زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

به استقبال نوروز

خب امشب که چهارشنبه سوری است و خدا به همه رحم کنه با اون میدان جنگی که امشب در شهرهای ایران برپاست! به یاد شب کریسمس افتادم که ترقه بازی و نورافشانی بود ولی یک ترقه زیرپای کسی انداخته نشد.
امیدوارم که سفره های هفت سین تان را انداخته باشید و مثل ما کمبود "س" نداشته باشین! فعلا 5 تا سین رو جور کردم بقیه اش رو قراره روی کاغذ بکشم و توی سفره ام بچسبونم!! پیشنهاد حلوا به جای سمنو و  شمع ماهی و ماهی پلاستیکی به جای ماهی توی تنگ و کمی از چمن های پارک کنار رودخانه به جای سبزه رو فعلا داشتیم! اینجا اگر بخوای دو تا دونه ماهی برای سفره هفت سین بخری کلی باید با فروشنده سوال و جواب کنی که آکواریومت اندازه اش چقدر هست؟ دمایش چقدر است؟ چه نوع و چند تا ماهی دیگر داری؟ و این نوع ماهی غذایش را بقیه فرق می کند و ... کلا جرات داری بهش بگی می خوام توی تنگ نگه دارم و قصدم فقط تزئین سفره هفت سین است!! به جرم قصد آزار حیوانات می ندازنت زندان!!! پس مجبوری محترمانه جواب همه سوالات را دروغ تحویل بدی
چند روز پیش فریبا خانم برای مان حلوای نذری آورد. به مناسبت پنج شنبه آخر سال برای امواتش پخته بود. وقتی برای ما آورد گفت که برای چند تا ایرانی های دیگر هم بردم ولی بعضا گفته اند ما این چیزها رو نمی شناسیم(یعنی قبول نداریم). ما بهش گفتیم ما هم این رسم رو در شهرمان داریم و فاتحه اش رو هم می خونیم. حلوای خیلی خوشمزه ای بود با گردو و خرما جایتان خالی.
خلاصه قدر محیط نوروزی تان را بدانید که حس گرفتن بدون شور و حال قبل عید خیلی سخته و حتی سفره هفت سین چیدن در غربت فقط سایه ای از آن شور و هیجان را برای ما به ارمغان می آورد.بوی بهار  و جوانه زدن درخت ها و زنده شدن طبیعت با نوروز می آید و ...
در راستای همین بی حسی نوشته های من حس و حال آخر سال و آرزوها و برنامه های سال جدید و بررسی و نمره دهی سال قبل و ... را ندارد.البته این بی حسی را به معنی دلتنگی و غربت برداشت نکنید که درخت ها جوانه زده اند.
از دوستانی که وبلاگ دارند و برای من کامنت می گذارند خواهش می کنم لطفا آدرس  وبلاگشان را ثبت کنند و هم دقت کنند که آدرس را صحیح وارد کنند.

عکس های زیر از کتابخانه مرکزی شهر است. این کتابخانه که ساختمان آن بسیار قدیمی و در اصل ساختمان وابسته به کلیسا و مربوط به آموزش های مذهبی این نهاد بوده قسمت های مختلف داره که ما فقط با یک کتاب خاص کار داشتیم و به آنجا رفتیم و بقیه طبقاتش را ندیدیم.


سالن مطالعه


سالن مطالعه


سالن مطالعه
چند تا نسخه خطی قدیمی هم در راهروی طبقه اول به نمایش گذاشته بودند و رنگ هایی که در نقاشی کتاب ها به کار رفته و یک پر که مثلا باهاش در قدیم کتابت می کردند

نمونه رنگ های طبیعی

شیشه های قدیمی سالن

محوطه بیرونی کتابخانه مرکزی شهر

نظرات 28 + ارسال نظر
فاطیما ی عمه سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 06:45 ب.ظ

سلام
نبینم لیلی جونم دلش پر از غصه است و دلش میخواد ایران باشه تا نوروز را ببینه . اشکال نداره همین که می آیید و سفره هفت سین می چینید عالیه (و عید هم زود زود آنلاین میشم و باهم ارتباط برقرار می کنیم تا احساس کنی در کنار ما هستی)
عید را پیش پیش بهت تبریک می گم گلم
انشاالله امسال زندگی ات پر برکت تر از سال های قبل باشه
دوستت دارم

سلام عزیزم
نه اینقدرها هم غصه دار نیستیم بیشتر بی حس هستیم!!
بله باید سفره هفت سین رو در هر صورت چید نمیشه از رسم و سنت کهن مون بگذریم
ممنون دخترعمه دوست داشتنی من، سال نوی شما هم مبارک باشه
ان شالله امسال پر از سلامتی و شادی و موفقیت باشه

ستاره کویر سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 07:23 ب.ظ http://hadiseashna.blogsky.com

«همه از خدائیم، به سوی خدا میرویم»
کلّ هستی از خداست. آنچه در دنیای توهّمتان می بینید، از ذات احدیّت نشأت گرفته است. آیا چیزی جز خدا و جز از خدا می بینید؟ خدا آنچه هست، آنچه نیست، آنچه خواهد بود و آنچه بوده است، می باشد. خدا تنها حقیقت، تنها زندۀ واقعی، تنها حیات جاودان و تنها شعور حاکم بر هستی است.
جز خدا نیست. هر چه هست، خداست. جز خدا نبینید، جز خدا نپندارید و جز خدا حامی ای نجوئید که او ذات یگانۀ هستی است. تنها حقیقت ماندگار و تنها پدیدۀ جاودان. جز او هر چه هست، همه از اوست. با اوست. در اوست و تنها اوست که هست و غیر او هر چه هست، زندگانی از او می یابد که او وحدت بی منتهاست. (از وبلاگ حدیث آشنا)

ممنون

زینب سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:29 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

سلام لیلی جونخب نمیتونی خودت سبزه بندازی ؟اینجوری کیفش بیشتره کاری هم نداره.چه کتابخونه ی قشنگی ادم دلش میخوادبره درس بخونهماهی قرمزخودمون اونجانیس!؟
www.bahary72.blogfa.com

سلام
سبزه کاشتم ولی نمی دونم چرا کپک زده!!
ماهی قرمز شبیه مال ما دارن که بهش می گن ماهی طلایی

زینب سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:51 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

چهارشنبه سوری بده من که نرفتم بیرون ازترس همین چیزا ترقه نمیندازن که خمپاره هس

چهارشنبه سوری در جمع خصوصی و خانوادگی خوش می گذره

بسامه سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:01 ب.ظ

راستشو بگم لیلی جون.. (لیلی: نه.. به خدا راضی نیستم اینهمه مرام خرج من کنی.. دروغشو بگو)
شوخی کردم... راستش من اصلا اهل این چیزای سفره هفت سینی و اینکه سفره امسالم با مال پارسالم متفاوت باشه و مدلهای جدیدش نیستم... از اولم نبودما.. سلیقه اش رو هم نداشتم.. یه بار خواستم سفره بچینم اصلا نشد.. بنابراین نگران نباش.. سفره هفت سین چیدن خواهر.. علاوه بر امکانات استعداد می خواد که این یه فقره رو من ندارم
خدایا.. تو این کتابخونه ها ادم درس خوندنش میاد..

مجبورررررررررررررم دروغ بگم می فهمین؟؟!!
من سفره هفت سین چیدن رو دوست دارم و اتفاقا سفره های با تزئینات زیبا با کمک خواهران خوش سلیقه ام می انداختیم.
چقدر شما به درس خواندن در کتابخانه علاقمند هستین برعکس من!

فهیان سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:36 ب.ظ

الان درحالی که صدای توپ و تانک و نارنجک همه جا رو برداشته به وسایل کوه شده وسط خونه نگاه کردم و دیدم تنها چیزی که ندارم حس نوروز و هفت سین و..پس تنها نیستی، حالا شما در جستجوی هفت سین و ما در جستجوی کارتن!!(مهم اون بی حسی غریب هست که مشترکه!)

ان شالله سال جدید در کارتن ها را جایی باز کنید که دلتان می خواهد

تهمینه چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:24 ق.ظ http://vaghtimamanmishi.persianblog.ir

سلام لیلی جون. اتفاقا تو فکرت بودم و اینکه میای ایران پیش خانواده باشی یا نه. خیره انشاالله. یه سال خوب پر از اتفاقهای خوب رو برات آرزو می کنم. دست فریبا خانم برای حلوای خوشمزه درد نکنه. ما بجای اونا که اونجا نگفتن اینجا برای امواتشون یه فاتحه می خونیم.

سلام خانومی
ممنون خانم مهربون که فکر من بودی
انشالله برای شما هم سال خوبی پر از شادی و سلامتی و موفقیت باشه
خدا دعاهای شما رو مستجاب کنه

kelid khoshbakhty چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:06 ب.ظ http://khoshbakhtyma.blogfa.com

سلام لیلییییییییییییییییییی جان
عزیزم برات بهترین ارزوها رادارم ............
انشالله در سال جدید که درپیش داریم خورشید خوشبختی وموفقیت بیش از پیش واست پرتو افشانی کنه دوست خوبم.التماس دعا

سلام خانومی
ممنون
ان شالله برای شما هم سال خوبی باشه پر از شادی و سلامتی و موفقیت

آبلوموف چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:09 ب.ظ http://ablomof.blogfa.com

سلام
چند ماهی می شود که کمتر مجال وبگردی دارم . و یکی از آنهایی که از نخواندشان افسوس می خورم اینجاست .
امیدوارم در دیار ژرمن ها سلامت و برقرار باشید .
اگر عکس های این کتابخانه ی زیبا از آقای همسر است به ایشان هم سلام برسانید ! طبیعت و معماری زیبا آدم را به وجد می آورد .

سلام
پس کم سعادتی ماست که از حضور شما محروم هستیم.
ممنون
ایشان هم همین عقیده را دارند

بهار چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 06:30 ب.ظ

لیلی جان قضیه تنگ و ماهی و حیوان آزاری شوخی بود یا جدی
واقعا هم دردسریه سین جمع کردن.چمن های پارک کنار رودخونه به جای سبزه عید ایده بامزه ای بود
دلم حلوا خواست از نوع شدیدش الان میرم می پزمش.پیش به سوی آشپزخانه

این قضیه ماهی و تنگ رو فریبا خانم برای ما تعریف کرد ایشون گویا تجربه های زیادی در این زمینه داشتن.
به به پس همسرتون باید از من تشکر کنه که امشب حلوای خوشمزه می خوره!

بسامه چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 08:48 ب.ظ

وایییییییییییی من عاشق کتابخونه ام... یه کتابخونه بزرگ.. کلا عاشق بوی کتاب و کاغذ و دفترم.. اصلا منو به وجد میاره...
بزرگترین ارزوم اینه که یه کنابفروشی بزرگ راه بندازم.. ساختمونشم در همین حد باشه...

من از اول نمی تونستم توی کتابخانه درس بخونم. آدم می خواد هی راه بره و دراز بکشه و بشینه و ور بره تا درس بخونه!
ولی با کتابفروشی موافقم و بوی کاغذ.
یا خدا عجب آرزوی بزرگی هم داری

مینا چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:02 ب.ظ

سلام. در شهر شما اصلا" سوپر مارکت اجناس ایرانی نیست ؟ من سمنو را به صورت کنسرو از سوپر مارکت خریدم و برای سبزه هم یک سبزه ی مصنوعی از ایکیا خریدم . شاید بدرد شما هم بخورد. سماق را هم از رستوران ایرانی ها گرفتم.

سلام
شهر ما فروشگاه ایرانی نداره، شعبه ایکیا هم نداره.کلا ما هیچی نداریم

babaii چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ب.ظ

سلام بر خانم دردمند دور از وطن

ما در این آخر سالی مخصوصا دیروز و امروز چیزی غیر از بدو بدو

نداشیم .ناراضی نیستم و لی از آن حال و هواها خبری نبود

فقط چند مشکل حل شد از اینجهت خوشحالم ولی اصلا آخر

سال نمی خواهم .

شما در آنچه هستید آرزوی بسیاری از ماهاست.

ایام بکام ---------------------- راهتان هموار

سلام بر هیجان نشینان آخرسال
ما هم که خوشبختانه فعلا خوشحالیم از داشتن مهمان
آخر سال بدو بدو هست و بعد در تعطیلات عید هم عیددیدنی پس باید بعد از تعطیلات عید یک هفته استراحت بذارن!!
ان شالله

زینب چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:18 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

شایدآب زیاددادی یاجای تاریک بوده.ان شاالله که تاالان پیداکرده باشیسالی همراه باسلامتی روبراتون آرزومندم

احتمالا زیاد آب دادیم چون تجربه اول مون بود
ان شالله برای شما هم سالی پر از شادی و سلامتی باشه

mahtab پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 04:30 ق.ظ http://mynicechild.niniweblog.com

ما هنوز زنده ایم،
از جنگ جان سالم به در بردیم
و از ترس سکته نکردیم،
و خدا رو شکر گوشهامون هنوز میشنوه،


ان شاء الله سال جدید براتون پر از خیر و برکت باشه دوست عزیزم

خدا رو شکر که از میدان نبر سالم به خانه برگشتین
ان شالله برای شما هم سال جدید لبریز از شادی و سلامتی و موفقیت باشه

mahtab پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 04:31 ق.ظ http://mynicechild.niniweblog.com

mynicechild.niniweblog.com

mahtab هستم در خدمت ِ شما

ممنون خانومی که آدرس وبلاگت رو تصحیح کردی

تیا پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 05:46 ق.ظ http://la-mia-vita.persianblog.ir

چقد خوبه که انقد خلوته کتابخونه شهرتون(البته بستگی به نوع سالن و روز و ساعت هم داره) من دیروز کتابخونه بودم ، خیلی زیاد شلوغ بود ، به ندرت جای خالی میدیدم توی سالن :(

فکر کنم چون این کتابخانه در بافت تاریخی قرار داره کمتر مردم بهش سر می زنن. چون کتابخانه های دانشگاه معمولا شلوغ هست

فهیان پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:24 ق.ظ

لیلی عزیز امروز سال نو میشه،پیشاپیش سال نو رو بهتون شاد باش میگم.بهترین حال و بهترینها رو براتون آرزو میکنم.

ممنون خانومی از آرزوی خوبت
ان شالله امسال برای شما هم سالی لبریز از سلامتی و شادی و رسیدن به آرزوها و موفقیت های پیاپی باشه

مهسا پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:47 ق.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

عزیزم 4شنبه سوری مبارک باشه.با تاخیر.. اینجا دلگیر بود خبری از هیجان نبود...
منم دقیقا 5 تا سین دارم و ماهی هم ندارم...
2تا سین کم دارم...چیکار کنم...

عیدتون مبارک باشه عزیزم. روزهای خوبی داشته باشید.

ایرانی های شهر ما مراسم چهارشنبه سوری داشتن ولی چون هوا بارونی بود ما نرفتیم و خبر ندارم که برگزار شد یا نه؟
امیدوارم که سین های باقی مانده را یافته باشی
سال نوی شما هم مبارک، ان شالله که امسال سالی لبریز از خوشی و سلامتی موفقیت براتون باشه

محبوبه 81 پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:47 ب.ظ

سلام دوست جوونم

راستش لیلا من اهل سفره هفت سین چیدن و کمک کردن نزدیک سالو اینا نیستم پس نمیتونم ایده بدم فقط خواهش میکنم اون توصیه چمن برای سبزه رو اجرایی نکن. اصلا وقتی یکی چمنا رو له میکنه و آسیب میرسونه بهشون یا گل رو از شاخش جدا میکنن انگاری قلب منو خراش میدن یعنی واقعاً ناراحت میشم ... آخه اونا هم زنده ان آخه چرا حق زندگی رو ازشون بگیریم؟ همینطوریش عمرشون کوتاهه

عکس کتابخونه میذاری دل منو آب میکنی... خوندن کتاب تو همچین محیطی خیلی باید لذت داشته باشه. جای منم اونجا یکم نفس بکش

سال نو شمسی هم بر شما و خانواده محترم مبارک باشه. سال پر از برکت و معنویت و شادی آرزو میکنم برات

سلام دوست جونی
ای بابا دختر تو چرا اهل این فعالیت های خوب نیستی. من چیدن سفره هفت سین رو دوست دارم
من هم از گلدان گل رو به دسته گل ترجیح میدهم چون دوامش بیشتره و حس زندگی داره.
پیشنهاد چمن و سبزه هم شوخی بود عملا اینکار شدنی نیست.
ای بابا دختر کتابخونه آروم که آدم خوابش میگیره باید بشه توی کتابخونه پچ پچ کرد و حرف زد!
ممنون از دعای خوبت ،ان شالله برای شما هم سالی لبریز از شادی و سلامتی و رسیدن به آرزوها باشه

امیرهومن امیرآتش پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:37 ب.ظ

سلام. خوبی. تبریک میکم بخاطر وب قشنکت و مطالب زیبا و جذاب آن.
"امیرهومن امیرآتش" هستم. دانشجوی سال اول تخصص(رزیدنت یا دستیاری) بزشکی،جراحی مغزواعصاب از دانشکاه دولتی هستم. شاعر، نویسنده و داستان نویس هم هستم.
آیا اجازه دارم تو وبتون کامنت بذارم? آیا میتونم نویسنده وبلاکتون بشم?
باتوجه به شیفت های بیمارستانی و برنامه کلاسی قادر نیستم که به موقع به وبتون جهت رسیدکی به باسخ سوالم سرک بکشم. ممنون خواهم شد اکه جواب سوالم را با یک تکست مسیج به این شماره (09148207200) برام بفرستی. ضمنا بیشابیش سال جدید را به شما و خانواده محترم تبریک عرض نموده و امیدوارم سالی سراسر موفقیت و خوشی داشته باشید. خوشحال خواهم شد که با مسافرت به شهر ما در ایام عید، آن دیار را با قدمهایتان زبنت بدهید. سباسکزارم. منتظرجواب سوالم و تکست مسیجتان هستم.

سلام
من متوجه منظور شما نشدم

فریاد پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:46 ب.ظ http://fajs.mihanblog.com

خداوندا! در این لحظه های تحویل سال نو دل من و دوستانم را چنان در جویبار زلال رحمتت شستشو ده که
هرکجا تردیدی هست ، ایمان
هرکجا زخمی هست ، مرهم
هرکجا نومیدی هست، امید و
هرکجا نفرتی هست ،عشق جای آنرا فرا گیرد
سال نو مبارک

الهی آمین
ممنون، به هم چنین برای شما

مریم جمعه 1 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 08:36 ق.ظ

عیدت مبارک لیلی جوووووووووووووووونم
تو وسط سفره هفت سین ما هستی! توی قاب عکس نشستی!

عیدت مبارک عزییییییییییییییییییییییییییییزم
عجب جای خوبی نشستم ولی من با س شروع نمیشم ها

ادیسه جمعه 1 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:30 ق.ظ

لیلی عزیزم؛ سال نوت مبارک باشه؛ امیدوارم برات سال خیلی خوبی باشه

سال نوی شما هم مبارک خانومی. امیدوارم که امسال برات پر از شادی و موفقیت باشه

ادیسه جمعه 1 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:36 ق.ظ

لیلی جون
مامان ِ من برام سنجد و سماق و تنگ ِ ماهی گلی رو فرستاده بود؛ بعد سبزه هم ننداختم و جاش سنبل گذاشتم؛
دیگه سیب و سیر و سکه و سرکه هم گذاشتم و مشکل موند فقط ماهی گلی!
خب به شوهرم گفتم ما باید ماهی گلی بخریم؛ اونم گفت باشه و چند روزی که گذشت دیدم میگه ببین من فک می‌کنم آکواریوم زیاد برای اینجا مناسب نباشه؛ نمیشه ماهی گلی نذاری سر ِ سفره؟؟؟ من گفتم آکواریوم برا چی؟ این تنگی که مامانم فرستاده برای همین فرستاده؛ توی همین میندازیمش؛ هیچی بیچاره شوکه شده بود و کلن فک کنم از من متنفر شد حتّا بعد کلی عکس بهش نشون دادم، توضیح دادم تا پی برده من حیوون آزار نیستم به خدا؛ هیچی آخرش به اون مرحله رسیدیم که من بی‌خیال ماهی گلی شدم این زندگی ِ منه!!! خدایی اینا خیلی حساسن؛ من برای عیدا عشقم به ماهی گلی بود اصن الان دیگه هیچی!

به به پس سنجد رو داشتین. ما البته سماق رو داریم و سبزه هم کاشتم که خوب نشد.
ای بابا پس وجهه ات خراب شد به عنوان یک آزاردهنده حیوانات شناخته شدی. فکر کنم می تونی شمع ماهی رو بذاری توی تنگ ماهیت و به اون قناعت کنی.

دختر معمولی جمعه 1 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 12:58 ب.ظ http://www.mamooli.persianblog.ir

عیدت مبارک لیلی خانوم
ان شاءالله این سال سال خوشگلی باشه برات :)

عید شما هم مبارک باشه خانومی
ان شالله برای شما هم سلامتی و شادی باشه

مهسا جمعه 1 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 08:18 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

آخرش 2 تا سین کم آوردم.... تو کاغذ نوشتم... ماهی.. سنجد... سمنو....همسرم گفت سیم کارت بذاریم منم گفتم نه دیگه تو کاغذ می نویسم. خلاصه سفره 7سینم اینجوری شد. سبزه هم اولین بار بود کذاشته بودم... باورم نمی شد... قشنگ شد...

پیشنهاد همسرتان هم خوب بوده ها. من از سینی و ساعت و داداش جان از سویا برای تکمیل سین هایمان بهره جستیم!
پس دستت سبزه که سبزه هات می گیره

فردا جمعه 8 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 01:48 ب.ظ http://med84.blogfa.com

عجب کتابخونه ای! من اگه اینجا بودم حتما کتابخوان میشدم!!

پس امیدی به کتابخوان شدن شما هست منتها به شرط ها و شروطها!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد