زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

خاطرات سفر دیگران

چندی قبل شقایق و همسرش مهمان ما بودند.آنها به تازگی از سفر چند روزه با ماشین به چند کشور اطراف برگشته بودند و چون خانه شان مناسب دیدنایی نبود، آنها به خانه ما آمدند تا ببینیمشون. البته شقایق مثل همیشه دست خالی نیامده بود و برای شام هر کدوم یک نوع غذا درست کرده بودیم و جایتان خالی در کنار شنیدن خاطرات سفرشان غذا را هم میل کردیم. آنها با ماشین چند کشور اطراف آلمان را رفته بودند و شب ها را در فضای کمپینگ کشورهای مختلف گذرانده بودند. برخلاف آلمان که تردد در بزرگراه های آن بدون هزینه و بدون محدودیت سرعت است کشورهای دیگر هر کدام مبالغ گاها گزاف را از آنها گرفته بودند. حتی از کشور سوئیس که از قسمت کوچکی از آن عبور کرده بودند هم حدود 40 یا 50 یورو عوارضی داده بودند. چون 17 کشور اروپایی با یکدیگر مرز شینگن دارند برای عبور از مرزها مشکل و بازرسی نداشتند فقط همان عوارضی ها را وقت و بی وقت پرداخت کرده بودند. می گفتند برخلاف شهر ما که هوا سرد و بارانی است کشورهای فرانسه و ایتالیا آفتابی و بهاری بوده. کلی غصه خوردیم که چرا کوه های آلپ در جنوب آلمان مانع رسیدن هوای گرم اقیانوسی به کشور می شود، در صورتی که فرانسه هنوز دارد از هوای نیمه گرم لذت می برد. از سواحل شنی و تمیز جنوب فرانسه سخن گفتند که هر شب با دستگاه بولدوزر یا شاید هم تانک ردپاها را از ساحل پاک می کنند که صبح ساحل تمیز و دست نخورده باشد. می گفتند در کمپی در فرانسه که اقامت داشتند کباب کردن ممنوع بوده و آنها در گوشه ای از کمپ مشغول کباب کردن بودند که یک پسر آلمانی سر می رسه و بهشون میگه بوی دود می اومد فکر کردم آتش سوزی شده!! (بهونه تابلویی نه؟؟)و شقایق معترض به این رفتار قانونمند (البته شقایق گفت فضول!!)آلمان ها که در هیچ کشوری از این اخلاقشان دست برنمی دارند در صورتی که آدم های فرانسوی در چند قدمی آنها نشسته و کاری به کارشان نداشتند!
از کشور ایتالیا و خیابان ها و اتوبان های نسبتا خراب آن می گفتند و البته شهر زیبای میلان. همان طور که می دانید دولت ایتالیا ورشکسته شده و داره با کمک وام های اتحادیه اروپا خودش رو بازسازی می کنه. البته این وام ها بدون شرط و شروط هم نیست و دولت ایتالیا مجبوره که به قوانین و شروط اتحادیه اروپا و در راس اون آلمان تن بده. قوانینی مثل مالیات های بیشتر و یا کم کردن کارمندان دولت. حالا دیگه خودتون تصور کنید که مردم ایتالیا چه حسی نسبت به آلمانی ها دارند. از دلایل ورشکستگی ایتالیا به عدم اعتماد مردمش به حکومتشون میشه نام برد. چون مردم حکومت رو از خودشون نمی دونن در دادن مالیات و یا هزینه های دیگه ابا دارند و  کشورهای دیگه هم ذخایر زیرزمینی مثل نفت و معدن ندارند که با فروشش بتونند جبران کسری بودجه رو بکنند، به همین علت به صنعت  و توریست و مهم تر از همه مالیات مردم وابسته اند.مثلا در بررسی هایی که از کشور ایتالیا کردند فهمیدند کلی آدم هستند که مرده اند ولی وابستگان آنها هنوز دارند از حقوق بازنشستگی شون استفاده می کنند!!
در رستورانی که در ایتالیا غذا خورده بودند گارسون صورت حساب شان را روی یک تکه کاغذ بی اسم و رسم تحویل داده. همان طور که می دانید در اروپا شما حتی اگر یک دانه کبریت هم از فروشگاه می خرید صندوقدار باید به شما فاکتور بدهد یعنی هر خریدی ولو اندک باید در سیستم شان ثبت شود تا همون 19% مالیاتی که هر فروشگاه بابت هر فروش به دولت می پردازد مشخص باشد. حالا در ایتالیا برای فرار از مالیات دادن فاکتورها را در سیستم ثبت نمی کنند و دستی با مشتری حساب می کنند البته در کشورهای دیگر هم این نوع فرار از مالیات وجود دارد. مثلا در همین آلمان هم شما از فروشگاه های دوست و آشنا و هموطن خرید بکنید ممکن است با شما این طوری معامله کنند.
خلاصه از خاطرات سفرشان به خوردن ناهار در کشور 36 هزار نفری !! لیختن اشتاین اشاره کردند. دو کشور پادشاهی موناکو و لیختن اشتاین جزء کشورهای کوچک و کم جمعیت اتحادیه اروپا هستند که ثروتمندان اروپا برای فرار از مالیات به این کشورها رو می آوردند. مثلا شرکت هایشان را در این کشورها ثبت می کنند تا مالیات کمتری بپردازند. چندی پیش در اخبار از ازدواج شاهزاده(فکر کنم فرمانورا) موناکو و همسرش سخن می گفتند. در ویکی پدیا برای کشور 32هزار نفری با مساحت 2 کیلومتر مربع موناکو نوشته که به خاطر قوانین مالیاتی آزاد و آب و هوای معتدل به بهشت ثروتمندان و گردشگران تبدیل شده است. موناکو بعد از واتیکان کوچکترین کشور دنیاست. حتما شما هم مثل من با خواندن اسم موناکو یاد سریال قهوه تلخ افتادید
اطلاعات بیشتر درباره این دو کشور کوچک اروپایی رو می توانید از ویکی پدیا بخوانید.


نمایی از کشور لیختن اشتاین

کشور لیختن اشتاین بین آلمان و اتریس و سوئیس است

ساحل کشور موناکو

پادشاه موناکو و همسرش

کشور ساحلی موناکو

موناکو
نظرات 32 + ارسال نظر
سایه شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:55 ب.ظ http://doulate-eshgh.blogfa

سلام خانم
من از وبلاگ نرگس شیراز به اینجا اومدم.کمی از مطلبهاتو خوندم.
خوب و با جزییات می نویسی.
کسی رو سراغ نداری از هلند وبلاگی مثل شما داشته باشه لطفا در وبلاگم برام پیغام بذار.
موفق باشین

سلام
شما لطف دارین. اگر وبلاگی پیدا کردم بهتون خبر میدم
ممنون

باران یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 06:18 ق.ظ http://www.baran-53.blogfa.com

لیلی جان ما هم تو کشوری هستیم پراز پروت وذخایر گرانبها ولی چه فایده وقتی خوندم که در سواحل فرانسه رو چطور تمیز میکردنند دلم گرفت آخه کشور ماهم چیزی ازاین کشورها کم نداره پس چرااااااااینقدر محرومیم؟ منکه توی بوشهر زندگی میکنم به وضوح این محرومیت رو میبینم حتی خود بو شهریها هم همیشه میگن اینهمه نفت وگاز اصلا به بوشهر نمیرسند به امید اینکه روزی ایران هم چیزی از این کشورها کم نداشته باشه.
لیلی عزیزم بازم مثل همیشه ازت ممنونم بابت اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتی
بوووووووووووووووووووووووووووووس

فکر می کنم ما مدیریت درست امکانات نداریم و همین طور عدم توجه مردم به قانون و نظافت شهر.
انشالله که یه روز ما هم در همه جای کشورمون از نعمت های خدادادی بهره مند میشه
خواهش می کنم
ممنون

سپینود یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:25 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

سفرشان به خوشی و بی خطر .
ممنون لیلی جان . ما هم استفاده کردیم .

ما هم همین طور

[ بدون نام ] یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:07 ق.ظ

سلام دوست جووونمممم

خب نمیگی آدم دلش لیختن اشتاین بخواد ؟؟؟

اینکه با بولدزر جای پاها رو از ساحل پاک میکنن هم جال بود خوشم اومد
آلمانیهای فضول؟؟؟!! خدایاااا یعنی اونجا هم مردم فضولن ؟؟؟؟ آخه آدم کجای این دنیا بره از شر این فضولا راحت بشه ؟؟؟

سلام خانومی
خب من هم دلم خواست ولی چاره چیست؟؟
من هم از این ایده ساحل پاک کنی خوشم اومد. خب آلمان ها پلیس سر خود هستند و هر جا بی قانونی ببینند تذکر می دهند!

الهام دانشجوی پزشکی یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:13 ب.ظ http://drelham.blogfa.com

ممنووووون از مطالب خوبتون خیلی مفید بود اطلاعات سفر دوستاتون
کشور موناکو من دوستم اونجا رفته بود بهم میگفت جالب بود منم عاشق سفرم اینکه همه جا برم

انشالله که قسمت شما هم بشه دیدار از موناکو

مهتاب یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:57 ب.ظ

انگار بین کشورهای اروپایی المان از همه بهتر و منظم تره.


حتی فرانسه که چندی پیش من اونجا بودم کثیف و نا منظم بود و من متعجب از اینکه عده ای چنین خواستار دیدار از این کشورها.

چیز جالب توجهی ندیدم .....

من هم فکر می کنم آلمان از نظر قانونمندی و تمیزی از همسایه گانش بهتر باشه. البته هلند و نروژ رو خبر ندارم

بهار یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:01 ب.ظ

عزیزم اهل سنت چیزی به اسم دعا ندارن و فقط همون قرآن رو میخونن. دلیلش هم همون جلوگیری از بدعته. من خودم کرد اهل سنت هستم.
در مورد اقلیم کردستان عراق هم اگر یه سرچ بکنی خودتم متوجه میشی که رئیس جمهور مجزا ندارن. بلکه بصورت فدرال اداره میشه.

پس همون آیات قرآن رو برای توسل و توجه می خونند؟
من فکر می کنم این مهمان ما کلمه رو اشتباه ترجمه کرده، همون نخست وزیر و شاید استاندار بهتره

رهگذر یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:22 ب.ظ http://gozargahe-donya.blogfa.com

سلام
اشکال نداره بارونم نعمته
ما هم مثل شما همیشه بارون داریم

سلام
بله بارون هم خوبه ولی لطفا هوا سرد نباشه در این موقع سال!!

نرگس دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:58 ق.ظ http://nbeheshti.persianblog.ir/

نرگس دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:48 ق.ظ

خاطراتشون چه جالب بود! در این سفر خیلی مختصر همه اوضاع سیاسی اروپا رو مرور کرده اند!

بله بله شام با تحلیل اوضاع اروپا داشتیم ما

نرگس دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:49 ق.ظ

لیلی قصه‌گوی من! آخه تو چقدر قشنگ می‌نویسی! هی من می‌خوام نظر تکراری نذارم، نمیشه!

شما هر چی نظر بذاری ما اینجا دوست می داریم

بهاره دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:47 ق.ظ

سلام لیلی جان
چند روز شمال بودم و نتونستم مطالبتو بخونم و وقتی اومدم با ورود به نت اولین کاری که کردم وبلاگ تو رو باز کردم چون دلم برا مطالبت تنگ شده بود
مطلب جدیدت هم مثل همیشه جالب و مفید بود

سلام خانومی
به به عجب جای خوبی بودین.
خوش به حال من که همچین دوستهای خوبی دارم

فهیان دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:33 ق.ظ

سالم خانوم.من یک سوال ازتون پرسیده بودم البته، توقسمت تماس با مدیر وبلاگ میشه لطفا جوابمو بدید؟

سلام
بله خواندم

معصومه دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:24 ب.ظ http://tanhaian.persianblog.ir/

سلام. اتفاقا من این نوع فضولی (از نوع آلمانی) رو تایید و تحسین می کنم. نمی شه که همه جا پلیس بالای سر آدم باشه تا قانون عمل بشه ما آدما هم باید در اجرای قانون با مجریان شریک باشیم تا بتونیم جامعه سالم بسازیم. ای کاش ما ایرانی ها هم فضولیمون از این نوع بود.

سلام
بله این نوع مراقبت از اجرای قانون برای خود و دیگران خوب است به شرطی که اول از همه برای خودمان اجرا کنیم و بعد دیگران و نکته بعدی هم اینه که دیگران پذیرشش رو داشته باشند. کاش همه فضولی ها در راستای کارهای خوب بود

فاطمه دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:49 ب.ظ http://honey67.persianblog.ir/

می گم من هر وقت پستای شما رو می خونم کلی چیز جدید در مورد کشور های مختلف یاد می گیرم کلا وبلاگت فرهنگی خاطره ای
خب پس فقط اتوبانای ایران نیست که تپه چاله و گاها چاه داره اروپام اینجوریه
مخصوصا قسمت عوارشی که بعد از سالها همچنان به راه و گاها پول کم میاد دوباره راه می افته:))

خوشحالم که مطالبم برای شما مفید هست.
بله عزیزم اروپا هم بالا و پائین داره و همه کشورهاش در یک سطح نیست مخصوصا کشورهای اروپای شرقی خیلی سطح رفاه پائینی دارند

nani دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:12 ب.ظ

khoshgele

طبیعت سرسبز همیشه زیباست

nani سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:01 ب.ظ http://www.abcd1.blogfa.com

leili jan khanume aghaye padeshah ro migam khoshgele azizam:D

آهان. شما یه خوشگله گفتین من خودم مجبورم فکر کنم که منظورتون چی بوده!!

مریم سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:17 ب.ظ

سلاااااااام
من هستم همیشه ها! فقط صدام درنمیاد!!!

سلام
چرا صدات در نمیاد خب؟

مشتاق چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:05 ب.ظ

سلام

همیشه سلامت و سربلند باشید

سلام
ممنون

مریم چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:26 ب.ظ

آخه کلی مشق داریم! انگار جلو دهنمو گرفتن میگن صدات درنیاد، بشین مشقاتو بنویس جوجه!
دیگه حالی به آدم می مونه؟!

آخی مشق نویس خودم. آه هنوز ترم شروع نشده که تو اینقدر مشق داری؟

ریحانه پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:23 ق.ظ http://chadormeshki.blogfa.comn

چه قدر اطلاعات من کسب کردم تو این پست
خیلی برام جالب بود
بیشتر از همه تمیز کردن ساحل! این روزها ساحل های شمال واقعا ندیدنی شدند! مردم هم که مراعات نمی کنند دایم آشغال می ریزند
من عاشق اون کاخه شدم بالای اون تپه! خیلی عالیه!

قابل شما رو نداره.
خیلی بده که ما به تمیزی محیط پیرامون مون اهمیت نمیدیم. همیشه فکر می کنیم دیگران مقصر هستند و ما خوبیم.

زینب پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:48 ب.ظ

چه مسافرت هیجان انگیزی!
منم ازاین مسافرتا میخوام

بلی. انشالله قسمت شما هم میشه

فهیان جمعه 19 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:51 ب.ظ

از اون پستهایی بود که با خوندنش فقط آه کشیدم!از ساحلهایی که شبها تمیز میشند، وساحلهای زیبای کشور من...تا ...

ساحل های تمیزی که مردم آن را تمیز نگه می دارند. مردمی که قدر تمیزی را می دانند و آن را حفظ می کنند

ایمان جمعه 19 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 06:35 ب.ظ

سلام خانم لیلی
بابت زحمتی که بابت بروز کردن این وبلاگ میکشید کمال تشکر را دارم . 4 ماهی می شود که با وبلاگ شما آشنا شدم و تقرابا تمام مطالب آن را مرور کرده ام . در حال تحقیق بر روی ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در رشته کامپیوتر در کشور آلمان هستم . خوشحال میشم اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید بنده را راهنمایی بفرمایید

با تشکر

سلام
من اطلاعات خاصی برای رشته ای خاص ندارم .همون اطلاعات کلی برای تحصیل هست

فردا جمعه 19 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:22 ب.ظ http://med84.blogfa.com

چه با نمک! موناکو و لیختن اشتاین چه قد کوچیکن!
ضمنا خاطرات دیگرانم خوب می نویسی! قابل تقدیره!

آره والا! با این همه کوچکی کشور هم هستند
مممنون. باید برم تو کار خاطره نویسی حالا خودم یا بقیه مهم نیستند،بیایید خاطراتتون رو برای من تعریف کنید تا مکتوب کنم!!

فریب خوردگان شنبه 20 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:58 ب.ظ http://www.tahsiil.blogfa.com

با سلام
این وبلاگ کامل ترین و جامع ترین وبلاگ در مورد
معایب تحصیل در خارج از کشور است.لطفا برای اطلاع رسانی به هموطنان عزیز
این وبلاگ را معرفی کنید تا فریب موسسات اعزام را نخورند
با تشکر فراوان

سلام
بین واقعیت و رویا فاصله بسیار است

فهیان شنبه 20 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:46 ب.ظ

این نکاتی که شما اشاره کردید، اعصاب خوردیهای هر روز منه! وقتی حتی توی بزرگراه پوست میوه و.. از پنجره ماشینها،چه مدل بالا چه مدل پایین، به بیرون پرتاب میشه، فقظ دلم میخواد راننده رو ببینم و ازش بپرسم نظرش چیه که من، کم کاری مربی مهد کودکش، مادرو پدرش،و...درتربیتش جبران کنم؟؟!!

چقدر بد که این فرهنگ در کشور ما جا نیفتاده. من هم همیشه توی ایران وقتی کسی آشغال میریخت می خواستم برم جلو و چهره اش را نگاه کنم ببینم شبیه آدم ها هست یا نه!!
به نظرم ایده خوبی این که کم کاری بقیه رو خودمون جبران کنیم

پری شنبه 20 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 02:59 ب.ظ http://0o0o0o0o.blogsky.com/

سلام لیلی عزیزم...خیلی خوب و دوست داشتنی مینویسی....میشه لینکت کنم؟؟؟همون پری گوشه دنج هستمااااا....کمرنگ بودم مدتی ی ی ی
راستی موناکو خیلی قشنگه....ماهم یه رامسر داریم ....آی ی ی ی بیا و ببین....باید مماخت رو بگیری میری ساحل!!!!

سلام خانومی
به به یادی از ما کردی.
ای بابا حیف از طبیعت زیبای شمال کشورمون که خودمون خرابش کردیم

hossein یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:58 ب.ظ

بازم مثل همیشه عالی
وافسوس از اینکه بعضی از این مسایل ساده رو ما تو مملکتمون رعایت نمی کنیم

ممنون
واقعا افسوس و صد افسوس

samira جمعه 26 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:23 ب.ظ http://grayppl.blogfa.com

ینی میشه سفر به کشورهای مختلف قسمتِ من هم بشه یه روز ایشالا ؟

هیچ کس از آینده اش خبر نداره. ان شالله

آبلوموف جمعه 26 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:23 ب.ظ http://ablomof.blogfa.com

منتظر سفرنامه ی شما و عکس های آقای همسر از دور اروپا می مانیم . « شنیدن کی بود مانند دیدن ! » امیدوارم برای تان مهیا شود !

ما هم امیدواریم نصیبمان شود. الهی آمیییییییییییییین

لیلی دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:25 ب.ظ http://www.manamleili.blogfa.com

خیلی جالب بود. خوش به حالشون. شما چرا نمیرین؟ حیفه از این فرصت ها تا اونجا هستین استفاده کنین.
این کامنت دونیت خیلی جای سختیه. آدم می خونه تموم می شه دوباره باید بره بالا تا کامنت بذاره!

عزیززززززززم سفر کردن پول می خواد. هتل و ماشین و بنزین و ...
ان شالله که قسمت ما هم بشه.
ای بابا این کامنت دونی به حرف من گوش نمیده وگرنه رفاه حال مشتری(همان خواننده) از الویت های ماست!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد