زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

جشن شب لیله القدر

دیشب که رفتیم مسجد دیدیم که چراغونی کردن و دم در فرش قرمز و گلدون چیدند . پرده بزرگ تبریک هم نوشته اند. وارد که شدیم دیدیم جمعیت خیلی زیاده. کلی گلدون در گوشه و کنار حیاط چیده بودند و آب نمای کوچیک و تریبون و خلاصه حالت جشن بود. از روی پرده متوجه شدیم که جشن به مناسبت لیله القدر هست. در روایت اهل سنت شب 27 ام ماه رمضان شب قدر و شب نزول قرآن هست و گویا این شب رو به مناسبت نزول قرآن جشن می گیرند.هر چند در روایت شیعه هم چهار شب به عنوان شب قدر معرفی شده که احتمال شب 23 ام بیشتر هست.توی مسجد یکی از دوستانمان که در یکی از روستاهای اطراف زندگی می کنند را دیدیم. این خانم می گفت که در شهر نزدیک ما مسجد شیعیان وجود دارد و اونها سال های قبل به آنجا می رفتند.مسلمانان یک مسجد بزرگ و شیک هم در یک شهر دیگر در اطراف ما دارند و می گفت اکثر افراد آن مهندسان شرکت های ماشین سازی هستند و وضع مالی خوبی دارند.این خانم کلی از تجربیاتش در ماه رمضان و مسجدهای مختلف اطراف شهرمون گفت. ماشین داشتن هم نعمتیه ها
غذای این شب رو برخلاف شب های قبل که می رفتیم و در صف می ایستادیم و خودمون می گرفتیم، می آوردند سر میزها و  افطاری هم سوپ و کباب ترکی و چند مدل شیرینی بود.سر هر میزی هم یک گلدان کوچک طبیعی بود. خلاصه خیلی حس جشن در فضا موج می زد. بعد از افطار هم شوهر دانیلا که مغازه بستنی فروشی در سطح شهر داره بستنی نذری پخش می کرد! که کلی هم شلوغ پلوغ شده بود.هر بستنی معمولی در سطح شهر حداقل 3 یورو هست. حتی آقای آلمانی همسایه مسجد هم اومده بود. حیاط مسجد طوری هست که با فضای یک خانه دیگر مشترک هست. صاحب این خانه یک آقای میانسال آلمانی است که یک سگ بزرگ سفید دارد و گاهی موقع افطار می آید و کنار بقیه غذا می خورد. سگش هم میاد بین میزها می چرخه و بچه ها باهاش بازی می کنند. یک بار سگه همین آقاهه به من گیر داده بود و هی دورم می چرخید و پاکت میوه ای که دستم بود رو بو می کرد صاحبش هم منتظر بود سگ محترمش کار کنکاشش تموم بشه و بیاد!

پرده تبریک لیله القدر

روزه داران مشغول دعای افطار
نظرات 23 + ارسال نظر
بسامه جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:25 ب.ظ

وای چقدر قشنگه...
و از اونجایی که بنده ترک هستم و المانی هم بلدم اون نوشته رو خیلی راحت خوندم

خوردنی هاش قشنگه یا تزئیناتش؟
به به شما مناسب ترین ایرانی برای این جمع هستین که می تونین همه رقمه با این آدم ها حرف بزنین

Tahere جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:59 ب.ظ http://phrophet.blogfa.com

لیلى جون چه عکساى قشنگى به خاطر زحمتتات ممنون

خواهش می کنم.این طوری با این عکس ها شما هم در جمع ما بودین

تاتا شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:18 ق.ظ

سلام
ایشالا هر چه از خدا بخواهید به شما عطا کنه و به همه مسلمان
های دنیا کمک کنه
خانم گل التماس دعا

این نوشته سر در که فکر می کنم ترکی هست
یه سوال خانم ها بدون روسری هم اونجا هستند مهمان هستند یا از نمازخوان ها هستند؟
البته بعضی مسلمان ها رو می دونم که حجاب ندارند و خوب بعضا نماز هم می خونن گفتم شاید اینها از همان دسته هستند؟

سلام
الهی آمین
محتاجیم به دعای دوستان
سطر اول ترکی و سطر دوم آلمانی است و تبریک شب قدر است.
ترک های مسلمان بدون حجاب هم داریم که روزه می گیرند و نماز می خوانند. از نظر برخی حجاب در اسلام اختیاری است.
ولی بعضی ها در ماه رمضان حجاب می گذارند ولی برخی هم نه.

زهرا - گل بهشتی من شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:44 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

من مراسم شبای قدرو دوس دارم ولی اینم جالبه که شب قدر اونا به خاطر نزول قرآن جشن میگیرن.

من هم دوست می دارم.
البته من بقیه مراسم شون رو اطلاع ندارم که چه نماز و یا دعایی می خوانند. احتمالا دعا نباید داشته باشند چون اکثر دعاهای ما از معصومین روایت شده.

صبا شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:48 ق.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir

چقدر این پستتون و عنوانش واسه من خوب بود. شب های قدر ما و کلا همه مراسم های مذهبی ما (چه عید چه عزا )یعنی روضه و عزاداری، من همیشه واسم سوال بوده که چه حکمتی داره که وقتی در رحمت خداوند بر روی بندگانش بازه ما باید تو سر خودمون بزنیم؟؟ الان با این پست دیدم هیچ حکمتی درش نیست و به زاویه دید آدم ها بستگی داره.

خب من چون تخصص ندارم نمی تونم خیلی دقیق نظر بدم. ولی فکر می کنم دو شب اول قدر به خاطر حضرت علی(علیه السلام) حالت عزاداری داره. من هم فکر می کنم شب نزول برکت و رحمت خداوند باید شب شادی باشه. احتمالا ما به خاطر یادآوری گناهان خودمون در برابر خدا شرمسار هستیم و درخواست عفو و بخشش داریم.

من(خانم) شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:21 ق.ظ http://mankhanom62.blogsky.com

خیلی ممنون عزیزم بابت مطالب آموزنده و مصورت. در پناه حق

خواهش می کنم خانومی. قابل نداشت
الهی آمین

بسامه شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:44 ب.ظ

نه منظورم حس و حالش بود که قشنگه... اینکه همه دور هم نشستن و افطاری می خورن.. حالا همه نوع ادمی هم هست..

من هم دوست دارم دور هم نشستن و یک هدف داشتن رو. به شما توی این جمع ها بیشتر خوش می گذره چون می فهمی دارن چی میگن!

رخساره شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:42 ب.ظ http://doctoregharib.mihanblig.com

من این چیزا رو در مورد بقیه مسلمونا نمیدونستم.چه خوبه که مینویسن ادم با چیزای جدید اشنا میشه

مسلمانان گروه های مختلف دارند و همین طور دستورات دینی شون با فرهنگ بومی کشورهاشون ترکیب شده.
لطفا آدرس وبلاگ تون رو که توی کامنت هاست تصحیح کنید

زینب(همیشه بهار) شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:49 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

چه جالب من تاحالانشنیده بودم ازکجامیدونن شب 27ماه رمضون شب نزول قران هست؟
میز هاباتزئینات خیلی قشنگه
سگ گیرداده بودا

در روایات ما هم یکی از احتمالات شب قدر 27 ام رمضان هست.
من نمی دونم سند روایت شون چیه؟
آره حس مهمونی و جشن داشتند
سگ عادتش هر دفعه به من گیر میده!!

چیکا شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:28 ب.ظ http://chica.mihanblog.com

عجب مراسم خوبی .من همیشه دلم میخواسته تو اخرین شب قدر خودمون حداقل جشنی داشته باشیم .اما همیشه گریه زاریه .البته به قول شما شاید از بدی خودمون گریه میکنیم ویا از لطف بی انتهای خدا ولی کاش در فرهنگ دینی ما کمی شادی رنگ بیشتری داشت .

ایده خوبی است میشه عملی کرد.

زینب.ا شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:28 ب.ظ

سلام
من خونه خودمون اینترنت ندارم
واسه همین خونه مامان که میام وبلاگتو میخونم
اینجوری بهتره
یه دونه یه دونه که مزه نمیده!!
کی برمیگردین راستی؟

سلام
ای بابا این جوری که کارت خیلی سخته. مشق هات تلنبار میشه.
منتظریم فصل گرما تموم بشه

زینب(همیشه بهار) یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:38 ق.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

یه نی نی توساختمونمون هست تازه دنیااومده وقتی صداش میادیادارمیا میوفتم شادمیشم

آخی ناززززززززززی. برو کمک مامانش تا اون بتونه یه کم بخوابه!

فاطمه یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:31 ق.ظ

چقدر جاااالب
خانومای مسلمون بدون حجاب
چقد جالب ترکیب آدمای مختلف که یه چیز مشترک اینجور کنارهم جمعشون میکنه

خیلی خوب نوشتی
راستی اون سگ مهربون که میاد تو مسجد چطور مسلمونا باهاش کنار میانو اعتراض نمیکنن که این نجسه باید بره بیرون؟

مسلمانان دسته های مختلفی دارند و معمولا برای خودشون تعریفی از اسلام دارند که فلان دستور اختیاری است و الزامی نیست.
این که یک هدف مشترک وجود داره که همه گروه های مسلمانان با هم اتفاق نظر دارند خیلی شیرین هست.
اون خونه اش توی مسجد هست. یعنی من نفهمیدم که چرا در خونه آقاهه به حیاط مسجد باز میشه؟ زندگی مسالمت آمیز همینه دیگه. آقاهه اعتراض نمی کنه شماها چرا تا دیروقت بیدارین و سر و صدا می کنید و بقیه هم با سگش کنار میان

زینب سادات یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:08 ق.ظ

خیلی جالب بود
خیلی هاشون رو میبینی فکر نمیکنی مسلمون هستن.
برای شما البته عادی شده

درسته از روی ظاهر نمیشه فهمید چه کسی مسلمان هست. چون کسانی که به طور اسمی هم مسلمان باشند هستند.

پیمان یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام،
خیلی عالی و خوبه که مسلمانان در اونجا دور هم جمع میشن و خوبه که مردم محلی هم مشکلی با آنها ندارن، من مدتی در کشور مسلمان (البته به ظاهر) کار میکردم، باور کنید در ماه رمضان حداکثر کاری که میکردن (برای رعایت ماه مبارک) این بود که مشروب الکلی را توی قوری میریختن می آوردن سر میز!!!!!!!!!!!!!!!
مثل همیشه از نوشته شما لذت بردم
با تشکر

سلام
اینجا به خاطر تنوع ادیان معمولا کاری به کار هم ندارند. البته مراسم افطار هم در فضای مسجد انجام میشه که خب اختصاصی است. شاید در فضاهای اشتراکی با بقیه مشکلاتی باشد.
من در کلاس زبان که روزه بودم وقتی می گفتم نمی خورم از من عذرخواهی هم می کردند که چرا بهم تعارف کردند
ممنون. شما کم پیدائین ها!

زینب(همیشه بهار) یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:02 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

اگه میشدحتماحتمامیرفتم
یادزنداییم افتادم زمانی که خونشون بودم میگفت یه 20دقیقه محمدصادق رونگه دار من بخوابم

بله شما با این قلب مهربون امکان نداره کار خیری از دستت بربیاد و دریغ کنی.

مینا یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:02 ب.ظ http://architem.blogfa.com

سلام. عکس ها و توضیحاتت خوب بودن و خیلی با حوصله از فرهنگ آلمان مینویسی...عالیه

سلام
ممنون خانومی، قابل نداره

فاطمه دوشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:28 ق.ظ

سلام نازی جان من وبلاگ ازطریق سرچ پیدا کردم بقیه همه فیلتر هست نازی جان همسر نامرد من 1ماه پیش بعنوان ترک اعتیاد خونه ترک کرد و گفت میره کمپ ولی 5 شب پیش بهم زنگ زد و گفت که بصورت غیرقانونی اومده آلمام و درخواست پناهندگی داده نازی جان اونشب با 1مویابل بهم زنگ زد ولی از فرداش دیگه اون موبایل جواب نداد گفت تو یک کمپ هست واز هفته دیگه بصورت 3نفره بهشون اتاق مجزا میدن گفت که همه پولهاش قاچاقچی ها گرفتن و اگه برگرده باید بره زندان نازی جان من 6ماه حامله هستم و شوهر نامردمن من با یه بچه ول کرده و فرار کرد ازت خواهش میکنم بعنوان یک خواهر ببین و بپرس که چه جوری میشه دیپورتش کرد البته من هیچ اطلاعی از موقعیت مکانی و.. ندارم نازی جان کمک کن بعنوان یک هموطن

سلام.
مراحل پناهندگی بیش از یک سال طول میکشه و اگر دلایل قوی برای پناهندگی نداشته باشه خودشون دیپورتش می کنند.
واقعا حالا برگرده می خوای چیکارش کنی؟

مریم دوشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:33 ق.ظ

به نظرم رفتار آدما و نظم و ترتیب شون تو مسجد در اولیت قرار داره نسبت به ظاهر مسجد که پر از تزیین و این چیزا باشه! یه مسجد محلی ساده و تمیز با آدمای منظم و پرشور و همیشه در صحنه ام آرزوست!!!

بلی بلی . نظم و ترتیب و احترام به همدیگه

فردا دوشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:05 ب.ظ http://med84.blogfa.com

پس برعکس اینجاس که لیله القدر مصادف با عزاداری هست!

فکر کنم دو روز اول لیله القدر به خاطر حضرت علی علیه السلام عزاداری هست. و روز آخر هم احتمالا با یادآوری کارنامه مون در پیشگاه خداوند شرمسار هستیم.
دیگه به بقیه جنبه های این شب فکر نمی کنیم

hamechialie دوشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:51 ب.ظ http://hamechialie.blogfa.com

عیدتون مبارک.طاعات وعباداتتون قبول

ممنون به خاطر عکس ها
یعنی اگه یه سگ بیاد سمت من .....واقعا حالم بد میشه. من از حیوونا خیلی خوشم نمیاد

عید شما هم مبارک باشه خانومی
امروز که دو تا سگ کوچولو از پاهای من بالا می رفتند. در برخورد با سگ اگر نقطه ضعف نشون بدی ولت نمی کنه!

سارا.ص دوشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:36 ب.ظ http://shasusaname.blogfa.com

سلام لیلی عزیز ...تقریبا مرتب سر می زنم ولی دوباره شدم همان موجود کامنت نذار قبل..اخه وقتی می تونم انلاین بشم که از خستگی نیمه خوابم.. اومدم که به رسم دوستی تبریک عید بگم وحال پسریو بپرسم ..ببوسش لیلی جان ..سلامت و شاد باشید در کنار هم دوست خوبم

سلام بر موجود کامنت نذار قبلی که قرار بوده خوب باشه!
ممنون خانومی. عید شما هم مبارک باشه. ممنون از لطفت به ارمیا.

فاطمه چهارشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:35 ق.ظ http://2t7p.mihanblog.com/

سلام
چقدر جالب نمیدونستم فرقه ای از مسلمان ها حجاب را اختیاری میدونند!!! ممنون بابت اطلاع رسانی...
به نظر من هم خوبه که برای ماه رمضان جشنی برگزار بشه البته جشنی که خدا خوشش بیاد نه بنده خدا...

عیدتون هم مبارک

سلام
فقه ای از مسلمانان نیستند. یعنی گروه خاصی نیستند. دیدگاه برخی ها برای نداشتن حجاب است.
ما ایرانی ها شاید همین جشن و سفره های افطار رو توی خونه هامون داریم. همون مهمونی و دور همی. و البته مکان های مذهبی مثل حرم امام رضا.
ممنون برای تبریک عید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد