زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

حریم خصوصی

حال که فرصت برای نوشتن فراهم شده قصد دارم کمی از خصوصیات مردم شهری که در آن زندگی می کنم بنویسم. البته شهرم در آلمان منظورم هست. چون من با همه ی مردم آلمان ارتباط نداشتم نمی تونم با قاطعیت این خصوصیت رو به همه نسبت بدهم ولی به شهرهایی که سفر کردم کم و بیش این ویژگی ها رو دیدم. یکی از این ویژگی ها احترام به حریم دیگران است. یعنی در خیابان و فروشگاه و محل های عمومی حریم فیزیکی و روحی افراد حفظ می شود. البته این ویژگی در سنین مختلف فرق می کنه. مثلا افراد مسن علاقه ی بیشتری به ایجاد ارتباط کلامی و نظر دادن دارند. مثل کشور خودمون که غالبا افراد میانسال و مسن علاقمند به نظر دادن و ارائه تجربیات درست یا غلط خودشون دارند.یعنی همان طور که امروزه اطرافیان که ارمیا را می بینند در مورد همه ی مسائل از لباس پوشیدن و غذا خوردن و رفتار کردن با بچه تجربیات و نظرات خود را به ما انتقال می دهند در آلمان هم گاهی این مسئله را می دیدیم ولی خب چون غریبه بودند شدت کمتری داشت!
افراد جوان تر عموما در مکان های عمومی بسیار به حریم خود و دیگران حساس هستند یعنی موقع حرکت دقت می کنند که خودشون یا وسایلشون مثل کیف و دوچرخه به دیگران برخورد نکند و اگر احساس کردند گوشه ای از لباس شان به پر شال کسی!! اشاره شده فوری عذرخواهی می کنند. طوری که آدم هر دفعه توی خیابان عبارت "معذرت می خواهم" را  حداقل یک بار می شنود. در صف های صندوق فروشگاه ها یا ادارات و یا عابر بانک ها اکثرا فردی که پای صندوق در حال خرید است خیالش از بابت گوش های اطرافیان راحت است و افراد پشت سر با فاصله ی یک متری از فرد پای صندوق پشت خط زرد روی زمین ایستاده اند.
همین حفظ حریم در رانندگی هم رعایت می شود. یعنی اکثرا ماشین ها در خیابان با فاصله ای یک متر و یا کمتر حرکت می کنند طوری که آدم حس می کند این جای خالی رو گذاشتند که عابر پیاده رد بشه!! و دلش می خواد موقعی که ماشن ها پشت چراغ قرمز ایستاده اند از وسطشان میان بر بزند و راهش را کوتاه کند.
شاید همین فاصله گرفتن و حفظ حریم دیگران باشد که گاها آلمان ها را آدم های سرد نشان می دهد. چون بسیار حساس هستند که با کلام و یا نگاهشان مزاحم کسی نشوند بنابراین توی اتوبوس و یا قطار کمتر با غریبه ها گرم صحبت می شوند. البته کمتر به نسبت ما شرقی ها نه این که اصلا حرف نزنند. از اون طرف هم اگر احساس کنند کسی وارد حریم خصوصی شان شده عکس العمل نشان می دهند اون هم از طریق پلیس نه داد و فریاد
اینها هم تبلیغات یک مغازه ی کاموا فروشی است.

لیوان آب جو و سوسیس دو علاقمندی آلمان ها





نظرات 21 + ارسال نظر
بسامه چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:03 ب.ظ

یکی از خصوصیات بارزی که همه باید احترام بزارن همی حریم شخصی و خصوصیه.. خیلی مهمه.. افرین.. احسنت و مرحبا بهشون.. دیروز تو اتوبوس یه خانومه پاشنه کفشش رو گذاشت رو انگشت پام و قشنگ لهش کرد فقط گفتم اخ.. باور کن فقط گفتم اخ برگشته می گه خانم پاتو بکش کنار... گفتم بله راس می گید..
تو دلم گفتم پای من غلط بکنه دیگه بیاد زیر پاشنه تو.. عجبا..
بیا از ارمیا بگو...

بله بله...
ای بابا چقدر مظلومی تو. حداقل معذرت خواهی می کردی و بهش می گفتی اینو یادت رفت به من بگی.
ارمیا که خوش خوشان ش هست.

فهیمه جون چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:58 ب.ظ

سلام وصدسلام
چه خوب کاس ایران هم در اینده ای نزدیک اینجوری بشه.پرازاحترام
چه جالبن.چه ترفندقشنگی.جالب بودن مرسی عزیزم

سلام و هزاران سلام.
امیدوارم یک روز همه مون بفهمیم که زندگی اجتماعی در سایه ی احترام به عقاید و تفاوت های دیگران آرامش بخش است.

مگهان چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 04:00 ب.ظ

بابا برای بازدید از دامپروری های آلمان و اتریش اومده بود اونجا !به دعوت چند نفر از صادر کننده های دام ! اگه خدا بخواد قراره از اتریش به سری گاو و گوساله های بیو بیارن ! هاها ...
به همین دلیل زیاد تو سطح شهر نبودن ولی تا جایی که دیده میگه خیلی جاها بازار کریسمس بوده ! : ) احتمالاً بهمنم بابا میاد برای ثبت یه قراردادی ... اگه اونجا بودین و چیزی خواستین می تونه بهتون برسونه ها
من باز روشن شدم این همه م اطلاعات دادم گفتم شاید جالب باشه برات بدونی حالا شاید از خاطراتشم نوشتم

به به پس باید تجربه ی جالبی داشته باشند از ارتباط با تولیدکنندگان و دامپروران آلمانی.
پس بهمن باید منتظر سوغات شهرتون باشیم
از روشن شدنت و اطلاعات جالبت ممنون

فردا چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 05:22 ب.ظ http://med4.blogfa.com

اووووووووووووه چه قد حریم خصوصی ان اونا!
فک کنم اونا بیان ایران دق کنن!!

احتمالا همین طور خواهد بود.

غذا درمانی سرطان چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:10 ب.ظ http://nokhod1.mihanblg.com

سیدجمال الدین اسد ابادی :
رفتم ارو پا اسلام بودمسلمان نبود امدم اسیا اسلام نبود مسلمان بود
رفتارانها خداپسندترازما است

همین فاصله نگرفتن خودروها درایران چقدر سبب تصادف وخسارت وفحاشی وبداخلاقی میگردد

همین کم صبر و حوصله بودن ما ایرانی ها و عجله داشتنمون باعث خیلی از مشکلات مون میشه
فاصله ی ماشین هاهنگام رانندگی از قوانین راهنمایی و رانندگی همه ی دنیاست

maral چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:18 ب.ظ

ببخشید به بافتنی آلمانی چی میشه چون شیندم بهترین بافتنیها را در آلمان میبافند ویاد میدن میخوام در یوتیوپ سرچ کنم برای یاد گیری ممنون میشم بهم بگید

stricken میشه بافتنی
من نمی دونستم که بافتنی های آلمانی معروفه
strickjacke میشه ژاکت کاموایی

mahsa جمعه 9 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:41 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

احترام گذاشتن به حریم همدیگه واقعا عالیه...

بله بله

مگهان شنبه 10 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:34 ق.ظ http://meghan.blogsky.com

چی دوست دارین از شهر ما براتون بفرستم ؟! یه سوالی که همیشه واسم پیش میاد اینه که خیلی کهنه و بیات میشه اگه خوردنی بفرستیم از اینجا به اونجا آیا ؟
البته من آجیل زیاد فرستادم . اما نمی دونم با چه کیفیتی به اونجا میرسه :دی
در ضمن بدون تعارف می گم من خوشحال میشم سوغات شهرمون رو براتون بفرستم . اگه بارتون زیاد نیست و هنوز ایرانید یه آدرس بدید براتون یه چیزایی از اینجا بفرستم ! ارمیا رو ببوسید لطفاً

من نمی دونم شهر شما کجاست؟
من تا حالا نشنیدم که کسی با پست از ایران چیزی بفرسته. ولی اگر مسافر همراه خودش بیاره که یک روزه به مقصد برسه نباید خیلی کهنه بشه.
ممنون خانومی.شما لطف دارین. من شوخی کردم

نرگس شنبه 10 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:33 ب.ظ

رعایت زیاد حریم خصوصی نتیجه تنهایی آدم ها نیست؟ وقتی آدم ها در جمع و شلوغی زندگی کنند، کمتر به حریم ها فکر می کنند. جمع و صمیمیت خوبی ها و بدی های خودش رو داره.

وقتی آدم توی شلوغی زندگی می کنه یادش میره حریمش کجاست!
درسته زندگی جمعی معایب و مزایای خودش رو داره. مثلا زندگی در خانه های جمعی در قدیم هم خوبی داشته و هم بدی

سیمرغ یکشنبه 11 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:45 ق.ظ http://janemoshtagh.mihanblog.com/

سلام.چطور میشه اینا رو به مغز ملت وارد کرد؟ چه ملزوماتی داره که اونجا هست و مانداریم که با همه آموزشها باز هم مردم این حریمها و رعایت قوانین رو انجام نمیدن؟ این سوال همیشگی منه

حالا فکر کن من باخودم فکر میکردم چه ارتباطی بین کامواها با حریم خصوصی هست؟! چرا مارو سرکار میذاری؟

سلام
تربیت باید از کودکی باشه و البته اجتماع هم خیلی تاثیر داره.
من فکر می کنم کمی زور در تربیت اجتماعی لازم.

چقدر پیچیده فکر می کنی خانومی. من از عکس های موجود در موبایلم استفاده می کنم

محجوبه یکشنبه 11 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:11 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا رب الحسین
سلام بر شما
تسلیت ایام ...
از امشب ،ان شاء الله هر دو شب در میان ساعت 20 به روزم! با بخشهایی از کتاب اشک روان بر امیر کاروان

منتظر کوک توجهتان هستم

راستی باز برگشتی آلمان ؟ دلم مان برایتتنگ خواهد شد ! فقط بدانیم اینجایی برایمان کافیست ...
عکس ها زیبا بود .

سلام
ممنون
فعلا همین جا هستیم خانومی. ممنون از دل مهربونت

بابایی یکشنبه 11 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:55 ب.ظ

سلام
اجتماع از مجموعه افراد تشکیل میشود
اصلاح جامعه از تصمیم تک تک افراد آغاز میشود.
البته افراد فداکاری لازم است که قدمهای اول را بردارند.
امیدوارم هر کدام از ما یکی از آن افراد باشیم

سلام
ان شالله هر کدوم احساس نکنیم که ولش کن فایده ای نداره و تصمیم بگیریم و در تصمیم مون جدی باشیم و آن را به بقیه هم یاد بدهیم.

تیارا یکشنبه 11 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:49 ب.ظ

دقیقا همین حفظ حریم شخصی آلمان ها رو من بسیار دوست دارم چیزی که متاسفانه توی ایران معنایی نداره!البته پیش اومده فضولی خفیف دیده باشم ها

بلی بلی. برای ماها که گاها دوست یا همکار و یا فامیلی داریم که علاقمند به دانستن جزئیات زندگی مون هست بسیار این خصلت شیرین می نماید.

مگ دوشنبه 12 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 05:53 ب.ظ http://meghan.blogsky.com

من رشتی هستم !!! اینجا کلی چیز داره که من می تونم واستون بفرستم
من ولی اصلا شوخی و تعارف تو کارم نیست وقتی حرفی می زنم !!! والا
خوب من نمی دونم چطور باید مسافر آلمان پیدا کنم و اینجوریاس که مجبورم از پست استفاده کنم 6 روزه میرسه معمولاً ..یه بارم 9 روز طول کشید

به به حتما کلی غذاهای خوشمزه و مخلفات و ترشی های دارین.
ممنون از لطفت. همین که جدی و بدون شوخی مطرح می کنی برای من ارزشمند هست. حداقل اسم های خوراکی ها و سبزی های محلی رو بگو تا ما اومدیم اون طرف ها بلد باشیم

زینب سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:02 ب.ظ

عکس ها عالی بودن. چ تبلیغات جالبی
راستی اونجا ک هستید عزاداری هم هست
اگر هست لطف کنید و برامون بذارید
پیش آپیش ممنون

تبلیغ کاموا طرح های رنگارنگی داره.
توی شهر کوچیک ما شیعیان زیادی نیستند و برای محرم و عاشورا برنامه ی عزاداری ندارند.
پارسال یک برنامه ی عاشورا در مسجد ترک ها بود که گزارشش رو نوشتم

انتشارات رامان سخن چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:52 ق.ظ http://www.ketab-89.blogfa.com

انتشارات «رامان سخن» را به خاطر بسپارید :

اندیشه خود را ماندگار کنید
سرگذشتتان را می‌نویسیم
چاپ آثار شما از مجوز تا پخش
با مجوز رسمی؛ کمترین هزینه در تیراژ دلخواه شما
با ما در تماس باشید
انتشارات «رامان سخن»

با مدیرمسئولی: نظام مشرفی نبی کندی

۰۹۳۶۵۹۵۶۰۶۸
چاپ شعر داستان رمان دلنوشته ادبی و خاطرات و تبدیل پایان نامه به کتاب . چاپ آثار فلسفی و مذهبی و پزشکی و کمک آموزشی و هر نوع ایده که دوست دارید ماندگار شود . در تیراژ دلخواه با هزینه کم

ممنون

زهرا-گل بهشتی من چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:58 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

اصولا با توجه به تفاوت فرهنگ تعریف حریم خصوصی هم در مناطق مختلف دنیا فرق می کنه. گاهی مسائلی ممکنه در همون آلمان شما در محدوده حریم خصوصی قرار بگیره که اینجا مردم باور نکنن.
ولی متاسفانه همون حریم خصوصی موجود در فرهنگ خودمون هم برای خیلی ها بی اهمیته و احترام براش قائل نیستن.

حق با شماست. تعریف حریم خصوصی و محدوده ی اون در هر فرهنگی متفاوت هست. در ضمن آلمان من نیست ها مال خودشونه!!
متاسفانه گاهی کنجکاوی و نظر دادن های زیادی در زندگی دیگران برای بعضی ها عادت هست

سپینود چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:31 ق.ظ

سلام لیلی جان . آخیششششش قالب وبلاگت رو عوض کردی ؟ امیدورام این بار دیگه بتونم برات نظر بذارم . پسرت خوبه ؟ دو هفته قبل یک جایی مهمون بودم . یکی از خانوم هایی که مقیم آلمان بود و دو سه روز ی اومده بود شهر پدری هم اونجا بود . شدیدا از هوای دلگیر آلمان گله می‌کرد . جالبه که اون هر چی می‌گفت از آلمان من همش به یاد تو بودم .

سلام خانومی
بله خانومی طبق فرمایش دوستان قالب رو تغییر دادم تا همه دور هم باشیم.
آخی خانومی. هوای دلگیر آلمان که نگوووووو.مخصوصا تنهایی و غربت و شب های طولانی زمستان

ویرگول چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:13 ق.ظ http://comma.persianblog.ir

یه کمی قالبت به هم ریخته:)
بافتنی ها عالی بود:x

ای بابا از دست این قالب ها
قابل شما رو نداره

محبوبه 81 شنبه 17 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:51 ق.ظ

سلام لیلا جون
خیلی وقته سر نزدم وبلاگت. یعنی عمر مهلت میده اوونهمه پست نخونده رو بخونم ؟؟
برای من احترام به حریم شخصی دیگران خیلی مهمه. و علاقه ای هم ندارم که دیگران به حریم شخصیم نزدیک بشن مگر اینکه خودم در موردش تصمیم گرفته باشم اما باز هم با حفظ فاصله فک کنم باید برم آلمان زندگی کنم
درضمن عاشق اون تبلغات مغازه کاموا فروشی شدم. عاشق بافتنی ام باید یک روز به این آرزوم جامه عمل بپوشونم
ارمیای خوووووشگل رو از ظرف من ببوس

سلام دوست جون
چه عجب از این طرف ها. فکر کردم ما رو فراموش کردی.
تو که این همه کتاب می خونی و کلاس میری یک وقتی هم به ما بده.
تو باید یک سر پاشی بیای پیش من.
فکر می کنم این عشقت در همین حد بمونه آخه از بس تو خوره ی کتاب هستی.
ممنون دوست جونی

مگهان شنبه 17 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:52 ب.ظ http://meghan.blogsky.com

اگر خواستین بیاین بگین خودم براتون از انواع سوغاتی هامون بیارم . والا سبزی های مخصوص نمی دونم منظورت چیه لیلی جونم...
ولی ما دلال / درار داریم که با نمک و سبزی های معطر درست میشه و می تونی با خیار و میوه های دیگه میلش کنی که عالیه هم می تونی تو ماست بریزی؛-)

چشم.ممنون خانومی
دلال که خیلی خوشمزه است و ما یک بار تجربه ی خوردنش را داریم و همیشه هم از اون یاد می کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد