زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

ایران نامه3-عروسی بختیاری

مهمانان خارجی ما در تلاش برای یادگیری زبان فارسی با اشکالات بزرگی مواجه می شوند! برای آنها تلفظ خ و ق بسیار سخت است و به تازگی موفق شده اند قاشق و بشقاب و خوبی را تلفظ کنند! وقتی چند کلمه جدید به آنها یاد می دهیم می گویند اِ اِ این که شبیه فلان کلمه است. مثلا می گویند بچه و پشه و باشه شبیه هم است یا افعال خواندن، خوابیدن ، خاریدن  تلفظی مشابه هم دارند. برای آنها جالب است که بسیاری از افعال ما ترکیبی است از یک اسم + فعل کردن مثل درست کردن، نقاشی کردن، حساب کردن و ...
خب ادامه ماجراهای سفرمون رو از اونجا ادامه میدم که در استان خوزستان مهمان یک خانواده در روستایی در اطراف معبد باستانی چغازنبیل(از ویکی پدیا بخوانید) شدیم.

زیگورات چغازنبیل
آشنایی ما با این خانواده مهمان نواز مربوط به هفت سال پیش است که خانوادگی برای بازدید از زیگورات به این منطقه سفر کرده بودیم و در راه بازگشت از زیگورات برای شستن میوه هایمان در کنار معدود خانه های نزدیک زیگورات توقف کردیم. در آنجا این خانواده به ما تعارف کردند که به خانه شان برویم و میوه هایمان را بشوئیم. بعد هم به ما نان و روغن محلی دادند. بعد از این آشنایی ارتباطات به صورت تلفنی ادامه یافت تا این که امسال دوباره به همان منطقه سفر کردیم.
خانه این خانواده مهربان و مهمان نواز پر بود از مهمانانی از همه نقاط ایران. خانه شان یک سالن بزرگ داشت و چندین اتاق که به روش قدیم عروس ها در کنار مادر شوهر زندگی می کردند. غیر از جمعیت ده نفره ما گروهی از تهران و گروهی از شمال ایران مهمان این خانه بودند و میزبانان چه مهربان و با رویی گشاده از همه پذیرایی می کردند. موقع غذا سفره های بزرگ از این سر سالن تا آن سر سالن پهن می شد و غذاهایی با عطر و بوی محلی در سفره چیده می شد و میزبانان در کنار سفره ایستاده و مشغول پذیرایی بودند. تا خوردن مهمانان تمام نمی شد خودشان غذا نمی خوردند. این سفره و این گشاده دستی برای ما بسیار عجیب بود چه برسد به مهمانان غیرایرانی مان. خانم صاحب خانه که به عربی تکلم می کرد می آمد و کمی در کنار هر گروه مهمانان می نشست و به کمک دختر یا عروسش تعارف می کرد. خودشان گاو و گوسفند و مرغ و خروس داشتند. تخم مرغ و شیرو روغن محلی و بوی نان تازه که خانم صاحب خانه به سرعت آن را برای سفره صبحانه آماده می کرد ما را یاد درس کوکب خانم کلاس دوم ابتدایی انداخت. خدا به ایشان سلامتی دهد و سفره شان همیشه پر برکت باد.
در ادامه سفر به استان لرستان قدم نهادیم(البته چون سوار ماشین بودیم باید بگویم تایر ماشین نهادیم!) البته در گذر از اندیمشک به پل دختر در ترافیکی وحشتناک گرفتار شدیم و تا ژاسی از نیمه شب در حال گریز از بین کامیون ها و ماشین های غول پیکر و رانندگان کلافه بودیم. نیمه شب به اولین روستایی که رسیدیم از فرط خستگی توقف کردیم و از شانس خوبمان همه رانندگان خسته به آن روستا پناه آورده بودند. در آن روستا یک مدرسه شبانه روزی برای اسکان مسافران نوروزی موجود بود و خیل عظیم مسافران خسته. خوش بختانه سوئیت معلمان به ما رسید و شب را تا صبح غش نمودیم. در حیاط مدرسه پر بود از جمعیت و چادرهایشان و خنده ها و بازی کردن هایشان. برای مهمانان ما این حجم عظیم مسافرت با ماشین بسیار تعجب انگیز بود و همچنین اقامت در مدرسه. از این که برای تسهیل مسافرت نوروزی همه بسیج می شوند و مدرسه ها و اقامتگاه های دولتی در اختیار مردم قرار می گیرد و مردم می توانند با حداقل هزینه سفر کنند بسیار جالب بود. در راه می دیدند که هلال احمر چادرهای مسافرتی در اختیار مردم قرار می دهد و مردم در پارک ها می خوابند از تعجب شاخ در می آوردند.
فردا صبح وقتی قصد ادامه سفر نمودیم با صحنه عروسی عشایر بختیاری مواجه شدیم. زنان با لباس های محلی و رنگارنگ در دشت حاضر بودند و مردان با آهنگی غمگین به صورت دایره ای با حرکات دستمال می چرخیدند و می رقصیدند.

عروسی بختیاری- منبع عکس ها سایت این سایت است

کلی با خانم های لباس رنگی عکس گرفتیم

برای ما و مهمانانمان جشن در دشت جالب بود. کمی در کنارشان ماندیم و سپس به راهمان ادامه دادیم. در راه برای بازدید از خانه سردار اسعد بختیاری یکی از سران مشروطه در شهر جونقان توقف کردیم.

خانه سردار اسعد بختیاری

سردار اسعد بختیاری
این خانه که امروزه موزه شده است گویا خانه پدری ایشان است. درباره سردار اسعد از ویکی پدیا بخوانید. دست بافته ها و وسایل مورد استفاده ایل بختیاری در موزه این خانه موجود بود. و همچنین یک راهنما با لباس بختیاری با داوطلبان عکس می گرفت. مهمانان خارجی ما بسیار مورد توجه موزه داران قرار گرفتند و برایشان یادگاری در دفتر یادبود موزه نوشتند.

قالی دست بافت بختیاری
ادامه دارد..

زیتون (روان شناسی خوراک) یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:33 ب.ظ http://zatun.blogsky.com/

اگرشام نان وپنیروخیاروگردو بخوری خوب است البته قبلش ازشروع هم اگریک نصف قاشق چای خوری سیاه دانه اسیا شده بخوری بعد شروع کنی به غذا
ایام سرماخوردگی اصلا سردی نخور که زود خوب بشی
عسل شربت کن بنوش همه این چیزهائی که باید به بدن برسه دران هست

من هم سیاه دانه پودر شده دارم که دوست ندارم بخورمش
شربت عسل هم که عادت خانوادگی ماست و بسیار هم مغزی است

بهار یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:58 ب.ظ

ما از آزاد راه اندیمشک رفتیم چون شنیده بودیم جاده اندیمشک -پل دختر راهزن داره !! کلی ام استرس داشتیم که زود تر برسیم و هوا تاریک نشه تو جاده نزدیک پل زال هم که ترافیک

ما هم بعد از عبور از ترافیک پلدختر وارد آزادراه شدیم. راهزن رو نشنیده بودیم و خیالمان کاملا راحت بود و از تونل ها با جیغ و داد و سوت کافی عبور کردیم.

خانم و آقای پیشی یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:22 ب.ظ http://pishia.blogfa.com

واو!.... کوکب خانم خیلی جالب بود...
فامیل من حرف ؛ق؛ داره.... موندم اونور آب چه در انتظارمه!

مهمان خانواده کوکب خانوم بودیم
خب هر زبانی یک حروف خاصی داره. سر کلاس زبان هم معلم مون می گفت که مثلا فارسی زبان ها با این حرف مشکل دارند، یا روس ها با این حرف مشکل دارند. شما کشوری برو که زبانشان ق داشته باشه

بلبل السلطنه و محبت الدوله یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:26 ب.ظ http://eshghe8saleh.blogfa.com/

آخ منم خیلی دلم میخواد زیگورات رو ببینم
واقعا به خاجی ها زبان یاد دادن سخت هست ها. اتفاقا محبت هم وقتی زبان بومیمون رو بهش یاد میدادم میگفت فلان و بهمان و ... کلمات چقدر مثل همند.

حتما باید بری ولی توقع دیدن یک معبد کامل رو نداشته باش چون زمان زیادی ازش گذشته و در ضمن بنایی خشت و گلی و آجری بوده.
هر زبانی کلمات مشابه داره. زبان آلمانی هم من به نظرم کلی کلماتش شبیه هم هست

احسان یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:48 ب.ظ http://sobh14.blogfa.com

سال نو مبارک و توام با برکت و موفقیت
به خوبی سیاحت و سفر در ایران عزیز را وصف کرده اید که امیدوارام نعمت مسافرت همراه با سلامتی و عافیت و امنیت همواره نصیب هموطنان عزیزمان باشد
در استان خوزستان که حضور داشتید بهتر بود سری هم به مناطق عملیاتی و یادمان های هشت سال دفاع مقدس(شلمچه، اروند، هویزه، فتح المبین، طلاییه و...) میزدید و خصوصا برای میهمانان خارجی شکوه حماسه و ایثار ملت سرفراز ایران را یادآور می شدید.

امیدوارم سال نوی شما هم لبریز از سلامتی و آرامش و شادی باشد
ان شالله
در راه سفر یادمان شهدا را هم ملاقات کردیم. نمی دانم مناطق عملیاتی و دیدن شهرهایی که بعد از بیست سال از جنگ کاملا بازسازی نشده برای خارجی ها سوال برانگیز نیست؟
در ضمن سفر ما به علت پاره ای از مشکلات زودتر از برنامه ریزی پایان پذیرفت

ا-م یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 08:45 ب.ظ http://www.engarnevesh.blogfa.com

خوشمان آمد که حسابی مهمان نوازی ایرانیها بر آن دوستان خارجی مکوف گردید. ما ملتی بس شگفت انگیزیم. گذشته ای شگفت انگیز، حالی عجیب و غیر قابل پیش بینی و آینده ای شگفت انگیز داریم

بلی بلی
امید است که باز هم بتوانیم هر کدام مون معرف خوبی برای کش.ر عزیزمان باشیم

مشتاق یکشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:30 ب.ظ

تنوع وگوناگونی زیاد در طبیعت اقوام و آداب و رسوم ما ایرانی ها

بچشم می حورد و از اینجهت مردمی انعطاف پذیر و مهماندوست
داریم .انشاله ایران و مردم خوبش پاینده و پرستنده باشند

کشور پهناور ما هر گوشه اش مردمانی مهربان و خونگرم با آداب و رسومی مخصوص خود دارند

حنا دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:13 ق.ظ

وااای لیلی جونم چه جاهای با حالی رفتی.باورت می شه حتی اسم بعضی از این جاهایی که رفتید به گوشم هم نخور ه ای کاش به جای اینکه هی بشینند 15روز توی این صدا وسیما از کیش تعریف کنند و تبلیغ کیش را بکنند این جور جاها را نشون می دادند و معرفی می کردند.
افسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسوسسس

ای بابا ایرانی عزیز چرا ایران زیبایمان را هنوز کامل ندیدی؟ البته ایران بسیار وسیع است و شما هم فرصت بسیار است
کیش؟ ما اصلا تلویزیون نداریم و خبر ندارم

نرگس دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:39 ب.ظ

سلام آبجی! چقدر خوب همه چیز رو به یاد داری و قشنگ توصیف می‌کنی! دوست داشتم خاطرات سفرمون یه جا ثبت بشه! تو هم که تو نوشتن استادی! دستت درد نکنه!

سلام خواهرجان
همه در خلق و یادآوری و بازنویسی این خاطرات سهیم هستند

نرجس دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:52 ب.ظ

سلام . . . .چقدر خوب که تونستین عروسی بختیاری ها رو ببینین . . . جون من تنوع رنگ ولباس رو حال کردی؟راستی این سفرنامه چند قسمته؟

عروسی در دشت زیبا است هر چند ما عروس و داماد را ندیدیم.
ای بابا سریال های تلویزیون 90 قسمته ، حالا من 5 قسمت سفرنامه می نویسم

ماسح پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:20 ق.ظ http://hagheghat.persianblog.ir/

به ما هم خیلی خوش گذشت

ُسلام
خدا رو شکر که به شما هم خوش گذشت

زیتون (روان شناسی ازدواج) جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 04:12 ب.ظ http://zatnu2002.persianblog.ir

سیاه دانه را مثل پیغمبر قبل ازشروع به غذاهای اسیدی مثل برنج یا سیب زمینی یا پنیر با اب قورت بده البته اگرحامله نیستی
بعد شروع کن به غذا
سیاه دانه خیلی تلخ است نمیشه قورت نداد
برای مردها که خوردنش قبل ازخوراکی های اسیدی که گفتم واجب است مانع بیماری مردانگی میگردد
الان بیماری های جنسی رتبه اول بیماری های کشوراست چون اغلب خوراکی ها را فریزشده میخوریم /نقل ازدکترمحمدولی مجدتیموری مشهور به مجد دبیر انچمن علمی مسائل خانواده
------------------
خلاصه این دو پستت را اینجا درج کردم دوست داشتی نگاه کن

لطفا اگر مطلبی در وبلاگ خود می گذارید اجازه بدهید که خوانندگانی که علاقمند هستند خودشان به وبلاگ شما بیاید

مریم یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:56 ب.ظ

من عاشق اون امامزاده "شاه البرز" اطراف شهرکرد شدم! بالای تپه های سبز روبروی دشت وسیع و دورش پر از درختای پر از شکوفه! آفتاب بهاری افتاده بود روی فرش های کف امامزاده...

خوش به حال امامزاده و زائرهاش

مریم یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:08 ب.ظ

این سردار اسعد چه کیفی می کرده ها! خونه داشت به چه بزرگی با کلی قر و فر! حیاط خونه اش اندازه دشت بود! حوض داشت قد استخر! تازه دید داشت به کوه های نزدیک رو به رو! هوای خووووب! چشمه های جوشان! چه طور تونسته بره در راه مشروطه بجنگه؟

اصلا علت سردار شدنش همین بوده

فاطمه شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 09:01 ب.ظ http://2t7p.mihanblog.com/

چقدر از اون خانواده خوزستانی خوشم آمد . خدا کنه همیشه سالم باشند . این جور آدم ها کمند.

من تا حالا لرستان نرفتم . ممنون

واقعا انسان هایی با این روحیه مهمان نوازی و خونگرمی نادر هستند انشالله دعای قشنگ شما هم برایشان مستجاب باشد، الهی آمین