زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

سمینار

در بدو ورود من آفتاب مهربان حضور دائمی در آسمان داشت و بنده تغییر آب و هوا را چندان احساس ننموده بودم ولی دور روز است که هوا دوباره رفته در حس باران و خنکای نیمه سردی در فضا جاری است، طوری که شب ها بدمان نمی آید شوفاژ روشن کنیم ولی به خودمان دلداری می دهیم که فصل بهار است و ماه اردیبهشت و هوا دمدمی مزاج خواهد بود. در همان روزهای گرم و آفتابی روزهای اول که برای پرس و جو از کلاس زبانم رفته بودم یک خانوم مسنی که با واکر راه می رفت به من گفت ببخشید شما گرمتان نمی شود که این حجاب را بر سر دارید؟ از سوالش جا خوردم، چون توقع نداشتم کسی بی مقدمه و در خیابان این سوال را از من بپرسید، ولی خب افراد مسن معمولا قاعده و قانون را خیلی رعایت نمی کنند. من هم گفتم نه هوا بسیار خوب است(خب نسبتا به آب و هوای شهر من که بسیار عالی است). یعنی این قدر بی مقدمه پرسید که فرصت جمله بندی مبنی بر این که اطاعت دستور خدا ارزش سختی ظاهری را دارد را از دست دادم. او هم لبخندی زد و گفت حتما جنس(کیفیت) شالت خیلی خوب است
پنج شنبه و جمعه سمینار "هنر اسلامی" در دانشگاه برگزار شد. بنده هم برای مطلع شدن از موضوعات و مباحث و دیدگاه های این زمینه یک روز را در همایش شرکت کردم. اولا توضیح بدم که منظور از هنر اسلامی هنر سرزمین های اسلامی بعد از ظهور اسلام در آن منطقه است. هنر هم شامل معماری، کتابت، نقاشی ، موسیقی و ... می شود. این رشته در بسیاری از دانشگاه های دنیا تدریس می شود و استادان و مستشرقین و محققین بسیاری در آن فعالیت می کنند. همان طور که می دانید آثار بسیاری از کشورهای اسلامی در موزه های مختلف دنیا موجود است.
در این همایش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که در این زمینه مشغول تحقیق هستند گردهم آمده بودند تا در مورد موضوعات کاری شان با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند. دانشجویانی از آلمان، سوئیس، بلژیک و آمریکا را من در این همایش دیدم که البته ملیت های مختلفی مثل ایرانی، عرب، ایتالیایی و آلمانی و هلندی و... داشتند. سمینارها به زبان آلمانی و یا انگلیسی ارائه می شد و موضوعاتی مانند: "بررسی یک بنای قدیمی در سوریه که در ابتدای زمان حکومت مسلمانان بنا شده بود"، "تاثیر شیعیان بر هنر فاطمیان مصر"، "بررسی آثار نقاشی یک نقاش قاجاری در داستان هزار و یک شب"،"بررسی تذهیب ها و نگاره های دیوان های حافظ در قرن پانزدهم" و ... چندین مورد هم بررسی هنر مدرن ایران بود.البته من موضوعات ایرانی اش را بیشتر گوش کردم وگرنه کلی تحقیق درباره آثار مدرن و قدیمی هنرمندان مصری و سوری و عراقی هم بود.حدود هفت تا از محققین ایرانیانی بودند که در کشورهای مختلف زندگی و تحصیل می کنند. یک خانوم  میانسال و خوش اخلاق ایرانی بود که از سوئیس آمده بود. یک خانوم محقق ایرانی دیگر هم بود که از برلین آمده بود. در پایان یکی از ارائه ها وقتی دو تا از خانوم های ایرانی می خواستند سوال بپرسند و همزمان صحبت شان را شروع کردند و تا دیدند دیگری شروع به حرف زدن کرده و گفتند شما اول بفرمائید.. مدیر جلسه خندید و گفت تعارف ایرانی !
یک وعده پذیرایی اش یک غذای نمی دانم عربی یا ترکی بود که نسبتا خوشمزه بود.البته گفتند که این غذا از جشن تولد مدیرگروه ایران شناسی که یک خانوم 60 ساله است باقی مانده.گویا دیشب از طرف دانشکده برای ایشان جشن تولدی در دانشگاه برگزار شده بوده و پذیرایی مفصلی هم بوده است.

پذیرایی بین سمینار

غذای داخل استکان-سمت راستی بادمجان است و سمت چپی برنج و مخلفات

البته در این سمینار راجع به دیدگاه غربی ها راجع به هنر اسلامی و بعضا درک نادرست از مفاهیم و باورهای آنها هم بحث شد. مدیر جلسه می گفت در اینجا از نظر مادی از این تحقیقات حمایت می شود و هم چنین آثار بسیاری از کشورهای جهان در موزه های مشهور دنیا پراکنده است بنابراین امکان تحقیق در اینجا شاید بیشتر از خود کشورهای اسلامی فراهم باشد.بودجه سالانه تحقیقات علمی( در تمام زمینه ها) در آلمان 1.6 میلیارد یورو است
مثلا در مورد گنبد سلطانیه که بزرگترین گنبد آجری جهان است مستشرقین بسیاری تحقیق کردند و مقالات بسیاری در این زمینه چاپ شده، در ضمن همایشی هم در 37 سال قبل در ایتالیا راجع به آن برگزار شده.

این مجسمه چوبی تزئینات داخل راهروی دانشکده است

عکس من از شکوفه های بهاری در یکی شهرهای بین راه که از درون قطار گرفتم

عکسی از شهر استانبول که من از پنجره هواپیما گرفتم

نظرات 23 + ارسال نظر
فاطیما سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:59 ق.ظ http://3tayesh.blogfa.com

وای لیلی جان چه روزهایی تو این مدت بهت گذشته،خدا رو شکر که به سلامتی برگشتی سر خونه زندگیت...

واقعا خدا رو شکر که سلامتی از همه نعمتی باارزش تره

فهیان سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:04 ق.ظ

سلام عزیزم بازهم ممنونم. من بازهم نمیتونم این عکسارو ببینم دفعه قبل بقیه دیده بودند حتی دونه دونه تو صفحه جدید باز کردم اگه مشکل از منه شما میدونید چه طور باید حلش کنم ؟

سلام
ای بابا چرا این قدر این سایت های آپلود بازی درمیارن
شما از چه کشوری وبلاگ من رو باز می کنید؟
می تونید با یک Browser دیگه امتحان کنید؟
مثلا Firefox یا Opera؟

مریم سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 ق.ظ

اوا! چرا یادشون رفت از من برای حضور در این سمینار دعوت کنن؟!؟ اصلا حواس ندارن ها! حالا که این طور شد من تحقیقات مهم و عمیقم رو به هیچ عنوان نشونشون نمیدم!
لااقل یه دونه از اون غذا لیوانی ها برای من کنار میذاشتن! نامردا!

اصلا سمینارشون مفت نمی ارزید وقتی از هنرمند بزرگ و گرانقدری چون شما دعوت نکرده بودند. راستی تو داری دکترا می خونی دیگه
برات کنار گذاشتن ، هنوز هم همونجاست. زود بیا بخورش

مریم سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:42 ق.ظ

راستی یادم رفت بگم:
آآآآآآی خانوم، شما که جنس شالت خیلی خوبه! کجا؟ کجا؟ دوست داریم به خدا!

بلی بلی من همین جا هستم جایی نمی روم

سپینود سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:55 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

اون خانومه اگر خانومهای چادری ما رو تو چله مرداد ببینه چی می‌گه لیلی جان ؟ تازه ماه رمضون هم باشه !!!!!!! فک کن !

اینها قدرت ما رو دست کم گرفتن. ما زنان ایرانی نیروهای شگفت انگیزی داریم که همه ش رو هنوز رو نکردیم

م- خط خطی . مرضیه سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:38 ب.ظ http://khatkhati-92.blogfa.com/

مادر ای پرواز نرم قاصدک

مادر ای معنای عشق شاپرک

ای تمام ناله هایت بی صدا

مادر ای زیباترین شعر خدا

روزت مبارک

خب می ذارم برای مامان جون گلم که اینجا رو می خونه

بهاردخت سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:32 ب.ظ http://bahar-dokht.blogfa.com

سلام
چقدر خوب که راجع به سمینار توضیح دادید! من همیشه دوست داشتم سمینارهای علمی خارج از کشور را تجربه کنم که مشخصا برایم مقدور نیست و شما برایم توضیح دادی!
ازتان ممنونم!
پذیرایی سمینار هم بسیار جالب بود!!

البته من فکر کنم قسمت پذیرایی اش را خوب توضیح دادم این هم یک سمینار کوچک برای دانشجویان دکترا بود و تا سمینارهای رسمی و بزرگتر فاصله زیادی داشت.
انشالله که خودتون هم بتونید از نزدیک ببینید
خواهش می کنم

مشتاق سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:41 ب.ظ

سلام بر دلهای بهاری

و بر زنان آسمانی که حرکات و رفتار متین آنان جلوه ای از هنر واقعی است .

پایدار و استوار بمانید

سلام بر بهار دل های ما
ممنون

مهتاب سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:38 ب.ظ

بهت افرین میگم که این همه مشکلات رو به خاطر همسرت که می خواد درس بخونه تحمل می کنی حتما قدرتوداره.خیلی خوبه دختر مشرق زمین .پایدار باشی وقوی

ممنون خانومی

مامان سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 ب.ظ

می بینم عشق به همسر تورو علاقه مند به هنر کرده.


دست مریزاد

من فقط از بین گزینه های موجود انتخاب کردم

حنا چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:09 ق.ظ

سلااااااااااام لیلی جونم .خوبی خوشی.
اومدم روز زن را بهت تبریک بگم

راستی اقای همسر واست چی خریید؟؟

سلام ممنون خانومی
تولد حضرت زهرا (س) و روز زن بر شما هم مبارک باشه.
مگه همه کادوها خریدنی هست؟

فهیان چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:26 ق.ظ

عزیزم روزت مبارک یادم باشه روز خبرنگار و عکاس و نویسنده (اگه وجود داشت ) رو هم بهت تبریک بگم . اون مرورگرها رو قبلا چک کردم مشکل به قوت خود باقی است .

خیلی ممنون خانومی. همین مناسبتهایی هم که گفتی را پیشاپیش برای این که فراموشت نشود پذیرفته می شود.
شما از داخل ایران صفحه ها را می خوانید؟

زهرا _ مامان مریم گلی چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:35 ب.ظ

سلام عزیزکمممم...روزت مبارککککک مهربووووونم.بووووووووووس

سلام مامان خانومی
روز شما هم مبارک
ممنون

لیلا چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:28 ب.ظ http://www.daylight.blogsky.com

خوشحالم که در همه حال وبلاگت به روزه من که حال به روز کردنشو دیگه ندارم
راستی عزیزم روزت مبارک
اگه تو هم مثل من هنوز کادو نگرفتی این ذکر رو هفت مرتبه تکرار کن
من گل همیشه بهارم از کاکتوس انتظاری ندارم.
بل بروبچ شرکت اینو یه هفته است داریم می گیم.

ای بابا چرا حال و حوصله نداری؟
ممنون خانومی، بر شما هم مبارک باشه.
واقعا تاثیر داره؟ خب کاش زودتر بهم می گفتی تا کل هفته رو مشغول ذکر باشم

پگاه چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:43 ب.ظ

سلام لیلی جان روز زن رو بهت تبریک میگم .
من خواننده خاموشت بودم و وبلاگتو واقعا دوست دارم چون بی طرف مینویسی و بر خلاف خیلی از ایرانی ها اصلا ایران زده نیستی
امیدوارم همیشه خاطره های زندگیت انقدر برای ما خوندنی باشه

سلام
ممون خانومی. بر شما هم مبارک باشه
ای بابا چرا منو از نظرات گهربارت محروم می کنی؟ لطفا از این به بعد روشن باش بسان یک خورشید بتاب.
عجب دعای خوبی کردی، الهی آمین

زهرا چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 04:02 ب.ظ http://roozhaie-zendegi.blogfa.com

سلام لیلی جان
مطلب خیلی جالبی بود پست شما.نمی دونستم هنر اسلامی تا این حد مورد توجه اروپایی هاست.
فقط نفهمیدم شما تو چه کشوری هستین.البته شاید هم نگفتین...
با جازه وبلاگ شما را لینک میکنم

سلام خانومی
دنیای شرق برای غربی ها همیشه جذاب و رمزآلود بوده و از گذشته تاکنون برای شناخت آن مصمم بوده اند.
خواهش می کنم. در نوشته های قبلی ام توضیح دادم:آلمان

خانم و آقای پیشی چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:03 ب.ظ http://pishia.blogfa.com

حالا اون خانوم مسلمون نبودن حق داشتن...من چون رشته م طوریه که کار عملی انجام میدم خیلی از اقوام گاهی میپرسن حفظ حجاب تو رشته تون خیلی سخته نه؟
تعارفات ایرانی که شهرت جهانی دارن!

احتمالا آدم ها شرایط دیگران رو با خودشون مقایسه می کنند و مثلا می بینن که فلان کار که دیگری انجام می دهد برای آنها انجام دادنش خیلی سخت است برای همین می پرسند.
بلی بلی ما که شناخته شده ایم به این صفت در میان ایران دیدگان

نرجس چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:04 ب.ظ

سلام لیلی جان روز زن مبارک باشه . . اومدنت پیش همسر رو تبریک میگم . . من این چند روز امتحان داشتم مگنه زود تر خدمت میرسیدمچه خبرا بانوی نمونه . . راستی یه سوال .تو متن پایین نوشته بودی که نماز صبح رو تو هوا پیما خوندی . چطوری؟اخه ممکنه هر لحظه جهت قبله عوض بشه. . بعدش از کجا میدونی که کجای اسمونی ونماز رو به وقت کدوم کشور خوندی؟

سلام خانومی
ممنون، بر شما هم مبارک باشد این روز
امیدوارم از نتیجه امتحاناتت راضی باشی
خب وقتی چاره ای برای نماز نباشه باید با شرایط موجود اون رو ادا کرد. توی هواپیما مانیتوری بود که توی نقشه هواپیما و جهتش رو نشون می داد و من می تونستم حدس بزنم که حدودی قبله کدوم طرفه. امیدوارم که خدا قبول کنه

مسیحابانو چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:08 ب.ظ http://tanha2002.blogfa.com

منم دیدم وقت هایی که دیار خارج بودیم و با اینکه لباس روش می پوشیدیم امااز حجابمون خل می شدن

خب حتما براشون خیلی عجیب بوده. اما امیدوارم کم کم بپذیرند که مسلمانان هم جزئی از انسان های روی این کره زمین هستند

مریم پنج‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:22 ب.ظ

حالا که خوب دقت می کنم رو اون میز پذایرایی سمینار یه سماوره! باور کن! اون ته!
راستی استامبول یه شهر کنار دریاست؟ خیلی عکسی که گرفتی رو دوست داشتم!

آفرین خانوم با دقت. من از همین سماور چای خوردم.
استانبول یک شهر اروپایی ترکیه است. توی عکس دقت کنی مه رو در بالای تصویر می بینی که روی شهر رو پوشونده

فاطمه جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:54 ق.ظ http://2t7p.mihanblog.com/

سلام لیلی عزیز . عیدت مبارک همچنین روز زن و روز معلم بر تو مبارک باشد معلم آلمانی ام

واقعا موضوع "تاثیر شیعیان بر هنر فاطمیان مصر" را داشتند ؟!! بعد چی گفتند ؟

گنبد سلطانیه تو ایرانه ؟!!!

چقدر جالب برای تحقیق علمی در مورد مذهبی غیر از دین خودشون هزینه میکنند !! یکی از فرق های جهان سوم با اونا تو همین چیزها دیده میشه .

سلام خانومی
عید شما هم مبارک
من خودم هنوز در خم یک کوچه زبان آلمانی مانده ام نمی توانم معلم کسی باشم خانومی، شما لطف داری
در این مبحث به کتیبه ها و گچ بری هایی که اسامی پنج تن روی آن نقش بسته بود اشاره می کرد.
بلی،گنبد سلطانیه یکی از آثار دیدینی شهر زنجان هست.
برای اونها شناخت و تحقیق در همه علوم مهم است

باران شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:16 ق.ظ http://bibiebaran7.blogfa.com

واقعا امان ازین تعارفات ایرانی...به هیچ عنوان کوتاه هم نمیایم
مرسی برای توضیحات مفصلت در مورد سمینار...خیلی خوبه...همیشه ازینکه اینقدر دقیق می نویسی خوشم میاد

بلی بلی تعارف یکی از عادات جداناشدنی ما ایرانی هاست.
ممنون. شما لطف داری

no name! چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:37 ب.ظ http://timeisgold.blogfa.com

سلام
این همون سمیناری بود که گفتین؟
میگم عجب وبلاگ خوش رنگ و لعابی دارینا

این سمینار در حدا دانشجویان دکترا و برای تبادل اطلاعات با یکدیگر یود.
رنگ و لعاب ظاهریه، خیلی جدی نگیرین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد