زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

معنی اسم

این دفعه که ماما اومد کلا اینقدر راجع به مسائل متفرقه حرف زدیم که مبحث ماساژ کودک که قرار بود به من یاد بده رو فراموش کردیم. اول از همه من سوالی که مربوط به جلسه قبل بود ازش پرسیدم. این که در آلمان چند تا بوسه مرسوم هست؟ ایشون هم توضیح عملی ارائه فرمودند.گفت که کلا بوسیدن در اینجا مرسوم نیست مگر بین والدین و فرزندان. گفت اینجا بیشتر دست دادن و اگر صمیمی باشند در آغوش گرفتن کوتاه رایج هست . البته امروزه که دوستان صمیمی همدیگرو می بوسند. در ایالت بایرن که مذهبی هستند وقتی به هم می رسند دست می دهند و به جای سلام می گویند Grüß Gott به معنی خدا به تو برکت دهد(ترجمه مفهومی) می تونید از ویکی پدیا در این باره بخوانید و در شمال آلمان موقع به هم رسیدن و دست دادن می گویند "guten Morgen" به معنی صبح بخیر.البته نه این که همه مردم همین ها رو بگن چون الان با وجود این همه مهاجرت های داخل کشوری و دانشجویان مختلف فرهنگ ها همه جا قاطی میشه.منظور رسم کل منطقه هست.
ماما گفت که هفته دیگه چند روز میره پیش دخترش و بعد هم یک دوره کوتاه آموزشی باید بره و چند روز نیست، شماره همکار جایگزینش رو برای من نوشت که اگر کاری داشتم با اون تماس بگیرم. بعد راجع به معانی اسامی با هم صحبت کردیم. درباره اسم خودش گفت که معنی خاصی نداره و بچه که بوده اسمش رو دوست نداشته ولی الان دیگه دوست داره. گفت که اجداد پدری اش در روستایی کوچک ساکن بودند و فامیل پدرش(همان فامیل خودش قبل ازدواج) long(به معنی دراز) بوده و پدربزرگ و مادربزرگ مادری اش در کارخانه کار می کردند. کلا پیشینه خانوادگی اش را برای من روی هم زد. بعد معنی اسمم را پرسید و وقتی معنی اش را بهش گفتم و توضیح دادم که سمبل عشق در ادبیات فارسی است کلی ذوق کرد که چه اسم قشنگی داری و بعد معنی فامیلی ام(نام خانوادگی)را برایش توضیح دادم. همه را گوشه برگه اش یادداشت کرد.معنی اسم خواهرانم رو براش توضیح دادم. و گفتم که اسامی گل ها یا عناصر طبیعی در نام گذاری ایرانی مرسوم هست.بعد معنی اسم ارمیا رو پرسید که بهش گفتم نام یک فرد مقدس هست(اسم مذهببی است). او هم گفت نام بچه های اون فامیل ایرانی شون مریم و رامین هست و خودش معنی نام سوم (اینجا چند نامی مرسوم است)دخترش را گفت که به معنای نوری در بالای تپه یا همچین چیزی بود، می گفت نام زیبایی برایش انتخاب کردم تا بهش افتخار کنه. می گفت در آلمان خیلی به معانی اسامی ای که برای فرزندانشان می گذارند توجه نمی کنند و کلا اسامی بامعنی کم است. من بهش گفتم در ایران معمولا به معنی اسمی ای که برای فرزندشان انتخاب می کنند توجه می کنند و ما اسامی کهن در ادبیاتمان داریم که امروزه هم رایج است. گفتم پیامبر ما توصیه کرده که برای فرزندانتان نامی زیبا انتخاب کنید.او هم گفت نام آدم چیزی هست که یک عمر با آدم همراه هست و همان طور که پدر و مادر در تهیه خوراک و پوشاک بچه مسئول هستند در انتخاب نام مناسب هم مسئولیت دارند. خلاصه بحث فرهنگی نمودیم
وقتی لباس های ارمیا رو کم می کرد تا وزنش کنه دستمالی که دور دل و کمر ارمیا بسته بودم را بررسی نمود و جنس و نحوه تا زدن و بستنش را دقت کرد. بهش گفتم مامانم این رو فرستاده و در کشور ما از قدیم مرسوم هست که کمر نوزادان رو می بندند.گفت چه خوب در آلمان همچین چیزی وجود ندارد. من هم توضیح دادم که مادربزرگم هم برای فرزندانش همین کار را کرده. او هم ذوق زده گفت ازش بپرس که برای چی اینکار رو می کرده؟(می خواست نگاه گذشتگان را به این ماجرا بداند) و خودش یک سری توضیحات داد و گفت در آلمان از کیسه آب گرم و یک سری داروهای گیاهی و مالش دادن برای گرم نگه داشتن شکم نوزادان استفاده میشه و لی این روش خیلی بهتره. دیگه من بسیار صادق بودم که نگفتم این رو از کتاب قانون ابوعلی سینا در 1000 سال پیش ما داریم!!!











نظرات 26 + ارسال نظر
زینب جمعه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:20 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

سلام لیلی جونچه خوب چه قدرسوال واسه ماما پیش اومده بوده
عکسای خیلی قشنگی گرفتی هوای بهاری باشکوفه هامرسی

سلام خانومی
البته اول من می پرسیدم و در ادامه اون هم سوال می کرد. کلا مبادله فرهنگی داشتیم.
قابل شما رو نداره. هوای دلت بهاری باشه

مهسا شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:14 ق.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

چقدر خوب توضیح دادید.. واقعا هم اسم خیلی مهمه..من همیشه اسمم رو دوست داشتم. اسم همسرم هم خیلی دوست دارم. به به چه عکسایی...

به نظر من هم معنی اسم خیلی مهم هست. خیلی مهمه که بچه حس خوبی نسبت به اسمش داشته باشه. من هم اسمم و معنی اون رو دوست دارم. چه خبه که معنی اسم همسرت رو هم دوست داری ان شالله نسل بعدی تون هم اسم هاشون رو دوست داشته باشن

همطاف یلنیز شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:24 ق.ظ http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
.
به به
بحث فرهنگی اونم از نوع آرام و آموزنده

سلام و علیک سلام.
بله بله بحث فرهنگی با تبادل اطلاعات مفید و بدون دردسر

mahtab شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:29 ق.ظ http://mynicechild.niniweblog.com

سلام لیلی جان
موضوع صحبتتون رو خیلی دوست داشتم، تعریف کردن از معنای اسمها، اداب و رسوم و ...
چه بهشتین این عکسها!
گل پسرتو ببوس از طرف من

سلام خانومی
بلی بلی ما سعی نمودیم فرهنگی و تبادلاتی صحبت کنیم.
فصل بهار دریچه ای به روی بهشت است.
چشم مامان مهربون

تاتا شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:40 ق.ظ

خاطرات جالبی بود
چه عکس های پر گل و زیبائی
بهار شده

بله امسال بهار خیلی زود اومده به شهر ما.

مامان پارساپگاه شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:46 ق.ظ http://www.pegah-parsa.persianblog.ir

سلام لیلی جون قدم نو رسیده مبارک امیدوارم ارمیای عزیز نامدار بشه و زیر سایه پدرر مادر بزرگ بشه

سلام خانومی. ممنون از تبریک و دعای خوبتون

زهرا - گل بهشتی من شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:52 ق.ظ http://www.golebeheshtieman.niniweblog.com

این عکسا چقدر قشنگه...محله تونه؟

بله ومسیر پیاده روی کنار کانال آب نزدیک خونه مون هست.

بسامه شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:03 ق.ظ


بله بله... ارمیای کوچولوی ما.....
خوب اسم واقعی منم اسم یه دونه گله...
اسم اصولا خیلی خیلی مهمه... مرسی مامان ارمیا که اسم خوشگل روش گذاشتی

بله بله می دونم خانوم خوشنام.
به نظر من هم اسم مهم هست.خواهش می کنم خانم خوش سلیقه.

نرگس شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:07 ق.ظ

چه مامای مفرحی دارین!
یعنی الان اون مامای سوال کن قراره بیاد؟

بلی بلی اوقات ما را مفرح می سازند ایشان.
نه دیگه من به ماما گفتم دو هفته دیگه بیا که به اون یکی نرسه.

صبا شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:33 ق.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir

سلام مامان لیلی.

منظورتون از دستمالی که به کمر و شکم ارمیا جون بستین، قنداق هست؟

اونا اگه به معنی اسم توجه نمی کنند پس معیارشون واسه نام گذاری چیه؟

یه سوال دیگه هم اینکه ماما تا چند وقت بعد از زایمان میاد خونه؟

سلام خانومی
نه یک دستمالی که فقط دور شکم و کمرش می بندم. فکر می کنم منظورتون از قنداق بسته بندی کامل نوزاد هست؟درسته؟
شاید لحن و آهنگ اسم براشون مهمه، حالا معنی داشته باشه یا نه مهم نیست دیگه.
بسته به بیمه داره که چند جلسه رو پوشش بده. یک پست براش می نویسم.

سایه شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:57 ق.ظ

تبادل فرهنگی خوبی داشتین چه مامای مهربانی!ارمیا خوبه شبامی خوابه?بوسش کن نه که نمیکنی ما هم سفارش میدیمعکس بی نهایت زیبان. بهار ریخت توی اتاقم مرسی لیلی جون

بلی بلی مبادله اطلاعات نمودیم.خدا رو شکر خوبه.مگه نی نی ها شب ها می خوابن؟چشم یک بوس سفارشی شما می کنم.
دلت بهاری باشه خانومی، قابل شما رو نداره

زینب.ا شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:36 ق.ظ

پس از سالها..... سلام!
ابتدا پوزش بخاطر غیبتم، البته غیبتم موجه بوده چون داشتم جهاز جور میکردم واسه خودم!!
وقتی خبر مامان شدنتو شنیدم کپ کردم چون اصلا در جریان نبودم
خیلی خوشحال شدم
فکرکنم دیگه وقت سرخاروندن هم نداری

سلام عروس خانم جهازجورکن!
خبر دادن این طوری خوبه دیگه، ایجاد هیجان مثبت در دوستان به جای انتظار طولانی.
ممنون. می بینی که دارم تلاش می کنم وبلاگم رو زنده نگه دارم.

فاطمه شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:38 ق.ظ http://2t7p.mihanblog.com

سلام
خوبه جلسه ای به اسم ارمیا به کام مامان و ماما
عکس از ارمیا نمیذارین ؟ چشم انتظاریم

سلام.
بله بله دقیقا همین توصیف شماست.
باید تشریف بیارین خونه ببینینش دم در خوب نیست

دانش شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:58 ق.ظ http://danesh14.blogsky.com

درود
جالب بود سپاس
خب شخص با کردارش میتونه معنی اسمو زیبا یا زشت کنه هرچند که مفهوم اسم هم میتونه تاثیرگذار باشه اما قدرتش به کردار فرد نمی رسه.
چه عکسای قشنگی گذاشتین

سلام
خواهشمندم.
البته وقتی کسی کا خوب یا بد انجام میده با اسمش کار ندارن دیگه خودش هست با عملش.
قابل شما رو نداره.

بهاره شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:44 ب.ظ

اسم یکی از مهم ترین و فرهنگی ترین موضوعات توی هر کشور هست و به نظر من معنی اسم خیلی مهمه ولی متاسفانه چیزی که داره تو کشورمون مد میشه اسم هایی است که فقط از نظر تلفظ خاص هستن و هیچ بار معنایی نداره و اصلا نمیشه متوجه شد که اسم دختر هستن یا پسر!

بله جدیدا اکثرا به این فکر می کنند که اسم فرزندشون منحصر به فرد باشه دیگه فکر نمی کنند معنیش چیه یا حتی تلفظش آسون هست یا نه.

مامان شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:52 ب.ظ

گفتگوی خوبی بوده .

ممنون

بلی
خواهش می کنم

تهمینه شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:09 ب.ظ http://vaghtimamanmishi.persianblog.ir

خب حالا ما از روی سوال و جوابهای شما و خانم ماما بشینیم اسمهای واقعی شما و پسر کوچولو و خواهران محترمه تون رو حدس بزنیم.چه عکسهای قشنگی .ممنون لیلی خانم فعال. خدایی آدمهای فعال و خوش سلیقه بچه هم بیاد همونن. دیدم که می گم.

اسم واقعی خودم که همینه که پای نوشته هام هست. اسم خواهرانم را هم می تونی از توی کامنت ها پیدا کنید
چه تعریف های دلچسبانه ای ، آدم گول می خوره و باورش میشه.ممنون

فاطمه شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:25 ب.ظ http://fat-h.blogfa.com

خدا نی نی رو حفظ کنه که بابتش کلی چیز ما هم یاد گرفتیم. من یادم نمی یاد که دور شکم نوزراد رو ببنیدم. البته می دونم که قنداق چیزی با همین کارایی هست. یعنی با عث می شه بدن بچه ببشتر محافظت بشه. و نکته دوم اینکه من مال شمال ایرانم. و قشنگ از این تیپایی بودم که توی گهواره تشریف داشتم. نکته دوم در مورد نوع احوال پرسی. در غرب آلمان، منطقه روه گبیت می تونم بهت بگم حتی روبوسی هم بخشی از احوال پرسی هست. البته نه که همسایه همسایه رو ببینه. نه . اما دوست دوست رو ببینه بغل می کنه و می بوسه. دو تا بوس. البته بوسشون هم مث ما نیست و اداست بیشتر.
عکس هات هم باحال بود. چی به سر اون پاکت پیاز گل اومد؟

الهی آمین.کلی سوژه برای ما ساخته.خب پس من اشتباه کردم که تصور می کردم در کل ایران رایج هست ولی خب من پزش رو دادم
من هم امروزه می بینم که بچه ها توی دانشگاه با همدیگه روبوسی مب کنند. شاید منظور مامان قدیمترها بوده نه نسل جدید که بسیار صمیمی هستند.
ای بابا پیازچه ها توی پاکت بودن خوشبخت تر بودند ، کلی وقته کاشتمشون ولی هیچ خبری نیست.

سپینود یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:56 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

لیلی جان مامان بابات ارمیا رو از نزدیک دیدن ؟
چه خوبه که این ماما زود زود بهت سر می‌زنه . آدم یک جور احساس اطمینان قلبی داره نسبت به این خانوم .
چه عکس های بهاری قشنگی . ممنون

الان که دیگه با تکنولوژی های جدید چت تصویری مهمونی هر هفته ای میریم.
آره وقتی کسی که وارد هست ملاقات می کنی حس امنیت و اطمینان داری.
قابل شما رو نداره خانومی.

بابایی یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 11:37 ق.ظ

سلام و درود

برقراری ارتباط با دیگران و گفتگوی فکری و فرهنگی نشانه قابلیت

وشایستگی های فرد است خصوص اگر منجر به علم وادب و اخلاق

بهتر شود . دستمریزاد و در پناه حق استوار

سلام
خیلی ممنون از تعریف خوبتون.

mrg یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 02:13 ب.ظ http://g000li.blogfa.com

من یه کاره ای این مملکت بودم شما رو سفیر ایران در آلمان می کردم

آخ جون. شما برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نمیشین؟

زینب یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 03:46 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

بله اول شماسوال پرسیده بودی اشتباه شد

من چون وظیفه نوشتن در وبلاگ رو دارم مجبورم سوال کنم!

لیلی یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:10 ب.ظ http://rozhayezendegieman.blogfa.com/

ای جان چه مامای خوش رویی دارین.این ماماها فقط برای بچه اول میان؟انتخابشون اختیاریه؟
در زیبایی اسم لیلی هم که شکی نیست

بلی بلی بسیار مهربان و خوش برخورد هست.نمی دونم که برای بچه اول فقط میان یا نه؟ ولی فکر می کنم برای هر بچه جداگانه میان. بلی ماما رو خودمون انتخاب می کنیم و وسط کار اگر پشیمون شدیم می تونیم عوضش کنیم.
بلی بلی همنام جان

مریم دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:24 ق.ظ

حالا این همه عکس گل خوشگل گذاشتی، بوی خوب هنم میدن؟

نه بو ندارن! فقط ظاهر دارن

زینب دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:41 ق.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

زهرا یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:43 ق.ظ http://az-be.persianblog.ir

این اصطلاح " رو هم زدن" کاملا اورجینال بود ها فقط همشهریهات می فهمنش

واقعا؟خودم اصلا حواسم نبود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد