زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان
زندگی پر از خاطره است...

زندگی پر از خاطره است...

خاطرات زندگی من در آلمان

کارت اقامت+بعدا نوشت

چند روز قبل نوبت داشتیم برای تحویل مدارک کارت اقامت ارمیا. از قبل باید از مسئوله مربوطه تلفنی و یا ایمیلی وقت ملاقات گرفت و مدارک رو تحویل داد و منتظر موند تا کارتش با پست به دستمون برسه. در شهر ما، قسمت تمدید ویزای اداره خارجی ها بر حسب حروف الفبا تقسیم شده مثلا A-G یک نفر و بقیه حروف هم همین طور. مدارک برای تمدید ویزا هم مشخص هست و با نام و شماره تلفن افراد مسئول هر قسمت در بخش اطلاعات شهرداری موجود هست.
 در بدو ورود ویزای دانشجویی سه ماه اعتبار دارد و بعدش با تکمیل مدارک باید برای تمدید ویزا و تبدیل اون مثلا به ویزای شش ماهه و یک ساله یا دو ساله و ... اقدام کرد. برای مدراک شناسایی ارمیا از بیمارستان شروع کردیم. اول از همه مدرک تولد رو از بیمارستان گرفتیم و به شهرداری بردیم تا گواهی تولد صادر کند. دو ماه قبل از تولد ارمیا که برای ثبت نام (مشخص کردن تاریخ تولد نوزاد) به بیمارستان رفته بودیم فرم های تولد رو پر کرده بودیم در اون فرم پرسیده بود که فامیل نوزاد چه خواهد بود؟ برای ما چون فامیل زن و شوهر فرق می کرد باید مشخص می نمودیم که نوزاد فامیل چه کسی را خواهد داشت. (همون طور که می دونید اینجا معمولا بعد از ثبت ازدواج، زن فامیل شوهر را استفاده می کند و این طوری تکلیف فرزندان هم مشخص است) در لحظه تولد در همان اتاق تولد در بیمارستان که فرم مشخصات نوزاد مثل قد و وزن رو  پر می کردن نامش را پرسیدند و همان جا نوشتند. پس تکلیف اسم و فامیل مشخص شده بود.
 البته گرفتن مدرک از بیمارستان یه کم دردسرساز شد. چون توی بیمارستان از ما گواهی ازدواج خواستن! من نمی دونم برای خارجی ها این قانون هست یا شهروندان اروپایی هم این مدرک رو باید ارائه بدن. البته توی فرمی که پر کردیم نوشته بود ازدواج کردین یا نه و یا مادر مجرد !! و یا مادر طلاق گرفته هستین(کلا با پدر کاری نداشتن!). خب ما هم طبیعتا گزینه ازدواج رو علامت زدیم حالا از ما مدرکی مبنی بر ازدواج می خواست! هر چی هم بهش می گفتیم ما مدرک ازدواج مون رو موقع صدور ویزا به سفارت آلمان در تهران تحویل دادیم و الان دیگه اون رو نداریم قبول نمی کرد. خلاصه آقای همسر در بین مدارک فراوان توی کمد ترجمه شناسنامه اش را یافت. خوشبختانه در صفحه دوم شناسنامه های ایرانی نام همسر قید شده. همون رو برد به مسئولش داد و گفت سند ازدواج در کشور ما همین است! اون برگه ترجمه هم اونقدر مهر و امضاء و تمبر داشت که از رسمی هم رسمی تر پیدا بود. خلاصه قبول بفرمودند.
شهرداری هم بر مبنای نامه بیمارستان به ما گواهی ولادت(Gebursturkunde) و یک برگه برای بیمه و یک سری برگه برای خدمات دیگه که برای ما قابل استفاده نیست داد. مسئول مربوطه توی شهرداری نگاهی به پاسپورت من و آقای همسر انداخت و گفت خب هردوتون که ایرانی هستین پس مدرک دیگه ای لازم نیست(منظورش این بود که بچه تون هم ایرانیه دیگه!) بیمه هم چون ما Familienversicherung یعنی بیمه خانواده داریم ارمیا هم با بردن گواهی ولادت تحت پوشش بیمه قرار گرفت. در ادامه راه آقای همسر  Gebursturkunde صادر شده از شهرداری رو به سرکنسولگری ایران در مونیخ برد، البته قبلش از سرکنسولگری وقت ملاقات گرفته بودیم چون کنسولگری تا ساعت 12 ظهر مراجعین رو راه میده و برای ما که از مسیر دور می خوایم بریم باید قبلش هماهنگ کرد. در سفارت هم آقای همسر به عنوان ولیّ نوزاد باید فرم شناسنامه را پر می کرد و آن را تحویل می گرفت. شناسنامه هم از این جلد سبزهای جدیدهاست. در قسمت محل تولد  نوشته: کشور آلمان و در قسمت ناحیه :نام شهر را نوشتند. برای گذرنامه هم باید عکس پرسنلی صاحب گذرنامه موجود باشد. حالا ما با چه لطایف الحیلی از نوزاد 2 هفته ای عکس پرسنلی گرفتیم بماند! خلاصه پاسپورت رو هم برامون پست کردن و ما برای گرفتن کارت اقامت راهی شهرداری شدیم. فرم های مربوطه رو پر کردیم و پولش رو هم تقدیم نمودیم و به این ترتیب ارمیا تا یک ماه آینده صاحب کارت اقامت خواهد شد. مدت اعتبار کارتش هم به اندازه اعتبار کارت مادرش خواهد بود. نه شناسنامه آلمانی و نه اقامت دائم و نه هیچ مزیت دیگری هم ندارد چون پدر و مادرش ایرانی هستند و ویزایشان هم دانشجویی است قوانین پاسپورت آلمانی یا اقامت دائم و یا پول کودک KinderGeld و پول والدین ElternGeld که برای کودکان دیگر (دارای والد یا والدین صاحب پاسپورت آلمانی)هست رو من خبر ندارم چون شامل حال ما نمی شده من پیگیری نکردم. هر کدوم از مراحل بالا هزینه های خاص خودش رو داره که فکر کنم در ایالت های مختلف فرق می کنه.

بعدانوشت: این که ارمیا در کشور آلمان متولد شده هیچ مزیتی در آینده برای کسب ویزا نخواهد داشت! یعنی هیچ فرقی با بقیه ایرانی ها در این زمینه نداره.
این توضیح رو هم اضافه کنم که قوانین کشورهای مختلف فرق می کنه. ممکنه مثلا سوئیس یا سوئد یا استرالیا یا کانادا قوانین دیگه ای برای نوزادان متولد شده در خاک کشورشان داشته باشند و من خبر ندارم. کلا تابعیت از تولد دو نوع هست: "تابعیت یا به خون است یا به خاک".
تابعیت به خون است یعنی مهم نیست که نوزاد در کجا به دنیا آمده باشد همین که یکی از والدینش تابعیت کشوری رو داشته باشند او هم همان را خواهد داشت. مثلا یک نوزاد از پدر یا مادر آلمانی در هر نقطه دنیا به دنیا بیاید آلمانی خواهد بود چون در قانونشان تابعیت به خون است(البته یک سری قوانینی برای تولد خارج کشور دارند که من دقیق نمی دونم). همین طور که یک ایرانی در هر کجای دنیا از پدری ایرانی متولد بشه می تونه تابعیت ایران رو بگیره.
تابعیت به خاک است یعنی مهم نیست چه ملیتی داری همین که در فلان کشور به دنیا اومدی بهت تابعیت می دهند! من کانادا و آمریکا رو جزء این کشورها خوانده ام.نمونه دیگرش هم کشور برزیل است که مهم نیست کجایی باشی همین که در خاک برزیل به دنیا بیایی بهت پاسپورت برزیلی می دهند و همین طور به مادر نوزاد و مادربزرگ مادری نوزاد !!(کلا به مادر علاقه دارند!!) حتی اگر در هواپیمایی بر فراز خاک برزیل هم نوزاد متولد شود بهش تابعیت می دهند. دارنده پاسپورت برزیلی هم می تونه بدون ویزا به 100 کشور دنیا از جمله اتحادیه اروپا سفر کنه!
البته امروزه اکثر کشورها تابعیت ترکیبی دارند.
تابعیت یعنی پاسپورت، اقامت یعنی پاسپورت ندارد ولی می تواند در یک کشور بدون محدودیت زمانی و مشکلات تمدید ویزا زندگی کند.
این عکس ها را شقایق از پارکی که در شهری نزدیک ما رفته اند برای من فرستاده:






استفاده از عناصر طبیعی برای زیباسازی





نظرات 24 + ارسال نظر
زینب دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 03:12 ب.ظ http://www.bahary72.blogfa.com

چه قدرمدرک میخواستن وشماچه قدردنبال گشتید
خداروشکرآخرش کارت اقامت ارمیاجون جورشد
چه پارک قشنگی

اینها تازه غیر از فرم هایی است که پر کردیم!
خدا رو شکر که آخرش درست شد

آریا دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 03:24 ب.ظ

سلام
ممنون از اطلاعات مفید درباره اقامت نوزاد در آلمان

سلام
این پست در راستای اهداف شماست که علاقمند به اشتراک گذاشتن اطلاعات هستین .

fahyan دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:22 ب.ظ

leli aziz salam.alan almanam va nagofte peydast ke keyboard farsi nadaram! kheili delam mikhast yek nok pa biyam va azaton tashakor konam.in roozha kheyli yadeton hastam.chon bakhshi az nagah man be alman az dariche chashman shomast.

سلام سلام به خاک آلمان خوش آمدین.
خب بیاین پیش ما برای تشکر یا مهمونی یا عید دیدنی و یا تقسیم خوردنی های خوشمزه ای که با خودتون از ایران آوردین! اسمش مهم نیست.
الان دیگه خودتون صاحب این دیدگاه ها هستین و خوشحال میشیم نوشته های شما رو هم بخونیم و از دید شما به این کشور نگاه کنیم.

صبا دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:24 ب.ظ http://gharetanhaei.persianblog.ir

کارت اقامت آقا کوچولو مبارکش باشه.

اینکه محل تولدش آلمان هست، بعدها اگر بخواد آلمان زندگی کنه هیچ مزیتی واسش نداره؟

ممنون
نه خانومی هیچ فرقی به حالش نداره.

بسامه دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:40 ب.ظ


ببخشید من متوجه نشدم می شه از اول مراحل رو توضیح بدید؟؟؟
بابا اینکه می گنه اونجا بروکراسی وجود نداره همه اش حرفه.. ادم مخش سوت می کشه که...
الهیییییییییی ارمیا کوچولوی من واسه خودش کارت اقامت داره.. واسه خودش پاسپورت داره... جیگر کوچولوی من الان دیگه واسه خودش مردی شده.. باید براش دنبال دختر بگردیم

از کدوم اول توضیح بدم؟!
اتفاقا معلم زبان ما می گفت اینجا بروکراسی پیچیده و مزخرفی داره!!
ارمیا الان دیگه اندازه یک آدم بزرگ! مدرک هویتی داره می خواد بره دانشگاه!!

hoda سه‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:53 ق.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید

اولین وتنها ترین وبلاگ ایرانی "معایب و سختی های تحصیل در خارج از کشور"جهت آگاه سازی و شفاف سازی تحصیل در خارج از کشور و کمک به دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج کشور مدتی است ساخته شده است.
ویلاگ شامل:
طرح ها و شغل های بسیار سود اور به جای هدر دادن پول در خارج از کشور است
نامه های تعدای هم وطن که به جای تحصیل در خارج از کشور،شغل های خوبی در ایران بدست اورده اند.
انصراف میترا از رفتن به خارج از کشور و خرید جهزیه خود با 5 میلیون تومان
انصراف ابراهیم پزشک عمومی از رفتن به خارج از کشور و ازدواج با 1 میلیون تومان
معرفی ده ها شغل با سرمایه کم و سود اوری بالا به جای تحصیل در خارج از کشور
*******
لطفا این وبلاگ را در لینک های خود قرار دهید تا بقیه هم وطنان آگاهی های لازم را بدست آورند.

با تشکر فراوان
وبلاگ ""معایب تحصیل در خارج از کشور""
www.Tahsiil.blogfa.com

سلام

بسامه سه‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:41 ب.ظ

وای دستت درد نکنه عزیزم...
عکسا رو برام دوباره اپلود کردی؟؟... فدات...
چه برگ نیلوفرایی... به به.. جون میده ادم بشینه روشون قور قور کنه

قابل شما رو نداره. خودشون اومدن که تو ببینیشون!
شبیه مرداب انزلی هست. خوبه نگفتی بشینی روشون و مگس شکار کنی!!!

مهسا سه‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:36 ب.ظ http://sarneveshtehman.blogfa.com

من فکر می کردم بچه هر جا به دنیا بیاد.. دیگه اونجایی حساب می شه و دردسر نداره.... همه جا اینجوریه؟؟؟
یا فقط آلمان؟؟؟

قوانین هم کشوری فرق می کنه. و البته بسته به نوع ویزا هم داره.
من بقیه کشورها رو نمی دونم از این ور و اون ور شنیدم ولی مطمئن نیستم.

یک دوست چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:54 ق.ظ

سلام.
واقعا خسته نباشید.
فکر کن اگه ترجمه شناسنامه رو پیدا نمیکردید، چه باید میکردید؟
احتمالاً باید دوباره آقای همسر، شما رو به عقد خودشون در میاوردن

سلام
ممنون
آررره احتمالا باید می رفتیم در شهرداری اینجا دوباره ازدواج می کردیم. اگر جشن عروسی هم می گرفتیم من حاضر بودم، جشن عروسی با حضور پسرمون

تاتا چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:44 ق.ظ

اون قسمت عکس پرسنلی از نی نی تون خیلی بامزه بود
تعریف کن باید جالب باشه
به سلامتی و شادی کارت اقامتش هم می آد
شاد باشی

دو نفری مشترکا موفق شدیم سرش رو صاف نگه داریم و با شکلک در آوردن نگاهش رو به سمت دوربین جلب کنیم و عکس بگیریم.
ان شالله ظرف یک ماه می آید.
خیلی ممنون

دختر معمولی چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:38 ق.ظ http://www.mamooli.persianblog.ir

خدا رو شکر که همه چی درست شد

آره خدا رو شکر که مشکلات حل شد.

seji چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:53 ق.ظ

خوشبحالت ای کاش ما هم سعادت آمدن به آنجا را داشتیم خوشبحالتان .آلمان کشور نظم من عاشق این نظم و ترتیبشون هستم .ظمنا ویزای کوچولو هم مبارک

سعادت داشتن با تلاش کردن به دست می آید. ان شالله نصیب شما هم بشه!
اینجا کشور من نیست و من هر چقدر هم اینجا بمونم خارجی هستم.
خیلی ممنون.

ویولا چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:41 ق.ظ http://www.sadafy.persianblog.ir

من تا بحال فکر میکردم نوزادی که تو یه کشور دیگه (حالا اروپایی مثلا) بدنیا بیاد ، جدا از ملیت پدر مادرش میتونه هر وقت بخواد اقامت اون کشور رو داشنه باشه که!!!! الان ینی نمیشه؟؟؟ پس چرا من این همه نقشه کشیده بودم هر وقت خواستم بچه دار بشم بیام اونجا!!!! :/

هر کشوری قانونش فرق می کنه.آلمان قانونش این طوری نیست.
بهتره بگردی کشوری رو پیدا کنی تا این قانون رو داشته باشه!

دختر معمولی پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:45 ق.ظ http://www.mamooli.persianblog.ir

پس یه جوری برنامه ریزی کنیم سفرامونو که بچه مون برزیل به دنیا بیاد

بله بله. البته الان جام جهانی در راه است اونجا شلوغ پلوغه. بهتره برای زمانی خلوت برنامه ریزی بشه

سپینود پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:26 ق.ظ http://ushti.blogfa.com

به به کارت اقامت آقا پسر مبارک باشه . انشالله گواهینامه رانندگیش ! کارت پایان خدمتش ! مدارک تحصیلی‌اش ! خلاصه تنش سلامت .

ممنون. به به همه کارت های ممکن زندگی رو شما نام بردین
الهی آمین

مامان پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:44 ق.ظ

دستت درد نکنه با زحمت مطالب رو برای ما جور کردی


خداوند به شما سلامتی بده

خواهش می کنم
الهی آمین

تیارا پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:47 ق.ظ

سلام
با اجازتون بعد نوشت رو تو بلاگ با ذکر اسم بلاگتون گذاشتم

سلام
پس خوبه که بعدانوشت رو نوشتم به درد کسی خورد!

mahtab پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:05 ب.ظ http://mynicechild.niniweblog.com

سلام
پیشاپیش دریافت کارت اقامت ارمیا جان مبارک
من نمیدونم دختر خواهر شوهرم که کانادا به دنیا اومده شامل اون تابعیت خاک شده یا سیتی زن بودن خونوادش؟!

سلام
ممنون
من هم نمی دونم! ولی احتمال دوم قوی تر می باشد

فهیمه پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:14 ب.ظ

سلام.
احواال شما وارمیا وهمسر؟
والا دخترعمو جان انگلیس به دنیا اومده تا هجده سالگی حق همه چی تو اون کشور داشت وبعد از اون هم با شرایط دایم می شد؟!!!!!
نمی دونم شاید قوانین فرق میکنه.

سلام
خدا رو شکر ما خوبیم.
طبق فرمایش خودتون این قضیه باید مربوط به 18 سال پیش باشه. قوانین تابعیت زود به زود تغییر می کنه!
و البته من قانون انگلستان رو نمی دونم.

بسامه جمعه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 02:03 ب.ظ


وای لیلی...
اینجاشو خوب اومدی.. ایول خوشم اومد...
بهت افتخار می کنیم

کجاشو خوب اومدم؟ کجا باعث افتخارتان شده؟ بازگوئید تا ما نیز بدانیم!

تاتا شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 04:45 ق.ظ

نظرات دوستان خیلی جالب بود
اکثراْ‌در مورد بچه ها فکر می کردند که با به دنیا اومدنش مشکلات مثلا اقامتی نداره یا تبعه اون کشوره
خوبه که همه در مورد قوانین کشورهای مختلف تحقیق کنند و بی خودی رویاهای خوب نبینند

بلی اکثرا فکر می کردن که با تولد همه چیز حله. شاید به خاطر شنیده های نادرست یا قدیمی از دیگران باشه. چون این جور قوانین پیچیده است و در ضمن زود به زود تغییر می کنه!

نرگس شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 06:32 ق.ظ

خسته نباشید از این همه تلاش و کوشش برای گرفتن کارت اقامت!

بلی بلی راه درازی بود خواهرجان

زهرا یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:38 ق.ظ http://az-be.persianblog.ir

من نمی دونستم مامان شدی ... شرمنده از تاخیر.
مبارک باشه

ای بابا خانومی معلومه که دیر به دیر به من سر میزنی.
ممنون از تبریکت

معصومه سه‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 08:27 ق.ظ http://tanhaian.persianblog.ir

سلام عزیزم. مبارک باشه شناسنامه و مدارک پسر گلت الهی که 120 سال برقرا باشه. گواهی ازدواج رو از ماهایی که اسم زن و شوهر متفاوته می خوان چون اگه ازدواج نکرده باشی باید حتما بچه به اسم مادر باشه مگر اینکه پدر و مادر توافق کنن که اسم بچه به نام پدر بشه که تازه اونم باید ثابت بشه که ایشون پدر بچه هست. حیف که مادرم خیلی توان گردش و بیرون رفتن رو نداشتن و باید همیشه همراهشون می بودم وگرنه حتما از مونیخ یه سر می اومدم پسر گلت رو و همینطور روی ماهتو ببینم. در مورد پول بچه هم اگه دوست داری بدونی اونمکلی و فرم و مدارک داره که می دی بعد تا هجده سالکی بچه ماهیانه مبلغی می گیری که فعلا 180 یورو در ماهه البته تا سه بچه و بچه چهارم به بعد بیشتر هم می گیرن. به مادر هم تا یک سال ماهی سیصد یورو تعلق می گیره و معادل سه سال هم حقوق بازنشستگی برای هر بچه براش در صندوق بازنشستگی واریز می شه که از 67 سالگی دریافت می کنه.

سلام
ممنون خانومی.حیف شد که دیدار شما رو از دست دادیم. ان شالله در هوای خوب تابستان یک سر بیاین پیش ما.
منتظر توضیحات شما بودم. ممنون که اطلاعاتت رو در اختیار ما می ذاری. من این اطلاعات رو از دوستان ترک و عربم گرفته بودم که حالا متوجه شدم که صحیح نبوده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد