زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

عید فطر مبارک

این هم  از اینترنت صحیح و سالم ما. بالاخره مودم جدید متصل شد و ایرادها برطرف و ما به دنیا وصل شدیم. عید فطر بر همه ی میهمانان رمضان مبارک. در دید و باز دیدها و دعاهای امروزتان یادی از ما هم بکنید.

برنامه ی افطار مسجد هم تمام شد و با یک کوله بار خاطره در ذهن ماندگار شد. عید فطر و عید قربان از اعیاد مهم ترکیه هست و چند روز تعطیلند و به دیدار یکدیگر می روند و برای ترک ها خیلی لذت بخش هست که این ایام درکشور خودشون و در کنار فامیل و خانواده باشند. هوای ماه رمضان هم گاهی به شدت گرم و گاهی بارانی بود و ما هر روز متناسب با هوا باید لباس های مناسب برای ارمیا برمی داشتیم. لباس های ترک ها به نظرم جالب بود. اکثر خانم ها بسته به نوع حجابشان لباس های طرح دار و کار شده و چین دار پوشیده بودند که در آلمان زیاد پیدا نمی شود و مشخص بود که از ترکیه است ولی مردها و بچه ها لباس های ساده و کم طرح آلمانی پوشیده بودند. بعد افطار هم بازار انواع نوشیدنی و بیسکوئیت و خوردنی داغ بود و ما باید دائم مراقب ارمیا بودیم که از رنگ بطری ها و بسته بندی های رنگارنگ خوردنی خوشش می امد و کاری نداشت که اینها مال کی است و می خواست آن را تصاحب کند. سر هر میزی که حاضر میشد مردم از روی علاثه بهش بیسکوئیت و پاستیل و شکلات و کاکائو می دادند و ارمیا که با طعم این خوراکی ها آشنا نیست همون جا یک گاز می زد و بقیه اش رو یا روی زمین می ریخت یا پس می داد.

اکثرمیزها در مسجد خانوادگی و دوستانه پر می شد و ما که دوست خاصی نداشتیم معمولا در میزهای وسط حیاط می نشستیم که جمع پناهنده ها و دانشجوها و مجردها بود. یک بار کنار سه تا آقا نشستیم که یکی شون گفت که در دانشگاه واحد زبان فارسی پاس کرده و چند تا کلمه ی فارسی بلد بود. یک بار دیگر کنار یک آقای ترک نشستیم که دو تا از دوستان آلبانی اش را به افطار مسجد دعوت کرده بود و با هم راجع به مسافت آلمان تا کوزوو و المان تا استانبول و طی آن با ماشین صحبت می کردند. موقع خوردن غذا هم آقای ترک به میهمانانش گفت که بهترین برنج را ایرانی ها می پزند. و آقای آلبانی تبار گفت که او پارسال پلوی خیلی خوشمزه ای در هند خورده. کلا بین علما اختلاف افتاده بود که بهترین برنج دنیا در کجا طبخ می شود و من بسیار خوددار بودم که جواب اصلی رو ندادم و به روی خودم نیاوردم که دارم حرف هایشان را می شنوم. کلا در غذای مسجد پلوی سفید وجود ندارد یعنی حتما باید قاطی پلو مواد دیگری مثل هویج یا نخود فرنگی یا دانه های ماکارونی مانند و ... وجود داشته باشد و سبزی پلو و زرشک و زعفران هم در کار نیست ،برنج را هم به شیوه ی دم پخت می پزند.

چند  روز قبل که ارمیا را برای گردش به پارک نزدیک خانه برده بودم و هیچ نیمکتی در سایه خالی نبود مجبور شدیم روی یکی از نیمکت ها که همان آقا مسن آپارتمان روبه رو که لباس کاموایی پوشیده بودحضور داشت بنشینیم. آقای مسن هم که دنبال گوش مجانی می گشت شروع کرد به حرف زدن و گفت که منتظر دوستش هست و او دیر کرده و بعد هم از خریدهایش و این که همیشه آگهی های روزنامه ها و تخفیف ها را می خواند و از همان تخفیف ها خرید می کند گفت. نیم ساعت راجع به خرید دستگاه قهوه سازش از همین تخفیف های آخر هفته ی فروشگاه ها گفت و اصلا هم با جمله های بی ربط من راجع به گرمای هوا و خرید با ماشین موضوعش را عوض نکرد.بعد هم از گرانی بنزین نالید.ارمیا هم که مورد بی توجهی واقع شده بود و کسی به حرف هایش محل نمی داد شاکی شده بودو داشت پیچ های نیمکت را از جا درمی آورد چاره ای نبود و باید سخنرانی را ترک می  کردیم.

هفته ی قبل هم نمایشگاه Ausbildung یا دوره های مهارتی در شهرمان بود که عکس هاو توضیحاتش در صف انتظار هستند. البته نمایشگاه بهینه سازی انرژی در ساختمان هم فردایش بود که به علت گرمای هوا از حضور در آن منصرف شدیم.

من کلی عکس از فضای مسجد و جمعیت گرفته بودم که در حال حاضر دسترسی بهشون ممکن نیست. فعلا این عکس های شقایق از نمایشگاه اتومبیل های قدیمی در برلین را داشته باشید








نظرات 16 + ارسال نظر
آیدین شنبه 27 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:32 ب.ظ http://fakhtehf60.blog.ir/

عیدتون مبارک

عید شما هم مبارک.ممنون

همطاف یلنیز شنبه 27 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:24 ب.ظ http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
.
تبریک تبریک
یکی برای روز عید فطر،دیگری برای پیوست پیروزمندانه تان به دنیای ارتباطات
راستی از نماز عید فطر نه خبر؟
و
هوای ماه رمضان این اواخر برای ما هم در دو سر گرما و سرما جریان داشت... شنیده ها حاکیست سمت غرب و شمال غرب پتو لازم شدند خلق الله...
.
برقرار بمانید و راضی

سلام و صد سلام
ممنون از تبریکات متداوم . سنی ها یک روز زودتر از ما عید داشتند و نماز را در مسجد خواندند.
به به بر این هوای ناپایدار تابستان

پونه یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:20 ق.ظ http://veblagane.blogskay.com

سلام عید شماهم مبارک
من هم التماس دعا دارم
موفق و سرحال باشید

سلام
ان شالله همه از این ماه بابرکت دست پر بیرون امده باشیم.

نیلوفر یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:25 ق.ظ

سلام
لیلی جون دلمون تنگ شده بود براتون
عید مبارک باشه
اروپایی ها به ماشین های قدیمی علقه زیادی دارند و هر ساله نمایشگاه متعددی در شهر و کشورهاشون برپا می کنند. کلا قدیمی پسندن

ممنون بابت مطالبتون

سلام خانومی
ممنون از محبتت.
کلا اروپائی ها به حفظ اثار و ابنیه و ... قدیمی علاقه دارند.محله ها و خیابان های مدرن رو با حفظ و احیاء بافت های تاریخی شون می سازند
ممنون از حضور و کامنت هاتون

مهسا یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:14 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

عیدتون مبارک...
منم اینجا دیدم اکثرا برنج رو با نخود فرنگی و ... می پزند و برنج خالی خیلی کم دیدم.

این گوش مجانی.... کلی خندیدیم.

عید شما هم مبارک خانومی.
شاید تنوعشون تو برنج پزی و کم خوردنش خوب باشه.

بسامه دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:58 ق.ظ http://tangooo.persianblog.ir/

سلام لیلی جونم خوبی؟ خوشی؟ خوش می گذره؟ ارمیای المانی جیگر من چطوره؟ خوبه؟ شیطنت می کنه قربونش برم؟ بزار تا می تونه اتیش بسوزونه خوب..
ببخشید که این چند وقته نبودم.. اصلا برای من حال و حولی نزاشت این ماه رمضون همیشه در حال افقی بودم..
برات ادرس ایسنتا رم رو میزارم اگه اینستا داشتی و دلت خواست منو فالو کن...

بازم بهت سر می زنم.. ادرس اینستام رو خصوصی برات می زارم..

سلام خانومی
خدا رو شکر خوبیم.
ای بابا برا چی بچه رو تشویق می کنه به شیطنت. فکر پدر و مادرش هم باش.
من هم تو ماه رمضان فرصتم خیلی کم بود چون برنامه ی روز و شب مون قاطی شده بود.
من اینستا ندارم ولی از دیدن عکس ها و موضوعات انتخابیت لذت بردم

مامان سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 07:42 ق.ظ

حفظ چیزا کار بسیار خوبی است.

بله بله

تاتا سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 08:42 ق.ظ

سلام
باتاخیر عید مبارک
راستی مسجد شما برنامه برای تفریح و پیک نیک ندارن؟
بعضی کشور ها مسجد هاشون برنامه می گذارند
با اون آقای مسن هم تمرین زبان آلمانی بوده برات
آلمانی حرف می زنه دیگه
من دوست دارم یک پیرزن مهربون و خوش صحبت و نه خیلی پر حرف و دست و دلباز پیدا کنم حرف زدن برام بشه تمرین زبان مثل مامان بزرگ هامون هی نخود و کیشمیش بده بخورم هاهاهاهاها

سلام
ممنون
فکر نمی کنم همچین برنامه ای داشته باشند. شاید خود ترک ها با هم برنامه بذارن ولی مسجد تا حالا نشنیدم.کمک خیریه و مشارکت در ساخت کشورهای فقیر دارند.
موضوع داریم تا موضوع . اخه هر حرفی هم جالب نیست ادم بشنوه. کشمش و نخودچی رو خوب اومدی.

فاطمه سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:03 ب.ظ

سلام
طاعات و عبادات قبول
عیدتون مبارک
مودم جدید هم مبارک

آقای همسایه الان کاموایی میپوشن ، زمستونا چی میپوشن اونوقت؟!

چه ماشین های زیبایی دست شقایق خانوم و شما درد نکنه لذت بردیم من هم عاشق اشیا و آثار باستانی ام

سلام
ان شالله
این زمستون ان شالله بیاد لباسش رو چک می کنم چون قبلا بهش دقت نکرده بودم.
به به بر خانم ماشین شناس اون هم از نوع قدیمی

babaii سه‌شنبه 30 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 09:42 ب.ظ

خودتون به سلامتی و مبارکی
انشالله سالها سالم باشید و این روزه های آسمانی را بگیرید

ان شالله از دعای خیر پدر و مادر

ریحان چهارشنبه 31 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 05:50 ب.ظ http://ghalaam.blog.ir

مودم جدید و اینترنت سریع السیر مبارک

ممنون

مریم پنج‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:56 ق.ظ

سلااااااااااام! چه عجب از این طرفا!!
عید شما هم مبارک آبجی گلی زیارت ما هم قبول! منم از برنامه های حرم امام رضا توی ماه رمضون کلی خاطرات خوب تو ذهنم مونده.

سلام بله بله چه عجب پیداتون شد.
زیارت قبول . پس تو هم بیا از خاطراتت بنویس

sandy پنج‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:46 ب.ظ

سلام عزیزم .
وای ماشین قدیمی دوست دارم
عکس 3 تا مونده به آخری اگه میشه ...

سلام خانمی
قابل شما رو نداره

سودا جمعه 2 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:58 ب.ظ http://sowda.blogsky.com

سلام
آغا ما فراموشی گرفتیم نمدونم من کامنت گذاشتمو تایید نشده هنوز یا نذاشتمو تایید نشده هنوز!!
خدایا همه ی بیماران را شفا بده! آآممین!

سلام
چشممان به کامنت شما منور شد
از دعای دکترها الهی امین

فهیمه جون پنج‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 04:12 ب.ظ

کامنتم نرسیده یا تاییدنشده عایا!!! خوب دوباره.عیدتون مبارک پساپس.ماشین بخری.ایران بیایی. بووس

کامنت شما همین جاست
به چه ارزوهای خوبی برای ما کردی. امیدوارم محقق بشند

... پنج‌شنبه 23 فروردین‌ماه سال 1403 ساعت 11:21 ق.ظ

سلام

سلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد