک یخ شکن ماشین( ice scrapers)، دوچرخه نگهدار(جای پارک دوچرخه-bicycle racks )، چنگک ، سطل، پالت چوبی، سینی های پلاستیکی

پلی پروپیلن دارای نقطه ذوب بالا است، و به همین علت اغلب برای ظروفی که مایع آن باید داغ شود استفاده می شود. توسط اغلب بازیافت کنندگان پذیرفته می شود.
شماره 6 یا PS (پلی استایرن):
موجود در: بشقاب و لیوان یکبار مصرف و carry-out containers، سینی گوشت، بسته بندی تخم مرغ،، ظرف آسپرین،برخی از لوح های فشرده
بازیافت: انها را می توان از طریق برخی از برنامه های curbside بازیافت کرد.
بازیافت به: عایق، صفحات نوری سوئیچ، کارتن تخم مرغ، منافذ بادگیر(vents)، خط کش، فوم بسته بندی، ظروف قابل حمل یکبار مصرف

از پلی استایرن می توان محصولات سفت و سخت و محصولات فومی( foam products) ساخته شود - در حالت های بعدی بازیافت معمولا به عنوان علامت تجاری Styrofoam شناخته شده است. مدارک و شواهد نشان می دهد پلی استایرن می تواند به سموم بالقوه در مواد غذایی تبدیل شود. این مواد در طبیعت در مدت طولانی بازیافت می شوند و مناظر زشتی را در محیط زیست ایجاد می کنند. اکثرا شرکت های بازیافت این مواد رو قبول نمی کنند.


شماره 7 متفرقه:
موجود در: گالن های آب سه و پنج لیتری،اشیاء ضد گلوله، عینک آفتابی، DVD، iPod و برخی قسمت های کامپیوتر، مانیتورها، برخی از ظروف غذا، نایلون
بازیافت: این پلاستیک به طور سنتی قابل بازیافت نیست، اگر چه برخی از برنامه های curbside در حال حاضر آنها را می پذیرند
بازیافت به: چوب پلاستیکی(Plastic lumber)، محصولات سفارشی

طیف گسترده ای از رزین های پلاستیکی(plastic resins) که در شماره های قبلی جای نمی گیرند در این گروه دسته بندی می شوندحتی برخی از آنها از گیاهان (polyactide) ساخته شده است و قابل تجزیه هستند. مطالعات امروزی نشان می دهد این نوع پلاستیک می تواند به بهم ریختگی هورمونی منجر شود.

پلاستیک های شماره های 1 تا 3 امروزه قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه استفاده رو به طور مناسبی دارند و برای طبیعت مناسب تر هستند. در متن بالا کلمات تکراری مثل بطری آب نشان می دهد که چندین نوع بسته بندی برای بطری ها و ظروف پلاستیکی وجود دارد و هر کارخانه ای از پلاستیک خاصی استفاده می کند. البته هر کدوم از این شماره ها قابلیت های استفاده مجدد مختلفی دارند مثلا برخی شون رو نمیشه گرم کرد و یا در محفظه فریزر گذاشت و برخی از این پلاستیک ها برای استفاده در دمای بالا ساخته شده اند.
حالا می تونید برید توی خونه و به ظروف و بسته بندی های پلاستیکی مثل شامپو و قوطی کرم و ... نگاه کنید و ببینید که هر کدوم چه عددی هستند. البته نمی دونم توی ایران چقدر به ثبت این مواد به طور جدی توجه می شود.

 این مطلب هم توضیح مختصر و مفیدی دارد


خصوصیات هر نوع از پلاستیک ها-خصوصیاتی مانند شفافیت- مقاومت در برابر گرما و سرما - استحکام و...



موارد بالا به صورت خلاصه

نظرات 20 + ارسال نظر
بسامه دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:26 ق.ظ

خوب تو کشور ما به صورت قانونی و هدفمند نیست...
ای کاش تو کشور ما هم بشه.. به خدا حیف این محیط زیست.. اخه تفکیک زباله کاری نداره.. خرجی نداره.. من این کار رو می کنم... حالا نه خیلی اصولی ولی زباله های تر و خشک رو از هم سوا می کنم.. تو مجتمع ما دارن این کار رو می کنن.. البته باز نه به صورت هدفمند.. از اهالی خواستن زباله های تر و خشک رو جدا کنن و تو ظرفهای بزرگ زباله جداگانه بریزن.. ولی باز بعضی ها گوش نمی دن.. همه رو باهم می ریزن دور...
از کسایی که این وبلاگ رو می خونن خواهش می کنم.. کار تفکیک زباله هیچ کاری نداره به خدا... این کار رو بکنیم.. برای فرزندانمون احترام بزاریم و براشون محیط زیست رو حفظ کنیم..

ای کاش که مردم ما هم یاد بگیرن که مواد بازیافتی رو به چرخه برگردانند.
یاد گرفتن و عادت کردن به یک فرهنگ خوب زمان بر است ولی امید است که موثر باشد.
بله بله پیغامتون رو برای خواننده ها اعلام می کنم

سپینود دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:34 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

بلاخره لیلی جان تو غربت این حد عزاداری هم انشالله که قابل قبوله . کاش تو اردبیل بودید و عزاداری باشکوهش رو می‌دیدید . البته اکثر شبکه ها زنده پخش می‌کردن مراسم ما رو . بلاخره اردبیل مهد تشیع هست و عزاداری امام حسین ع از شب عید قربان با برگزاری مراسم هفته خوانی و روزهای آخر ماه ذی‌الحجه با آئین معنوی تشت‌گذاری و مراسم و آداب خاصی برگزار می‌شه .
خوشبختانه با تبلیغاتی که شده بود امسال اکثر نذری های شهر ما تو ظروف یکبار مصرف قابل بازیافت توزیع شد .
خوبه که فرهنگ سازی این طور کارها رو داشته باشیم .

ان شالله که از رحمت بی انتهای خداوند همگی بهره مند شویم.
چه جالب که این قدر مراسم های سنتی دارید. من عکس نان سنتی ارومیه رو هم در خبرها دیدم خیلی خوشمزه به نظر می رسید.
خیلی خوبه که مردم هم طریقه استفاده از این ظروف رو بلد باشن و دوباره به چرخه بازیافت برش گردونن
بله این جور عادات نیاز به فرهنگ سازی داره

عرش و ثری دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:46 ق.ظ http://arshosara.blogfa.com

سلام لیلی عزیز
اون عکس سایه شما و آقای همسرتون خیلی بامزس
ایده جالبی بود آفرین

سلام خانومی
آقای همسر ایده های خلاقانه بسیاری در عکاسی دارند.

عرش و ثری دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:56 ق.ظ http://arshosara.blogfa.com

همت تا ته خواندن و درک مطلب مربوط ب بازیافت رو نداشتم ولی به نظر موضوع جالبی میاد
چ قشنگ
شقایق آلمانیست ؟
یکی از دوستان روسی مان خیلی عاشق واژه " پیچ گوشتی " شده بود مدام می گفت و می خندید و ذوقناک بود با این واژه
موفق باشی

اگر همت نداری تا انتها بخونی می تونی جدول های آخر که خلاصه مطلب هست رو نگاه کنی.نه شقایق یک دختر ایرانیست که بیش از ده سال است در این کشور ساکن است.حتما در زبان روسی این کلمه مشابه کلمه ای خنده دار یا ... هست که باعث انبساط خاطر دوست تون میشه

مشتاق دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:57 ب.ظ

سلام و صدها سلام

در کارهای خدایی اول نیت است و بعد شوق و ذوق قلبی وآخر

انجام عملی در حد توان.

شما باندازه علاقه تان از محرم استفاده کرده اید شاید بیش از ما

که در مراسم بوده ایم .

مطالب مفیدی از انواع مواد پلاستیکی زحمت کشیده جمع آوری

کردید.تا حالا اینقدر نمیدانستیم انشاله در کاهش ضایعات و

تفکیک اونا دقت خواهیم کرد.

یک دسته گل سلام تقدیم شما باد
ان شالله که از رحمت بی نهایت خدا بهره ببریم و خدا با دریای کرمش اعمال اندک ما رو قبول کنه
خواهش می کنم.ان شالله که بتونیم در حفظ محیط زیست فعال تر باشیم

مضراب دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:51 ب.ظ

اینجا که بازیافت برای مردم معنی و مفهوم خاصی نداره! البته مشکل سر محل های مخصوص بازیافت هم هست چون چنین محل هایی توی شهر ما که وجود خارجی نداره!!!

چقدر بد که این مسئله هنوز جانیفتاده چه برای مردم و چه برای شهرداری.

haj sina دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:09 ب.ظ http://hajsina.blogfa.com

میگم وبتون خیلی مفیده،بگین نه !
من مدتها بود که میخواست بیام نت و این مضوع رو پیگیری کنم،ولی هر دفعه که میومدم،فراموشم میشد سرچ بزنم
خیلی سپاسگذارم بابت این مطلبتون،و همچینین از حضورتون

نه!
حالا فراتر از پیگیری امیدوارم که بتونیم در جداسازی مواد بازیافتی موفق باشیم

نرگس سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:26 ق.ظ

ممنونم

فهیان سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:56 ب.ظ

عجب پستی،دل غر زدنم تازه شد،یاد اون قسمتهایی از مغز نازنین افتادم که همیشه در تلاش برای فهم خیلی مسایل بود(مثلا این که چطور آدم ها وقت برای هر چیز بی ارزشی دارند، اما برای مهمترین مسائلی که نه تنها به خودشون، بلکه به نسلها بعد از خودشون مربوط میشه وقت ندارند!!!) و درنهایت به گمانم سوخت!واقعا باید بهتون خسته نباشید، با چند تا آفرین جانانه بگم، از اونایی که وقتی بچه بودیم با شنیدنشون ذوق مرگ میشدیم.توی این وبلاگ آوردن چنین موضاعاتی (چون مخاطب خانم زیاد داره)کار خیلی ارزش مندی هست.بازم ممنونم.

امان از من که این دل غرزن شما رو بیدار می کنم و نمی ذارم به زندگی تون برسید
این قسمت ذهن آدم ها برای من هم مبهم است فکر نمی کنم در مرز فکری من و شما جا بشود که چرا بعضی ها در زندگی شان برای هدف ها و برنامه های زندگی شون الویت بندی ندارند.
{آیکون آدم ذوق مرگ} ممنون از تشویق های منحصر به فردتون که با کلمات خاص بیان می کنید. امیدوارم که هر کدوممون بتونیم هر چند اندک در گسترش این فرهنگ سهیم باشیم

گلهای زندگی من سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:28 ب.ظ http://http://golhayezendegiyeman.blogfa.com/

سلام لیلی جان چه اطلاعات خوبی در مورد بازیافت دادی درست درس مطالعات دوقلو ها در مورد بازیافت بود وچند لحظه پیش داشتم براشون تحقیق در میاوردم

سلام خانومی
خدا رو شکر که این نوشته هام به درد یه کسی خورد.
با تشکر از مامان محقق

عسل بانو چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:55 ق.ظ http://asalbano.blogsky.com

سلام
امیدوارم هیچ وقت حس غربت و غزیبی بهت دست نده اونجا
از آشناییت خوشحالم

سلام
حس غربت جزء جدایی ناپذیر غربت هست.
ممنون

نرگس چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:48 ب.ظ http://nbeheshti.persianblog.ir/

لیلی جون از مطالب مفیدت خیلی ممنون
برای اینکه مردم بازیافت و جداسازی را انجام بدهند باید از فواید و مضراتش مطلع باشند
و این احتیاج به تبلیغ و فرهنگ سازی داره
اینجا که من ساکنم هم خیلی دیر این کار را شروع کردند البته فکر میکنم تو کوچه ما تنها کسی که پلاستیک های بازیافت را پر میکنه منم

بله خانومی. باید فواید بازیافت و جداسازی مواد بازیافتی توسط مردم و اثراتش در جامعه و محیط زیست مشخص بشه تا رغبت مردم به این کار بیشتر بشه.
خب شما یکی از فعالیت های سختت همین جا انداختن این مسئله برای اهالی کوچه است

[ بدون نام ] چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:24 ب.ظ

"{آیکون آدم ذوق مرگ} ممنون از تشویق های منحصر به فردتون که با کلمات خاص بیان می کنید."
نمیدونم، امیدوارم یک وقت این عبارت"ذوق مرگ"براتون ناراحت کننده نبوده باشه،آخه من دیگه هیچ وقت مثل کودکیم، از چیزی اونقدر خوشحال نشدم، که ذوق مرگ بشم،اما اگر روزی بتونم در راستای هدفی که، بخاطر اون آفریده شدم،حرکت کنم شاید ذوق مرگ بشوم. برای همین که، این عبارت برام چنین داستانی داره،اینجا برای شما نوشتم چون به نظرم دارین توی اون راستا حرکت میکنید.

نه بابا چرا باید ناراحت بشم، سخت نگیر خانومی
اتفاقا من همیشه سعی می کنم از چیزهای کوچک ذوق زده بشم. اگر صبر کنم تا یک اتفاق مهم و بزرگ بیفته یا یک هدف خیلی دوردست رسیده بشه شاید عمرم کفاف نده پس سعی می کنم خودم رو عادت بدم به دلخوش کنه های کودکانه.
در مورد راستای هدف هم من فعلا خط و خطوطی تشخیص ندادم ولی فکر کنم شما خط شناس خوبی هستین

فهیان چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:26 ب.ظ

فکر کنم اسمم رو تو پیغام قبلی نذاشتم!!

بله درست فکر کردین

پری چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:31 ب.ظ http://0o0o0o0o.blogsky.com/

سلام لیلی جونم ......منم چند وقت پیش داشتم پیش خودم غر میزدم که چرا خوابگاه نمیاد چند تا سطل زباله بذاره واسمون که ما این همه کاغذ و بطری آب معدنی داریم جا کنیم....اما کوتاهیم اینجا بود که نرفتم پیشنهاد بدم .....الان همین جا قول میدم در اسرع وقت رسیدگی کنم به این موضوع

سلام خانومی
پس به ذهن شما هم رسیده که جایی که مصرف ظروف پلاستیکی و کاغذ بالاست باید اقدامی کرد ولی خب همت هم چیز خوبی است امیدوارم که این دفعه این تلنگر محکم باشه و همت فعال بشه

مریم چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:18 ب.ظ

واااااااای! چه نفس‌گیر بود! واقعا برای اکثر ما خیلی تفاوتی بین انواع پلاستیک و چیزای شبیهش وجود نداره!
واقعا خیلی ممنون آبجی، زحمت کشیدی و همه اینا رو برامون توضیح دادی دستت طلا!

موفق شدی همه رو بخونی؟ آفرین آفرین
خواهش می کنم تو که خودت بلتی همه چیزو

ریحانه چهارشنبه 29 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:17 ب.ظ http://chadormeshki.blogfa.com

شیمی سال اول دبیرستان فک کنم راجع بهشون می خونیم ولی من اصلا یادم رفته بود
و به این مفصلی هم نبود
ممنون بابت اطلاعاتت :)

من فکر می کنم اتیلن و پروپیلن و اینها رو توی شیمی داشتیم ولی مبحث بازیافت و تبدیلشون رو یادم نیست که داشتیم یا نه
خواهش می کنم

مامان پنج‌شنبه 30 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:16 ق.ظ

مطالب بسیار مفیدی ایست انشاله کم کم نهادینه میشه .


از همین حالا شروع کنیم فردا دیره.

ان شالله

ف.شاه بیکی شنبه 2 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:23 ق.ظ http://f1991shahbiki.blogfa.com

سلام علیکم
از شما برای خواندن مطلب " نرمش قهرمانانه" در وبگاه کِی بانو دعوت می کنیم.
مارا با نظراتتان یاری فرمایید.
باتشکر
[گل] اللهم عجل الولیک الفرج [گل]
یا حق

سلام

امید یکشنبه 3 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 06:59 ق.ظ http://salamsorati.blogfa.com

سلام خانومه لیلی .
خیلی خوبه که در مورد اتفاقات و رسومات نوشتی / بهترین موضوع رو انتخاب کردی / افرین /...

پست جدید نوشتم گفتم شاید وقت کنی بیای بخونی /.

خانومه لیلی اینجا هست که (نوشته های بالا !) مثلا من واسط پیام دادم بعد زیرش شما نوشتی پاسخ و جواب دادی ؟
چطوری اینکارو میکنی ؟ جوابت همینجا نشون داده میشه یا تو وب مخالب پست گذاشتهم میره ؟؟؟

موفق باشی خانوم .

سلام
من در پست های دیگر این وبلاگ نیز درباره فرهنگ و آداب و رسوم در شهری که زندگی می کنم نوشته ام.
این حالتی که شما میگین مربوط به امکانات بلاگ اسکای هست و جواب فقط در همون صفحه کامنت نمایش داده می شود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد