زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

ما و میراث آیندگانمان

جایتان خالی هوایی که در هفته گذشته نسبتا گرم شده بود در این حد که ما درها و پنجره ها رو باز می کردیم امروز رسما خداحافظی کرد. یعنی اعلام کردن این هفته دیگه هوا سرد میشه. امروز هم صبح آفتابی بود و بعد ناگهان باد شدیدی وزیدن گرفت و گلدون های تو تراس را پرپر نمود و همین طور منقل هم برگشت و خاکسترها کف تراس ولوو شدند و من هم در و پنجره ها را بستم و از همان پشت شیشه سعی کردم اتفاقات خوب را ببینم مثل رقص برگهای زرد پائیزی در آن باد!! بعد هم باران گرفت و کلا کف تراس خاکستری نم کشیده شد! و مجددا در آخر کار شاهد آفتاب کم رمق پائیزی بودیم!!
دیشب جایتان خالی مهمان خانه شقایق بودیم به صرف آش رشته بالاخره خودمان باید هوای همدیگرو داشته باشیم وگرنه که فقط حسرت به دلمان می ماند. بعد از شام نشستیم پای صحبت های کیارش. کیارش در یک موزه خصوصی کار می کند. شرح این موزه و صاحب ثروتمندش و اشیای موزه اش رو در پست های قبلی نوشته ام. به طور خلاصه می گم که این پیرمرد ثروتمند از جوانی علاقمند به آثار عموما فلزی کشورهای آسیای میانه می شود و می رود توی خط جمع آوری این آثار و خودش هم سری به این کشورها زده. بعد دیده که آثار خیلی زیاد می شود اومده کارش رو محدود کرده. یعنی آثار فلزی این کشورها رو که قدمتش بیش از 700 سال باشه نگهداری می کنه! کشورهایی مثل افغانستان و تاجیکستان و ازبکستان و عراق و ایران و پاکستان و ... که البته با توجه به محدوده تاریخی که برایش در نظر گرفته میشه امپراطوری ایران قدیم نامیده میشه. الان ماهی چند بار از افغانستان برایش جنس می آورند و کیارش مسئول بررسی صحت این اشیاء است. شما تصور کنید تو افغانستان عده ای مشغول حفاری و یافتن آثار قدیمی و ارسال اون به اروپا هستند.البته این کارشون از نظر قانونی هم گویا منعی در افغانستان ندارد!! کیارش می گفت اینها که برای ما جنس میارن یک انبار پر از انواع آثار عتیقه دارند و بر حسب شناخت به موزه های مختلف و کلکسیونرهای اروپایی نشون می دن و قیمت می ذارن. طبق قانون نمی تونند به موزه های دولتی بفروشند. البته کیارش میگه قاطی این اجناس جنس های تقلبی هم زیاده. اجناسی که از روی مدل های اصلی کار میشه ولی عمدتا اگر از روی ظاهر قابل تشخیص نباشه با آزمایش و از روی مواد به کار رفته در آن می تونن تشخیص بدن مثلا مواد فلزی مدرن هم توش پیدا میشه یا نه. کیارش می گفت جدیدا یک کارگاهی در پاکستان پیدا شده که با مواد سنتی و با روش های ابتدایی از روی اشیاء اصل، مدل تقلبی تولید می کنند که در آزمایشگاه هم قابل تشخیص نیست!! فکر کنم از نظر قیمتی هم واقعا می صرفه قیمت هایی در حدود چندین میلیون یورو. البته اصل تمام این اشیاء در زمان حکومت ایران بر افغانستان تولید شده بوده و به نام آثار ایرانی در حوزه جغرافیای افغانستان شناخته می شه.
حالا این قضیه کنکاش و حفاری در افغانستان زمانی در ایران هم بسیار رایج بوده. طبق اسنادی که کیارش نشانمان داد در سال های 1300 هجری در ایران شغلی به نام حفار !! داشتیم که کارشان اجاره یک زمین در محدوده باستانی و حفاری در آن بوده و بعد هم هر شی ی که پیدا می کردند رو به دلال می فروختند و سهمی به مالک زمین و سهمی هم به دولت می دادند! خودتان می تونید حدس بزنید که دلال ها هم چه کسانی بودند! (از قدیم یهودیان در این کارها تخصص داشتند) طبق قانونی که سندش در کتاب اسناد ملی ایران چاپ شده (قانون مصوب  1302 هجری)فقط نسخ خطی که مهر سلطان داشتند باید به وزارت معارف تحویل داده می شدند. یعنی قبل از این قانون هرچی هرچی بوده و هر کی هرچی پیدا می کرده می تونسته بفروشه. توی این کتاب اسناد ملی ایران نامه ای هم از صنف عتیقه فروشان و حفاران هست که به دولت اعتراض کردند که ما به زور گاهی یک کاسه به درد نخور پیدا می کنیم و کلی باید به دولت سهم بدهیم. دولت که به ما اجازه حفاری در محدوده تخت جمشید را نمی دهد!!
خلاصه از فعالیت اون افراد در حدود 90 تا 100 سال پیش و شناختی که اروپائیان از اشیاء باستانی ما داشتند و ما خودمان خبری از ارزشش نداشتیم همه جای ایران شخم زده شده و هر چه ممکن بوده فروخته شده. قبل از اون تاریخ در زمان ناصرالدین شاه هم که کاوش گران اروپایی مخصوصا  محققان فرانسوی مجوز حفاری رسمی از طرف شاه داشتند. طبق تعهدنامه ای که با شاه داشتند اشیای زرین و سیمین مال شاه بوده و بقیه سهم کاوشگران! چون ناصرالدین شاه علاقه زیادی به سفر به فرنگ داشته و برای این خوش گذرانی به پول نیاز داشته و چه بهتر از فروش یک مشت ظرف و ظروف قدیمی و به دردنخور!! و این گونه بسیاری از آثار سفالی و فلزی و چوبی و شیشه ای ایران امروزه در موزه های مطرح دنیا مثل موزه لوور موجود است. البته منصفانه اگر نگاه کنیم اگر کاوش گران اون روز محدوده های باستانی ما را حفاری نمی کردند شاید خودمان تا مدت ها آن ها را نمی شناختیم و برای کاوش قدمی پیش نمی گذاشتیم. در خاطرات یکی از این محققان فرانسوی هست که ستون ها و مجسمه های بزرگ تخت جمشید را که سوار کشتی می کردند یک مجسمه سر شیر بوده که بسیار بزرگ بوده و در کشتی جا نمی شده . اون هم چون دیده نمی تونه با خودش ببره زده زمین و همه رو خرد کرده و گفته چیزی که من نتونم با خودم حمل کنم همان بهتر که کس دیگه هم نداشته باشه(اون محقق یک خانوم بوده!!!)

حالا ما هر چه بنشینیم و به نالایقی پادشاهان اون زمان و بی اطلاعی مردم اون دوره فحش بدیم چیزی برنمی گرده و ما باید آثار هنری ارزشمند کشورمان را در موزه های سایر کشورها ببنیم. البته من نمی گویم اونهایی که حالا توی ایران هستند وضع خوبی دارند و به خوبی ازشون نگهداری میشه و یا موزه های ما مجهز هستند و نمی دونم اونهایی که در خارج از ایران هستند اگر در ایران مانده بودند چه سرانجامی داشتند ولی یک جور حس وطن پرستی در آدم هست که دلش نمی خواد مثلا در حراج لندن یک کوزه سفالین مربوط به 1000 سال پیش کشورش را ببیند تا با قیمت های گزاف به فروش می رسد و هیچ پول و نفعی هم برای کشور ندارد. شما می توانید به سایت های معتبر حراج اشیاء عتیقه دنیا نظری بیندازید و قیمت ها رو ببنید. مثلا یک برگ از یک کتاب مصور 700 سال پیش ایرانی به قیمت 18000 پوند به فروش میره. تازه این غیر از شاهکارهای هنری هست که میلیون ها یورو قیمت داره.
مسئله ای که به نظرم میرسه اینه که ما الان در این بازه تاریخی در این کشور هستیم. حالا هر حکومتی و هر رفتار صحیح و غلط اجتماعی که جریان داره ما هم هستیم. کاری نکنیم که مثلا 100 سال دیگه فرزندانمان و آیندگان رفتار امروز ما رو نکوهش کنند و اصلا تعجب کنند که آدم هایی با اون حد از اطلاعات و آگاهی همچین کارهایی می کردند( ناسلامتی ما از زمان ناصرالدین شاه مطلع تر هستیم و در مسیر جریان اطلاعاتی قرار داریم) هر رفتاری رو که فکر می کنیم غلط است به فرزندانمان بیاموزیم. مثلا کاری نکنیم که 100 سال دیگه به ما فحش بدن که چرا ما از طبیعت مون نگهداری نکردیم و  جنگل هایی پر از زباله و دریاهایی آلوده رو براشون به یادگار گذاشتیم. یا چرا این رفتار غلط اجتماعی و یا مخزن خرافات رو حفظ کردیم. یا چرا این قدر بر آثار باستانی باقی مانده مان یادگاری نوشتیم! یا چرا با علم به مضر بودن یک سری از مواد غذایی و روش های زندگی بر آن تاکید داشتیم و مثلا شاید 100 سال دیگه به عکس های امروزمان نگاه کنند و تعجب کنند چرا این طوری لباس می پوشیدیم یا چرا این طوری آرایش می کردیم یا چرا اینقدر لاغر یا چاق بودیم و... همان نگاهی که ما به عکس های زمان ناصرالدین شاه و به آن آدم های چاق و زندگی های بی هدف درباری داریم. البته حرف فراوان است و متخصصان فن در این زمینه بسیار و من فقط آن چه به ذهنم رسید گفتم. فکر می کنم هر کدوم مون در دایره آدم های اطرافمون از فرزندان و همسر و همکار و همسایه و ... و در بازه رفتارهای اجتماعی پیرامون مون مسئولیت داریم برای تلاش و برای بهبود.
این هم عکس های پائیزه امسال:



اینجا زمین ورزش دو در کنار کانال است


درخت های رنگارنگ پائیزی در کنار کانال




برگ های زرد در مسیر آب مشخص است


برگ های رنگارنگ پائیزی

نظرات 40 + ارسال نظر
دکتر پرتقالی دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:49 ق.ظ http://dr-orange.blogfa.com

عاشق پاییز با این مداد رنگیش هستم

من هم همین طور ، این فصل رنگارنگ رو دوست دارم

نرگس دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:30 ق.ظ

چه نکات قشنگی گفتی آبجی ظریف‌بین و دقیق من! امیدوارم که همه مون همین‌طور باشیم!
عکس‌های کانال رو که دیدم یاد پارسال همین موقع افتادم که پیشت بودم! یادش بخیر! ایشالله این دفعه با آقای همسر بیاییم!

ان شالله که همه مون تلاش کنیم در بهبود وضعیت موجود.
آخی راست میگی پارسال همین وقت اینجا بودی ها.
زود بجنبید که هر دو با هم بیاین

نرگس دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:34 ق.ظ

یعنی تو عکس آخری برگ‌های صورتی برگ درخت هستند یا گلبرگ؟

ننننننننه اینها برگ هستن. می بینی چقدر خوش رنگن؟

محمد دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:05 ق.ظ

وقتی تو جاده های توریستی ایران میگردیم صحنه جذابی که می بینیم نعداد زیاد پلاستیک هایی است که در کنار جاده رها شده اند تا مناظر طبیعی

بله.بعضی از ما متاسفانه به طبیعت و نقش خودمون در حفظ اون بی توجه هستیم

بسامه دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:27 ق.ظ


وایییییییییییی چه درختایی... چه رنگی.. به به....
هوس کردم یه سر به شاهگلی بزنم و چندتا عکس بگیرم...
وای المان نازنین من...
باهات کاملا موافقم... میراث هر کشوری باید در خود اون کشور بمونه... واقعا مایه تاسفه..

شما هم پارک به اون خوبی دارین و پائیز رو می تونین ببینین. بجنبین تا بارون نیومده و برگ ها رو نریخته به عکس گرفتن برسید
آری

سپینود دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:43 ق.ظ http://Usti.blogfa.com

هوای اینجا هنور سرده و امیدی هم نیست . امسال خیلی زودتر شروع شد فصل سرما . وای چه درختهای رنگارنگی . واقعا همه جا میشه جلوه بزرگی خدا رو دید .

فکر کنم سرما هر وقت بیاد زود باشه نه؟
بلی،جلوه های زیبایی خداوند در همه زمین گسترده است

فریاد مردی از اهالی سکوت دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:21 ب.ظ http://fajs.mihanblog.com

سلام
چه دردناک ودردناکتر اینکه......

سلام
بلی...

مریم دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:09 ب.ظ

آی گفتی خواهر! این یادگاری نوشتن روی آثار تاریخی واقعا حیرت انگیزه! یا مثلا بالارفتن از ستون ها و دیوارهای قدیمی! باید همه به هم دیگه یاد بدیم و مراعات کنیم
تازه من دارم یه کم در زمینه صرفه جویی در مصرف آب هم تلاش می کنم و به بقیه هم میگم، مثلا موقع شستن دست و صورت و مسواک زدن نباید که مدام آب باز باشه و هدر بره! یا آب پاشی و ماشین شستن واینا و خیلی چیزای دیگه! راستی یه بار در مورد صرفه جویی هم بنویس

ما سابقه کارهای حیرت آور زیادی در سطح مملکت مون داریم. همه مون شعبده بازیم بالقوه!!
همین که به دیگران تذکر میدی خوبه. البته آدم های این دور و زمونه هم همچین حرف گوش نکن هستن شما باید روت رو سفت کنی و کوتاه نیای!
چشششششششم

زینب دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:52 ب.ظ

برای اولین بار در فصل پاییز دیروز اینجاهم بارون اومد ولی من اون موقع خواب بودم
خب به نظر من همینشم خوبه که همه می دونن چیزی که الان در موزه های کشورهای اروپایی هست مربوط به ایرانه

ان شالله که باز هم بارون میاد و شما در کمال بیداری و سلامتی زیر بارون قدم می زنی.
شما چقدر قانع هستین خانومی!

الهام دانشجوی پزشکی دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:07 ب.ظ http://drelham.blogfa.com

حرفای زیبایی بووود ممنون از یاداوری
عکسا بی نظیرن ممنون چقد زیباست اونجااا

خواهش می کنم خانومی.
البته طبیعت زیباست . حتما شهرهای سرسبز ما هم در ایران زیباست

مشتاق دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:13 ب.ظ

سلام
ممنون از یاداوری نکات مفید وضروری

سلام
خواهش می کنم

میلاد سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:38 ق.ظ http://androidbaran.ir

سلام ، میگم هر چند وجود اشیاء گرون قیمت و تاریخی ما تو کشورهای اروپایی دردناکه ، امّا به نظرم زیادم بد نیست ، حداقل همه ، چه اونایی که این اموال رو میخرن میبرن خونشون و چ موزه ها کاملا درکشون از قدمت و تاریخ ایران بالا میره و یه جورایی یه شیء با ارزش ایرانی تو خونشون دارن که شاید تأثیر گذارم باشه ، شایدم من اشتباه میکنم .
ضمناً عکسای پاییزی زیبایی گذاشتین ، من عاشق پاییزم
مرسی از وبلاگ فوق العاده

سلام
اونها شناخت آثار تاریخی ما رو بیش از 100 سال هسست که آغاز کردند. در برخی زمینه های هنری و تاریخی ما برای شناخت آثارمون باید به مقاله ها و کتاب های خارجی ها رجوع کنیم. نمی دونم اگر این آثار داخل ایران بودند چه قدر روشون مطالعه شده بود و یا در وضعیتی باقی مونده بودند
خواهش می کنم، شما لطف دارین.
قابل نداره!!

فهیان سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ق.ظ

خانوم دوباره یکی از اون پستا گذاشتید که کلی حرف توش هست و میشه کلی حرف درباره اش زد،باز بحث کنیم و برسیم به جاهای باریک!!!
اما من همون قسمت مسئولیتها فردی رومیچسبم ومیگم:مدتهاست فکر میکنم به جانشینها، به اینکه چطور میشه جای کیسه های فریزری از بسته بندیها استفاده کرد،و..بعضی وقتها و قتی به مغازه دار میگم ممنون نایلون نمیخواهم با تعجب نگاهم میکنه!حالا اون که به نفع اش هست من نایلون نگیرم اینجوریه، چطور تو مغز خانوم های خانه دار وغیر خانه دار بکنیم ..نمیدونم!!

ای بابا این جاهاای باریک رو باید بذاریم سرگردنه تا همه ازش رد بشیم!!
من منظورم این بود که صرف نظر از فعالیت دولت در این زمینه ما چیکار می تونیم بکنیم؟ هر کی هر راهی به ذهنش می رسه بگه.
همین دیگه شما یک راه حل گفتین. اینجا معمولا آدم ها برای خرید که می رن خودشون کیسه های پارچه ای همراهشون هست و پاکت نایلونی برنمی دارن. و یا سفر که میریم می تونیم از ظروف یک بار مصرف چندبار استفاده کنیم و یا اصلا برای آب خوردن از لیوان های پلاستیکی استفاده کنیم

بهاره سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:02 ق.ظ

متاسفانه آسیب زدن به طبیعت و آثار باستانی برای بعضی مردم که تعدادشون هم کم نیست هیچ اهمیتی نداره و این قضیه خیلی دیده میشه و بسیار آزاردهنده است.البته دولت هم به فکر نیست و هیچ قانونی برای محافظت بوجود نمیاره و خیلی از آثار باستانی ما بدلیل بی توجهی در حال تخریبه و هیچکس جوابگو نیست! توی فضای شهری هم خیلی از خونه ها و ساختمون های قدیمی و با قدمت بالا هستن که به راحتی تخریب می شن و جاشون رو برج های بی قواره می گیره و بازهم هیچ نهادی جوابگوی این مسائل نیست!!!

من هم منظورم همین بود که صرف نظر از فعالیت های دولتی ما چیکار می تونیم بکنیم؟ در ایران خانه ها و فضاهای تاریخی خیلی زیاده و شاید دولت نتونه همه رو پوشش بده ما خودمون باید چیکار کنیم؟

خانم لورا سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:37 ب.ظ

یه بار تو یه سفری رفتم به یک موزه که الواح هخامنشی داشتورفتم جلو که بهش دست بزنم.مامور موزه با بداخلاقی جلوم رو گرفت.
گفتم ایم پرشین.دیس ایز ماین.گفت :اف واز یورز.نو دیس ایز اورز.یعنی حالم گرفته شدا.
ببخشید فارسی نوشتم سخت بود برگردونم به انگلیسی کیبوردمو:)

خب شما رفتی اون لوح رو بدزدی؟ می خواستی برش گردونی؟
ای بابا یک تغییر زبان این قدر سخته؟

محجوبه سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:43 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا نور
سلام بر شما

بهشت واژه ایست روحبخش و بهشتی یک صفت ، مفهوم و شخصیت است !
شما چه لباسی را بهشتی می دانید ؟

با لباس بهشتی به روزم ! و منتظر کوک توجه و پاسختان هستم .

سلام
ممنون

محجوبه سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 01:11 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا خبیر
سلام لیلی جان
قابل تامل بود و دردناک
عکسها و تصویر سازیت از باد تو پاراگراف اول دل نشین بود .

رستگار باشی
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام خانومی
خواهش می کنم.

پری سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:01 ب.ظ http://0o0o0o0o.blogsky.com/

اونجا آلمانه یا تکه ای از بهشت؟؟؟؟خیلی زیباست..........انگار زمین فرش شده بس که یکدست و تر و تمیزه.....
یکی بیاد آثار باستانی مارو نجات بده فعلا که اینا رو از دست ندیم حداقل

اختیار دارین خانومی. طبیعت زیباست. مطمئنا در کوه های شمال یا دشت های غربی ما هم همین مناظر زیبا وجود داره. ولی نظم و پاکیزگی اینجا بسیار دل نشینه
خب خودمون باید نجاتشون بدیم دیگه!

پری سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:27 ب.ظ http://0o0o0o0o.blogsky.com/

لیلی جان اگه در شمال پیدا کردی سلام منو برسون!من که در عروس مازندرانم وضعیت اسفناک میباشد اینجا.....زباله ها دارن همه جا رو میگیرن.....سعی میکنم به زودی عکس بذارم....

ای بابا.نگو خانومی دلمون میگیره

زینب سادات چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:24 ب.ظ http://zire1saghf.blogfa.com

لیلی
برنامه های ایران رو می بینی؟ پژمان رو می بینی؟
بهاره رهنما مثلا یه آدم عاشق آثار باستانیه. می تونی این پستت رو به وبلاگش ارسال کنی ! :دی
من شیفته ی تاریخ هستم. لذت بردم بسی از خواندن این مطلب و غصه خوردم بسی بابت حراج دارایی های کشور....

نه خانومی. من تلویزیون نمی بینم
چه خوبه که تلاش کنیم فرزندان مان را با آثار تاریخی کشورمان و همین طور ارزش اونها آشنا کنیم

محبوبه 81 چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 02:16 ب.ظ

سلام دوست جون

به نظر من تو ایران عده خیلی محدودی هستن که به آثار باستانی علاقه داشته باشن. اینکه موزه هامون پر از اشیاء عتیقه باشه و مردم تمایلی به بالا بردن سطح آگاهی شون و دیدن و استفاده از این ارزشها نداشته باشن هیچ مشکلی رو حل نمیکنه. پس بهتره این اشیاء همون جایی باشن که مردم و دولت قدرشون رو میدونه. همون بهتر که جایی باشن که ازشون درست و اصولی استفاده میشه و چشمهای مشتاق و فکرهای روشن بررسی شون میکنه. افتخارشم باشه مال همونها که آگاهی و فرهنگ دارن. تعصبات رو بذار کنار. چشمها را باید شست/جور دیگر باید دید

عکسها فوق العاده بودن . اون برگ های پاییزی مخصوصاً

این که خیلی بده. چرا ما و احیانا نسل آینده ما با آثار تاریخی کشورمون آشنا نیستیم و نیستند؟ چرا تلاشی برای شناسایی و بررسی این آثاری که در ایران موجود است نداریم.
تا حدی (میگم تا حدی چون دلم راضی نمیشه!!) حق با شماست. حداقل اینجا روی این آثار کار کردند و شناخت بهتری از ما دارند.
قابل شما رو نداره

فردا چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:08 ب.ظ http://med84.blogfa.com

مناظر پاییزی ت محشر بودن خانوم! عالی!
نتیجه گیری که در پاراگراف آخر هم کرده بودی خوب بود دخترم! بهت نمره 19.75 می دم! 20 نمی دم تا انگیزه داشته باشی واسه نتیجه گیری های بهتر و ارایه ی راهکارهای بهترتر!!

ممنون خانوم مللّم!!
حالا نمیشه شما هم یه کم راهنمایی کنید و یک راهکار ارائه بفرمائید؟

بته جقه پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:52 ق.ظ http://http://www.mypaisley.blogfa.com/

سلام لیلی جان !
وبلاگت خیلی قشنگه خیلی خوبه که مطالبتونو با عکس توضیح میدید عزیزم من با اجازتون لینکتون کردم !

سلام خانومی
ممنون، شما لطف دارین
اختیار دارین

ما پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:13 ب.ظ http://couple45.blogfa.com

چه عکسای خوشکلی
حیلی خوشم اومد
کاش یه روز بشه ماهم بیایم همسری خیلی دوس داره بیاد این کشور واسه زندگی و کار و ...
قضیه موزه خصوصی هم خیلی جالب بود واسم
موفق و جاری باشی

قابل شما رو نداره.
برای زندگی همیشگی در کشوری غریب آدم باید خیلی روی توانایی هاش کار کنه و همین طور احساساتش رو بتونه کنترل کنه
به همچنین

بسامه پنج‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:47 ب.ظ

اولا پاییز ایران و المان نداره.. همه جا در پاییز قشنگه...
دوما.. پست جدید بیته..

بله حق باشماست طبیعت پائیزی زیباست
بله در اولین فرصت

نرگس جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:00 ق.ظ http://nbeheshti.persianblog.ir/

برگ های پاییزی یکی از قشنگ ترین نقش های خداست

راستی من تو گلدون های ایوانم گل جدید کاشتم

مناظر پائیزی واقعا زیباست.
به به گل های جدید مبارک. امیدوارم که گل هات شاداب بمونه و دلت رو شاد کنه

فرزانه جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:40 ق.ظ http://setayesh-mamani.persianblog.ir/

سلام دوستم .نوشته هاتون عالیه .خیلی چیزا خوندم و یاد گرفتم توی وبلاگ شما .
اما خب خیلی تنبلم و تا حالا براتون کامنتی نگذاشته بودم .
خواستم ازتون تشکر کنم ممنونم.

سلام خانومی
شما لطف دارین. ای بابا من همچین خواننده مهربونی داشتم و خبر نداشتم. از امروز تنبلی رو کنار بذار و بیا
خواهش می کنم

زهرا جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:27 ب.ظ http://arshosara.blogfa.com

سلام لیلی جان
از طریق وب خاطرات این روزهایم در کانادا با وبلاگتون آشنا شدم و خیلی خوشحالم ازین بابت
بعضی از مطالبتونو خوندم و از شرح عالیتون مچکرم

سلام خانومی
شما لطف دارین.
خواهش می کنم

مشتاق جمعه 10 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:35 ب.ظ

سلام دوباره
اشیای قدیمی حداقل میتونه به نسلهای بعد همت وتلاش ومهندسی نسلهای قبل را یادآوری کند وانشاله به خودباوری
و تحمل بعدی ها بیافزاید

سلام
بله،اشیاء قدیمی تاریخ هر ملت هستند که باید حفظ بشوند

نرگس شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:35 ق.ظ

سلااااام! ما جاتون خالی دیروز رفته بودیم دره پریان یا دره بیده خودمون! خیلییییی قشنگ بود! دقیقا شبیه همین منظره‌های رنگارنگ پاییزی که شما گذلشتین رو دیدیم!
به علاوه اینکه جوی آبی که از میان دو کوه میاد پایین، اطرافش سبز سبز بود! مثل شمال!
متاسفانه موبایلم رو جا گذاشتم و نتونستم عکس بگیرم!

سلاااااااااام
منظره های طبیعت پائیزی همیشه زیباست.
ای بابا چرا همچین جای مهمی بدون موبایل حاضر شدی؟

حرف تو شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 08:38 ق.ظ http://harfeto.ir

با سلام.
سایت حرف تو همچنان منتظر پاسخ برای سوالات مصاحبه هست.

با تشکر فراوان

سلام
سوالاتون واقعا سخته ها!

خانم لورا شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:22 ق.ظ

نه فقط می خواستم بهش دست بزنم:)

اگر قرار باشه همه فقط یک دست بزنن که به مرور لایه هاش کم میشه!!

معصومه شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:15 ق.ظ http://puyanemaman.persianblog.ir/

سلام. راستش منم همیشه می گم خدا پدر موزه لوور رو بیامرزه که اقلا تخت جمشید ما رو به اون خوبی نگه داشته ما که همه رو می دیم می ره زیر آب.

متاسفانه بعضی از مردم و مسئولین قدر میراث گرانبهای کشورمون رو نمی دونن

فردا شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:37 ق.ظ http://med84.blogfa.com

نظر من اینه که بچه های خوبی باشیم و پوست خوراکیامونو توی طبیعت نریزیم! همین یه کارو هم که بکنیم خودش کلی کاره!

آفرین به بچه های خوب. واقعا بعضی ها همین فکر ساده رو هم نمی کنن

مضراب شنبه 11 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:10 ب.ظ

چند شب پیش خوابم نمی اومد با گوشی اومدم وبت پستای جدید رو خوندم اما عکسا با گوشی لود نمی شد الان اومدم عکساشو ببینم
چه برگای رنگی رنگی ای..

شما لطف دارین که به خاطر مطالب من و عکس ها دوبار میان این طرفها

حرف تو یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:15 ق.ظ http://harfeto.ir

با توجه به دست به قلم بودن شما جواب این سوالات برای شما خیلی آسونه.
هر سوالی رو که احساس کردید جوابش سخته یا صلاح نمیدونید جواب بدید رو حذف کنید.
ممنون

آخه من متخصص نیستم و اطلاعاتم کافی نیست. نگرانم که برداشت های غلطم رو بیان کنم
تلاش خودم رو می کنم

ali سه‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 06:15 ق.ظ http://www.tahsiil.blogfa.com

www.tahsiil.blogfa.com

تنها وبلاگ ایرانی در جهان

در مورد معایب و سختی های تحصیل در خارج از کشور

یاسی جمعه 17 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:00 ق.ظ http://yekdoneyeman.blogfa.com/

دستشون درد نکنه که از میراث ما برامون نگهداری به عمل میارن !!!!!! زحمت میکشن واقعآ

خب نگه می دارن تا بعدا وقتی قدرشون رو دونستیم پسمون بدن. خوب نیست؟؟

یاسی جمعه 17 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:05 ب.ظ http://yekdoneyeman.blogfa.com/

آره خب حتما پسمون میدن !
تازه شاید اشانتیون یه چیزی هم بذارن روش بدن بهمون

اما جدآ گاهی آدم با خودش میگه خب وقتی قراره بمون تو شهرای خودمون ازشون به عنوان دفترچه یاداشت استفاده کنیم بذار همونجا بمونه لاااقل بچه هامون 20 سال دیگه میرن همونجا میبینن !
البته اگه بچه هامونم مثه خودمون مارکوپلو باشن

در مورد اینکه اشانتیون هم روش میدن یا نه نظری ندارم ولی خب فعلا که برامون نگهش داشتن!
من هم با شما موافقم. ما خودمون هنوز ارزش آثار تاریخی موجود رو نمی دونیم

کنجکاو دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:20 ق.ظ

البته در نالایق بودن پادشاهان آن زمان شکی نیست. بماند. اینکه چرا مردم اعتراضی نمی کردند باید به شرایط اجتماعی آن زمان هم توجه کرد. عصری که نه رادیویی بوده است و نه پستی و نه روزنامه ای. مردمی که گرسنه و بیسواد و بیمار هستند. واقعا از این مردم چه انتظاری می توان داشت. تظاهرات کنند و یا کمپین اعتراضی راه بندازند؟؟!!!!
به هر حال شرایط اون زمان این بوده....

نمی دونم قلعه ی فلک الافلاک لرستان رو دیدید یا نه؟ روی دیوارهای قلعه جای گلوله است چون مردم به تیم باستان شناسی حمله کردند. درسته علتش جهل مردم و خرافه بوده ولی مخالفتشون رو نشون دادند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد