زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

سه پادشاه مقدس

در تاریخ 6 ژانویه در آلمان روز سه شاه مقدس جشن گرفته می شود. داستان سه شاه مقدس اشاره دارد به سه فرزانه از مشرق زمین که به دنبال ستاره ای که بالای اصطبلی (طویله ای) که حضرت مسیح در آن به دنیا آمد، راه افتاده بودند. از آنجائی که ربانیت حضرت مسیح را تشخیص داده بودند، جلوی او زانو زدند و هدایای نفیسی به او تقدیم کردند. از این رو در تاریخ 6 ژانویه، آشکار شدن ربانیت حضرت مسیح جشن گرفته می شود. از قرن 16 میلادی رواج یافته است که کودکان – که خود را به شکل سه شاه مقدس در آورده اند – در خانه ها را می زنند و در ازای دریافت اعانه ای کوچک، برای ساکنان خانه شعر می خوانند. در پایان نیز برای برکت خانه اعانه دهنده دعا می کنند. به این منظور "خوانندگان ستاره"، نامی که بر روی این کودکان گذارده شده است، سه حرف C+M+B و سال مربوطه را بوسیله گچ بر روی چارچوب در می نویسند. حروف C+M+B به معنی "مسیح برکت دهد به این خانه" (به لاتین: Christus mansionem benedicat) می باشد. برخی نیز اعتقاد دارند که این حروف نشانه سه شاه مقدس – Caspar، Melchior و Balthasar – می باشد. بقایای سه شاه مقدس در کلیسای جامع کلن نگهداری می شوند. یکی از این سه فرزانه سیاه پوست بوده است.
متن بالا از خبرنامه سفارت آلمان در تهران می باشد و صحت مطلب رو من اطلاع ندارم.
من فکر می کنم شبیه همان رسم قاشق زنی خودمان در نیمه ماه رمضان هست که در برخی شهرها هنوز مرسوم هست. اینجا(شهر ما) که بچه ها با شور و شوق و افتخار این کار را انجام می دهند و به مراکز دولتی و دانشگاهی هم سرک می کشند و تا آنجا که من دیدم ازشون استقبال هم میشه. حالا در شهرهای بزرگ مراسم هنوز برگزار میشه یا نه خبر ندارم، ولی در برخی کشورهای مسیحی نشین مرسوم هست. پارسال مفصل از این مراسم نوشته ام(متاسفانه سایت آپلود عکس قبلی از کار افتاده و عکس های پارسال قابل رویت نیست.) در ویکی پدیا می توانید درباره تاریخچه این رسم بخوانید.در زبان آلمانی به این روز Heilige Drei Könige به معنی سه پادشاه مقدس می گویند و در ایالت بایرن که جزء ایالت های مذهبی و کاتولیک آلمان می باشد این روز تعطیل است.
کل عکس های زیر از اینترنت می باشد.


بچه ها با لباس های شرقی قدیمی


کودکی مشغول نوشتن عبارات


بچه ها آماده حرکت به سمت خانه ها!


دختری مشغول نوشتن عبارت دعایی


بچه ها با لباس سه پادشاه در حال جمع آوری اعانه در کلیسا

نظرات 24 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:01 ب.ظ

سلام،

من یه انتقاد داشتم از وبلاگ ارزشمندتون:

احیانا تعداد مطلبی که توی صفحه‌ی اول دارید، یکم زیاد نیست؟ به نظرم شاید بهتر باشه تعداد پست کمتری در یک صفحه داشته باشید. اینجوری راحت‌تر میشه صفحه را پیمایش کرد...

سلام
حیف شد که اسم تون رو فراموش کردین بنویسین

Nima Khosrovan دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:25 ب.ظ

مرسی خیلی اطلاعات خوبی بود

خواهش می کنم.قابل نداشت. در شهر شما این مراسم نیست؟

زینب دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:29 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

سلام لیلی جون.چه جالب تاحالانشنیده بودم

سلام خانومی
خدا رو شکر که برای شما جدید بوده چون پارسال هم برایش نوشته ام

گلهای زندگی من سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 11:04 ق.ظ httphttp://golhayezendegiyeman.blogfa.com/

سلام لیلی عزیز خوبی؟چه جالب بود این جشن سه پادشاه تا حالا نشنیده بود
ممنونم دوست من

سلام خانومی
الحمدلله ما خوبیم
خوشحالم که برای شما تکراری نبوده

زینب سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:36 ب.ظ

سلام لیلی عزیز
خدا رو شکر این ماه،در تقویم های شمسی و قمری و میلادی جشن داریم (هرچند که شمسی فقط شب یلدا بود)
جالبه که آدم های منظم و قانونمند هم برای 1 شب هم که شده بی نظمی و بی قانونی رو دوست دارن.
راستی من فکر میکنم قاشق زنی از مراسم چهار شنبه سوری هست. درسته؟
چون ما برادرم رو شب چهارشنبه سوری برای باز سازی فرهنگ و رسوم سنتی فرستادیم منزل همسایگان محترم و خودتون تصور کنین با 185 قد و چادری که تا زانوهاش اومده بود چقدر مردم رو به خنده انداخته بود البته با کلی شکلات استقبال کردن از ایشون.
به امید روزهای خوش و آرامش همراه با آسایش برای همه
در پناه خدا و اهل بیت (ع)

سلام خانومی
خیلی خوبه که جشن های همه تقویم ها رو بگیریم ها
کلا بی نظمی و قانون شکنی بعضی وقت ها خیلی کیف میده
فکر می کنم مراسم قاشق زنی در مناطق مختلف ایران در مناسبت های متفاوت برگزار میشه.
به به بر همت این برادر برای به پاداشتن این رسم پرسود!
الهی آمین

زینب سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:45 ب.ظ

دوباره سلام
اصلاحـیه پیام قبل :
قاشق‌زنی اختصاص به سه شنبه پایان سال نداشته و در سحرهای ماه رمضان نیز، به نیت سحری گرفتن برای افراد بی بضاعت انجام می‌شده‌

سلام
چه نیت خوبی داشته این یکی مورد

لیـآه سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:08 ب.ظ http://liya1993.blogsky.com/

چقدر خوب و البته جالب... کلی اطلاعات عمومی مون رفت بالا

خواهش می کنم . خوشحالم که برای شما مفید بوده

آریا سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 06:40 ب.ظ

خواهشا نظر قبلی من را منتشر نکنید.

این پستی که در مورد اون سه تا پادشاه مقدس نوشتید، من را یاد اون سه نفری انداخت که الان استخوان هاشون توی Dom هست.

همونطور که می دونید، توی کلیسای Dom در شهر Köln، یه صندوق طلایی و پر زینت وجود داره و توش استخوان های آن سه پیشگو نگهداری میشه.

در پاسخ به کامنت خصوصی قبلتون همه مون صرف نظر از سن و تجربه نیاز به راهنمایی دیگران داریم.ممنون از نظرتون
توی متن هم نوشته که اجساد آن سه پیشگو در کلیسای Koln هست. پس شما هم استخوان ها رو دیدین؟

لیـآه سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:00 ب.ظ http://liya1993.blogsky.com/

خیلی خوشحالم که پیشم میای

چایی های خونه ات خوشمزه است من برای خوردن چای می آیم

بابایی سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:29 ب.ظ

سلام

کلمه اصطبل بجای طویله وزین تره

سلام
این متن رو من عینا از روی خبرنامه سفارت آلمان کپی کردم. به نظر من هم اصطبل بهتره

بابایی سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:36 ب.ظ

سلام گرم ما باندازه سرمای آنجا برشما

آداب و رسوم دینی نشانه هایی از یک سری حقایق و واقعیت

هایی است که با تحقیق و تفکر میتوان به معانی و اسرار اونا

پی برد


دل گرم و روشن ضمیر باشید و بمانید

سلام فکر کنم شما الان سردتر از ما هستید! چون ما هفته ی آفتابی در پیش رو داریم
ان شالله

آریا سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:46 ب.ظ

خود استخوان ها را نه اما میشه جعبه اش را دید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shrine_of_the_Three_Kings



ایول، تنظیم کردید که فقط سه تا دونه پست توی صفحه‌ی نخست باشه;)

حداقل جعبه شیشه ای میذاشتن یه چیزی توش پیدا باشه!!
بله من آدم انتقادپذیری هستم

تهمینه چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:07 ق.ظ

سلام خوبین؟ چه جالب منم تا حالا نشنیده بودم. فقط چرا اینقدر اصرار دارن حضرت مسیح تو یه جایی مثل اصطبل دنیا اومده؟ نه که بگم اعتقادشون توهینه ها. نه. اما کلا این اصرارشون برام جالبه. تو نقاشی هاشونم ایشون رو با بره ها و گوسفندهایی در کنارشون نشون می ده. من یه جایی شنیدم گوسفند بودن نزدیکترین مرحله به آدمیته. البته نمی دونم چقدر درسته.خلاصه به قول پدر باید دید چه دیدگاهی در پشت اعتقادات نهفته است...

سلام
الحمدلله
خب روایت شون از تولد حضرت مسیح با ما متفاوت هست. آنها به صورت کلی اعتقاد دارند که حضرت مریم با یوسف نجار ازدواج کرده ولی یوسف پدر حضرت مسیح نیست. بعد نمی دونم به چه علت(یه چیزی تو مایه های سرشماری اون زمان بوده) از شهرشون بیرون میرن و حضرت مسیح در بین راه در یک طویله ای به دنیا می آید. شاید می خواهند بی پناهی و مظلومیت رو نشون بدن

مریم چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:38 ق.ظ http://maryam612.persianblog.ir

سلام
می دانی یکیشان ایرانی بوده؟

سلام
من فکر می کنم بیش از یکی از آنها ایرانی بوده!

محجوبه چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:11 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا کریم
سلام دوستم
چه عجیب! مسیح بالای اصطبل !!!!
اون قسمت که به جز c+m+B ضرب و عدد و اینا نوشتند هم گفتید : عبارت دعایی؟؟!
تو متن گفتید فقط همون مخفف اسم سه پادشاه به معنای برکت دهی برای خانه است که !!


رستگار باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام خانومی
نه ستاره بالای اصطبل بوده. طبق روایاتشون سه تا فرزانه به دنبال یافتن مسیح موعود از مشرق به سمت بیت المقدس راه می افتند و نشان محل مسیح هم ستاره دنباله داری بوده که به زمین می خوره.
این عبارت c+m+B دو تا معنی میده: یکیش اول حروف یک دعاست به معنی مسیح برکت دهد و معنی دیگر اول اسم سه فرزانه شرقی

نرگس چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:31 ق.ظ

چه خوب بوده که این سه نفر پیامبر زمانشون رو به زودی شناختن! حتما انسان‌های پاکی بودن؟

آره حتما نور هدایت در دلشون تابیده که این همه راه برای یافتن پیامبر زمانشون طی کردن

مریم چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ب.ظ

من این کارا رو خیلی دوست دارم! چرا کسی منو نمیفرسته؟!؟

خودت اقدام کن منتظر کسی نباش!

معصومه چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:07 ب.ظ http://masoomane.mihanblog.com/

چقد جالب بود.

این نوشتنشون باحال بود.

خواهش می کنم، قابل نداشت

سپینود پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:39 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

بسیار مچکرم از اطلاعات همیشه جالب تون . ممنونم .

خواهش می کنم خانومی، قابل شما رو نداشت

معصومه پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:31 ب.ظ http://tanhaian.persianblog.ir

سلام لیلی جان. چه می کنی با این زمستون مطبوع؟ شهر ما این مراسمو ندارن این طرفا بیشتر پروتستان هستن اما اون سه پادشاه همشون سیاه نبودن. تا جایی که من شنیده یکیش از حبشه بوده و بالتازار از سرزمین پارس و دیگری رو نمی دونم.
البته در روایاتی هم هر سه اشون از ستاره شناسان زرتشتی پارسی بودن.

سلام خانومی
واقعا عجب زمستون خوبی شده ها. هوای بهاری با آفتاب داریم ما به جای برف و سرمای زمستون
بله من هم توی بچه ها دیدم که یکی شون صورتش رو سیاه می کنه.پس روایتش مشخص نیست که هر سه پارسی بودن یا نه؟ فقط قطعی هست که هر سه از مشرق زمین بودند.
ممنون از اطلاعاتت

معصومه پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:32 ب.ظ http://tanhaian.persianblog.ir

من الان پست شب یلداتو خوندم خیلی خوش آب و رنگ بود. در مورد خیارشور آلمانی ها می خواستم بگم تو بعضی سوپرمارکتا مثل sky بعضی از مارکای خیارشور دو نوعند یکی با ادویه و خردل که شیرینن و یکی هم فقط با نمک و شوید salz & dill که این مزه خیارشورهای فله ای خودمونو می ده.

چقدر حیف شد که ما این فروشگاه رو توی شهرمون نداریم.ممنون از راهنمائیت. توی فروشگاه های دیگه نگاه می کنم ببینم می تونم پیدا کنم

مامان جمعه 20 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:35 ب.ظ

طبق کلام قران حضرت مریم س روچون تهمت بهشون زدند خودشون از شهر خارجشدند.

وبعد خداوند به ایشان گفته که برگردوکودک سخن می گوید.....

خب توی روایات اسلامی حضرت مریم زیر درخت نخل بودند نه توی طویله

مهدی شنبه 21 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:51 ب.ظ http://royamusic.ir

قشنگوجالب بودند

ممنون

هدی پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:43 ق.ظ http://http://h313montazer.blogfa.com/

سلام
خیلی اتفاقی به وبلاگتون اومدم

فکر کنم فاصلمون زیاد نباشه با هم
خوشحال میشم بیشتر با هم آشنا بشیم
ما برلین هستیم شما چی ؟

سلام
خوش اومدین
ما در یک شهر کوچک در ایالت بایرن زندگی می کنیم. شما که پایتخت نشین هستین بابا!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد