زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

نکته ی تربیتی!

روز  جمعه در یک اتفاق غیرمنتظره ارمیا که داشت تقلا می کرد از کالسکه خارج بشه و من هم داشتم تلاش می کردم کمربندش رو ببندم موبایل من رو با سنگفرش های خیابان آشنا شد و الان من صاحب یک موبایل با صفحه ی شکسته ام که هیچ هنری نداره. فعلا باید با عکس های قدیمی سر کنیم تا ببینیم چی در انتظارمان هست.

از دوست جدیدمان که خانم افغانی است و قبلا گفته ام معمولا هفته ای یکبار همدیگر را می بینیم و حرف می زنیم. قرارمان یا در پارک یا در خانه ها یا مرکز مادران است. برای مرکز مادران در آینده می نویسم ان شالله. اسم دوستم را در اینجا فرنوش می نویسم. فرنوش می گفت شعار تربیتی مادران آلمانی این است "در برخورد با بچه استمرار داشته باش". یعنی اگر قانونی برایش وضع کردی آن را تحت هر شرایطی انجام بده. مثلا اگر قرار است هر شب مسواک بزند یا شب ها با لباس خواب به رختخواب برود یا از خانه بیرون می رود شال گردن ببندد در هر شرایط در خستگی و خواب آلودگی و عجله قانونت رو حفظ کن.

یک نکته ی دیگه ای که خودم بهش توجه کردم اینه که اگر بچه در هر سنی کاری که غلط هست انجام بده با لحن جدی بهش تذکر می دهند، حتی اگر آن کار را برای اولین بار انجام دهد و شیرین کاری باشد! مثلا اگر برای اولین بار کشف کند که به جای توپ می تواند با پرتقال بازی کند! یعنی کار غلط رو حتی اگر بامزه و هیجان انگیز باشد بهش نمی خندند. دعوا هم نمی کنند همون لحن جدی که این کار غلط است و یک دلیل کوتاه، مثلا با خوردنی کسی بازی نمی کند. منظورم این نیست که به بچه محبت نمی کنند منظور روش تربیتی در برخورد با اشتباه است در صورت تکرارش رو خبر ندارم چه می کنند یک نکته ی دیگر که متوجه شدم اینه که در تشویق بچه هیجان و ذوق زیادی ندارند. یعنی اگر کاری را صحیح انجام داد و یا کاری را برای اولین بار انجام داد همان براوو یا آفرین را می گویند و ذوق و جیغ و کف و دست و هورا و همه بیاین ببینین در کار نیست. و البته که این روش ها رو خودم در برخوردها دیده ام و قرار نیست همه این کارها رو انجام بدهند.


امروز یکشنبه هوا بسیار عالی و آفتابی بود. کنار کانال جای راه رفتن نبود همه از خونه ها اومده بودن بیرون و پیاده و یا با دوچرخه و سه چرخه و بی  چرخه و ویلچر و... کلا با هر امکاناتی که داشتند! دیشب توی اخبار اعلام کرد که هوا امروز 18 درجه خواهد بود که در تاریخ 8 مارس در این کشور بی سابقه است. در برلین سال 1915 دمای هوا -3 بود و سال 1985 دما 13 درجه و حالا این دمای بی سابقه در این موقع سال. کلا زمین داره رو به گرم شدن میره.

عکس های زیر هم وسایل باغبانی و تزئینات باغ و تزئینات  عید پاک(ostern) که قبلا با موبایل مرحومم گرفته ام. غالب تزئینات عید پاک خرگوش و مرغ و جدیدا گوسفند است. در پست های قبلی(+ و + و +) برای این عید نوشته ام. این عید یک مراسم مذهبی است که امروز بیشتر نمادها و فرم های سمبلیکی از آن مانده که نشانه ای از مذهب در آن هویدا نیست. چون عید پاک در واقع یک جور آغاز بهار است نشانه ها و سمبل های آن برای جامعه ی کشاورزی تکثیر خرگوش ها و مرغ ها و گوسفندان است. برای جلوگیری از دزدیده شدن تخم مرغ ها توسط خرگوش ها آن را پنهان می کردند و امروز این به عنوان یک بازی برای بچه ها باقی مونده. از اینجا بخوانید.


تزئینات عید پاک

وسایل باغبانی و تزئین باغ

خیرمقدم بهار در کاردستی بچه های مهدکودک


سلام به گل های نرگس، بخصوص یک گل خاص

تزئینات عید پاک


چیدما یک مغازه ی عطر و لوازم آرایشی- من در شهرمون مغازه ی عطر و ادکلن فروشی که فقط همین ارقام رو داشته باشه پیدا نکردم. شهرهای بزرگتر احتمالا داره

دکور مغازه عینک فروشی. از کلاف های کاموا به عنوان صورت آدم استفاده کرده و براشون چشم و بینی و عینک گذاشته!


قسمتی از ویترین آموزشگاه رانندگی سر خیابون مون
نظرات 21 + ارسال نظر
مامان هستی دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:23 ب.ظ http://hastiomaman.blogfa.com/

لیلی بابت گوشی بهت تسلیت میگم ولی غصه نخور عید نزدیکه عیدی از آقای همسر یه گوشی مدل بالاتر بگیر
راستش من نتونستم روش تربیتی اونا رو بکار بگیرم چون ما توی فامیلمون همه دوست دارن توی تربیت بچه دخالت داشته باشن و حتی توی برخوردت با همسرت هم نظر میدن .

فعلا داریم دنبال مدل گوشی می گردیم و هنوز تصمیم نگرفتیم.
این خاصیت زندگی در جمع های فامیلی ایران هست

مضراب دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:28 ب.ظ

خخخ :)) دکور عینکه خیلی باحال بود خدایی اش

آره خیلی خلاقیت مرتبطی داشت

بسامه دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:54 ب.ظ

اخ ارمیا کوچیک شیطون وروجک
حالا ما بهت گفتیم که ایفون 6 می خریم برات لازم نبود بزنی گوشی قدیمی رو بشکونی.. می تونستی نگه داری برای مواقعی که بردن ایفون شش خطر داره.. مثلا کوهی دشتی دمنی.. اصلا انقدر ذوق زده بودی که زدی گوشی رو ناکار کردی.. حالا نگو ما نفهمیدیم ها
وای عجب تزئئناتی.. ادم از دیدنش سیر نمیشه... حتی افسردگی حاد رو هم درمان می کنه...
واال ما که تا یه بچه یه کاری می کنه کل شهر رو خبر نکنیم اروم نمی گیریم.. درجه احساسات ما خیلی غلیظه..

ای بابا مقصر ارمیاست چرا به من چیزی میگی. خودش از نیت شماها خبردار شده و می خواسته مادرش زودتر خوشحال بشه
اگر تکراری نباشه می تونه جذاب باشه.
موافقم ما خیلی احساسی هستیم. اونقدر که خود بچه هم کارهای کوچیک ش رو مهم می دونه و از همه انتظار تشویق داره

سودا دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 03:30 ب.ظ http://sowda.blogsky.com

سلام سلام! ( من از دنیای عحیب و غریب و هزار توی بلاگ اسکای به تو سلام میکنم! سلامم را تو پاسخ گوی! یه روزی ک وقت کنم میام چم و خم این دنیای پیچیده رو ازت یاد میگیرم!)
روش تربیتی المانها بسیار خوب و جالب انگیز بود...یادم باشه وقتی ازدواج کردم و بچه دار شدمو بچه م به سن تربیت شدن رسید بیام وبلاگتو بازم بخونم! یادم میاری لیلی؟!
برای گوشیت متاسفم! بس ک توی پست قبلی درباره ی گوشی و عکس و دوربین و کیفیت صحبت شد، طفلک هنگ کرد! خدایش بیامرزاد! ایشالا بهترترشو عیدی بگیری!( اصلا یکی از فواید له شدن گوشی دم عید، همینه! حتما حکمتی داشته!)
و اما عکس ها، از دکور عینک فروشی خوشمان امد!

سلام و سلام. کلی طول کشید تا شما رو شناختم. کم کم باهاش راه میای و دلت نمی خواد بری خونه ی دیگه. ولی بلاگفا ساده تر هست.
ان شالله همه ی این آرزوهای در این سال پیش رو محقق شود!!
من هم فکر می کنم گوشیم فهمید که طرفدار که نداره هیچ، عده ای منتظر رفتنش هم هستند!!
من هم به فوایدش پی بردم
خلاقیت مرتبط در دکور به کار رفته قابل تحسین است

مامان دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 03:34 ب.ظ

سلام عزیزم غصه نخور انشاله عیدی اقای همسر گوشی باشه

سلام
من اصلا ناراحت نیستم، خوشحال هم هستم

مهتاب دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 03:39 ب.ظ

جدی بودن وتربیت صحیح خیلی خوبه'نباید بچه لوس باشه نمیتونه در جامعه زندگی کنه بچه‌ها پدرهایی که جدی اند بیشتر دوست دارند ودراینده از پدر !مادرهای خود که منطقی با انها بر خورد داشته اند به نیکی یاد می کنند

حق با شماست. همیشه و همه جا که نمیشه پدر و مادر دنبال بچه باشند بچه باید خودش یاد بگیره در جامعه با انسان ها تعامل داشته باشد

محجوبه دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:15 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا رب
سلام لیلی جان
پست جالبی بود برای مادرها البته آدم در مورد تربیت نفس خودش هم هر چقد قانونی و جدی برخورد کنه بهتر جلو می ره .آخه هر چقد به نفست و عادتهات رو بدی پرروتر میشن!!
عکسا هم جالب بود .
در مورد جشن عید پاک : چرا تو همه کشورها اکثر مراسم های مذهبی به شکل نمادین در اومده و مغزی درون اون کم شده البته من نمیدونم این عید اینا چقد تاثیر مثبت تو زندگی هاشون داشته اما کاملا این نمادین برگزار شدنهای مراسم های مذهبی چه عید چه عزا ! رو در ایران حس می کنم متاسفانه

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام خانومی
در باب نفس که هیچی. فقط دنبال از زیر کار در رفتن و بهونه جور کردن هست!
در حالت کلی در اکثر کشورها مذهب کم رنگ و درون تهی شده شاید از شلوغی و سردرگمی زندگی است و شاید انسان معاصر با توجه به دید منفی از گشذته ی مذهبی فکر می کند بی مذهب زندگی راحت تر است

ساندی س دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:39 ب.ظ http://matitanha.blogfa.com

سلام
آخ جااااااان گوشی جدید منم یه گوشی استار قدیمی دارم مرگ نداره تو آب هم افتاده چیزیش نشد ، یه وقتایی میگم کاش خاموش شه و دیگه روشن نشه ولی ته ته دلم راضی نیست !!
می ترسم بسوزه مجبور شم گوشتکوب(nokia1200) بخرم
تربیت بچه ها خیلی مهممه متاسفانه بچه های این دوره خیلی لوس و بی ادب شدن میترسی بهشون بگی از اینجا که نشستی برو اونطرف تو !!! بزرگتر کوچیکتری وجود نداره !!

بابت عکس هام ممنون

سلام
نه دیگه اگر بسوزه بازگشت به گذشته نیست میری به سوی آینده.
بچه های این دور و زمونه رو که نگو. اکثرا تک فرزند یا دو نفری و همه باید در خدمت شون باشند.
قابل شما رو نداره

92در92 دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:58 ب.ظ http://92dar92.blogfa.com

درود.
با جمله غیر مننتظره شوکه شدم تصورم کردم حادثه بد اتفاق افتاده شوکه شدم .
فدای سرش .
آپم .
شادزی

سلام
بله مالی که از دست رفت باید گفت فدای سر.

سودا دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:46 ب.ظ http://sowda.blogsky.com

ینی من الان نیم متر تحت تاثیر این ارزوی شما رفتم! که همه ی اتفاقات امسال بیفته!!

خب سال دوازده ماه داره برای همه ی آرزوها جا داره

تاتا سه‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:21 ق.ظ

سلام
یک دوست وبلاگی داشتم دریکی از کشور های اروپای غربی که می گفت بچه های اینها خیلی بی ادب و درس نخون هستند!!! این خانم از جوانی اروپا درس خوانده بود همون جا ازدواج کرده بود و بازنشسته شده بود.
از اون طرف بعضی خانواده هاشون سه چهار تا یا دوتا بچه دارند اونوقت از طرف دیگه می شنویم که به پیر ها اهمیت نمی دهند من نمی دونم به چه امیدی آخه!!! آدم پیر می شه دوست داره بچه دستش رو بگیره بهش سر بزنه کاری کمکی چیزی!!! اینها خودخواه ....بعد دنبال کار خودشون می رن پدر مادر بدبخت کلی هزینه کرده اند جوونی گذاشته اندآخرش بچه ها چششون دنبال ارث هست گویا
واقعا اینطوریه؟

سلام
نمی دونم. خب اون دوست شما تجربه ی زندگی و کار رو در اون کشور داشته حتما اطلاعاتش از من بیشتره.
ولی همه جور آدمی پیدا میشه. اینجا سیستم تربیتی شون تا حدی با ما فرق می کنه. مثلا بچه ها بیشتر اوقات شون رو توی مهد یا مدرسه یا با همسالانشون هستند و برای دانشگاه هم اکثرا در شهرها یا کشورهای دیگه مشغول می شوند و بعد همان جا کار را آغاز می کنند و یا ازدواج می کنند. بیشتر اعضای خانواده از هم جدا هستند و در شهرهای مختلف پراکنده هستند ولی فکر می کنم همدیگرو دوست دارند و حداقل تعطیلات رو کنار هم هستند. البته شهرهای بزرگ باکوچک فرق می کند

babaii سه‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:52 ب.ظ

سلام بر بهار زندگی
فرزانگی زندگی همراه تان
سالهای سال‌

سلام بر افتاب خانه ما
الهی امین

نرگس چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:25 ب.ظ

سلام سلام به آبجی از گل بهتر!
سلام نرگسی خیلی از دور چسبید! أخ جونمی جون! هورررررااااا!
فسقل خاله مشت هاش سنگین شده! ماشالا!
تزیینات خیلی شاد و سرحال بودن!

سلام و سلام
من همیشه از جلوی این مغازه که رد میشم به گل نرگس هاش سلام می کنم.
اره تازه به ما هم مشت میزنه فسقلی

یاشل.ماجراهای خواستگاری شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:50 ق.ظ http://majerahayekhastegari.blog.ir/

سلام.وب خیلی خوبی دارید.مخصوصا که همش پر عکسه واقعا حس خوبی به آدم میده اینهمه عکس که میزارید و مارو هم تو دیدن مناظر سهیم میکنید

سلام
ممنون از حسن نظرتون به مطالب وبلاگ و همچنین با تشکر از چشمان زیبابین تون!

زینب(همیشه بهار) یکشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:00 ق.ظ http://www,bahary72.blogfa.com

سلام لیلی جون
ان شاالله که هرچه زودتردوربین درست بشه
عکساخیلی قشنگه
اگه من بودم یه گلدون گیاه میخریدم
تزیینات عیدپاکشون خیلی قشنگه خیییییییییلی

سلام خانومی
خدا رو شکر مشکل حل شده.
همین گلدون هایی که تو خونه داریم هم یادمون میره آبشون بدیم!!
کلا تزئینات مرتبط با عید زیباست در هر جای دنیا
ممنون از چشماتون که قشنگ می بینه!

مهسا یکشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:45 ب.ظ

سلام عزیزکم
میگم الان که تیپ این خانومارو دیدم ینی خداوکیلی چه تیپیایی تو ایران میزنن اینا باس جلوشون لنگ بندازن

سلام
کلا اینجا مردم ساده پوش تر هستند

مگهان یکشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:54 ب.ظ http://meghan.blogsky.com

کامنتم ثبت نمی شد !
از ارمیا عشق عزیزم تشکر نموده بودم که با شکستیدن گوشی باعث شدن برای شما تنوع ایجاد بشه !
گوشی شکسته داشتن خودش تنوعیه و بعد تر هم که مجبورید یک عدد تازه ش رو بخرید دیگه :دی

ممنون از همدردی تون با من و حمایت بی دریغ از ارمیا

مهسا جمعه 29 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:20 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

واسه تزیین ویترین هاشون چقدر خلاقیت دارن.

فکر می کنم رشته ی تزئین دکور دارند!! در هر صورت احتمالا افراد متخصص این کار رو انجام می دهند

moji شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:13 ب.ظ

سلام و وقت بخیر

وقتی این مطلب شما رو خوندم یاد لپ تاپ خودم افتادم که تقریبا همزمان باموبایل مرحوم شما توسط برادر زاده ی خوشکلم نقش بر زمین شد و ال سی دی ش شکست. الان هم دارم با گوشی نیم وجبیم مطالب زیباتونو میخونم.

ضمنا در مورد مطلبی که راجع به تفاوت سوییس و آلمان اشاره کردید وقتی که خوندم تعجب کردم چون یکی از دوستان که به سوییس رفته بود چندان از پایتخت و مرکز شهرش راضی نبود و آلمان رو ترجیح میداد. البته دیدگاهها فرق میکنه.


امیدوارم سالم و موید باشید.

سلام
درود بر عمه ی مهربان و فداکار.
خب دوستای ما هم از تمیزی سوئیس تعریف کردند و از گرانی اش شاکی بودند و البته بستگی داره که ادم از چه زاویه ای نگاه کنه و چه اتفاقی براش بیفته.
ممنون به همچنین شما

ملیکا دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:27 ب.ظ

دکور ها خیلی جالب بودن
چه بداخلاقن آلمانی ها پس البته کار درستی میکنن برای تربیت بچه ها
ولی میگن آلمانیا قُد هستن پس درسته؟ رفتارشون با ایرانیا سرده؟

بله طراحی دکورها خلاقانه است. بالاخره بداخلاقن یا کارشون درسته؟
به نظر من بیشتر جدی هستند تا بداخلاق.
نمی دونم غد یا قد منظور چیه.تا حالا باهاشون بحث نکردم. تو المان خارجی زیاده . ایرانی هام مثل بقیه ی خارجی ها

یگانه پنج‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام حال شما خوبه؟
یه سوالی داشتم،البته اگه مایل نیستید جواب ندیدمیخواستم بدونم دلیل اینکه نمی خواید برای کار و بقیه زندگی اونجا بمونید شرایط اونجاست یا ... ،منظورم اینه که به نظرت اونجا برای زندگی مناسب نیست که نمخواید بمونید؟

سلام
خدا رو شکر خوبم.
من دوست دارم در کنار خانواده ام باشم و بچه ام خاله و عمه داشته باشه. ان شالله که شرایط کار و زندگی تو ایران برامون فراهم بشه. خودم میدونم برامون فرش قرمز پهن نکردن و زندگی تو ایران سختی های خودش رو داره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد