زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

ماه اکتبر

دیشب اینترنت مون قطع شد. شوربختانه چون تلفن و اینترنت مون مال یک شرکت هست اون هم قطع شده بود. کلا افتاده بودیم در جزیره بی خبری! در این مدتی که قرارداد داشتیم این اتفاق نادر بود. البته گویا اخبار رسیده حاکی از آن است که اینترنت تمام شرکت های اینترنتی شهر به غیر از یکی دیشب قطع بودند. حالا همه به این شرکته ظنین هستن که کاسه ای زیر نیم کاسه شان است!! چون این شرکت از شرکت های دولتی خصوصی شده تلفن است که مادر همه شرکت ها محسوب میشه و قیمت های نسبتا گران تری هم دارد.
پنج شنبه شب هالوین بود. البته طرف های ما خبری نبود، ولی فکر کنم در بعضی قسمت های شهر اجتماعاتی بوده. شب هالوین طبق توضیح ویکی پدیا یک جشن باستانی مربوط به مردم ایرلند است که با مهاجرت به آمریکا و کانادا به آن سرزمین ها برده شده است. طبق آئین باستانی اول نوامبر سال نو می شده و در این سال ارواح به زمین می آمدند و این جشن برای یادآوری درگذشتگان بوده. به مرور و با ترکیب این آئین با مسیحیت ارواح خبیثه !! هم به این ارواح اضافه شدند و کم کم پوشیدن لباس های ترسناک برای مقابله با ارواح خبیثه به آن افزوده شده. امروزه این جشن آمریکایی در کشورهای اروپایی هم گسترش یافته. چند سالی است که این جشن در آلمان هم مورد توجه است. در این شب بچه ها لباس های ترسناک می پوشند و به در خانه ها رفته و آجیل و شکلات جمع می کنند. البته کدوحلوایی های توخالی که داخلشان شمع روشن شده از نمادهای این جشن است.بیشتر این کدو حلوایی ها را به شکل خبیث تزئین می کنند و جلوی خانه ها یا پشت پنجره ها قرار می دهند. البته امروزه شاید اعتقاد به ارواح خبیثه و این حرف ها خریدار نداره ولی خب پوشیدن لباس های جورواجور و رفتن به در خانه ها و تزئین خانه با کدو هیجان دارد. در محله ما از کدو و جمعیت خبری نبود ولی گروه های کودکان در قسمت های دیگر شهر مشغول فعالیت بودند! البته صدای زنگ در خانه آمد ولی هر چی منتظر ماندیم کسی به جلوی در آپارتمان نیامد، کلی شکلات روی دستمان باد کرده بود که می خواستیم رد کنیم برود.
در مورد شب هالوین و تاریخچه آن می توانید از ویکی پدیا بخوانید.


من این جاشمعی کدویی را در مغازه نزدیک خانه مان دیدم
1 نوامبر روز Allerheiligen به معنی روز "همه قدیسین" و در ایالت مذهبی بایرن تعطیل بود. چون ایالت ما مذهبی تر است بعضی تعطیلی ها مختص ماست! این روز هم که از اسمش پیداست یک مراسم مذهبی است. در انگلیسی به آن All Saints' Day یا  All Hallows گفته می شود. یک جوری همون اعتقاد به ارواح و حضور آنها در زمین و به یاد همه مقدسین شناخته و ناشناخته مسیحیت برگزار میشه.بعد از این مراسم مردم کم کم آماده می شوند برای جشن کریسمس و میلاد مسیح. از الان مغازه ها لوازم و تزئینات کریسمس رو دارن تبلیغ می کنن همون طور که از یک ماه پیش لباس ها و کدوهای هالوین رو برای فروش آورده بودند. در مورد این روز می تونید از ویکی پدیا بیشتر بخوانید. طبق قانون نانوشته ،روزهای قبل تعطیلات باید برای خرید نان و یک سری مواد خوردنی زود خود را به فروشگاه رساند وگرنه چیزی توی فروشگاه نمی مونه. خوب شد که دوستان تعطیل بودن 1 نوامبر رو به ما گفتند و گرنه بدون نان می ماندیم.
تغییر ساعت های زمستانی با کمی فاصله با ایران در آخرین یکشنبه ماه اکتبر انجام میشه. دقت کنید که آخرین یکشنیه ماه اکتبر یعنی مشخص نیست که چندم ماه میشه برای همین من توی تقویم علامت زده بودم تا قرارهامون رو اشتباه نکنیم. ولی طبق برنامه خودکار ،موبایل ها خودشون رو به روز کردند و ما می مانیم و ساعت دیواری مظلوم که همین طور به ما زل می زنه تا تنظیمش کنیم!


کلیسای نزدیک خانه مان


صندلی های حیاط کلیسا


راه برگ ریز

تک درخت زرد

تک درخت زرد با دامنی از برگ های قهوه ای

نظرات 34 + ارسال نظر
مرسن یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:49 ق.ظ

اون اتومبیلی که توی عکس سومه یه ژیانه؟! چه جالب! فکر نمی کردم توی خیابون همچین ماشینی باشه! من مدت هاست توی شیراز ندیدم!

چه دقتی دارین شما، من متوجه نشده بودم. از این ماشین های قدیمی گاهی در خیابان دیده میشه.

بسامه یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:21 ق.ظ

وقتی گفتی تک درخت یاد اهنگ تکدرخت شکیلا افتادم
تکدرختی بی پناهم که دشت ارزوها گردید اخر مزار ارزویم.. ای امان امان
وای شما چطوری بی اینترنت دوام اوردید.. ما که یه بار اینترنت شرکتمون به مدت سه روز قطع بود... بعد یه گیگ همه مون رو شارژ کردن به عنوان خسارت یعنی همه اش دعا می کنم بازم قطع بشه یه گیگ شارژمون کنن

با این اشاره شما من یاد بیت
"تک درخت نارون شد رنگ رنگ زرد شد آن چتر زیبای قشنگ"
افتادم. این بیت در شعری در یکی از پایه های تحصیلی مون بود که یادم نمیاد چه سالی میشه.کلا میزان آشنایی و علاقه من رو با ادبیات و موسیقی رو متوجه شدین؟

سپینود یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:23 ق.ظ http://ushi.blogfa.com

وای لیلی جان چه تک درخت زرد قشنگی . واقعا رنگ‌آمیزی زیبائی داره .
من از جشن هالویین مالوویین اصلا خوشم نمی‌آید . با اون لباس های اجق و جقشون . برایم خیلی بی مفهومه . ولی ظاهرا بعضی از این خارجکی ها خیلی بهش بها می‌دن .
راستی دیشب تو اخبار داشت جشنواره سبیل تو آلمان رو نشون می‌داد . مردها سبیل گذاشته بودند و ریش این هواااااااااااااا . منم یاد تو افتادم فورا . به پدرم گفتم که دوستم ساکنه آلمانه و مردم اونجا زود زود جشن و جشنواره برپا می‌کنند حالا به هر بهانه‌ای .

طبیعت هزار رنگ زیباست.
خب جشن هالوین با فرهنگ ما همخوانی نداره و چون در سنت هامون نیست دلبستگی بهش نداریم. این جشن در آمریکا طرفدار داره و شاید با فرهنگ شون می خونه!
موضوعات مختلفی برای مسابقه توی دنیا پیدا میشه از سبیل و مو و ناخن تا پریدن و زندگی با مارها و ... خلاصه سعی می کنند یه جوری خودشون رو سرگرم کنند.
سلام ما را در این شب های دورهمی به خانواده محترمتان برسانید دوست عزیز

آرانی یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:23 ق.ظ

سلام از فرهنگ مشترک قوم آریایی است که به عمد یا اشتباه هند و اروپایی می گویند که از اروپا تا هند گسترش دارد مثلا ماههای میلادی سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر یعنی 7 -8-9-10 که با ماههای ما تقریبا هم خوانی دارد شب یلدا در اولین روزی که مهر یا خورشید یک دقیقه بیشتر در آسمان است و مسیحی با مهر پرستی ادغام شد و از ایران به اروپا رفت . شب هالوین هم از این شبها شاید باشد که در تاریخ باید دنبال سر نخش بود.

این اطلاعات رو من از ویکی پدیا گرفتم و خودم تخصصی ندارم. این تفکرات بیشتر مربوط به تمدن های باستانی گذشته می شه که این تمدن ها در نقاط مختلف دنیا از بومیان آمریکا تا مصریان باستان و ساکنان کوه های آلپ رو شامل میشه. نمی دونم این تمدن ها تا چقدر با هم در ارتباط بودند؟ ولی هر کدوم سنت هایی خاص خودشون داشتن که در برخی مفاهیم مشترک بوده اند

مامان خانومی یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:55 ق.ظ http://asemanema.blogfa.com

مرسی عزیزم اطلاعاتت عالی بود .

خواهش می کنم

امیر یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:38 ق.ظ

سلام

ممنون بابت خاطرات و عکس ها ُ مخصوصا اون ژیان که تو عکس حیاط کلیساست

سلام
من با اشاره دوستان متوجه اون ژیان شدم وگرنه موقع عکس گرفتن ندیده بودم.
خواهش می کنم

فردا یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:21 ب.ظ http://med84.blogfa.com

کلا همیشه دوربین به دستیا!
عکسای پاییزی خیلی قشنگ بودن... آدم هوس می کنه! ( حالا نیست که اینجا بهاره!!)

من همیشه مجهز خانه رو ترک می کنم! بدون دوربین موبایلم فکر می کنم سوژه ها همه دارن رژه می رن و من مسلح نیستم!
پائیز اونقدرها هم فصل دلگیری نیست. حداقل اولش رنگارنگ و زیباست

فهیان یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:00 ب.ظ

خانوم عجب عکسایی،دستتون درد نکنه.جان من اون ماشین عکس دوم، ژیان نیست؟

راستی قبلا تابستونی زیارتتون کردیم حالا زمستونی،البته نه به وضوح قبل!

خواهش می کنم خانومی
اتفاقا من هم بعد از اشاره یکی از دوستان بهش توجه کردم. در شهر ما گاهی ماشین های قدیمی پیدا میشه که معمولا من فرصت نمی کنم ازشون عکس بگیرم.
ای بابا عجب دقتی دارین شما. من خودم کلی تصاویر رو بالا و پائین کردم تا گوشه بارونی ام رو در شیشه دیدم

پری یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:21 ب.ظ http://0o0o0o0o.blogsky.com/

چقدر این مناظر قشنگه و آرامش بخشه دوست داری اونجا باشی و ساعت ها بشینی رو صندلی و خیره شی به اطرافت.....
اینجا دو تا از بچه ها جشن تولدشون بود همین روزا اونا هم به مناسبت هالوین با تم هالوین جشن گرفتن ولباسای ترسناک تنشون کردن....نظر خاصی در موردشون ندارم خلاقیتشون در تهیه لباس ها و آرایش صورت هاشون خوب بود اما مارو چه به هالوین؟؟؟؟از بس جشن ها و سنت های خودمون کم رنگ شده که اینجور جشن ها داره کم کم جاش رو میگیره....

البته در مورد ساعت ها نشستن به علت سردی هوا نظر مثبتی ندارم ولی قدم زدن بهتر جواب میده چون منظره پائیزی مقابل چشمانت هم تغییر می کند.
خب شاید اونها برای تنوع این کار رو کرده بودند ولی فکر کنم اطلاع داشتن از فرهنگ های دیگه خوب باشه به شرطی که فرهنگ و سنت های خودمون رو کم ارزش نشماریم.

زهرا یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:29 ب.ظ http://arshosara.blogfa.com

خداااای من خیلی قشنگن
رنگای خاص پاییزی و طبیعی ،اون درخت زرده واقعا رنگش خاص و قشنگه :***
جشن هالوین رو از یکی از استادامون ک میشیگان درس خونده بود شنیدم .رسم بامزه و جالبیه :)
ایرانی ها ک تو شادی هاشون هم باز میل به تعزیه دارن ، دقت کردین؟ فرهنگ ما فرهنگ تعزیه س متاسفانه
ممنون عززززیزم

در پائیز صفحه نقاشی خداوند با رنگ پردازی آسمان تکمیل میشه. ولی حیف که عکس های آسمانم رنگ های دلبخواهم را ندارد و واضح نیست.
جشن های شاد عمومی ما در ایران اکثرا مذهبی است و جای بعضی از کارها توش نیست. توی چهارشنبه سوری هم که جشن عمومی است متاسفانه فرهنگ شادی بدون دیگرآزاری جا نیفتاده

فاطمه یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:37 ب.ظ http://www.hardwarecom86.blogfa.com

چه خوب که مردم اونجا به بهانه های مختلف جشن میگیرند کلی انرژی میگیرند ایران عزیز ما که جشن هاش هم تکراریه

خب عزیزم این جشن های سنتی که برای هر کشوری تکراریه. همون طور که نوروز و یلدا هر سال هست هالوین و کریسمس هم هر سال هست. مهم اینه که قدر شادی ها رو بدونیم

زهرا یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:30 ب.ظ http://arshosara.blogfa.com

با اجازه ت پست خاطره یه دختر آلمانی از تهرانو می ذارم تو وبم با آدرس وبلاگت لیلی جان :)

امسال هم یکی از بچه های آلمانی برای دوره آموزشی زبان فارسی رفته ایران. باید منتظر باشیم تا اون هم برگرده و خاطراتش رو بگه.
اختیار دارین خانومی

فردا یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:13 ب.ظ http://med84.blogfa.com

ایمیلمو گذاشتم هر وقت فرصت کردی عکس اون بناهای مشابه حافظ رو واسم بفرست لطفا! ممنووووووووووووووون

وقتی عکس ها رو یافتم به نظرم اومد اصلا شبیه حافظیه نیست!
برات فرستادم

مامان دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:42 ب.ظ

جالبه جشن های هالووین

شاید یه جشن مذهبیه به یاد درگذشتگان

بله در اصل جشن باستانی برای درگذشتگان بوده که به مرور همین قسمتش مونده!

شادی فرداها دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:09 ب.ظ

واقعا پاییز سمت شما قشنگه . البته خیابونهای تمیز و منظم هم این زیبایی رو صدچندان میکنن

طبیعت پائیزی زیباست و با پاکیزگی طبیعت این زیبایی دوچندان میشه

زینب دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:13 ب.ظ

کاشکی من اونجا بودم همه شکلاتاتونو میخوردم!

اگر خوشمزه بود خودمون همه رو خورده بودیم!!

محراب دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:07 ب.ظ

سلام لیلی جان
از عکسایی که گذاشتی خیلی لذت بردم
یه جورایی ادم احساس ارامش میکنه
موفق باشی عزیزم

سلاااااااااام
خواهش می کنم قابل شما رو نداره
طبیعت آرامش دهنده است
ممنون

خانم لورا سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:14 ق.ظ

اینقدر از این کلمه شوربختانه خوشم میاد:)
واقعا ممنونم که با این عکسای قشنگ چشمای مارو نوازش می دی

آرره،کلمه جالبیه
خواهش می کنم خانوم چشم نواز!

نرگس سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:19 ق.ظ

فکر کنم شکلات‌هایی که نمی‌دونید الکل و خوک دارن یا نه (خودتون نمی‌تونید بخورید) رو گذاشته بودید رد کنید، نه؟

انواع شکلات و پاستیل داریم که یک سری رو نمی تونیم بخوریم و یک سری هم از این شکلات های معمولی بی مزه است

نرگس سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:22 ق.ظ

چه جالب که روز قبل تعطیل همه چی تو مغازه ته می‌کشه! شاید مغازه‌ها نمیارن که خوردنی‌ها مونده نشن!

بله همیشه روزهای قبل تعطیلات مغازه ها خوردنی های جدید نمیارن تا یک روز مونده نشه. مخصوصا نان که مونده اش را باید بریزند دور

نرگس سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:43 ق.ظ

من دوباره می‌خواستم از این تریبون استفاده کنم و به همه فامیل از جمله به خانم محراب سلام کنم! به علاوه می‌خواستم بگم دلم برای گرمی خونه‌شون و غذاهای خوشمزه‌شون خیلی تنگ شده!

علیک سلام خانوم تریبونیان. بله بله ما هم دلتنگ این خوبی هایی که گفتی شدیم

فرناز سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:01 ب.ظ

عاشق نوشته هاتم...
وقتی خسته میشم میام و خاطراتت رو می خونم. خوش باشی.

ممنون خانومی
خب من الان آرزو کنم که همیشه خسته باشی که بیای سراغ من؟؟ چرا موقعیت های پیچیده برای آدم ایجاد می کنید!!
ان شالله همیشه شاد و سرحال باشی و به من سر بزنی

بهاره سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:10 ب.ظ

چه جالب من یه مدته تو تاریخ دارم دنبال خرافات و برخورد با ارواح و ماورا الطبیعه میخونم و راجع به تاریخ هالوین نمیدونستم و این مراسم همانطور که گفتی برای دیدار با ارواح(البته ارواحی که بدلایلی مثل سرگردان بودن روحشون یا نوع کشته شدنشون خبیث و ترسناک در بین مردم حظور پیدا می کردن) است و در واقع با این ظواهر ترسناک خودشون رو برای رویارویی با ارواح آماده می کردن ولی امروزه کارکردش تغییر کرده و بصورت سرگرمی یا نمایش دادن خود در شکل های غیرواقعی یا شخصیت هایی که دوست دارن بروز پیدا میکنه و قطعا دلایل فرهگی دیگه ای هم برای پابرجا موندنش وجود داره.
عکس هات هم مثل همیشه زیبا و چشم نواز بود.

خرافات و ارواح که فکر کنم جزء جدایی ناپذیر انسان هاست. اصلا خیال پردازی و توهم درباره این موضوعات هیجان زندگی گذشتگان و امروزی ها بوده و هست!
قابل شما رو نداره

محراب سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:27 ب.ظ

سلام بر خانم دکتر نرگس جان
خدمت شما عرض کنم که ما اینجا خدمات شبانه روزی داریم وبه چشم به راه قدوم مبارک شما وهمسرتون هستیم
هر موقع قدم رنجه کردید خوشحال میشیم
لیلی جون از اینکه پل ارتباطی من و نرگس جون شدی ممنونم!

ما هم بیایم؟؟؟
من به عنوان پل خواهش می کنم، احساس می کنم نقش خیلی مهمی دارم. بقیه هم بیاین دیگه

اقتدار سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:06 ب.ظ http://amam.ibsblog.ir/

با عرض سلام و تسلیت به مناسبت شهادت جان سوز و گداز
امیر دلان ،شه خوبان :
دوست گرامی ،دوست دارم غم دلت را با اشک چشمانم بزکنم. افسوس که خود خون می نالم و محتاجم به دریایی پر از آب. منرا در غم دل پر مهرت همنوا بدان.
ممنون از حضور گرم و صمیمیتان.نگاهم همیشه به سوی گام های مهربانت هست. منتظر انتقادات و پیشنهاداتتان هستم.
یا علی

ممنون

مهدیه چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:59 ق.ظ http://madardokhtari.blogfa.com

اونجا به معنای واقعی پاییز شده
عکس ها مثل کارت پستال هستن!
درباره ی هالووین هم من اطلاعاتی نداشتم و از سریال پزشک دهکده اسم این جشن رو شنیدم و همیشه برام جای سوال بود این ه جور جشنیه که کدو ها رو این قدر زشت تزئین می کنن!!!!!!!!!!!
خب حالا تقریبا فهمیدم!

بله سرمای پائیزی هم رسیده.
این کدوها مثلا ارواح هستند یا برای مقابله با ارواح گذاشته شدند. توی ویکی پدیا برای این جشن نوشته. چون جزء فرهنگ ما نبوده ما باهاش آشنا نیستیم

نرگس چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:57 ق.ظ http://nbeheshti.persianblog.ir/

سلام لیلی جون
تو هم شاد و خوش باشی

سلام خانومی
ان شالله

مریم چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:36 ب.ظ

سلاااااام!
ماه آبان هم خیلی خوبه! ما همش درس میخونیم توش!

سلام
برای بچه درس خون ها پائیز و زمستان وجود نداره

گلهای زندگی من چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:10 ب.ظ http://www.golhayezendegiyeman.blogfa.com

سلام لیلی جان
ممنونم بابت این پست های زیبا وعکسای فوق العاده که میزاری
بوووووووووووووووووووووس

سلام خانومی
خواهش می کنم قابل شما رو نداره

مشتاق چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:46 ب.ظ

سلام
بازم سلام
بازم صدتا سلام
همیشه سالم و صالح باشید

سلام
یه دسته گل سلام تقدیم شما
ان شالله

یاسی جمعه 17 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:02 ق.ظ http://yekdoneyeman.blogfa.com/

چرا پاییز شما خوشگلتره از پاییز ما ؟
خوشرنگ تره !
اینجا همش یازرده یا کچل شده دیگه رنگ و وارنگی نیست


البته فکر کنم عکاسشم شرطه

نه خانومی پائیز ما با پائیز شما یکی است فقط عکس های من مال قبل از باد و بارون اخیر هست. الان همه درخت ها کچل شدن و برگ های زردشون یا قهوه ای شده یا ریخته

مهندس طلبه شنبه 18 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:48 ب.ظ http://zolfaqar.ir

سلام علیکم
عکس هایی که انداختید قشنگ بود
تشکر
یاعلی مددی

سلام
ممنون

دلی یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:04 ق.ظ http://aghooshane.blogfa.com

لیلی جان از کامنتت ممنونم.

خواهش می کنم، قابل نداشت

علی دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:45 ق.ظ http://jangaletarik.blogfa.com

سلام خانومی عرضم به خدمتون که من قصد دارم واسه فوق لیسانس بیام المان حالا هر شهری که شد میخوام در مورد هزینه های زندگی راهنماییم کنی وایاهنوز دانشگاهی هست که رایگان باشه مرسی عزیزم واسم ایمیل کن

سلام
دانشگاه های ایالت بایرن شهریه ثابت ندارن و فکر می کنم فقط شهریه متغیر که به ازای واحدهاست رو دارند از بقیه دانشگاه ها من اطلاع ندارم چون قانون هر ایالتی فرق می کنه. در مورد هزینه ها هم بسته به شهر بزرگ یا کوچک فرق می کنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد