زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

بازی های هیجانی

خب به روال قبل، الان ما پذیرای ماما در خانه هستیم. همان مامای قبلی که برای ارمیا چند جلسه آمد. داداش ارمیا چون در تعطیلات کریسمس به دنیا آمده بود همه ی مطب ها تعطیل بود و من هم کارت ماما را گم کرده بودم و توی اینترنت هم شماره ی محل کارش را نوشته بود. خلاصه با اتمام تعطیلات طولانی و خسته کننده (البته از دید ما) به مطب دکترم رفتم و شماره ی ماما را از منشی گرفتم. مطب دکترم در نزدیکی خانه مان است و دو تا پزشک زنان و دو تا ماما در آن کار می کنند و واحد آزمایشگاه و سونوگرافی هم در همان مطب است. مامای مهربان که از قبل به من گفته بود که در تعطیلات هم کار می کند با پیغامی که روی تلفنش گذاشته بودم باهام تماس گرفت و اولین قرار را برای فردا گذاشتیم. مثل دفعه ی قبل با روحیه دادن و تعریف کردن های متعددش دل همه مان را شاد کرد. ارمیا هم که به خاطر حضور مهمان فقط برای ده دقیقه خجالت کشیده بود و کنار ایستاده بود، وقتی ماما، داداش را بغل کرد جلو رفت تا از نزدیک بر عملکردش نظارت کند!

نکته ای که بعد از رفتن ماما با هم راجع بهش صحبت کردیم برخورد ماما با ارمیا بود. احتمالا شما هم این بازی رو با بچه های کوچیک انجام دادین که انگشتان دستتان را به حالت حرکت روی زمین تکان می دهید و بعد با انگشت از دست بچه بالا می رید و توی دلش قلقلکش می دهید.حالا اسمش مورچه یا موش یا هر چه باشد. ماما این بازی را با ارمیا انجام داد. انگشتان دستش را روی مبل حرکت داد و بعد از لباس ارمیا بالا رفت تا دم گوشش و بعد گفت دنگ دنگ، داره زنگ می زنه! نه قلقلکی و نه صدای پخی و یا ضربه ای از روی هیجان و غافلگیری.

کلا در فرهنگ آلمانی بازی های هیجانی جایگاهی نداره. البته نه به این معنا که با بچه بازی نمی کنند بلکه نوع بازی هایشان با هیجان و جیغ و داد و بدوبدو نیست. معمولا بچه ها را بغل می کنند و با حرکاتی مثل اسب سواری برایشان شعر می خوانند و تکانشان می دهند.شاید از دید ما این برخورد سرد و بی عاطفه محسوب شود.

بچه هایی هم  توی کالسکه هستند یا حتی راه می روند معمولا یک اسباب بازی یا عروسک دستشان است. ارمیا که به شدت نسبت به عروسک های پارچه ای بی تفاوت است و حتی آنها را لمس نمی کند! ولی بچه های توی خیابان عموما یک عروسک پارچه ای دستشان است و شاید برای خواب هم در تختشان قرار می گیرد. نکته ای که من به آن رسیدم این است که دست پسربچه ها شمشیر و تفنگ نیست. نه این که توی مغازه ها به فروش نرسد، توی فروشگاه ها اسباب بازی های جنگ ستارگان و انواع تفنگ های جنگی! موجود است ولی برای سن کودک معمولا این وسایل جزء اسباب بازی ها نیست. قبلا گفته ام که اسباب بازی های چوبی و معمولا قطار و ماشین و لگوهای مختلف برای بچه های این سنی خریداری می شود. از این سایت(Jako) می توانید اسباب بازی های گوناگون در سنین مختلف را ببینید.

با توجه به سبک بازی و همین طور اسباب بازی های در دسترس بچه ها عموما کودکان در مهد یا پارک ها بازی های خشن انجام نمی دهند. مثلا توی پارک با شاخه های درختان شمشیربازی نمی کنند. البته نه به این معنی که به هم نمی زنند یا همدیگر را هل نمی دهند چون اینها در ذات بچه هاست و همه جور بچه ای هم در مهد و مدرسه هست. منظور من غالب کلی رفتارهاست.


دکه ی فروش بلوط داغ


دکه ی فروش جاشمعی و شمع



انواع پوشش با نمد





تزئینات مغازه ها


نظرات 24 + ارسال نظر
بسامه یکشنبه 20 دی‌ماه سال 1394 ساعت 10:51 ب.ظ http://tangooo.persianblog.ir/

وای الهی... ارمیای کوچولو... خب داداش بزرگه اس دیگه.. می خواد از داداش کوچیکش مراقبت کنه مبادا کسی بهش اسیب بزنه...
می گم لیلی جان.. این فرشته کوچولو که دیگه مثل ارمیا نق نقو نیست؟ شبا راحت می خوابه؟

شمعها.... من که عاشق شمع هستم.. خیلییییی خوشگل بودن..
اون نمدها که تو ایرانم مد شده... یکی از فامیلای ما باهاش وسایل تزئینی درست می کرد.. منم چندتا چیز بهش سفارش دادم.. متاسفانه چون بچه کوچیک داره دیگه نتونست درست کنه حالا گذاشته وقتی که بچه بزرگتر شد دوباره راه بندازه...

این لباسا خیلییییی خوشگلن... ما هم چهار چشمی شیشه ها رو نگاه کردیم شاید شما در ان پیدا باشید که نبودید....

ولی خداییش عجب افهایی خورده ها...

بله بله حسابی حواسش هست مامانش داداش رو بغل نکنه!
فعلا که خدا رو شکر خوبه البته ارمیا هم تا سه ماهگی خوب بود بعدش جبران کرد!
من هم شمع دوست دارم ولی اگر قرار باشه اصلا روشنش نکنم و تزئینی باشه حوصله ام سر میره.
من هم شنیدم تو ایران مد شده عکس هاش رو جداگانه گذاشتم.
واقعا لباس ها قشنگ هستند؟ من از قیمت های ایران خبر ندارم،واقعا تخفیف ها خوبه نسبت به ایران؟

عمه دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 08:14 ق.ظ

سلام لیلی جان خوبی . مبارکه انشااله مامان چطوره سلامش برسان . جویای حال شما هستیم و منتظر دیدار .

سلام عمه جون. خدا رو شکر خوبیم. مامان هم حسابی درگیر و زحمت های ما سرشون.
ان شالله دیدارها تازه شود

سودا دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 01:11 ب.ظ http://sowda.blogsky.com

سلام مامان ارمیا و داداش ارمیا! بذار ارشیا خیالم راحت شه!
من تو این عکسا کیسه آب گرم و لیف حمام و تسبیح هم دیدم!!! ینی اولین چیزی ک ب ذهنم رسید اینها بود!! ینی دید ایرانیم رو تو عکسای المانی هم حفظ کردم!!

فکر کنم شما بر نظارت خود بر ما می افزائید تا به هدف خود نائل شوید.
کلا دید خریدارانه ای به اجناس داشتین چون غالب کارها تو همین مایه بود

ٱبانا دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 01:13 ب.ظ http://abanac.blogsky.com

پیام قبلی هم خودم بودما! اسم وبلاگ قبلیم سیو شده بود.

می دونم

فاطمه دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 03:30 ب.ظ

سلام
با ماما و پزشکان به انگلیسی ارتباط برقرار میکنید؟ فک کنم باید زمان ویژه ای رو به یادگیری اصطلاحات پزشکی مرتبط اختصاص بدیم
پزشکان زنان همه خانوم هستن؟

یکی از لذت های بعضی از ما ایرانی ها شر و شور بودن بچه هامونه... با یه شعف خاصی میگیم بچه مون از دیوار راست بالا میره
بعضی از بچه ها بدون اینکه رفتار خاصی از کسی دیده باشن از همون اول شلوغن و استعداد خاصی در زمینه شیطنت و بازی های هیجانی دارن!

سلام
اول به المانی صحبت می کنیم و هر اصطلاحی رو نفهمیدیم میریم به کانال انگلیسی. البته ماما که سعی می کنه با توضیح دادن به آلمانی منظورش رو بفهمونه هر چند که انگلیسیش هم خوبه.
پزشک زنان من خانم بود ولی پزشک زنان مرد هم وجود داره
این که بله کلا ما خودمون هم تو زندگی مون هیجانی هستیم بچه هامون که دیگه سهل است
من هم فکر می کنم شیطنت بچه ها از تو قنداق باهاشون هست و شاید هم ارثی باشه و فقط به تربیت بستگی نداره

پاییز دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 04:45 ب.ظ http://nagoftehayepayizi.blogsky.com

سلام
خوبه که الان اوضاع روبه راهه چون بچه ی دوم که میاد بچه ی اولی خیلی اذیت می کنه.
اون کارهای نمدی خیلی خوشگلند.

سلام
اوضاع همچین روبه راه هم نشده هنوز ولی خب ما هم می دونیم که نیاز به زمان داره.
فکر کنم تو ایران هم کارهای نمدی الان زیاد شده

بسامه دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 05:32 ب.ظ http://tangooo.persianblog.ir/

بستگی به برند داره عزیزم... ما اینجا گاهی میشه از ترکیه خرید می کنیم.. یعنی می ریم ترکیه.. گاهی جنسهای برندشون واقعا تخفیفهای خوبی می خوره ولی من از لباسهاشون خوشم اومد... مخصوصا عکس اخری بوتی که پای مانکن سمت چپی هشت خیلی قشنگه.. حالا باید شما به خودتون و سلیقه تون نگاه گنین شاید چیزهایی که من دوست دارم رو شما دوست نداشته باشید..
ولی من اگه بودم حتما اون کاپشنی که دور کلاهش خز داره رو می خریدم.. جنسهای ایرانی که بنجله.. جنسهای خارجی خوب هم که واقعااااا گرونه...

ممنون از توضیحاتت
ولی انصافا تو دقتت در زمینه ریزه کاری های عکس ها خیلی زیاده. من بارها از جلوی این مغازه رد شدم ولی هیچ وقت به لباس های مانکن ها توجه نکردم.
واقعا کاپشن خزدار مد شده؟ من فکر می کردم مدش مال قدیم هست. البته برای شهر شما که برف و سرما داره کاپشن های اینجا مناسب هست

همطاف یلنیز دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:37 ب.ظ http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
به به، کارهای نمدی (همطاف هم یه چهارماهی هست که نمددوز شده ها - اینم اینستای اغلب نمدی من https://www.instagram.com/hamtaf.yalniz/)
و پس از آگهی تبلیغاتی...
خیلی خوبه ماما هست. اغلب دوستانم که نی نی دار می شوند از حمایت نزدیکانشان مامان و خواهر و سایر برخوردارند لااقل برای ماههای اول...
و اما بلوط... اولین بار که بلوط رو دیدم همراه گرامی مادر در محله قبلی در جوار میوه فروشی ها قدم می زدیم... هنوزم نمی دانم چطور خورده می شود؟ چه مزه ای است؟ سینی اش که شبیه لوبیا داغ خودمان است
گویا این هیجانی بودن مربوط به آب و هوا است... مثلا در همین ایران خودمان، عکس العمل های جنوبی ها با اهالی شمال متفاوت است...
ولی منم با این نظر موافقم که آموزش سبک بازی و همین طور اسباب بازی های در دسترس بچه ها بسیار تاثیرگذار است در رفتارشان.

وااای من شش دفعه پاسخ کامنت شما رو نوشتم ولی چون با موبایل می نویسم پیغام ثبت نمیشه
توی این کشور که خانواده ها از هم دورند وجود ماما غنیمت هست.
منم به شدت موافقم که اب و هوا خیلی توی رفتارها و روحیه اثر داره.
این بلوط ها هم نوع خاصی هستند و من هم تا به حال نچشیدم. شنیدم تو غرب ایران زیاد استفاده میشه.

صبا دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 07:48 ب.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir/

چقدر هیجان زندگی شون بالاست اینا ماشالله، یه پخ رو از بچه دریغ می کنند خب همینجوری بچه هاشون رو بار میارن که سراغ شمشیر بازی و ... نمیرن و به عروسک پارچه ای قانعن، انگار زمان اوشین
در دراز مدت هم این بی هیجانی رو ژنتیک شون تاثیر گذاشته

واقعا بچه ها زندگی یکنواختی دارن
همین طوری برخورد می کنند که ادم بزرگاشون هیجانی و احساسی عمل نمی کنند

فهیمه جون دوشنبه 21 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:16 ب.ظ

سلام برمامان سختکوش.عکسها بازنشدبعدا میبینم.ولی ایول ارمیا وارشیا.ببوس هردو رو

سلام خانومی
پس شما اسم ارشیا رو برگزیدین

نرگس سه‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1394 ساعت 07:08 ق.ظ http://www.kho0namo0n.blogfa.com

چه عکسای خوبی. تا حالا به بازی با بچه ها دقیت نکرده بودم. راست میگی کلا همه چیز مود آروم داره.. شادیم نهایتا ختم بشه به هاااااااو کیوووووووووت

عکس های عید همه جای دنیا زیباست
کلا هیجان مال شرق دنیاست.

همه چی عالیه سه‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1394 ساعت 08:29 ق.ظ

سلام دوست خوبم
قدم نو رسیده مبارک
انشاءالله قدمش پرخیرو برکت باشه
شاد باشید

سلام خانومی
ممنون
الهی امین

مریم چهارشنبه 23 دی‌ماه سال 1394 ساعت 04:42 ق.ظ

با سلام
تبریک عرض می کنم. قدمش مبارک باشه. براتون بهترین ها را آرزو می کنم.

سلام
ممنون خانومی

بهاره چهارشنبه 23 دی‌ماه سال 1394 ساعت 03:59 ب.ظ

سلام لیلی جان
قدم نو رسیده مبارک
انشاالله در سایه ی حق بچه ها رو بزرگ کنی و شاد و سلامت باشی

سلام خانومی
ممنون و الهی امین

زری پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1394 ساعت 11:49 ق.ظ

چقدر خوبه که ماما میاد خونه و از اون بهتر که حرفهای مثبت میزنه و انرژی میده. عکس ها برا من باز نشد حالا بعدا میام شاید باز بشه. دوست دارم ببینم. میخواستم برات گل بذارم، تو این شکلک ها نداشت:(

بله خیلی خوبه. خوشبختانه مامای ما خوش اخلاق و مثبت گراست

ان شالله دفعه بعد که اومدین عکسا باز بشه
ممنون از دسته گل تون

Ella جمعه 25 دی‌ماه سال 1394 ساعت 04:10 ب.ظ http://oceanic.blogsky.com

حالا اون قلقلک بازی با بچه ها هیچی! من هر وقت میبینم بچه ای رو یه متر پرت میکنن بالا برای بازی مثلا! یا مثل توپ بین دو نفر از این دست به اون دست میندازن! یعنیا خونم منجمد میشه

اون که خیلی وحشتناک

مهدیه شنبه 26 دی‌ماه سال 1394 ساعت 07:11 ق.ظ http://madardokhtari.niniweblog.com

سلام لیلی جان. خیلی وقت بود وبلاگ ها رو چک نکرده بودم. دلم حسابی برای خاطره نگاری هات تنگ شده بود. لیلی جون پیج اینستاگرام نداری؟ برای من دیدن هفتگی وبلاگ خیییلی مشکله کاش اونجا باشی و آدرس شو بدی.
راستی قدم نو رسیده مبارک.....میبینی چقدر دیر خبردار شدم؟

سلام خانومی
متاسفانه من تو اینستاگرام نیستم و فرصتش رو ندارم.
ممنون. خیلی هم دیر نیست

مهسا یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:59 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

من موافق بزی های ارام هستم. هیجان بیش از حد به نظرم اصلا مناسب نیست.

تربیت هیجانی نتیجه اش میشه رفتار احساسی و فرد قدرت تصمیم گیری عقلانیش در مواقع بحرانی کم میشه

مهربانو دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1394 ساعت 12:26 ب.ظ http://wwwmehrbaanoot.blogsky.com

عزیز دلم صمیمانه اومدن نی نی دوم رو بهتون تبریک می گم :) امیدوارم روزهای زندگیتون روز به روز قشنگ تر از همیشه باشه :)

ممنون خانومی

سهی پنج‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:35 ق.ظ

تبریک میگم دوست قدیمی

ممنون
شما همکلاسی هستید یا از خوانندگان قدیمی وبلاگ؟

Meredith پنج‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:13 ق.ظ http://dr-coffe.blogsky.com

سلام
قدم نو رسیده مبارک :*
تبریک میگم

سلام
ممنون

92در92 پنج‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:33 ب.ظ http://92dar92.blogfa.com

شب بخیرشادی باد .
خوب هستی ؟
آپم .نظرت مهمه.
شادزی .

سلام
ممنون

سهی شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 06:32 ق.ظ

هیچکدام
فقط لحنتون منو یاد یه دوست خیلی عزیز انداخت که مدتهاست همو فراموش کردیم. بعد از کامنت متوجه شدم اون شما نیستید.

حیف شد

سهی شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 06:35 ق.ظ

یه جند تا سوال مامانانه اگه فرصت داشتید جواب بدید؟
تو آلمان شیر مادر را تا چقدر وقت توصیه می کنن و قواعدشون در مورد غذای کمکی مثل ما هست؟ مکمل مثل ما که آهن و مولتی ویتامین میدیم هم به بچه میدن؟
تولد بچه تو آلمان براش مزیت هست؟

شیر مادر تا سه ماه برای کسایی که میخوان زود شیردادن روقطع کنند ولی همون دو سال در حالت کلی. غذای کمکی هم از چهارماهگی توصیه می کنند. برای بچه ها از بدو تولد تا دو سالگی قرص ویتامین دی میدن.
بستگی به نوع ویزا و مدت اقامت خدماتی به بچه ها میدن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد