زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

اتوبوس

از نظر ارمیا ماشین های عبوری خیابان به چهار دسته ی کامیون و آمبولانس و اتوبوس و ماشین که همان خودروی سواری معمولی است تقسیم می شود. آمبولانس شامل هر ماشینی که چراغ گردان و یا آژیر داشته باشد می شود از جمله ماشین آتش نشانی،ماشین پلیس،ماشین حمل زباله! و کامیون که هر ماشین بزرگی غیر از اتوبوس را شامل می شود. برخی ماشین های بزرگ که هم چراغ گردان و هم قسمت بزرگ بار دارند دچار تردید نام قرار می گیرند و سر و ته ماشین با دو نام مورد اشاره قرار می گیرد. و البته من هم اسم ماشین های راه سازی و کشاورزی و حمل بار و ... را بلد نیستم و نمی تونم راهنمای خوبی برایش باشم، پس بهتر است با همین نام ها کنار بیاییم. علی رغم علاقه ی ارمیا به نشان دادن اتوبوس در خیابان، او علاقه ای به سوار شدن به آن ندارد. چند باری که مسیر دور از خانه را با اتوبوس طی کردیم همه ی ترفندهای ممکن را به کار گرفتیم تا از بهانه گیری و گریه اش جلوگیری کنیم. مخصوصا که دکمه ایست با رنگ قرمزش در گوشه و کنار اتوبوس و در دسترس قرار دارد و ارمیا اجازه ندارد آن را بزند و همین علت مضاعف گریه می شود! یک بار که سوار اتوبوس بودیم و در ردیف های یکی به آخر نشسته بودیم در پشت سرمان چند نوجوان مشغول حرف زدن بودند و با توجه به بی قراری ارمیا او را مشغول کرده و ما را از سختی رهانیدند. ارمیا کیف  مرا برداشته بود و تک تک محتویات آن را بین نوجوانان تقسیم می کرد و با زبان خودش با آنها حرف می زد و آنها هم استقبال می نمودند!!

اتوبوس های شهر ما یک ویژگی جالب دارد که مدت ها می خواستم برایش بنویسم و فراموش کرده بودم. اول توضیح مختصری در باب اتوبوسرانی شهرمان بدهم. شهر کوچک ما یک مرکز اتوبوس رانی دارد که در مرکز شهر واقع شده است و اکثر رانندگان برای توقف حتی پنج دقیقه ای اتوبوس را خاموش می کنند، برای همین خیلی سرو صدا نیست.

در داخل اتوبوس قسمت مقابل ورودی در عقب مخصوص کالسکه یا ویلچر هست و به طور عادی اگر یک ویلچری بخواهد سوار شود و تفاوت سطح خیابان با ورودی اتوبوس زیاد باشد،راننده با گذاشتن یک سطح شیب دار به او کمک می کند . برای وارد شدن  کالسکه به اتوبوس هم، راننده با زدن دکمه ای کمی اتوبوس را به سمت راست کج می کند تا اختلاف سطح کم شود. البته این مورد رو همه و همیشه انجام نمی دهند و باید تذکر داد!! و همین طور در داخل اتوبوس چهار صندلی ردیف جلو مخصوص سالمندان است. اگر در قسمت سالمندان  نشسته باشی و یک فرد مسن وارد شود تو باید جایت رو به او بدهی. این قسمت دکمه ی توقفش به دیواره ی اتوبوس و در فاصله ی نزدیک به صندلی نصب شده و بسیار مناسب برای ارمیا!

اتوبوس ها هم گاهی خلوت و گاهی لبریز از جمعیت است و اگر جمعیت زیاد باشد راننده اجازه ی سوار شدن نمی دهد.بلیط رو هم میشه از راننده خرید و هم از دستگاه اتومات. موقع ورود از درب جلو وارد می شوند و بلیط یا کارت را نشان می دهند و اگر نداشته باشند هم می خرند. البته وقت هایی هم که اتوبوس شلوغه همین طوری سوار می شوند ولی امان از وقتی که کنترل کننده ی بلیط وارد بشود. کسی که بلیط نداشته باشه چهل یورو جریمه میشه و اگر نداشته باشه سرو کارش با پلیس هست. البته سال های قبل بیشتر در مسیرهای خاص کنترل کننده ها یافت می شدند الان که کمتر از اتوبوس استفاده می کنم اطلاع ندارم.

در هر ایستگاه اتوبوس معمولا صندلی و سایه بان و تابلوی زمان رسیدن هر خط اتوبوس هست. در ایستگاه های پرتردد این تابلو دیجیتالی و در ایستگاه های حاشیه شهر یا کم مسافر تابلوهای کاغذی است. زمان های نوشته شده بر روی تابلو هم با حدود دو سه دقیقه صحیح است. در داخل اتوبوس هم تابلوی دیجیتالی است که نام هر ایستگاه رو نوشته و موقع نزدیک شدن به ایستگاه هم نام آن اعلام می شود. حالا قسمت خلاقانه ی این ماجرا این است که صدایی که نام ایستگاه ها را اعلام می کند صدای بچه است و هر ایستگاه بچه فرق می کند. مثلا این طوری بوده که از بچه های یک کلاس در مدرسه ی ابتدایی دعوت کردند و ازشون خواستند که این اسامی رو بگویند و بعد با هم تلفیق کردند و برای هر اتوبوس گذاشتند. این طوری هر کردوم از بچه ها یا والدین و دوستانشون سوار اتوبوس می شوند صدای آنها را می شنوند و برایشان خاطره انگیز است. البته ممکن هست این صدا مال ده سال قبل باشه ولی انجام خود این کار خلاقانه  است. البته از شهرهای دیگر تا اونجا که اطلاع دارم همچین موردی ندیدم.

عکس ها همه از اینترنت می باشد.

ایستگاه اتوبوس یک شهر بزرگ

یک ایستگاه متفرقه



تابلوی دیجیتال



داخل اتوبوس

نظرات 28 + ارسال نظر
Hh چهارشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 02:34 ب.ظ

کتاب های آخرالزمان خانواده "تمدن بچه ننه" و در جستجوی عقل تالیف استاد علی اکبر خانجانی در اینترنت منتشر شده است.

دانلود رایگان است.

لیلى پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:02 ق.ظ

سلام بانوى همنام

سلام هم نام جدید

بسامه پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:06 ق.ظ http://tangooo.persianblog.ir/

خوب اتوبوس ها که عین اتوبوسهای خودمونه.. توش البته.. اینجا هم سر بعضی از ایستگاهها اگه ماشین پر باشه راننده نگه نمی داره و برو که رفتیم..
الهی.. ارمیای دست و دلباز منننننننننننننن
عایا لازمه من دوباره ابراز احساسات کنم؟؟؟ اگه لازمه بیاین بگین..

از کیسه ی خلیفه بخشیدن که دست و دلبازی نیست
نه نه همه فهمیدیم

لیلى پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:04 ق.ظ

با سلام خدمت لیلى بانو همنام محترم:)))
من تصاد فى تو یه وبگردى براى زندگى تو آلمان با نوشته هاى شما برخورد کردم آخه قراره ازدواج کنم و بیام آخن اگه خدا بخواد . نوشته ها قلم و بیان نگارش و طنز پنهان تو برخى از نوشته هاتون فوق العاده زیباست من کلى لذت میبرم استفاده میکنم و همچنین نت برد ارى میکنم :)) چون حتما به دردم خواهد خورد ممنون از زحماتت بانوى عزیز . یه خواهشیم که دارم بعضى از نوشته هاتون رمز گذارى شدن اگه خصوصى نیستن و امکانش هست رمز شون رو بهم بدین تا اون أونها رو هم بتونم حتما اطلاعات به درد بخورى دارن مثل بقیه مطلبها ممنون پیشاپیش

سلام همنام گرامی
به به پس یک دوست تو اخن پیدا کردیم که باید برا مراسم عروسی و خوش امدگوییش بریم

پــونـه پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:21 ق.ظ http://veblagane.blogsky.com

سلام
خوبه بازرس میاد و جریمه میکنه البته اینجاهم (شهر خودم البته اصفهان) همینطوره ولی طرف یا باید دوبرابر کرایه رو پرداخت کنه یا اینکه کسی براش کارت بزنه
اما چندوقته پیش راننده اشتباهی فکر کرد من کارت نزدم و ایستگاهی که پیاده شدم یه مسیریو دنبالم اومد و رفتار بدی باهام کرد
منم ازش به سازمان اتوبوسرانی شکایت کردم و با راننده برخورد شد و ازم معذرت خواهی کردچون حق این کارو نداشت
البته معذرت خواهی دردی رو دوا نمیکرد

رفتار راننده غلط بوده که به خاطر یک بلیط شخصی رو تعقیب کنه. شاید بخشیدنش و درک رفتار نادرست به خاطر کمی سواد یا خستگی برای شما سخت باشه

لیلى پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:42 ب.ظ

خیلى عالى مینویسید هم نام تازه پیدا کردم تون بیچاره کردید منو با این نوشته هاى جالب الان یک هفته هست که شب روزم خوندن این مطالب جذابه همنام با ذوق:))))

ممنون خانومی.
نظر لطف شماست.ممنون که با حوصله می خونی. یک لیوان چای با بیسکوئیت بذار پیش دستت خسته نشی

لیلى پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:46 ب.ظ

نمیدونم تمام کامنت هام میرسه یا نه آخه منم دارم عروس میشم میام آخن نوشته هاتون برام خیلى خیلى مفیده هم نام با ذوقم ممنونم ازت بانوى کویر

بله خانمی.کامنت هات اینجان. امیدوارم زندگی شیرینی در پیش رو داشته باشی عروس مهاجر

لیلى پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:49 ب.ظ

ممنون از دعاى خوبتان هم نام عزیز ، امید دارم شمام همیشه سلامت و شاد باشید در کنار آقاى همسر و ارمیاى گل :)) راستى اون پست هاتون که رمز گذاشتید خصوصى هست ؟؟؟؟ اگه خصوصى نیست میشه رمز عبور رو بهم بدید اونارم بخونم حتما مثل بقیه مطالب مفیدى برام داره ، راستى یه چیزى بگم نخندین از نوشته هاتون نت بردارى میکنم :))) آخه خیلى به درد بخورن ، ممنون که زحمت میکشى و ممنون که هستید بانو

اون پست ها خیلی جزئی و به مسائل ریز اشاره داره و میشه گفت نگاه یک تازه وارد هست. ان شالله خودتان که وارد بشین می بینن و براتون جذاب. شما هم می تونین دست به نوشتن بشین و ما رو با دیدگاه و نگاه تون اشنا کنید.
ای بابا نت برداری؟ اینقدر هم مطالب مهمی نیست. خاطرات اشتراک گذاری شده است. شاید نگاه شما با من فرق بکنه و شهرتون بزرگتر باشه و کلا دید من به کارتون نیاد

مضراب پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:50 ب.ظ

اینجا تازه دارن با زووووور ملت رو آموزش اجباری می دن برای کارت زدن قبل از سوار شدن به اتوبوس.. وای به وقتی که یکی یادش نباشه و یا اطلاع نداشته باشه.. همه معترض می شن از راننده عصبانی به خاطر گرمای هوا بگیر تا مسافرهای توی اتوبوس

خب پروسه ی اموزش خیلی وقتگیر ولی وقتی جواب داد دیگه باید حفظش کرد

babaii جمعه 27 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:24 ب.ظ

سلام
گزارش جالبی بود مثل بقیه گزارشها
خیلی اطلاعات مفیدی برای ما است
باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم و همت کنیم بدون بدبینی یا تحقیر
خود ، ما رفتارها ارزشهایی داریم که باید حفظ کنیم و تثبیت و توسعه
بدهیم

سلام
ممنون از تشویق و دلگرمی تون
رفتار خوب رو باید یاد گرفت بدون نگاه غرص ورزانه

mr.Farshad شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 06:51 ق.ظ http://farshadjahanmanesh.ir

سلام وقت بخیر
بسیار روان مینویسید ، همیشه دونبال میکنم ولی ایندفعه خواستم تشکر هم بکنم بابت اینکه پیگیر و مداوم مینویسید

موفق باشید

سلام
خوشحالم که مطالب رو پیگیری می کنید و تشکر می کنم از تشکرتون

همطاف یلنیز شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 12:27 ب.ظ http://rahi-2bare.blogsky.com/

سلام سلام
.
درسته شروع هرکاری دردسر دارد تا به روال بیافتد. الان سالهاست مشهد از بلیط الکترونیکی! استفاده می شود و تقریبا اغلب مسافرین اتوبوسی به کارت زدن و شارژ کردنش عادت دارند حتی زائرینی هم که زود به زود می آیند می دانند که باید کارت داشته باشند چه اتوبوس چه مترو (یه من کارت برای همه جا) منتهی بعضی خطوط بویژه اطراف حرم که اغلب مسافرین غیرمشهدی هستند همین تهیه بلیط دردسرساز است.
راستی چندی قبل تبریز بودم و آن عکس داخل اتوبوس، شبیه اتوبوس BRT آنجاست (آنجا هم از کارت استفاده می کنند)
و
برای چک کردن، بارها اغلب در پایانه ها ماموری با یه دستگاه در دست وارد شده و کارتها رو چک می کند منتهی ندیدم کسی جریمه شود فوقش پس از مشخص شدن می رود کارت می زند!. همین ( به نظر من یکی از عوامل نظم در آنجاها همین جریمه هاست!نه؟)

منم فکر می کنم برای نهادینه شدن یک قانون علاوهبر فرهنگ سازی و اموزش جریمه و تنبیه هم لازم

لیلى شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 02:56 ب.ظ

بله بله حتما ، منم نیومده یه دوست خوب پیدا کردم از نوشته هاتون عقاید مشترک و نزدیک به هم زیاد داریم همچنین منم محجبه ام و ..... ایشالله بیشتر همدیگرو مشینا سیم

ان شالله دوستی ماندگار و پابرجایی پیدا کنیم

پــونـه یکشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 06:07 ق.ظ http://veblagane.blogsky.com

دعوت میکنم بیاین و نطرتونو بهم بگید

ممنون

مصطفی قاسمی یکشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 08:18 ق.ظ http://rigmatin.blogfa.com

سلام
جالب بود
ولی بنظرم خیلی ریز توضیح دادید

سلام
منظورتون جزئیات توضیحات درباره ی چینش صندلی ها و ایستگاه هاست؟

92در92 یکشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 09:16 ب.ظ http://92dar92.blogfa.com

سلام .
وقت بخیر شادی باد .
ای کاش خودتون عکس گرفته بودید و میفهمیدم آیا واقعآ مثل این عکس شهر شما خلوت هست یا ن ؟شما کدام شهر آلمان هستد؟
آپم .
شادزی .

سلام
بستگی داره در چه ساعتی از روز و در چه مسیری سوار اتوبوس شد، شهر ما کوچک و کم جمعیت هست

زهرا - گل بهشتی من دوشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:02 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

کاش سیستم اتوبوسرانی انقدر منظم و مکفی باشه که آدم از استفاده ش اذیت نشه. در یک مقطعی ما ماشینمونو فروختیم و از تاکسی و اتوبوس زیاد استفاده می کردیم. گاهی خوب بود اما گاهی انقدر تاخیر داشت که کلافه میکرد آدمو!

این گاهی های کلافه برانگیز اصل هدف رو خراب میکنه

نرگس دوشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:06 ق.ظ

سلام. مثل همیشه جالب بود! تازگی ها یه مطلب کوتاهی هم در مورد ارمیا می نویسید. من عاشق اون تیکه کوتاه هم هستم! جیگر خاله!

سلام
به به خوش به حال ارمیا با طرفدارهای مهربانش

نرگس دوشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:10 ق.ظ

حالا بقیه مطلب (بعد از موضوع ارمیا) رو خوندم! خیلییی قشنگ توضیح دادین! خوشم اومد! اون صدای بچه ها خیلییییی بانمک بود!

ایده ی جالبی هست

ساندی پنج‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 05:02 ب.ظ

سلام لیلی جون ؟

چ سیستم جالبی ، البته نمیدونم اینجام همینطوره یا نه آخه بجز اردوهای مدرسمون تابحال اتوبوس سوار نشدم

ای بابا یعنی اینقدر اتوبوس سواری ناخوشایند؟

صهبا پنج‌شنبه 2 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 09:59 ب.ظ http://www.sahba44.blogfa.com

92در92 جمعه 3 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 11:43 ق.ظ http://92dar92.blogfa.com

سلام .
روز بخیر شادی باد .
خوب هستی ؟
آپم
ایام ب کام .

سلام
ممنون

zahra یکشنبه 5 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 11:39 ق.ظ http://zahraaa193@yahoo.com

kheili ba deghat o ghashang minevisin
bishtar benevisin
:)

ممنون

مامان یکشنبه 5 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 07:19 ب.ظ

اطلاعات خوبی دادید .متفکری.

قابل نداشت

نرجس سه‌شنبه 7 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 10:25 ب.ظ

سلام لیلی عزیز . .من همچنان خواننده ثابت شم هستم. .چند روز نیستی نگران شدم . .دیگه از خاموشی درومدم تا این حد. ان شالله که سلامت باشید

سلام خانومی
ممنون که یاد من هستی
چه خوب شد پیدا شدی
ان شالله در اولین فرصت می نویسم

هنرجو چهارشنبه 8 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 07:33 ق.ظ http://www.honar94.blogfa.com

سخنی که با تو دارم به نسیم صبح گفتــم دگری نمی‌شناسم تو ببر که آشنایـــــــــی

من از آن گذشتم ای یار که بشنوم نصیحت برو ای فقیه و با ما مفروش پارسایــــــــــی

تو که گفته‌ای تأمل نکنم جمـــــــــال خوبان بکنی اگر چو سعدی نظری بیازمایـــــــــــی

در چشـــــم بامدادان به بهشت برگشودن نه چنان لطیف باشد که به دوست برگشایی
..........................................[گل][گل][گل]....................................................
سلام و عرض ادب.......پیشاپیش عیدتون فرخنده
با افتخار منتظر حضور سبزتون هستم[لبخند]

ممنون

92در92 چهارشنبه 8 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 09:08 ق.ظ http://92dar92.blogfa.com

وقت بخیر شادی باد .
کجایی نیستی ؟عذر میخوام مگه شاغل هستید .
آپم
شادزی

این دو هفته خیلی سرمون شلوغ بوده

فهیمه جون چهارشنبه 8 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 02:54 ب.ظ

وااااااااای چه ایده ای.صدای بچه ها و وسایل بازی در ایستگاه.

بله بله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد