زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

پول

شما هم به این مسئله دقت کردین که ما چقدر در نگهداری از پول کشورمون بی توجه هستیم؟ من وقتی پولی از راننده ی تاکسی/فروشنده و ... می گیرم و می بینم که پاره یا به شدت فرسوده هست غصه می خورم که چرا ما از پول ملی کشورمون درست نگهداری نمی کنیم. چرا بعضی از ماها کیف پول به سایز مناسب یا جیب کیفی که اسکناس در آن آسیب نبیند نداریم. این بحث من جدای از ارزش پول و یا عدم استفاده ی صحیح از دستگاه های کارت خوان در مغازه هاست. خودم هم قبول دارم که ارزش پول کشورمون خیلی کم شده ولی این دلیل نمیشه که از پول مون درست نگهداری نکنیم و هر سال کلی هزینه برای بازسازی و یا چاپ پول جدید تحمیل بشه. من در این مدتی که در آلمان بودم اسکناس تاخورده و کثیف و کهنه به ندرت دیدم. اکثر افراد موقع خرید در فروشگاه اسکناس رو از کیف پولشون در میارن(غیر از استفاده از کارت خوان منظورم هست) و چون اکثر مواقع موقع خرید نیاز به سکه هم هست، کیف پول هاشون قسمت مجزایی برای سکه داره. چون قیمت ها اکثرا غیر رند هست مثلا 6.35 یعنی 6 یورو و 35 سنت و آدم مجبوره همیشه یک خروار پول خرد با خودش حمل کنه. اکثرا افراد توی خونه هاشون قلک های پول خرد دارند و وقتی به یک حدی رسید می برن بانک و به اسکناس تبدیل می کنند. توی بانک صندوق هایی هست که سکه ها رو توش میریزی و اون اسکناس تحویل میده. ما هم یک بار یک گونی سکه بردیم بانک و یک اسکناس 5 یورویی گرفتیم چون بانک دوربین داره نمی شد از دستگاه عکس بگیرم.
 یکی از دوستانمان در خانه شان یک گلدان شیشه ای بزرگ دارند که سکه هاشون رو توش میریزن و به شوخی می گفتند ما داریم پول جمع می کنیم برای رفتن به ایران. می گفتند هر وقت این گلدون پر بشه ما میریم ایران.
بعضی مغازه ها هم قلک های کمک به کشورهای فقیر و این برنامه ها دارند که مردم می تونند بعد از خرید پول خردشون رو توش بریزند. هم مردم و هم مغازه دارها در رد و بدل کردن سکه ها دقت دارند و این طوری نیست که "قابل نداره" و "حالا 2 سنت پولی نیست" و این چیزها. توی فروشگاه های بزرگ که خب صندوق دار هست و تعارف در کار نیست و مغازه های شخصی هم من نمی دونم چقدر میشه چونه زد چون تا حالا خرید نکردم.
این مسئله رو قبلا در یک پست که برای پول یورو نوشته بودم (این پست که متاسفانه عکس هایش بر فنا رفته!!)هم گفتم که اسکناس حوزه ی یورو برای همه ی کشورها یکسان است یعنی مثلا همه ی کشورها طرح اسکناس 5 یورویی شون یک جور است ولی برای سکه ها هر کشوری شکل خودش رو داره و طرح پشت سکه هاشون با هم فرق می کنه. گاهی وقت ها موقع خرید که سکه ای از بقیه ی کشورها نصیب مون میشه معمولا به همدیگه نشون میدیم.

تزئین دکور یک مغازه جواهرفروشی


دکور لباس فروشی


صف درخت

درخت شاد و مقاوم پائیزی

نظرات 23 + ارسال نظر
همطاف یلنیز یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 05:46 ق.ظ http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
اگه یه سرچ بکنین تازه می تونین تصاویر اسکناسهای وطنی رو ببینین که خلاقانه یا نقاشی شدند یا مزین به جملات قصار
باز جای شکرش باقیه با این دستگاههای کارتخوان فروشگاهها، ردو بدل پول خیلی کم شده، منتهی خودمونیم هنوز کیف پولی که جای مخصوص سکه داشته باشه ندیدم! خودم سکه ها رو اغلب در جیب زیپ دار کیفم قرار می دهم
.
راستی سکه های خودمون رو دیدین؟ با اینکه بارها و بارها سکه پانصدی و دویستی و سایر رو دیدم هنوزم از تصاویر پشتشان ( شایدم رو) لذت می برم. از بارگاه امام رضا و حضرت معصومه و شاهچراغ گرفته تا سی و سه پل و آرامگاه سعدی و ...

سلام
بله بله بعضی از ماها برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادشون به اسکناس نویسی روی می آورند.
خب سکه های رایج کشور ما هم نسبت به قبل خیلی کمتر شدند.
من هم طرح های روی سکه ها رو دوست دارم

همطاف یلنیز یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 05:54 ق.ظ http://fazeinali.blogfa.com/

"سکه ها همیشه صدا دارند اما اسکناس ها بی صدا... پس هنگامی که ارزش و مقام شما بالا میرود بیشتر آرام و بی صدا باشید."
.
اینم یه جمله ارزشمند پولی

ممنون از جمله ی پولی تون

javad یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:09 ق.ظ

جالب بود.
راستی... شما کیف پولی را پیدا کنید که پول ایران جا شود!

برای خریدهای روزمره مثل نان و میوه که نیاز نیست گونی پول جابه جا شود.

بسامه یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:20 ق.ظ

منم همین کارو می کنم.. پول خردامو جمع می کنم می دم به یکی از فامیلامون که سوپر مارکت داره به اسکناس پنج هزار تومنی تبدیل می کنم دقت کردی شکل همیم؟؟
به به چه درختی؟ میوه هم داره...

پس تو هم خودتو از شر پول خردها راحت می کنی.
آرررررره با این آلمان ها خیلی شباهتمندی

سپینود یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 10:21 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

والا دیگه تو این دوره و زمونه پولی برای آدم باقی نمی‌مونه که بخوای با سلیقه بذاری تو کیفت !
اینجا سکه که سهله دیگه به اسکناس و چک پول هم چیزی نمی‌دن !
گذشته از شوخی البته که باید دقت کرد و در هرچیزی سلیقه به خرج برد .
خدائی اش لیلی خرید کردن از این مغازه های شیک آلمان لذت داره دیگه نه ؟ نوش جونت .

ای بابا. خب همین پرداخت های معمولی مثل خرید میوه و نان که بالاخره یک قرون می خواد!
حق با شماست خرید از مغازه هایی تمیز و مرتب با کارمندان مودب لذت بخش تر است ولی این مغازه جواهرفروشی تا حالا گذرمون نیفتاده که بخوایم چیزی بخریم !

غذا درمانی سرطان یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 05:53 ب.ظ http://nokhod1.mihanblg.com

بخاطردستمالی همین پول های کثیف است سرطان میگیریم
اییدمی شده
مهارت تبلغت خوبه به دوستانت بگو
بعنوان یک ان جی او به همه فامیل ودوستانتان بگو سرطان باپرهیز از پخته خوری قابل درمان است نیاز به جراحی یا شیمی درمانی سرطان یا قطع عضو ندارند دیابتی هم نیاز به قطع عضو ندارند

البته سرطان علل مختلف داره.
من چون اطلاعی از این قضیه ندارم و نمی تونم ایده بدم که چی بخورن که پختنی نباشه.
از توصیه هاتون ممنون

فردا یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 07:34 ب.ظ

بیا واسه دل من یه کاری کن وقتی برکشتی المان.
یه پست بذار درباره ی جواهرات و مغازه ها وقیمت ها و علایق مردم نسبت به طلا. باشه؟!! من الان دیگه همه دغدغه های زندگیم حل شده و مونده همین یه قلم که ان شالله اینم تو حلش کنی!!
درباره ی پول ایران هم که دیگع خودت گفتی و فقط میشه سکوت کرد...اینم مثه خیلی چیزای دیگه تو کشورمون هست که داره تا ثریا دیوارش کج میره.

عجب دل نازکی داری!!
یک بار برای عدم رواج طلا و جواهرات در آلمان و علاقه ی جوون ها به بدلیجات نوشتم. حالا این دفعه ان شالله از جواهرات و طلاها و قیمت هاشون عکس می ذارم. دیگه زحمت مقایسه و نتیجه گیری با خودتون.
در مورد عدم نگداری صحیح از پول من سکوت نکردم و نظرم رو گفتم هر جا هم ببینم که امکانش هست تذکر می دم.

مگهان یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:13 ب.ظ http://meghan.blogsky.com

لیلی جون من همیشه برخورد می کنم با افرادی که پول مچاله می کنن یا روش چیزی می نویسن ! به چشم دیدم که وقتی میری از جواهری بالاشهر خرید می کنی و مبلغی 50 و 100 هزارتومنی بهش میدی با دقت روش می نویسه مبلغ فلان قدر از خانم فلانی بابت جواهر فلاور فلان دریافت شد!!!!!! من همون لحظه بهشون گفتم آقای فلانی ننویسین رو پول د : ( گفت من که پول پاره نکردم نوشتن اشکالی نداره خانوم!!! این فرد پول دوست جامعه مون حساب میشه تازه...
وای به حال بقیه! پول تازه میدی به تاکسی 4 تا می کنه میذاره تو کیسه جلو ماشینش

همین که تذکر دادین خودش خوبه. حداقل بعضی ها با تذکر محترمانه به فکر فرو می رن و شاید دیگه حواسشون رو جمع کنند.

تهمینه دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:20 ب.ظ

و جالبه که همه هم می خوان زود از شر این پولهای پاره و کثیف خلاص شن. تو تاکسی یا مغازه یا حتی مترو طرف اول پول های پاره پوره رو میده دستت و اگه اعتراض کنی که من که پول سالم دادم بهش بر می خوره.

آره همه هم پول پاره رو از کس دیگه گرفتن و خودشون مقصر نیستند!

MAG-Yazd دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:28 ب.ظ

سلام.خوشحالم میبینم هموطن دلسوزی همچون شما دارم که با رفتن به کشور دیگر،فراموش نکرده از کجا آمده است.امیدوارم در همه لحظات زندگیتون موفق باشید.

سلام.
ممنون
وطن جایی است که فراموش نمی شود و برای همیشه در خاطره ی هر کس باقی می ماند.

سیمرغ سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:01 ق.ظ http://janemoshtagh.mihanblog.com

سلام. دکور اون مغازه لباس فروشی خودش یه خونه س.بس که بزرگه .در داره.پنجره داره.فضای سبز داره....سرویس بهداشتیش کو؟

خونه ی بچه ها به سرویس بهداشتی نیاز نداره!! این جزء نیازهای آدم بزرگ هاست!!!

زهرا-گل بهشتی من سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:58 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

اصلا کی گفته پول سرمایه ملیه؟؟؟؟؟؟؟
پول کاغذ یادگاریه. برگه چرکنویسه. دفتر نقاشیه. برگه یادداشته. کاغذ اوریگامیه.

به به چه کاربردهای خوبی مخصوصا آخری که با کاغذ رنگی اسکناس جذاب هم می شود.

پیمان سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:42 ق.ظ

سلام، ممنون از مطلب جالبتون، اون تزئین مغازه طلا فروشی با فلفل قرمز جالب بود!!! آیا شما هم ارتباطی بین حس سوزش حاصل از خوردن فلفل و حس پس از خروج از مغازه طلا فروشی میبینید؟
راستی از قیمت طلا در آلمان خبر دارین؟

سلام
ممنون
من ارتباط رو بین طلا و اثرگذاری و جذابیت می بینم نه جیب!! (دید زنانه به قضیه)
در حالت کلی می دونم که عیار طلاشون با ایران متفاوت هست ولی برای قیمتش من از قیمت طلا توی ایران هم خبر ندارم که بخوام مقایسه کنم. ان شالله این دفعه عکس می ذارم که مقایسه رو دوستان مطلع انجام بدن

دخترچه سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:44 ب.ظ http://moncoindesolitude.blogfa.com/

آره کاملا موافقم که خود مردم ما هم اهمیتی نمی دن به نگهداری از پول. من یه بار اسکناسم زیاد تا خورده بود اینجا، قشنگ نگاه متعجب صندوقدار رو دیدم!
یه چیز جالب بگم در مورد هلند: توی اینجا نه یک سنتی و دو سنتی رو می گیرن و نه بهت می دن. یعنی اگه قسمت چیزی روش زده باه 9.98 اینا همون 10 یورو حساب می کنند یا اگه مانده 5.99 باشه، شش تا بهت می دن. عملا یک سنتی و دو سنتی رو بی اعتبار کردن (که البته من دلیل این کارشون رو و پشتوانه قانونی اش رو نمی دونم). هر بار میرم آلمان و یک کوه سکه سه سنتس، دو سنتی می مونه روی دستم عزا می گیرم که چی کارشون کنم!

چه جالب. پس قیمتی مثل 9.98 فایده ای نداره.
خوش اومدی خانومی

فهیمه جون سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:06 ب.ظ

سلام برگل بی خار
چه جالب.من به کیف پولم اهمیت میدم.دلم میخواد جاداروقشنگ باشه.اگرهم پرپول بشه که فبهالمراد.:)
چه جالبن درختا.درست دم در.حتما ریشه ها به زیرساختمان هم نفوذکرذن.
اوووه اینا حلقه ان؟ازطلاهابیشترلطفاعکس بذارتاتفاوت طرح رو داشته باشیم.ممنون.ولی چه ربطی به فلفل دارن.فلفله دیگه نه؟

سلام بر دوست مهربان
شما که ماشالله خوش سلیقه و دقیق هستی. این هم نشونه ی دقت و سلیقه ی شماست.
من به این قسمت قضیه ی یعنی ریشه ی درخت ها فکر نکرده بودم. احتمالا باغچه رو طوری طراحی کردن تا تداخلی با ساختمان نداشته باشه.
اکثر طلاها اینجا حلقه هستند چون کاربرد عمده ی طلا در اینجا حلقه است. به نظرم می خوان جذابیت و گرم بودن طرح هاشون رو یادآوری کنند.

آلما چهارشنبه 5 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:42 ق.ظ http://alma65.blogfa.com

جالب بود عزیزم.....بارها شده اینجا حتی یک سنت هم بر گردوندن اما متاسفانه تو ایران حتی شده برای 200 تومن به جاش یه رنگارنگ 50 تومنی دادن....

امان از کم فروشی

محجوبه پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:44 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا رب
سلام بر شما
اشک روان بر امیر کاروان هنوز بر دانه دانه ی لباس شُکرم می ریزد !
دو لباس حسینی اخیر که با نخهای "برتری امام حسین علیه السلام بر یحیی علیه السلام "است دوخته شده ،بیش از لباس های دیگر اشک می ریزد و اشک می جوشاند...
منتظر کوک حسینی تان هستم

راستی نگاهتون برام جالب بود در مورد پول !

سلام
ممنون از دعوت تون

محبوبه ۸۱ پنج‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 01:43 ب.ظ

برعکس تو ایران پول نو پیدا نمیشه. پول خرد هم که قربونش برم شده کیمیا. یه جک بود میگفت کارخونه آدامس شیک رو همین کمبود پول خرد یرپا نگه داشته خخخخخخخخخخ
عکسا هم خوب بود مخصوصا لباس فروشی ولی طلافروشی دکورش خوب نبود برعکس ایران که دکوراسیون جواهرفروشیا معمولا قشنگه. کلن همه چی بر عکسه خوااااهر :-)

همین بی توجهی ماست که پول هامون زود کهنه و از رده خارج میشه.
پس بگو آدامس خورهای مملکت مون دائم افزون میشن
کلا علاقمندی به جمع آوری طلا در ایران و احتمالا خاورمیانه منحصر به فرد هست

مهسا شنبه 8 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:37 ق.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

آره متاسفانه در نگهداری پول دقت نمی کنیم....
منم اینجا یه جعبه دارم پول خورد ها رو جمع می کنم. اینجا هم 100 کوروش می شه 1 لیر.
فکر خوبیه... شاید با همینا رفتیم ایران خیلی بامزه بود.

این دکور مغازه چقدر خنده دار بود... کلی خندیدم. اما انصافا عجب ابتکاری ی ی ی

متاسفانه از تذکر دادن در این مورد به دیگران خجالت می کشیم. حالا خودمون که دیگه تصمیم گرفتیم مراقب باشیم
آره قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، میشه بهشون امید داشت
چه خوب که این دکور وجهه خنده دار هم داشت

نرگس شنبه 8 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 03:04 ب.ظ

راستش من هرچی فکر میکنم دکور مغازه طلافروشی رو درک نمیکنم! اون شیلنگه اون وسط چیه؟ بعد اون فلزها بهش انگشتر یا النگو هستن؟ بعد شیلنگ به طلا چه ربطی داره؟ ربط شیلنگ و فلفل چی؟ اون وقت، تو این ویترین اون چیز طلایی وسط چی هست؟
شایدم اصلا کل ماجرا یه چیز دیگه است و من نفهمیدم!

شما چقدر سختگیرانه و علمی به قضیه نگاه می کنی! به طور ساده از ابزار و وسایل قرمز برای تزئین استفاده کرده.
احتمالا به اون شیلنگ حلقه ها رو وصل کرده.
اون طلایی وسط هم آویز گردنبند هست.

mahtab چهارشنبه 12 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:20 ق.ظ http://mynicechild.niniweblog.com/

سلام
خوبین"
هنوز ایران نشریف دارید یا برگشتین سر خونه زندگیتون؟
ان شاالله هرجا هستید خوب و خوش و سالم باشید
منم دلم برای این بی مسوولیتی در قبال پولمون می سوزه و سعی میکنم ازش مراقبت کنم و اگر پاره باشه خودم میچسبونمش و اصلاحش میکنم

سلام
خدا رو شکر خوبیم. ما هنوز در وطن به سر می بریم.
همین سعی و دلسوزی شما و یاد دادنش به اطرافیانتون ارزشمند هست

فردا چهارشنبه 12 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 07:31 ب.ظ

سلام. کم پیدای! این ور ابی! اون ور آبی! کلا موقعیتتو نسبت به آب برامون توضیح بده لطفا!

سلاماز آخرین فرصت های با خانواده بودن مستفیض میشم.
الان در موقعیت روی آب هستم!!

مامان دوشنبه 17 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 02:59 ب.ظ

درسته عزیزم انشااله همه سعیمون رو می کنیم'

ان شالله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد